Millainen ruokavalio oli 90-luvulla? Miten ihmiset olivat niin hoikkia?
Tässä olen nyt katsellut tuon ajan sarjoja. Ihmiset keskimäärin huomattavasti hoikempia kuin nykyaikaan, mitä ihmettä tuolloin syötiin?
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä trolleja vai kaksikymppisiä jotka kirjoittaa, että 90-luvulla ei ollut tietokoneita tai kännyköitä 😂 mulla oli jo vuonna 95 oma tietokone jossa oli Windows 95 ohjelmisto. Ekan Nokialaisen ostin 1996. Olin tosin edelläkävijä, mutta jo vuonna 1998 aivan jokaisella kaverillani oli oma kännykkä!
Riippuu varmaan perheen elintasosta. Itse olen syntynyt -95 ja meillä ei ollut tietokonetta ennen kuin menin tokalle luokalle. Vanhemmat olivat huonopalkkasissa pätkätöissä. Itseasiassa meillä ei ollut edes lankapuhelinta. Muistaakseni isäni hommasi oman kännykän joskus 2000-luvun alussa. Muistan ettei parilla kaverillakaan ollut tietokonetta tuohon aikaan. Vanhemmat eivät koskaan olleet kiinnostuneita tietokoneista.
Jos olet syntynyt -95, niin ei varmaan hirveästi ole muistoja ysäristä? Hassua miten silloin sylilapsina olleet tai myöhemmin syntyneet uskovat mielikuviin. Ei ne yleensä pidä paikkaansa. Itse tein aikanaan samaa 70-luvusta, eikä nekään kuvitelmat olleet linjassa totuuden kanssa.
Ysärillä oli läskejä ihan samalla tavalla kuin tänäkin päivänä. Totta on, että varsinkaan ysärin ekalla puoliskolla netti ei näytellyt mitään roolia, koska sitä ei käytännössä ollut, mutta jo jälkipuoliskolla se alkoi ottaa sijaa ja niistä lieveilmiöistä puhuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä trolleja vai kaksikymppisiä jotka kirjoittaa, että 90-luvulla ei ollut tietokoneita tai kännyköitä 😂 mulla oli jo vuonna 95 oma tietokone jossa oli Windows 95 ohjelmisto. Ekan Nokialaisen ostin 1996. Olin tosin edelläkävijä, mutta jo vuonna 1998 aivan jokaisella kaverillani oli oma kännykkä!
Riippuu varmaan perheen elintasosta. Itse olen syntynyt -95 ja meillä ei ollut tietokonetta ennen kuin menin tokalle luokalle. Vanhemmat olivat huonopalkkasissa pätkätöissä. Itseasiassa meillä ei ollut edes lankapuhelinta. Muistaakseni isäni hommasi oman kännykän joskus 2000-luvun alussa. Muistan ettei parilla kaverillakaan ollut tietokonetta tuohon aikaan. Vanhemmat eivät koskaan olleet kiinnostuneita tietokoneista.
Jos olet syntynyt -95, niin ei varmaan hirveästi ole muistoja ysäristä? Hassua miten silloin sylilapsina olleet tai myöhemmin syntyneet uskovat mielikuviin. Ei ne yleensä pidä paikkaansa. Itse tein aikanaan samaa 70-luvusta, eikä nekään kuvitelmat olleet linjassa totuuden kanssa.
Ysärillä oli läskejä ihan samalla tavalla kuin tänäkin päivänä. Totta on, että varsinkaan ysärin ekalla puoliskolla netti ei näytellyt mitään roolia, koska sitä ei käytännössä ollut, mutta jo jälkipuoliskolla se alkoi ottaa sijaa ja niistä lieveilmiöistä puhuttiin.
Mä otin vaan kantaa omiin kokemuksiin tietokoneista. Omassa piirissä ne ei ollut ala-asteellakaan kaikilla kovin yleisä. Ehkä se on harhakuva, mutta tuskin läheskään puolet ysärillä surffaili samalla tavalla verkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otin vaan kantaa omiin kokemuksiin tietokoneista. Omassa piirissä ne ei ollut ala-asteellakaan kaikilla kovin yleisä. Ehkä se on harhakuva, mutta tuskin läheskään puolet ysärillä surffaili samalla tavalla verkossa.
Juu, ymmärsin kyllä! Olen itse syntynyt -79, eikä minullakaan ollut tietokonetta kuin vasta 2000-luvulla. Ysärillä nuo tietokonehommat oli vielä jonkin verran sellainen oma kulttuurinsa, enemmän niitä pidettiin nörttien hommina ja tosiaan maksoivatkin aika paljon. Internetiin törmäsin käsitteenä itse ekan kerran vuonna -95, kun koulussa opettaja alkoi siitä puhua. Oli kai se jo aikaisemmin tullut, mutta itse en sellaisesta ollut aiemmin mitään kuullut. Lukuunottamatta joitakin koulun koneella tehtyjä kokeiluja, itse en alkanut käyttää nettiä laajemmin kuin vasta tämän vuosituhannen puolella. Silloin se alkoi lyödä kunnolla läpi ja toimi muutenkin paremmin.
Ihan peruskotiruokaa syötiin illalla ja työpäivän aikana ravintolassa joku hyvä lounas. Nuoret ei liho ja silloin tupakoitiin aika laajalti, ei tullut turhaa syötyä niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ymmärsin kyllä! Olen itse syntynyt -79, eikä minullakaan ollut tietokonetta kuin vasta 2000-luvulla. Ysärillä nuo tietokonehommat oli vielä jonkin verran sellainen oma kulttuurinsa, enemmän niitä pidettiin nörttien hommina ja tosiaan maksoivatkin aika paljon. Internetiin törmäsin käsitteenä itse ekan kerran vuonna -95, kun koulussa opettaja alkoi siitä puhua. Oli kai se jo aikaisemmin tullut, mutta itse en sellaisesta ollut aiemmin mitään kuullut. Lukuunottamatta joitakin koulun koneella tehtyjä kokeiluja, itse en alkanut käyttää nettiä laajemmin kuin vasta tämän vuosituhannen puolella. Silloin se alkoi lyödä kunnolla läpi ja toimi muutenkin paremmin.
Olen samana vuonna syntynyt ja ensikosketukseni tietokoneisiin ja internettiin oli myös vuonna - 95 aloittaessani ammattikoulun. Käytännössä en ole vielä tähän päivään mennessä pelannut tietokoneella, jotain tetristä olen joskus paukuttanut. En muista että yhdenkään kaverinkaan kotona olisi ollut tietokonetta ysärillä, joskus ysärin alussa jotkut sai Nintendon ja sitä parilla kaverilla pelattiin. Ensimmäisen kännykän ostin 1998 ensimmäisestä opintotuesta.
Toi on aika jännä, että 90- luvulla tavalliset aamu- ja välipalat on ihan nou-nou nykyään, ja silti ollaan lihavempia. Ehkä osa jujua piileekin siinä. Kun sokeri saatiin jo jugurtista heti aamulla ja välipala oli voisilmäpullaa, ei tehnyt enää mieli erikseen karkkia tai muutakaan herkkua.
Toinen puoli on se, ettei herkkuja ollut niin laajaa valikoimaa, eikä ollut nykyisenlaisia kauppakeskuksia, joissa olisi vietetty aikaa niin kauan, että tulee nälkä.
Ei ollut Lidliä, paistopistettä ja 70 sentin naksupussia. Herkut olivat kalliita ja kuuluivat juhlaan. Toin pizzeriasta puolikkaan pizzan aina kotiin ja siinä oli seuraavan päivän ruoka. Kauneusihanne oli narkomaani (heroin chic 90's) ja sillä oli vaikutusta myös.
Meillä ei saanut syödä hedelmiä kuin yhden kauppapäivinä. Niitä ei ostettu mihinkään hedelmäkulhoon vaan jokainen söi sen yhden. Yleensäkin jos oli jotain erikoista ruokaa, sitä ostettiin vain yksi jokaiselle.
Eikä muuten ollut valmiita hiihtolatuja vaan ladut tehtiin itse.
Luin juuri erä lehdestä, kuinka 90-luvun alussa kalastusliikkeissä naureskeltiin virsukulttuurille, jos joku kertoi harrastavansa soutu-uistelua. Piti mennä koneella. Nykyään tuollaista omin käsin tekemistä ja liikunnallisuutta yleensä taas arvostetaan, toisin kuin laiskalla pullamössöysärillä.
Melko köyhiä oltiin, mutta sain porukoilta kuusnelosen, amigan ja ekan pc:n. Toisen pc:n ostin kesätyörahoilla.
En muista 90-luvun kaveripiiristä juuri ketään, jolla ei olisi ollut vähintään kuusnelosta tai nessiä/megadrivea tai edes gameboyta, tuntitolkullahan niillä pelattiin jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Melko köyhiä oltiin, mutta sain porukoilta kuusnelosen, amigan ja ekan pc:n. Toisen pc:n ostin kesätyörahoilla.
En muista 90-luvun kaveripiiristä juuri ketään, jolla ei olisi ollut vähintään kuusnelosta tai nessiä/megadrivea tai edes gameboyta, tuntitolkullahan niillä pelattiin jatkuvasti.
..ja pienessä kyläkoulussa oli toki myös kuusnelonen, 386 pc ja myöhemmin myös 486.
Vierailija kirjoitti:
Ne olivat laihaläskejä. Ei minkäänlaista lihaksistoa. Riitti kun veti röökiä ja söi jonkun piparin päivässä.
Silloin kaikkia luonnostaan hoikkia liikunnallisia ihmisiä alettiin haukkua laihaläskeiksi eikä kukaan halunnut enää olla hoikka. Olin hoikka kuntoliikkuja eikä ollut myöskään sisäelinrasvaa, määritelmän mukaan laihaläskeillä sitä on. 1990-luvulla ei niin hoikka hyvinvointivalmentaja tai vastaava mittasi arvoni ja totesi kaiken olevan erittäin hyvin, yhteenvetona lopuksi että olen varmaan - pakko olla - laihaläski.
Seuraavassa mittauspaikassa todettiin että lihaskuntonikin on oikein hyvä, on aina ollut. Mutta täytyyhän jokaiselle jokin haukkumasana löytää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko nykyään koodari tai vastaava? Aika moni noista tietokoneita silloin harrastaneista jatkoi sitä ammattiin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samana vuonna syntynyt ja ensikosketukseni tietokoneisiin ja internettiin oli myös vuonna - 95 aloittaessani ammattikoulun. Käytännössä en ole vielä tähän päivään mennessä pelannut tietokoneella, jotain tetristä olen joskus paukuttanut. En muista että yhdenkään kaverinkaan kotona olisi ollut tietokonetta ysärillä, joskus ysärin alussa jotkut sai Nintendon ja sitä parilla kaverilla pelattiin. Ensimmäisen kännykän ostin 1998 ensimmäisestä opintotuesta.
Itse ostin kännykän vuonna -97. Oli sellainen Ringo-merkkinen puhelin, jossa ei esim ollut mahdollisuutta laittaa tekstiviestejä. Maksoi 1000 markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika monen 90-luvun muistelut kuulostaa 70-luvulta. Puuttuu vaan, että lapset leikki ulkona kepeillä ja käpylehmillä.
:D Olen syntynyt - 72 ja minulla oli 15 barbia, Lundby-nukkekoti, vauvanukke, nukensänky ja vaunut sekä Matchbox-autorata, autoja ja Donkey Kong. Enkä ole edes varakkaasta perheestä. Tästä pitäisi perustaa oma ketju tosin. Syötiin jäätelöä ja karkkiakin, eikä makeaa millään lailla rajoitettu. Tosin se oli useimmiten kiisseliä, kotona leivottua pullaa, vanukasta tai jäätelöä. En ole koskaan ollut lihava, eikä kukaan perheestäni myöskään. 90-luvulla olin opiskelija ja silloin ei paljon herkuteltu, koska halusin käyttää vähäiset rahani bilettämiseen. Sijoitus, jota en kadu.
Yksi oleellinen seikka on se, että 90-luvulla ruoan sisältämät maatalousmyrkyt olivat erilaisia kuin tänä päivänä. Nykyiset torjunta-aineet, peittausaineet, rikkaruoho- ja tuholaismyrkyt, korrenvahvistajat ynnä muut kemikaalit ovat eri sukupolvea. Ne sisältävät hormonihäiritsijöitä. Hoikatkin nuoret naiset kehittyvät huomattavan eri mallisiksi, muodokkaammiksi kuin parikymmentä vuotta sitten. Nuoriin miehiin kyseiset myrkyt eivät tutkimusten mukaan vaikuta yhtä näkyvästi. No toisaalta nuorten miesten kives- ja aivosyövät ovat lisääntyneet. Olisiko tässä jokin yhteys.
Suosittelen luomua terveyssyistä ja siksi, että se on myös eettinen vaihtoehto. Kun asuu täällä maalla, näkee sen järkyttävän myrkkyjen määrän, jonka maa, hyönteiset, pelloilla ja niiden liepeillä elävät nisäkkäät ja linnut ja läheisten vesistöjen kalat ja muut vesieliöt saavat osakseen (ja jonka vievät eteenpäin ravintoketjussa) niin sanotussa tavanomaisessa viljelyssä, joka on siis se myrkkyihin perustuva viljelymuoto. Keväällä katselin sepelkyyhkyä, joka oli syönyt itsensä peitatuista siemenistä pulleaksi. Kukahan ihminen senkin kyyhkyn myrkkyineen pisteli sittemmin poskeensa ja piti "puhtaana riistana".
Hauskaa tosiaan tämä ettei ysärillä muka olisi mätetty herkkuja. Kyllä pienissä lähiökaupoissakin oli leivosvitriinit ja sieltä haettiin koulun jälkeen berliininmunkkia, kermamunkkia tai lihapiirakkaa. Yläasteikäisinä syötiin karkkia joka päivä, viikonloppuisin kotona oli limpparia ja sipsejä. Kotona leivottiin joka viikonloppu pullaa ja jotain mustikkapiirakkaa, kääretorttua tai mokkapaloja. Niitä riitti välipaloille seuraavalle viikollekin. Välipalalla oli myös usein vanukkaita. Ja paahtoleipää aamuin illoin. Rehellistä valkoista vehnää, ei mitään täysjyvää ja moniviljaa. Perjantai-iltaisin notkuttiin grillikioskilla ja vedettiin makkaraperunoita, lihapiirakkaa tai hampurilaisia. Ysärin loppupuolella täysi-ikäisenä baari-illan jälkeen koukkaus kävi aina grillin kautta kotiin. Seuraavana päivänä krapuloissa pitsalle. Ja baari-iltoja toki oli kolme viikossa: keskiviikkona eli pikkulauantaina, perjantaina ja lauantaina.
Huh huh, ihme että tässä on vielä hengissä. Syön nykyään (ja ruokin lapseni) taatusti terveellisemmin kuin ysärillä!
Vierailija kirjoitti:
Se on se lama aika. Meillä ainakin nähtiin nälkää, syötiin esim aamupalaksi kahvia ja pulla ja koulusta tullessa puurohiutaleita maidolla ja sokerilla. Heppatallilla sit syötiin kuivia leipiä, porkkanoita ja omppoo jos oli. Ja sit kotipizza, kebab ja heset ei ollu muodissa
Ei ollut muodissa ei, kun ei niitä ollut! Meidän lähiostarille keskisuuressa kaupungissa tuli Kotipizza 90-luvun puolimaissa. Sieltä joskus haettiin normaali pizza kun haluttiin herkutella ja jaettiin se koko 4 hengen perheen kesken.
Kebab tuli vasta kymmenisen vuotta myöhemmin. Hese varmaan oli, mutta Turussa, eli täysin toisella puolen maata. Carrolls oli keskustassa, jonne oli 5 km matkaa. Sinne saatiin joskus rahaa, mutta vanhemmat eivät koskaan vieneet perhettä sinne syömään eikä muuallekaan ulos. Mökkipaikkakunnalla ei ollut mitään näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nykyään koodari tai vastaava? Aika moni noista tietokoneita silloin harrastaneista jatkoi sitä ammattiin saakka.
Koodaan lähes joka päivä, mutta en tällä hetkellä työkseni.
Kyllähän 90-00-luvuilla syntyneet ovat jo 20-30-vuotiaita. Toki 00 > ei varmaan sovellu ketjun kysymyseen.