Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luottamuspula parisuhteessa

Vierailija
21.01.2021 |

Mies epäilee minun pettävän häntä. En ole sitä tehnyt enkä ole niin tekemässä. Tuntuu kohtuuttomalta, että aiheesta saadaan kovia riitoja aikaiseksi ja niissä mies vaatii minua tunnustamaan sen, että petän häntä.
Voiko asialle tehdä jotain? Muuten on hyvä mies mutta hermojani raastaa joutua jatkuvasti syyllistetyksi asiasta, jota en ole tehnyt.
Vinkkejä? Loppuuko tämä joskus? Ymmärrän, että luottamuksen voi ainoastaan ansaita mutta mitä voi tehdä tilanteessa, jossa ei ole toiminut väärin mutta toinen ei usko puhetta?
Epäiltyjen listalla petoskumppaneiden suhteen mm. miespuoliset työkaverit, työhön liittyvät asiakkaat, entiset kumppanit, remonttimiehet. Oikeastaan listaa voisi jatkaa loputtomiin ja minusta tilanne on aivan absurdi. Mies kieltää olevansa mustasukkainen ja korostaa, että kyseessä on ainoastaan minun aiheuttamani luottamuspula. Luppohetkinä myönnän selailevani mielelläni nettiä lukien mm. uutisia. Av-palstakin on minulle viihdyttävyydessään tuttu mutta kuvittelen tämän olevan ihan normaalia käytöstä nykypäivänä.

En ole ikinä ns. katoillut eli ollut tavoittamattomissa niin, ettei mies olisi minua saanut kiinni (toki aina ei puhelimeen voi heti vastata). Emme myöskään ole noin vuoden seurustelumme aikana nukkuneet yhtäkään yötä erossa. En ole käynyt seurustelumme aikana kertaakaan käynyt baarissa tai ravintolassa tyttökavereitteni kanssa. Tuntuu, että kaupassa käyminenkin yksin on miehelle uhka ja huomaan vältteleväni tilanteita, joista en pysty aukottomasti dokumentoimaan joka ikistä tapahtumaa aikajanoineen jälkikäteen.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaihe, josta pääsette kyllä yli. Pareilla on kaikenlaista yhdessäolemisen oppimista. Ajattelepa sitä, kun nyt olette vauhtiin päässeet, eroatte vaikka tästä syystä ja koskaan ei tule enää sopivampaa paria sinulle. Kai siinä syynsä oli miksi olette yhdessä? Ei kaikki mene rasvattuna vaan.

Vaihe? Mies syyttelee seksistä remonttimiesten(!) kanssa ja vaatii tunnustamaan? Kehittelee jatkuvasti riitoja samasta asiasta? Nainen ei uskalla mennä yksin minnekään ettei tarvitsisi todistella aukottomasti omia liikkumisia? Miten tuollaisesta voi päästä yli? Kohteleeko puolisoaan kunnioittava ihminen toista niin että tämä alkaa pelätä?

Vierailija
22/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jostain syystä saanut itselleni kaksi tuommoista miestä. Panin miehen mukaan mm koulukavereita, työkavereita, naapurien pappoja ja tulta pummivaa juoppoa. Suunnilleen kaikki olivat uhkia paitsi veljeni ja kuulema veljestänikin olin sairaalloisen mustasukkainen (siis mitäh :D). Pukeutumisenkin kontrollointi alkoi jossain vuoden kohdalla. Jossain vaiheessa en uskaltanut enää vastata edes puhelimeen itse kun toisesta näki että oikein kiehuu kun ei tiedä kuka siellä on.

Varmaan turha sanoa että kumpikin noista petti itse minkä kerkeää. Kumpikin myös harhoissaan jossain vaiheessa hakkas mut mustelmille.

Noiden suhteiden jälkeen on ollut todella outoa olla suhteessa jossa tiedostetaan, että muutkin saattaa viehättyä kumppanista mutta luotetaan siihen täysillä eikä tarvitse kävellä tulisilla hiilillä ja hissutella. Joku aika sit kerroin miehelleni siitä kun toinen mies koittaa pokailla. Naureskeltiin vaan yhdessä asialle ja asia jäi siihen, edelliset olis järjestänyt huudon, syyttäneet pettämisestä ja varmaan päälle käyneet pieksämässä sen toisen miehen.

Toivottavasti tajuat lähteä ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloisen mustasukkaisuuden takana on usein mustasukkaisen ihmisen itsetunnon vaikeudet tai sitten hänen oma halunsa olla uskoton tai peräti oma uskottomuutensa.

Nykyinen puolisoni osoitti tuollaisia merkkejä suhteemme ensi kuukausien aikana. Keskinäinen luottamus on minulle parisuhteessa kerta kaikkiaan kynnyskysymys, ja tämän tein miehelle varsin selväksi. Erään laivareissuni jälkeen (laivareissu oli siis työporukan kehittämispäivä + tietysti vapaa-aikaa siksi kunnes laiva palasi satamaan) mies oli hermona ja kiukkuinen ja syytteli minua, kun en ollut vastaillut hänen viesteihinsä siinä pitkin päivää, iltaa ja yötä. Hän vissiin yllättyi, kun anteeksipyytelyn ja selittelyn sijaan minä puolestani suutuin, ja ilmoitin että jos tää tämmöiseksi kyttäilyksi menee niin minun puolestani suhde on tässä, ota tai jätä. En ala selittelemään tekemisiäni ja en ala kuuntelemaan moista ininää. Mies hätkähti, mietti päivän ja tutkiskeli itseään - ja, yllättävää kyllä, paransi tapansa. Itse olin tämän tilanteen jälkeen pitkään epäluuloinen, koska se öyhötys taas palaa, mutta ei ole palannut, ja 15 vuotta ollaan nyt oltu yhdessä ilman mustankipeyskohtauksia.

Aloittaja et kertonut kauanko olette yhdessä olleet, mutta oli kauan tai vähän aikaa: älä suostu tuohon. Älä pyytele anteeksi, älä selittele, älä kuuntele syyttelyjä.

Edellisessä parisuhteessani mies oli myös pitkään mustasukkainen. Suhde päättyi hänen omaan pettämiseensä, jota itse en keksinyt pitkään aikaan edes epäillä, kun itse en ole mustasukkainen tyyppi ollenkaan. Että tosiaan, semmoinen piirre voi takana olla.

Vierailija
24/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla epäluuloinen persoonallisuushäiriö. Yksi oire on se, että epäilee toistuvasti ja perusteetta puolisoaan uskottomuudesta.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietoha…

Vierailija
25/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole koskaan kuullut kulisseista? Miltähän se näyttäisi jos saisit satunnaisesti nähdä vaikkapa kymmenen pariskunnan elämää? Aivan varmasti sieltä paljastuisi neljän paksun seinän ja verhojen takaa vaikka ja mitä.

Näistähän meistä on jokainen kuullut.

Jälkeen päin yleisimmin toistuvat sanat ovat: Ei heistä olisi kyllä uskonut. Aivan tavallisia, asiansa hoitavia töissäkäyviä ihmisiä.

Niinpä.

Sua ärsyttää ihan selvästi. Kysehän ei ole sinusta vaan tästä ap:sta. Ootko hän? Ensinnäkään ei ole oikea paikka tämä tuollaisille kysymuksille ja tehdä ratkaisu näiden kitkerien vastausten perusteella. Ap voi olla oikeasti "syyllinen". Kävikö edes mielessä? Mutta ei kun miehiä haukkumaan, vertailemaan itseensä ja niin ollaan tietävinään tämän aloittajan asiat.

Mihin ap olisi ”syyllinen”? Viestisi on käsittämätön.

Jos ei voi luottaa toiseen, ei pidä yrittää elää tämän kanssa. Se on molemmille paras ratkaisu. Riitely ja syyttely eivät ole hyvää elämää.

Vierailija
26/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole koskaan kuullut kulisseista? Miltähän se näyttäisi jos saisit satunnaisesti nähdä vaikkapa kymmenen pariskunnan elämää? Aivan varmasti sieltä paljastuisi neljän paksun seinän ja verhojen takaa vaikka ja mitä.

Näistähän meistä on jokainen kuullut.

Jälkeen päin yleisimmin toistuvat sanat ovat: Ei heistä olisi kyllä uskonut. Aivan tavallisia, asiansa hoitavia töissäkäyviä ihmisiä.

Niinpä.

Mitkä kulissit? Avioliittoko ärsyttää? Eläköön kukin parhaimmaksi katsomallaan tavalla, jos siitä ei toisille ole vahinkoa. Jos lähdet sörkkimään jonkun avioliittoa tai parisuhdetta sen perusteella, että he kinastelevat, kiistelevät, tulee vastoinkäymisiä joista yrittävät selvitä, ajatteletko sen olevan kulissia? Elämässä tulee kaikenlaista, toiset pitävät asiansa enemmän itsellään, josta sinä et saa selvää, se ei ole kulissielämää. Juoruilijoilta ja pahantahtoisilta ihmisiltä kannattaakin pitää asiansa mahdollisuuksien mukaan vain itsellään. Just tästä samasta syystä, kun ei ymmärretä, mutta lisävahinkoa kyllä aiheutetaan vääristelemällä asioita.

Vierailija
27/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinani ollut samanlaisessa suhteessa nuorena ja omasi tapaan mies sai minut vakuuttelemaan, etten ole tehnyt mitään väärää. Asetelmamme oli sellainen, että todistustaakka oli minulla ja minun piti milloin missäkin tilanteessa todistaa, etten ollut pettänyt. Näitä tilanteita oli mitä mielikuvituksellisimpia. 

Itkin, vannoin , todistelin kauppakuiteista kellonaikoja ja ystäviltä todistuksia kunnes yhtäkkiä 10 vuoden yhdessäolon jälkeen heräsin ja tajusin, ettei TÄSSÄ OLE MITÄÄN JÄRKEÄ. Miksi ihmeessä minun pitää todistaa yhtään mitään, kun en ole tehnyt mitään väärää? Tästä alkoi oma henkinen kasvuni ja irtautumiseni miehestä. Näin hänet ja hänen sairautensa selvästi ensimmäistä kertaa. 

Mustasukkaisuus on sairaus, josta ei voi parantua ellei mustasukkainen sitä itse halua ja hakeudu terapiaan. Sinä tai mitään mitä sinä teet tai jätät tekemättä ei paranna miestä. Ymmärrä myös, että sinun ei tarvitse ansaita miehesi luottamusta. Se ei ole normaalia. Normaalia olisi, että tervepäinen mies lähtökohtaisesti luottaisi tyttöystäväänsä, eikä epäile hänestä pahinta mahdollista. 

Miehesi ei ole "hyvä mies" vaan hänellä on mielen sairaus, joka tulee pahenemaan ajan myötä. Olette vasta olleet niin vähän aikaa yhdessä, joten älä tuhlaa ainutkertaista elämääsi tähän mieheen yhtään enempää. Kirjoitin tämän sydämestäni ja toivon sinulle kaikkea hyvää ja että avasin silmiäsi edes vähän. 

Vierailija
28/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän asiat oikeasti ovat? 

Mitä ihmettä vihjailet? En ole pettänyt enkä ole pettämässäkään. Olen jo lopettanut yhteydenpidon miespuolisiin ystöviini (mikä sekin on aika erikoinen vaatimus).

ap

Vierailija
29/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysäisepä mieheltä minkä ihmeen takia se sun kanssa on, jos on varma että petät? Eihän siinä ole järkeä.

Varmaan sanoisin et joo nssin kaikkia ketkä antaa ja lähtisin vetää.

Tuohan on kamalaa elämää.

Vierailija
30/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän naisen jolla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin työpaikan netistä hoitaa tulevan eronsa asioita. Ihan asunnon etsinnästä jne alkaen. Työpaikalla tämä hyväksyttiin, joka oli kaikki asiainhaarat mukaan luettuna inhimillistä.

Naisen mies kontrolloi kaiken naisen tekemisen kotona. Puhelimen, netin, tietokoneen selaussivut. Silloin kun ihminen on siinä sopan keskellä niin siinä ei ole leikki kyseessä!

Vierailija
31/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehen kannattaa luottaa intuitioonsa. Miehen vaisto on aina oikeassa!"

Huutista tälle naisten kaksinaismoralismille, joka on loputonta 

Vierailija
32/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttääkö sua epäily ja että olet tullut epäluotettavan oloiseksi toisen silmissä? Kyllähän siihen joku syy on, epäilyyn. Jos mitään ei ole, selvitä aikuinen ihminen ihan itse mieheltä, että miksi hän ajattelee näin? Tiedä vaikka on käyny lukemassa jotain naistenoppaita ja näkee jotain mitä oikeasti ei ole tapahtunut. 

Vierailija
33/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pettää itse.

Onko miten tarkka puhelimestaan? Pyydä saatko soittaa, tarkistaa jotain jne hänen puhelimellaan.

Ei normaali ihminen epäile kaikkea mahdollista. Vain semmoinen joka elää semmoisessa kuplassa jossa tietää että itseensä voi luottaa kaikista vähiten.

Vierailija
34/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä olet tuollaisen miehen kanssa?

