Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys äänikirjojen kuuntelijoille

Vierailija
22.01.2021 |

Jos kuuntelet paljon äänikirjoja, niin tässä tulee kysymys sinulle. Oletko antanut palautetta lukijoista ja jos olet, niin kenelle? Minusta tuntuu että haluaisin antaa, mutta pelkään ettei siitä ole hyötyä. Haluaako joku edes palautetta näistä? Tietääkö kukaan?

Kommentit (1286)

Vierailija
521/1286 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni sivuhuomautus. Kuunteleminen ei ole lukemista. Tekstin itse lukeminen aktioi aivan eri tavalla aivoja, luetun sisäistämistä ja oppimisen muotoja - ajattelua. Äänitallenne ei ole kirja vaan äänitallenne kirjasta. Ei mikään yllätys, että kielelliset valmiudet ja ilmaisutaidot näivettyvät digiaikalasten keskuudessa.

Onko se siis ollut ihan hevonkukkua, kun vuosikymmenet on kehotettu vanhempia lukemaan lapsille kirjoja? 

Vierailija
522/1286 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suinkaan ole kukkua. Lapselle lukeminen, paljon puhumisen rinnalla, rikastuttaa lapsen kielellistä kehitystä huomattavasti. Lukutaidon saavuttamisen jälkeen oikea lukeminen voi jatkaa siitä. Tämä keskustelu liittyy lukutaitoisten ikäluokkien kuuntelu"lukemiseen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1286 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antti Holma voisi lukea muitakin kirjoja kuin omiansa. Mukavaa kuunneltavaa hänen äänensä.

Holma on lukenut mm. Pohjantähti -trilogian. Olen lukenut sen niin monesti, että en taida kuunnella ihan pian, mutta toivottavasti hän jatkaa lukuhommia.

Äänikirjoihin kuluva aika ei ole minulla pois luetuista kirjoista vaan mahdollisuus käyttää vielä enemmän aikaa rakastamaani harrastukseen. Ruokaa laittaessa tai ikkunoita pestessä on hankalaa lukea romaania samalla, saati lenkkeillessä. Tuntemani äänikirjoja kuuntelevat ovat muutenkin paljon lukeneita.

Vierailija
524/1286 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty kuuntelemaan äänikirjoja lainkaan. En pysty sillä tavalla keskittymään kirjaan. Ajatukset alkavata harhailla ihan muualla.

Ainoastaan itse lukemalla voin keskittyä.

Niinä kertoina, kun olen yrittänyt kuunnella, en ole myöskään pitänyt lukijan tyylistä. Se on ollut esimerkiksi liian teatraalinen, liian hidas, tai muuten vaan ärsyttävä.

Minäkään en pysty kuuntelemaan ja makoilemaan, mutta pystyn kuuntelemaan, jos teen jotain samalla. Jotkut kirjat on pakko jättää kesken lukijan takia, mutta sitten on joitakin aivan loistavia lukijoita ja muita keskikastia olevia, joiden tyyliin tottuu, kun jaksaa jatkaa tarinaa.

Vierailija
525/1286 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni sivuhuomautus. Kuunteleminen ei ole lukemista. Tekstin itse lukeminen aktioi aivan eri tavalla aivoja, luetun sisäistämistä ja oppimisen muotoja - ajattelua. Äänitallenne ei ole kirja vaan äänitallenne kirjasta. Ei mikään yllätys, että kielelliset valmiudet ja ilmaisutaidot näivettyvät digiaikalasten keskuudessa.

Tämä on fakta. Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään. Monet kirjallisuuden ystävät sekä lukevat että kuuntelevat kirjoja. Esim. auton ratissa tai kotitöitä tehdessä on hankala lukea. Ei kai kirjojen kuunteleminen tarkoita, että ei voisi myös lukea.

Vierailija
526/1286 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty kuuntelemaan äänikirjoja lainkaan. En pysty sillä tavalla keskittymään kirjaan. Ajatukset alkavata harhailla ihan muualla.

Niinä kertoina, kun olen yrittänyt kuunnella, en ole myöskään pitänyt lukijan tyylistä. Se on ollut esimerkiksi liian teatraalinen, liian hidas, tai muuten vaan ärsyttävä.

Minäkään en pysty kuuntelemaan ja makoilemaan, mutta pystyn kuuntelemaan, jos teen jotain samalla. Jotkut kirjat on pakko jättää kesken lukijan takia, mutta sitten on joitakin aivan loistavia lukijoita ja muita keskikastia olevia, joiden tyyliin tottuu, kun jaksaa jatkaa tarinaa.

Super hyvät kirjat haluan lukea itse omaan tahtiin, mutta suurimman osan kirjoista haluan vain kuunnella jos voin. Joskus oon ensin kuunnellut kirjan ja sitten lukenut.

Vierailija
527/1286 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petra Rautiainen: Tuhkaan piirretty maa, lukija Toni Kamula. Nyt löytyi täydellinen äänikirjanlukija! Miellyttävä ääni, juuri sopiva eläytyminen. En keksi valittamista.

