Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ruokavalio oli 90-luvulla? Miten ihmiset olivat niin hoikkia?

Vierailija
21.01.2021 |

Tässä olen nyt katsellut tuon ajan sarjoja. Ihmiset keskimäärin huomattavasti hoikempia kuin nykyaikaan, mitä ihmettä tuolloin syötiin?

Kommentit (353)

Vierailija
321/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset teki muutakin kuin löhösi työpaikalla tai kotona. Ihmiset eli silloin. Siksi.

Vierailija
322/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunipeltipitsaa, lämpimiä voileipiä, jauhelihakastiketta ja muusia ja paljon seksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvirasvojen käyttö johtaa lihomiseen. Maitorasva  ja kaikkien kovien rasvojen käyttö auttaa painonhallinnassa koska ne pitää pitkään nälän tunteen pois.

Vierailija
324/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä hoikkia? Itse olin silloin opiskelija, ja kyllä ja moni oli pullukka jo silloin. Omassa suvussa melkein kaikki, niin miehet ja naiset äidin puolelta lyhyitä ja paksuja. Isän puolelta osa normaalipainoisia, mutta kyllä niitä tukevia oli, kaljamahaisia miehiä ja naisia joille "lapsikilot" jäi pysyväksi ja kasvoivat korkoa vielä vuosien ja vuosikymmenten myötä. Nuoret ihmiset nyt oli pääosin hoikkia, mutta niinhän ne on nykyäänkin. 

Vierailija
325/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silloin oli ylipainoisia ja lihavia myös paljon. Sarjoista jos asiaa katsoo niin se vääristää, koska näyttelijät ja esim. tv/elokuva-alalle hakeutuvat avustajat yleensä ovat huomattavasti hoikempaa väkeä kuin keskiverto. Ja toinen on, että jos kuvataan Helsinkiä, niin aina on siellä ollut hoikemmat ihmiset, kun taas maaseudulla on ollut tukevaa porukkaa jo 1950-luvullakin paljon, saati ysärillä. Kyllä oli kaljamahaukkoa ja isoa emäntää silloinkin jo. Usein kolmenkympin paikkeilla alkoi monelle kiloja tulla, ja sitten keski-iässä oli jo lihava.

Vierailija
326/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ruokavalio ysärillä, kun olin opiskelija. Karkkia, keskikaljaa, pizzaa, hampurilaisaterioita, pikanuudeleita, voileipiä, sokerijogurtteja. Harvoin mitään terveellistä suuhun eksyi. Olin normaalipainon alarajoilla. Salaisuus oli vaan että olin nuori, silloin monen kroppa kestää tuollaista syömistä. Pullero minustakin on sitten keski-ikäisenä tullut, vaikka syön paljon terveellisemmin kuin nuorena.

Vierailija
327/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoripottuja, läskisoosia, metsämarjoja, porkkanoita, punajuuria. Kylän ainoa kauppa 5km päässä.

Vierailija
328/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin syötiin aika huonosti. Oli pieni kuljetusfirma, en ehtinyt/ malttanut käydä syömässä missään kunnolla. Ja se että jos joskus harvoin söin niin päivän päätteeksi koska jos lähdin ajoon syötyäni niin olin nukahtaa rattiin. Päivä meni parilla kahvilla. Samoin myöhemmin vuorotyössä. Iltavuoron eväinä oli vain kahvia. Pysyi hoikkana, kotiin tullessa puolenyön aikaan ei enää jaksanut syödä mitään. Viikonloppuisin sitten herkuteltiin jos maltettiin autourheiluharrastuksilta. Kyllähän se totta on että kohtuullinen liikunta ei painoa paljon pudota mutta on muuten terveellistä. Kalorit, kalorit...nyt on ylikiloja mutta eipä ne ketään haittaa.

Vierailija
329/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ja tuttavapiirissä oltiin pullukoita silloinkin. 

Kauhulla muistelen sitä kun olin junnu ysärillä. Pelkkää paskaa sitä syötiin (mikropitsaa, vanukkaita, grilliruokaa, ranskalaisia ja nakkeja, karkkia, kakkuja yms). Rasvan ja sokerin käyttö ihan sikamaista. 

Vierailija
330/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin syötiin aika huonosti. Oli pieni kuljetusfirma, en ehtinyt/ malttanut käydä syömässä missään kunnolla. Ja se että jos joskus harvoin söin niin päivän päätteeksi koska jos lähdin ajoon syötyäni niin olin nukahtaa rattiin. Päivä meni parilla kahvilla. Samoin myöhemmin vuorotyössä. Iltavuoron eväinä oli vain kahvia. Pysyi hoikkana, kotiin tullessa puolenyön aikaan ei enää jaksanut syödä mitään. Viikonloppuisin sitten herkuteltiin jos maltettiin autourheiluharrastuksilta. Kyllähän se totta on että kohtuullinen liikunta ei painoa paljon pudota mutta on muuten terveellistä. Kalorit, kalorit...nyt on ylikiloja mutta eipä ne ketään haittaa.

Lisään vielä että viikolla syötävät oli lähinnä pikaruokaa, kotona ei jaksanut/ viitsinyt pitkän päivän tai illan päätteksi alkaa ruuanlaittoon. Pizzaa, hampurilaisia, kebabbia. Ns. kotiruokaa vain viikonloppuisin syötiin.

Vierailija
331/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoripottuja, läskisoosia, metsämarjoja, porkkanoita, punajuuria. Kylän ainoa kauppa 5km päässä.

Terveellistä ja hyvää ruokaa olet syönyt.