Jos mukaudut tämän  miehen vaatimuksiin, tilanne vain pahenee. Tuolla vaatimisella ja syyttelyllä ei ole mitään kattoa eikä pohjaa, mikään ei riitä. Kierre pahenee. Lopeta ennen kuin olet lukittuna kellariin.

Vierailija
35/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä vihjailet? En ole pettänyt enkä ole pettämässäkään. Olen jo lopettanut yhteydenpidon miespuolisiin ystöviini (mikä sekin on aika erikoinen vaatimus).

ap

Sä oot vähän outo. Joko tää sun juttu on ihan sun revasta repäisty alkujaankin tai sitten leikit tällaisia leikkejä. Miehesikin huomasi jo.

Vierailija
36/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin lukemisen tähän "Voiko asialle tehdä jotain?" Voi. Sinä tai mies alkaa etsimään uutta asuntoa itselleen.

Tietysti tajuan tämän. Minusta mies on vain jollakin tavalla vainoharhainen ja mietin, voiko häntä auttaa asian kanssa.

Tämä asia on ainoa (joskin merkittävä) "vika" miehessä ja siksi ei tekisi mieli vielä luovuttaa. Muuten mies on kohdellut minua paremmin, kuin yksikään toinen mies ja samasta syystä en tässä järjettömältä kuulostavassa tilanteessa olisi pysynyt hetkeäkään.

Mitä merkitystä sillä on, että hän on kohdellut sinua muita miehiä paremmin joissain asioissa, jos hän on kuitenkin jo pitkään, ei vain epäillyt, vaan syyttänyt sinua niin törkeästä asiasta kuin uskottomuudesta? Itse en kuuntelisi yhtään tuollaisia väitteitä ja syytöksiä, koska olen periaatteessa uskollinen, ihan ensiksi itseni takia ja toiseksi puolisoni takia, eikä muuta tarvitse tulla väittämään. Ap, kuinka kauan aiot tuollaista hävyttömyyttä sietää? Joko mies hakee apua tai eroatte, muuta ratkaisua en näe.

Vierailija
37/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluutko esittää jotain "en tee mitään väärin, teen kaiken mitä pitää", vaikka kukaan ei ole pyytänytkään. Jotta voin olla kaikkien silmissä oikein tehnyt? Mutta mies on vaan niin outo?

Vierailija
38/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin lukemisen tähän "Voiko asialle tehdä jotain?" Voi. Sinä tai mies alkaa etsimään uutta asuntoa itselleen.

Tietysti tajuan tämän. Minusta mies on vain jollakin tavalla vainoharhainen ja mietin, voiko häntä auttaa asian kanssa.

Tämä asia on ainoa (joskin merkittävä) "vika" miehessä ja siksi ei tekisi mieli vielä luovuttaa. Muuten mies on kohdellut minua paremmin, kuin yksikään toinen mies ja samasta syystä en tässä järjettömältä kuulostavassa tilanteessa olisi pysynyt hetkeäkään.

Mitä merkitystä sillä on, että hän on kohdellut sinua muita miehiä paremmin joissain asioissa, jos hän on kuitenkin jo pitkään, ei vain epäillyt, vaan syyttänyt sinua niin törkeästä asiasta kuin uskottomuudesta? Itse en kuuntelisi yhtään tuollaisia väitteitä ja syytöksiä, koska olen periaatteessa uskollinen, ihan ensiksi itseni takia ja toiseksi puolisoni takia, eikä muuta tarvitse tulla väittämään. Ap, kuinka kauan aiot tuollaista hävyttömyyttä sietää? Joko mies hakee apua tai eroatte, muuta ratkaisua en näe.

Olet periaatteessa uskollinen?

Vierailija
39/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miehen kannattaa luottaa intuitioonsa. Miehen vaisto on aina oikeassa!"

Huutista tälle naisten kaksinaismoralismille, joka on loputonta 

Oletko tosissasi? Mikä motiivi minulla on mielestäsi kysellä neuvoa anonyyminä tällä palstalla? Kai minä itse parhaiten tiedän tekemiseni. Minä en ole pettänyt enkä petä.

Kerro toki itsestäsi enemmän. Kiinnostaisi todellakin tietää, millainen ihminen tällaisia laukoo! Oletko esim. hyvässä parisuhteessa, oletko työelämässä, onko sinulla läheisiä?

ap

Vierailija
40/55 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kuten totesin edellisellä sivulla: olet nyt jo kaventanut elämääsi ja kavennat sitä jatkossa vielä lisää.