Vierailija
528/1286 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituix meni! kirjoitti:

Kyllä meni niin odotus hukkaan! Lucinda Rileyn vaarallinen kirje kirjan lukijan ääni on jotain ihan käsittämätöntä!!! En osaa edes kuvailla, se pitää kokea 😕 Täällä olikin jo useita kommentteja samasta lukijasta.

Pitäisi meidän jokaisen laittaa palaute kustantajalle, vaan en tiedä onko siitä mitään hyötyä. Aaaaaargh, mä niin ootin tätä kirjaa 🤬😡☹️

En uskonut ennen kuin aloitin kirjan tänään. Ihan karseaa kuultavaa! Käsittämätöntä, että tollanen on päästetty läpi. Sitä vain ei pysty kuuntelemaan! Yritin.

Täytyy odottaa että on aikaa lukea kirja. Viikonlopun kotihommia tehdessä se olisi mennyt siinä sivussa siivotessa, pyykätessä, lenkillä jne.

Vierailija
529/1286 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväkin kirja voi jäädä kuuntelematta, jos on huono lukija. Ja joskus myös päinvastoin. Yleensä teen testikuuntelun ja vasta sitten päätän hankinko kirjan.

Vierailija
530/1286 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten kukaan kuunnellut lastenkirjaa "Hulluja satuja"?

Lukija on Eero Ritala. Aivan käsittämättömän upea suoritus. Vetää vertoja anglosaksisen maailman parhaimmistolle.

Kuuntelin. Aivan mahtava suoritus. Tutkin heti, onko Eero lukenut muita kirjoja jotta voisi kuunnella häntä lisää. Valitettavsti oli lukenut vain lastenkirjoja. Toivottavasti saadaan kuulla miestä jatkossa enemmän!

Vierailija
531/1286 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja julkaistaan 1.4. toisen lukijan lukemana. Uusi yritys silloin. :)

Vierailija
532/1286 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirja julkaistaan 1.4. toisen lukijan lukemana. Uusi yritys silloin. :)

Miksi tulee näin pian uusi versio? Lukijapalautteen vuoksi?

Toivottavasti myös tulossa olevan Oliivipuun lukija vaihtuu.

Vierailija
533/1286 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikko Honkanen dekkarien lukijana ihan paras. Jostain syystä alan himoita Karjala-olutta kirjoja kuunnellessa.

Minulla on ollut huonoja kokemuksia mieslukijoista, joten olen kartttanut heitä.  Se on tietysti väärin, varmaan hyviä mieslukijoitakin on. Tuntuu vaan siltä että äänikirjan kuunteleminen on niin iso aikainvestointi, että en halua ottaa sitä riskiä, että kirjaa ei pystyisikään kuuntelemaan loppuun asti.

Aivan mahtavia mieslukijoita on Lars Svedberg ,  Jukka Pitkänen , Antti Jaakola  , Jarmo Heikkilä , Kauko Helovirta Paasilinnan kirjoissa , Heikki Määttänen jne. Kyllä löytyy muitakin , kannattaa esikuunnella lukijaa .

Vierailija
534/1286 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirjo heikkilästä pidän koomikkona, mutta en voinut kuunnella hänen lukemana jotain ”vakavaa” kirjaa. En antanut palautetta, jätin kirjan kesken...

Vierailija
535/1286 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oskari Katajisto on hyvä lukija,eläytyy ja miellyttävä ääni,oikeen hyvä!!!!

Vierailija
536/1286 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Holman ääni ihana ja äänen sävy ja eläytyminen parasta a luokkaa jos Antti lukee,kuuntelen vaikka puhelinluetteloa.

Vierailija
537/1286 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Olen jo yli 5 vuoden ajan kuunnellut äänikirjoja. Jos yritän kuunnella ja tehdä vaikka yksinkertaisia kotiaskareita, en pysty keskittymään, en tykkää myöskään lenkillä kuunnella.

Kun rentoudun sohvallani tai illalla nukkumaan menessä sägyssäni , nautin ja pystyn loistavasti keskittymään, ellei uni tempaa.

Vierailija
538/1286 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ville Tiivonen on ihana 💙

Vierailija
539/1286 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty lainkaan kuuntelemaan äänikirjoja. Ajatukset lähtevät vain harhailemaan, enkä muutenkaan pidä kirjaa lukevien tyylistä.

Jotkut kirjat saa e-kirjapalveluissa vain äänikirjoina. Se ärsyttää, koska haluaisin nimenomaan lukea ne, enkä kuunnella.

Vierailija
540/1286 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bookbeatissa voi onneksi antaa lukijalle arvosanan.

Itseä ärsyttää liian tutut äänet ja se että kertovat alussa kuka lukee. Sitten ”näkee” sen lukijan ehkä kirjan pääosassa. Myös jos ääni on tuttu vaikka lastenohjelmista niin ne tulee mieleen kuunnellessa eikä pysty keskittymään itse tarinaan. Saisivat suosia tuntemattomia nimiä.

Munamiehen tai Antti Holman lukemisia en siedä yhtään. Onko heidän pakko tunkea joka paikkaan?