Vierailija
332/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi oleellinen seikka on se, että 90-luvulla ruoan sisältämät maatalousmyrkyt olivat erilaisia kuin tänä päivänä. Nykyiset torjunta-aineet, peittausaineet, rikkaruoho- ja tuholaismyrkyt, korrenvahvistajat ynnä muut kemikaalit ovat eri sukupolvea. Ne sisältävät hormonihäiritsijöitä. Hoikatkin nuoret naiset kehittyvät huomattavan eri mallisiksi, muodokkaammiksi kuin parikymmentä vuotta sitten. Nuoriin miehiin kyseiset myrkyt eivät tutkimusten mukaan vaikuta yhtä näkyvästi. No toisaalta nuorten miesten kives- ja aivosyövät ovat lisääntyneet. Olisiko tässä jokin yhteys.

Suosittelen luomua terveyssyistä ja siksi, että se on myös eettinen vaihtoehto. Kun asuu täällä maalla, näkee sen järkyttävän myrkkyjen määrän, jonka maa, hyönteiset, pelloilla ja niiden liepeillä elävät nisäkkäät ja linnut ja läheisten vesistöjen kalat ja muut vesieliöt saavat osakseen (ja jonka vievät eteenpäin ravintoketjussa) niin sanotussa tavanomaisessa

Maalaispoikana tätä olen sanonut aina. Mikä määrä myrkkyjä "puhtaaseen" maanviljelyyn käytetäänkään. Onneksi on aina ollut kasvi- ja perunamaat erillään, myrkyittä ja luonnonlannoitteilla eli hevosenlannalla lannoitettuina. On huomattu että aika nuoretkin tytöt on isotissisiä, oliko ennen niin, en muista.

Vierailija
333/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei hössötetty vegaaneista eikä paljon vegetaarisestakaan. Salaatit tuli muotiin ja sehän on hyvää.

Elikkä oli jokaisen omaa valinta mitä söi.

Nyt hullut vegaanit vaativat että kaikkien on vaan pakko pitää heidän ruoasta. 

Vierailija
334/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin ysärillä nuudeleilla, soijarouhemössöillä ja viikonloppuisin turkkilaisravintolan halpismättöpitsalla ja olutta kului. Olin ruokavaliosta huolimatta alipainoinen, mutta olinkin silloin nuori opiskelija. Kauneusihanne oli erilainen - haluttiin olla hoikkia ellei suorastaan laihoja eikä sellaisia lihaskimppuja kuin nykyään on kauneusihanteena. Mulla oli kyllä tietokone jolla pelailinkin ja kaupatkin Helsingissä muistaakseni ihan hyvin auki, mutta oli se erilaista - kaikki ei sujunut kännykkää näpräämällä tai kotikoneelta, joten arkiliikuntaa tuli enemmän. Muistan kävelleeni paljon.

Vierailija
335/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla oltiin merkittävästi hoikempia. Tämän näkee virallisista ylipainotilastoista. Se, että ylipainoisia oli yli puolet vähemmän tarkoittaa, että normaalipainoistetkin olivat merkittävästi kevyempiä. Koululuokassa oli 1-2 paksumpaa ihmistä, oikeasti lihavia oli tosi vähän.

Roskaruokaa syötiin vähemmän, nykyään roska- ja lohturuoka on normi. Herkkuja nautittiin viikonloppuna. Energiajuomia ei ollut, limonadia ei litkitty aterioilla. Ruoka tehtiin itse. Yksi syy tähän oli niukempi varallisuus. Kauppojen valikoima ja tarjonta oli yksinkertaisempaa. Marjojen poimiminen ja kalastus oli yleisempää.

Elämä oli aktiivisempaa. Kuljettiin usein jalalla tai pyörällä kylille tai kaverien luo. Matkapuhelin vähensi liikkumista, kun pystyi soittamalla kysymään, missä kaveri menee. Tietokonepelit olivat vähemmän koukuttavia kuin urheilukenttä, latu tai pallohalli.

Vierailija
336/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaa poltettiin enemmän. Se vähentää ruokahalua. Tosin tätä kompensoitiin juomalla kaljaa ja viinaa, Linda- ja Matti-siidereitä.

Vierailija
337/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäiset ja siitä vanhemmat olivat silloinkin lihavia. Lapset ja nuoret hoikempia. Ruokavalio oli epäterveellinen ja yksipuolinen.

Vierailija
338/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin mä söin terveellisesti ja harrastin liikuntaa.

Vierailija
339/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla oltiin merkittävästi hoikempia. Tämän näkee virallisista ylipainotilastoista. Se, että ylipainoisia oli yli puolet vähemmän tarkoittaa, että normaalipainoistetkin olivat merkittävästi kevyempiä. Koululuokassa oli 1-2 paksumpaa ihmistä, oikeasti lihavia oli tosi vähän.

Roskaruokaa syötiin vähemmän, nykyään roska- ja lohturuoka on normi. Herkkuja nautittiin viikonloppuna. Energiajuomia ei ollut, limonadia ei litkitty aterioilla. Ruoka tehtiin itse. Yksi syy tähän oli niukempi varallisuus. Kauppojen valikoima ja tarjonta oli yksinkertaisempaa. Marjojen poimiminen ja kalastus oli yleisempää.

Elämä oli aktiivisempaa. Kuljettiin usein jalalla tai pyörällä kylille tai kaverien luo. Matkapuhelin vähensi liikkumista, kun pystyi soittamalla kysymään, missä kaveri menee. Tietokonepelit olivat vähemmän koukuttavia kuin urheilukenttä, latu tai pallohalli.

Se on totta, että ainakaan lasten ei annettu herkutella päivittäin. Hyvä jos edes viikoittain sai karkkipäivänä jonkun pienen makean. 

Vierailija
340/353 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Mistä tulikin mieleen, että menenpä ottamaan vähän jäätelöä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi