Korona ja lasten kyläilyt toistensa kotona
Mitä mieltä olette siitä, että suurin osa alakouluikäisten lasteni kavereista tapailee toisiaan toistensa kotona, yökyläilevät ja viettävät synttäreitä kotona (sisällä)?
Me olemme kieltäneet sisällä oleskelun lasten kavereilta meillä eivätkä meidän lapsemme käy kavereilla muuten kuin pihassa. Ollaan vietetty pihasynttärit (kesällä, kun virus oli lepotilassa) ja ehdotettu pulkkamäkeä ja pihaleikkejä. Kuitenkin minusta näyttä siltä, että ollaan ainoat "tiukkikset". Ollaanko liian tiukkoja?
Erityisesti on tuntunut kurjalta, kun emme ole voineet päästää lapsiamme synttäreille (ollaan viety lahja muttei menty sisälle), Tuntuu, että lapset ovat jäämässä sosiaalisesti paitsioon nyt kun harrastuksetkin ovat tauolla. Lisäksi esim. ekaluokkalaisen kaverin äiti kyselee lapseltani, pääsisikö hän sisäleikkeihin, eikä minulta suoraan. Kun lapsi sanoo ei, hän on kysellyt muilta kavereilta. Tuossa perheessä on esim. äiti, joka on opettaja, isä, joka reissaa työn puolesta julkisilla ja lapsia koulussa eri luokilla ja päiväkodissa.
Miten suhtautuisitte? Mitä ajattelette? Harmittaa lapsien puolesta,
Kommentit (168)
Sulla on oikeus tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka tuntuvat teistä hyviltä. Minä pelkään koronaa todella, mutta annan käydä luokkakavereilla ja he käyvät meillä. Ihan samalla tavalla siellä koulupäivien aikana altistutaan.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on oikeus tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka tuntuvat teistä hyviltä. Minä pelkään koronaa todella, mutta annan käydä luokkakavereilla ja he käyvät meillä. Ihan samalla tavalla siellä koulupäivien aikana altistutaan.
Tätä minäkin noudatan. Itse en ole tällä hetkellä töissäkään, niin en omalta osaltani lisää lasten altistumista. Jos siirrytään etäopetukseen, niin sitten on taas eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koronan leviämisen kannalta lasten kaverisuhteeet olisivat ongelma, niin kyllä siihen olisi jo puututtu kovemmalla kädellä.
Ei ole puututtu kovemmalla kädellä lasten tai aikuistenkaan kotikyläilyihin, koska Suomessa ei ole mitään laillista keinoa puuttua siihen. Paitsi ehkä poikkeustila ja ulkonaliikkumiskielto.
Mutta esim. pääkaupunkiseudulla on käytetty niin tiukkaa keinoa kuin normaalilainsäädäntö mahdollistaa: suositus välttää kaikkia ei-pakollisia lähikontakteja ja päättäjät ja asiantuntijat ovat moneen kertaan vedonneet ihmisiin.
Aika typerä pitää olla, jos ei ole ymmärtänyt, että tuo tarkoittaa sitäkin, että ei pidä kyläillä.
Kävin äsken koiran kanssa lenkillä. Kävelin paikallisen lähiöravintolan ohi. Ikunasta näin, että ravintola oli melkein täynnä. Mun oikeustajuuni nyt vaan ei mene se, että lasten pitäisi tavata kavereitaan vain ulkona, mutta aikuiset saavat ihan vapaasti tavata kavereitaan sisätiloissa. Mun mielestä suositukset kohdistuu nyt vähän vääriin ihmisryhmiin eli lapsiin. Kuten joku aiemmin kirjoitti, pandemia ei lopu, vaikka lapset sidottaisiin sänkyihinsä kiinni.
Meillä alakoulu ikäiset lapset saavat tavata sisä ja ulko tiloissa niitä muutamaa luokkakaveriaan. Me emme matkustele ja olemme etätöissä. muidenkaan perheet ei matkustele mutta kaikkien vanhemmat eivät ole etätöissä.
Minusta on älytöntä että lapset eivät saisi käydä live koulua, eikä harrastaa eikä tavata kavereitaan.
Samaan aikaan aikuiset saa edelleen matkustella ja bilettää. Mutta eihän aikuisia ihmisiä saa rajoittaa mutta lapsilta voidaan viedä monta vuotta normaalia lapsuutta.
Jos tukahduttaminen ei ole ratkaisu ja jos rokotekaan ei ole tehokas (kuten joku tuolla väittää) eikä laumasuojaa tule vaikka iso osa sairastaisi koronan. Niin mikä on tässä se tulevaisuudenkuva sitten?
Itse ajattelen, että nyt kannattaisi vetää kevääseen asti oikeasti tiukoilla rajoituksilla ja samalla tykittää rokotetta niin paljon kuin vaan. Että siitä alkais homma ratketa.
Se nyt ainakaan ei johda mihinkään, jos on tällaiset rajotukset kuin nyt jotka haittaa elämää mutta eivät oikeasti tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tukahduttaminen ei ole ratkaisu ja jos rokotekaan ei ole tehokas (kuten joku tuolla väittää) eikä laumasuojaa tule vaikka iso osa sairastaisi koronan. Niin mikä on tässä se tulevaisuudenkuva sitten?
Itse ajattelen, että nyt kannattaisi vetää kevääseen asti oikeasti tiukoilla rajoituksilla ja samalla tykittää rokotetta niin paljon kuin vaan. Että siitä alkais homma ratketa.
Se nyt ainakaan ei johda mihinkään, jos on tällaiset rajotukset kuin nyt jotka haittaa elämää mutta eivät oikeasti tehoa.
Aikaa tässä pelataan, jotta nähdään miten rokote vaikuttaa suuressa mittakaavassa. Uusimmat uutiset eivät tosiaan lupaa mitään suurta pelastusta, ensimmäisellä kierroksella teho on ollut oletettua pienempi.
Enpä tiedä miten tulevaisuudessa käy. Kaipa tämän kanssa opitaan elämään, riskiryhmät rokotetaan kuten influenssassa kulloisenkin ennustetun mutaation mukaisesti. Joku vuosi onnistutaan ennustamaan voimistuva mutaatio paremmin, joku ei.
Virus myös todennäköisesti heikentyy itse ajan kanssa, jos on virusten evoluutiomalleihin uskominen. Siihen asti varmaan täytyy elää tällaista puolivälimallia kun ei tuo hallitus näytä saavan mitään aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No pointti kielloissa on se, että kotona on oikeasti paljon väkeä paikoista, joissa ovat voineet altistua. Esimerkiksi äiti ollessaan eri koulussa, isä istutessaan monta tuntia junassa ja ollessaan eri kaupungissa töissä, pikkuveli päiväkodissa ja isosisko ollessaan eri luokalla. Lapset voivat tuoda viruksen mukanaan. Jos lapsemme kävisivät kaikkien kavereiden luona, mahdollisia altistuksen/ tartunnanlähteitä olisi ihan hirveästi. Miten sitten rajata - joillekin kavereille voi mennä ja joillekin ei? Yksi kaveri pääsee meille ja toinen ei?
Ap
No mikä ongelma tuossa rajauksessa olisi?? Yks pääsee nyt, toinen ehkä ensi viikolla. Missä ongelma?
Ja olennaista on se, missä asutte. Eri paikkakunnilla on eri suosituksia voimassa eri syistä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ehkä keskeinen kysymys on se, että kun nyt on korona, niin eivätkö lapset voisi lähtökohtaisesti olla yhdessä ulkona? Miksi kaikkien tapaamisten pitää tapahtua sisällä? AP
Eli haluat puuttua kaikkien muiden tekemisiin?
Niin kauan kun kaupoissa, joukkoliikenteessä jne. näkee vanhuksia, en aio käyttää maskia tai rajoittaa kontakteja.
Ei mahdu minun oikeustajuuni, että riskiryhmien suojeleminen olisi kaikkien muiden paitsi heidän itsensä vastuulla. Pysykööt kotonaan rokotukseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitset että tuntuu kurjalta kun lapsesi jäävät sosiaaliseen paitsioon. Oletko miettinyt mistä ja kenestä se johtuu? Oletko siis sitä mieltä että lapsesi luokkatoverit eivät saisi juhlia syntymäpäiviä?
Ei, se ei johdu ”lepsuista” muista vanhemmista. Ei ole mitenkään perusteltua että samat lapset jotka istuvat samassa koululuokassa ja hikoilevat samalla sisäliikuntatunnilla, eivät saisi tavata toisiaan vapaa-ajalla. Aika kurjaa on tosiaan laittaa lapset hylkiöiksi ja kaverittomiksi, liian kova hinta tosiaan koronan varjolla. Se lapsuus on vain kerran.
Jos joku omassa tai kaverin perheessä on sairaana, ei kyläillä. Näin meillä. Juuri oli 10-vuotiaalla pari kaveria yökylässä ja ihan normaalisti toisiaan tapaavat muutenkin.
Pointtini: miksi näm lapset eivät voi luistella, käydä pulkkamäessä ja leikki pihalla yhdessä? MIKSI ainoa tapa on olla sisällä yhdessä? Ap
Siksi kun koko maailma ei pyöri sun navan ympärillä! Siksi. Mitä täällä meiltä kyselet?! Kysele niiltä vanhemmilta. Täällä ihmettelet kun joku äiti ei kunnioita teidän rajoja. Et ole ilmiselvästi niitä asettanut selvästi. Kommunikoitte lapsesi kautta. Sanopa selvästi tälle äidille asiasta. Mutta ei. Täällä pitää naukua et miks se tekee noin.....
Täällä on nyt paljon tivattu, että miksi pitää tavata sisällä, miksei voi olla ulkona. No siksi, että sisällä ja ulkona tehdään ihan eri juttuja!
Ulkona ei ole pleikkaria, ei airtrackia eikä mahdollisuutta leipoa muffineita (meillä esiteinit innostuneet leipomisesta kavereiden kanssa). Ulos ei saa viedä pikkuleluja lumihankeen hukattavaksi, joten iso osa etenkin noiden tokaluokkalaisten tyttöjen suosimista leikeistä on poissuljettu. Lisäksi itse koen, että kun lapset ovat kavereineen täällä meidän talon seinien sisällä, niin minun on huomattavasti helpompi aistia, että mitä on meneillään ja myös tutustua kavereihin. Tietenkin välillä käydään pulkkamäessä tai luistelemassa, mutta ei aina. Eihän me aikuisetkaan aina tavata kavereitamme lenkillä, vaan joskus on kiva mennä myös kahville tai juoda viinilasilliset jonkun kotona.
Huono tekosyy "kun koulussakin kuitenkin näkevät" päästää muiden talouksien jäseniä omaan kotiin. Vieraat kuitenkin varmaan saavat teillä käydessään koskea esineisiin ja käydä wc:ssä? Siinä kasvaa todennäköisyys, että kotiinne tulee virusta. Eikös lapsien olisi muutenkin parempi leikkiä mahdollisimman paljon ulkona? Nyt kun maahan on päässyt herkemmin tarttuvia virusmuotoja, tuollainen huolimaton toiminta viimeistään muuttuu riskikäyttäytymiseksi. Miksi moninkertaistaa riski tartunnan saamisesta? Ap toimii oikein.
Kesään mennessä rokotetaan 70 prosenttia kansasta ja sitten epidemia ehkä laantuu. Miksi hankkia tartunta juuri ennen kuin voi saada rokotuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pointti kielloissa on se, että kotona on oikeasti paljon väkeä paikoista, joissa ovat voineet altistua. Esimerkiksi äiti ollessaan eri koulussa, isä istutessaan monta tuntia junassa ja ollessaan eri kaupungissa töissä, pikkuveli päiväkodissa ja isosisko ollessaan eri luokalla. Lapset voivat tuoda viruksen mukanaan. Jos lapsemme kävisivät kaikkien kavereiden luona, mahdollisia altistuksen/ tartunnanlähteitä olisi ihan hirveästi. Miten sitten rajata - joillekin kavereille voi mennä ja joillekin ei? Yksi kaveri pääsee meille ja toinen ei?
Ap
Ymmärrän ongelmasi, mutta se ei ole lapsesi kavereiden vika, että heidän vanhemmillaan ei ole etätyömahdollisuutta eivätkä he voi jättää alle kouluikäisiä lapsia yksinkään kotiin. Sun pitää vain keskustella kaverittomuusongelmasta lapsesi kanssa ja selittää tilanne hänelle. Kertoa, että teidän perheessä on erilaiset säännöt kuin kavereiden perheissä. Selittää lapsellesi hänen ymmärtämällään tavalla, miksi teidän perheessä on juuri sellaiset säännöt kuin on.
Tosiasia kuitenkin on, että jos lapsesi kaverin vanhemmilla tai sisaruksilla sattuisikin olemaan korona, kaveri saisi ehkä tartunnan heiltä ja tartuttaisi sen sun lapseesi koulussa.
Ja lisään tähän vielä, että joudut vuosien varrella perustelemaan lapsellesi todella monta kertaa, miksi teidän perheessänne asiat on eri tavalla kuin kavereiden perheissä. Ihan alkaen kotiintuloajoista, kunhan lapsesi tulee vähän isommaksi. Ellet sitten halua antaa lapsesi olla ulkona yhtä pitkään kuin se häne kavereistaan, joka saa olla pisimpään.
Siis olen tietenkin perustellut lapsille, miksi meillä on eri säännöt. Kysymykseni liittyi ihmettelyyn siitä, miksi muilla kyläillään, näin aikuisten kesken. ap
Ymmärrän ihmettelysi, mutta vaikka itse olenkin elänyt pandemian ajan lähes kokonaan eristyksissä (koska mulla on siihen mahdollisuus ja kuulun riskiryhmään), hyvin moni suomalainen ei tee niin. Eivät voi tehdä niin tai eivät halua tehdä niin. Nyt on jo kohta vuosi kulunut ja ihmiset ihan ymmärrettävästi pyrkivät tekemään omasta ja lastensa elämästä mahdollisimman normaalia. Meitä perunakellariosastoon kuuluvia on aika vähän.
Mutta siis miksi ei? Jos on kuitenkin aika selvää, että tukahduttaminen toimii? Lapsetkin pääsisivät nopeammin harrastusten pariin. Miksi ei ole normaalia elämää, että lapset leikkivät ulkona? Onko normaalia, että meidän sääntöjä ei kunnioiteta (aikuiset eivät kutsuisi meidän lasta sisätreffeille kun tietävät ihan hyvin meidän säännöt)? Ap
Syitä on monia. Ihan alkaen siitä, että jotkut eivät edes usko koko pandemiaan. Jotkut taas ovat jo luovuttaneet, koska rajat vuotaa, ihmiset matkustelee kotimaassa, tapaavat ystäviään ja kavereitaan. Rehellisesti sanottuna muakin alkaa jo vähän kyllästyttää tämä poterossa oleminen, kun on tehty hyvin selväksi, että sen paremmin hallituksen kuin muidenkaan päättäjien tavoitteena ei edes ole tukahduttaminen. Jos en kuuluisi riskiryhmään, lähtisin tänään ravintolaan syömään. Alkaa riittää jo mullekin. Työpaikallani osa porukasta ei jaksa noudattaa enää edes etätyösuositusta vaan menevät toimistolle. Tämä tilanne on kestänyt jo liian pitkään ja ihmiset alkavat luovuttaa. Siis sellaisetkin, joiden mielestä tukahduttaminen olisi ollut paras vaihtoehto. Jotkut ovat saattaneet jo sairastaa koronan.
Oletko selvästi sanonut muille vanhemmille, että sun lastasi EI SAA kutsua? Vai oletko vain kertonut teidän perheenne säännöt? Mä en pelkkien sääntöjen kertomisen perusteella jättäisi yhtä lasta kutsumatta synttäreille. Jos taas mulle olisi selvästi sanottu, että ei saa kutsua synttäreille, niin en tietenkään kutsuisi.
No, olen selittänyt vanhemmille ystävällisesti, että koronatilanteen takia lapsemme eivät kyläile sisällä eikä meillä voi kyläillä, mutta ulkona saavat leikkiä yhdessä aina. AP
Mä en tuon tiedon perusteella jättäisi yhtä lasta kutsumatta synttäreille. Ymmärtäisin kuitenkin ihan hyvin, että tämä lapsi ei synttäreille osallistu. Kutsumatta jättäminen kun on vähän ikävä asia sekin. Lapsi kuitenkin kuulisi kavereiltaan synttäreistä ja ihmettelisi, miksi häntä ei ole kutsuttu. On ihan eri juttu, jos lapselle voi perustella, että "äitisi kielsi kutsumasta".
Niin, olen selittänyt lapsille, miksi sisäsynttärit eivät ole ok, ja sama kavereiden vanhemmille. AP
Älä selitä sääntöjä vaan kiellä. Vai onko kieltäminen sinulle ongelmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Huono tekosyy "kun koulussakin kuitenkin näkevät" päästää muiden talouksien jäseniä omaan kotiin. Vieraat kuitenkin varmaan saavat teillä käydessään koskea esineisiin ja käydä wc:ssä? Siinä kasvaa todennäköisyys, että kotiinne tulee virusta. Eikös lapsien olisi muutenkin parempi leikkiä mahdollisimman paljon ulkona? Nyt kun maahan on päässyt herkemmin tarttuvia virusmuotoja, tuollainen huolimaton toiminta viimeistään muuttuu riskikäyttäytymiseksi. Miksi moninkertaistaa riski tartunnan saamisesta? Ap toimii oikein.
Kesään mennessä rokotetaan 70 prosenttia kansasta ja sitten epidemia ehkä laantuu. Miksi hankkia tartunta juuri ennen kuin voi saada rokotuksen?
Ei kai kukaan ole sanonutkaan, että ap ei saisi kieltää lastaan menemästä kavereiden koteihin? Tai että ap:n pitäisi antaa lapsensa kavereiden tulla heille kyläilemään?
Vierailija kirjoitti:
Siis ehkä keskeinen kysymys on se, että kun nyt on korona, niin eivätkö lapset voisi lähtökohtaisesti olla yhdessä ulkona? Miksi kaikkien tapaamisten pitää tapahtua sisällä? AP
Sinä voit tehdä niin kuin haluat, muut tekevät sitten niin kuin itse haluavat. Varmasti harmittaa, kun nyt ei tehdä asioita sinun haluamallasi tavalla, mutta sun on nyt päästävä siitä yli. Tai sitten rupeat toimimaan niin kuin enemmistö ihmisistä toimii, ja lopetat tuon rutkuttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kaveriporukan ulkopuolelle jääminen ja siitä aiheutuvat haitat ovat paljon pahempi juttu kuin mahdollinen tartunta.
Ei vanhusten ja riskiryhmäläisten takia tarvitse kaikkea uhrata. Heidän pitää itse kantaa vastuu itsestään eikä vaatia muita, etenkään lapsia, tekemään sitä.
No mitäs sitten, kun vanhemmista toinen on riskiryhmää? Näin on minulla ja kahdessa tuttavaperheessä, tosin tilanne heillä ei yhtä kriittinen. Minulla on vaikea sydämen vajaatoiminta ja munuaisten vajaatoiminta. Lääkärini on käskenyt välttää kaikin tavoin tartuntaa, koska influenssa vei minut teholle viime talvena ja viimeisiä hyvästejä oltiin jo jättämässä. Noh, paranin kuitenkin, mutta en edelleenkään ole toipunut ja aikaa on kulunut jo yli vuosi.
Pidän vanhemman kuolemaa kuitenkin suurempana haittana, kuin kaveriporukan ulkopuolelle jäämistä, mutta tästäkin toki varmasti moni voi olla eri mieltä.
Sellaisia terveisiä perunakellarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin noudatan. Itse en ole tällä hetkellä töissäkään, niin en omalta osaltani lisää lasten altistumista. Jos siirrytään etäopetukseen, niin sitten on taas eri juttu.
Toisin sanoen hallituksen ja kuntien olisi nyt viisasta määrätä se etäkoulu vähäksi aikaa. Ei ihmiset muuten älyä. Siten se kyläily olisi tuhannesti turvallisempaa, kun kontakteja ei ole kuin kahden kyläilijän kotien kesken - kuin jo päälle 500 koululaista ja opettajat, ja jokaisen heistä koti, työpaikat, harrastuspiirit, toisia kouluja ja luokkia kaverit, isovanhemmat, naapurit, muut kummit ja kaimat ja kaupan kassat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kaveriporukan ulkopuolelle jääminen ja siitä aiheutuvat haitat ovat paljon pahempi juttu kuin mahdollinen tartunta.
Ei vanhusten ja riskiryhmäläisten takia tarvitse kaikkea uhrata. Heidän pitää itse kantaa vastuu itsestään eikä vaatia muita, etenkään lapsia, tekemään sitä.No mitäs sitten, kun vanhemmista toinen on riskiryhmää? Näin on minulla ja kahdessa tuttavaperheessä, tosin tilanne heillä ei yhtä kriittinen. Minulla on vaikea sydämen vajaatoiminta ja munuaisten vajaatoiminta. Lääkärini on käskenyt välttää kaikin tavoin tartuntaa, koska influenssa vei minut teholle viime talvena ja viimeisiä hyvästejä oltiin jo jättämässä. Noh, paranin kuitenkin, mutta en edelleenkään ole toipunut ja aikaa on kulunut jo yli vuosi.
Pidän vanhemman kuolemaa kuitenkin suurempana haittana, kuin kaveriporukan ulkopuolelle jäämistä, mutta tästäkin toki varmasti moni voi olla eri mieltä.
Sellaisia terveisiä perunakellarista.
Sun tapauksessasi tietenkin kiellät omaa lastasi tapaamasta muita lapsia sisätiloissa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhusten ja riskiryhmäläisten takia tarvitse kaikkea uhrata. Heidän pitää itse kantaa vastuu itsestään eikä vaatia muita, etenkään lapsia, tekemään sitä.
Vaikka osa riskiryhmäläisistä on lasten vanhempia ja muita omaisia, tai jopa lapsia/nuoria?
Mitä ehdotat? Täydellinen eristäytyminen kaikista 10 vuodeksi. Ja sittenkin saadaan se pahuksen korona jostakin indokiinasta.
Se rokotteen teho lienee olematon. Ja meinaatko, että pari kertaa vuodessa pistellään rokotteita koko väestölle koronan muutautumiskyvyn takia?
Ainoa toimiva malli on eristäytyminen koko muusta maailmasta ja tukahduttaminen (vrt australia). Ryhdytäänkö siihen? No ei.
Suoemn koronastrategia on ollut terveydenhuollon kantokyvyn turvaaminen, ei yksilön terveydestä huolehtiminen. Siinä on onnistuttu hyvin, paljon paremmin kuin monessa maassa. Siitä huolimatta, että harva ihminen on kiltisti istunut nämä kuukaudet neljän seinän sisällä oman perheen kesken.