Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille
Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?
Kommentit (1289)
Minä kuuntelen kirjaa kotitöitä tehdessäni, lenkillä ja autolla ajaessa. Haluaisin keritä lukemaan kirjoja mutta ei ole aikaa lapsiperheessä, opiskelijana ja töissä käydessä.
Arviota en ole laittanut lukijoista vaikka välillä onkin huonoja. Laitan vain tähdet.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa aloittaa uutta ketjua, joten tulen kysymykseni kera tänne.
Voitteko vinkata äänikirjoja, joissa lukijan suoritus tuo jotakin lisäarvoa tarinaan? Ehkä pelastaa kirjan, jota et olisi muuten lukenut? Kaikki kirjallisuuden lajit kelpaavat, kirjoitan aiheesta esseetä.
Stephen Fry Pottereissa.
Stephen King omissa kirjoissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa aloittaa uutta ketjua, joten tulen kysymykseni kera tänne.
Voitteko vinkata äänikirjoja, joissa lukijan suoritus tuo jotakin lisäarvoa tarinaan? Ehkä pelastaa kirjan, jota et olisi muuten lukenut? Kaikki kirjallisuuden lajit kelpaavat, kirjoitan aiheesta esseetä.
Stephen Fry Pottereissa.
Stephen King omissa kirjoissaan.
Suomalaisista Anna Saksman lukemassa Rosa Liksomia.
Harmittaa aina niin paljon jos hyvän kirjan lukee joku pölö annan kyllä palautetta. Lempparit on Leena Pöysti ja Krista Putkonen-Örn. Pöysti muuten lukee myös oman kakkosluokkalaiseni äikän materiaalit!
Olen antanut palautetta. Joillakin kustantajilla näyttää olevan suuria vaikeuksia asiallisen palautteen vastaanottamisessa ja siihen asiallisesti vastaamisessa. En ihmettele enää, että suomenkielisten äänikirjojen taso on välillä sitä mitä on.
Yleisin kommentti näyttää olevan "ei me tiedetä mitään, studio tekee meille nämä kirjat ja me vain maksetaan".
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut palautetta. Joillakin kustantajilla näyttää olevan suuria vaikeuksia asiallisen palautteen vastaanottamisessa ja siihen asiallisesti vastaamisessa. En ihmettele enää, että suomenkielisten äänikirjojen taso on välillä sitä mitä on.
Yleisin kommentti näyttää olevan "ei me tiedetä mitään, studio tekee meille nämä kirjat ja me vain maksetaan".
Melkein kaikki suomenkielinen äänikirjatuotanto on parin isoimman studion hallussa. Tilanne on vinoutunut, koska studiot hoitavat rekrytoinnin ja kirjat kasautuvat samoille lukijoille.
En kuuntele äänikirjoja, koska jos tiedän kuka lukee niin näen hänet kasvot ja sitäpaitsi osaan lukea itsekin.
Vierailija kirjoitti:
En kuuntele äänikirjoja, koska jos tiedän kuka lukee niin näen hänet kasvot ja sitäpaitsi osaan lukea itsekin.
Mua häiritsevät myös tunnetut näyttelijät lukemassa äänikirjoja. Tuntematon ja kasvoton ääni olisi parempi.
Äänikirjojen kuuntelu on laiskojen puuhaa, äänikirja ei tuoksu, sitä ei voi nuuhkia, tai voi toki, mutta puhelin haisee teinin takataskulle, äänikirjaa ei voi plärätä, äänikirjaa ei voi pitää tyynynä, eikä äänikirjalla voi leveillä, kukaan ei näe että luet Tolstoin Sotaa ja Rauhaa, äänikirja on tylsä, se ei edes paina mitään.
Kuuntelin Seitsemää Veljestä, tai yritin, ei siitä mitään tullut kun näin koko aika jonkun Pääkkösen kasvot edessäni. Olen samaa mieltä siitä, että lukijan pitäisi olla täysin tuntematon ja lukijalla pitäisi olla mahdollisuus valita onko lukija mies vai nainen.
Lukekaa ja kuunnelkaa sama kirja, ero on kuin yöllä ja päivällä.
Jos näyttelijä lukee kirjan, hän näyttelee ja yrittää tuputtaa kuulijalle jotain tunnetilaa äänenpainoillaan jne., kirjaa itse lukiessa sinä päätät itketkö vai nauratko.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa ja kuunnelkaa sama kirja, ero on kuin yöllä ja päivällä.
Kaikki eivät voi.
Tietty äänikirja on hyvää ajanvietettä ja toki siinä jotain ymmärtääkin mistä kirjassa on kyse, mutta kirjan lukeminen on aivan eri asia, se on suurinpiirtein sama jos kuuntelisi elokuvan, ymmärrät kyllä mistä on kyse, mutta menetät hyvin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsevät myös tunnetut näyttelijät lukemassa äänikirjoja. Tuntematon ja kasvoton ääni olisi parempi.
Koneääni olisi paras.
Kirjaa lukiessa sinä itse päätät kauan kestää tauko pilkun jälkeen, sinä päätät miten tulkitset kolmoispisteet, kysymysmerkit, huutomerkit jne. Sinä säätelet lukunopeuttasi itse, hienovaraisesti, voi voi, äänikirja on kirjasta niin kaukana niin kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki suomenkielinen äänikirjatuotanto on parin isoimman studion hallussa. Tilanne on vinoutunut, koska studiot hoitavat rekrytoinnin ja kirjat kasautuvat samoille lukijoille.
Samoille kasautuminen on harmi, vaikka lukija olisi hyväkin. Joistakin tulee liikaa mieleen joku muu kirjasarja ym. ja sitten ovat vielä ne liian tunnetut kasvot, kuten Pirjo Heikkilä.
Kuinka paraskaan näyttelijä voi äänikirjaa lukiessaan välittää kuulijalleen yhdenkään kirjoitusmerkin tarkoituksen? Ei mitenkään, kuinka hän ilmaisee asian, jos kirjassa on joku kirjoitettu sulkuihin, tai jos jokin sana on kursiivilla, tai harvennettu jne.?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paraskaan näyttelijä voi äänikirjaa lukiessaan välittää kuulijalleen yhdenkään kirjoitusmerkin tarkoituksen? Ei mitenkään, kuinka hän ilmaisee asian, jos kirjassa on joku kirjoitettu sulkuihin, tai jos jokin sana on kursiivilla, tai harvennettu jne.?
Parhaat lukijat kuten Jukka Pitkänen osaavat. Heitä on vain kovin vähän. Suurimmalla osalla näyttelijöistä ei ole mitään käryä suomen kielen luonteesta ja tekstin nyansseista, kunhan posottavat teennäisesti eteenpäin.
Mikä sinä olet "sallimaan" kenenkään kuuntelemista. Äänikirja on todella hyvä keksintö, esim monia kotitöitä voi tehdä samalla, kun kuuntelee kirjaa. Ja jos käy töissä ja on perhettä, niin sitä aikaa (istumiselle ja lukemiselle) on todella vähän. Itse kuuntelen äänikirjaa imuroidessa, pyykkiä ripustaessa ja ruokaa laittaessa.