Mikä auto sinulla on?
Mikä auto sinulla on nyt käytössä? Oletko ollut tyytyväinen autoosi?
Kommentit (2446)
Olen 16v auto poika. Säästän kuukausirahoustani 40e/kk jotta voisin aikuisena ostaa unelmieni auton v2001 Fiat Punton. Jos lasken että bensaan menee 30e kk ja korjauksiin 200e/vuosi voisin sitten työttömänäkin ajella sillä 😊
Olisin iki-onnellinen jos tuo onnistuisi, pitääkö jotain muita yllätyskuluja ottaa huomioon vai riittääkö nämä laskemani 30 kk bensa, 20 kk korjaukset, 35e kk vakuutus ja verot.
Työttömyysraha jos on 500e siitä väh nuo yht. 85e jää minulle vielä hurvittelurahaa koko kuukaudeksi 425! Se on hirmu paljon kun nyt saan 70e kuukaudessa😑
Vierailija kirjoitti:
Olen 16v auto poika. Säästän kuukausirahoustani 40e/kk jotta voisin aikuisena ostaa unelmieni auton v2001 Fiat Punton. Jos lasken että bensaan menee 30e kk ja korjauksiin 200e/vuosi voisin sitten työttömänäkin ajella sillä 😊
Olisin iki-onnellinen jos tuo onnistuisi, pitääkö jotain muita yllätyskuluja ottaa huomioon vai riittääkö nämä laskemani 30 kk bensa, 20 kk korjaukset, 35e kk vakuutus ja verot.
Työttömyysraha jos on 500e siitä väh nuo yht. 85e jää minulle vielä hurvittelurahaa koko kuukaudeksi 425! Se on hirmu paljon kun nyt saan 70e kuukaudessa😑
Laskut tulevat isommissa erissä. Ei kuukausittain. Korjauslaskut voi olla paljon isompiakin, tai sitten ei juuri mitään. Riippuu paljon autosta/ yksilöstä. Kaikki käytetyt autot ovat yksilöitä. Riippuen huolloista ja käytöstä, ym.
Onhan kaikki uudet telkkarit, kännykät, ym. myöskin yksilöitä. Jollain hajoaa nopeasti, ja joillain ei mitään vikaa koko käyttöiän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Sun laskelmat vähän mättää, kun siinä ei ole laskettu mitään muita elämisen kuluja. ;) Kantapään kautta monet sen vasta huomaavatkin. Paperilla kaikki saattaa vaikuttaa hyvältä, mutta käytännössä tili menee nollille paljon aikaisemmin, kun uusi raha on tulossa.
T. Työtön.
Toyota Avensis 2002. Ollut mulla nyt 5,5 vuotta, käteisellä maksoin 2000e. Joku parinsadan korjaus tehty, uudet renkaat ostettu, mutta pidän edullisena hankintana ja kulkupelinä.
Sijoitettuna rahat on tuottaneet paremmin.
Teini-ikäinen volkkari.
Käytännössä olen ollut tyytyväinen.
Toki viime aikoina on joutunut vaihtamaan paljon kuluvia osia (monet tosin vasta ensimmäistä kertaa), joten autolla ajelee varmaan helposti vielä viisi vuotta.
Ns ”turhia” vikoja, mitä esiintynyt matkan varrella:
Sivupeilien peilipinnat alkoivat irrota molemmin puolin muutaman kuukausen välein auton täytettyä 10 vuotta. Ilmeisesti käytetyn liiman tyyppivika. Ei kallis korjaus. Uudet peiliosat varaosaliikkeestä maksoivat yhteensä alle 25€.
Rekisterivalon polttimot kärähtelevät luvattoman usein. Melkein vuosittain joutuu jomman kumman vaihtamaan. Johtunee siitä, rekisterikilpi on takaluukussa ja kun sen lyö kiinni, saattaa kuuman polttimon lanka kärsiä ja ajan myötä katketa tärähdyksestä. Polttimo ei ole edullisimmasta päästä, muistaakseni noin 7€ ja olen vaihtanut/vaihdattunut näitä ehkä 50€ edestä.
Takaluukun kaasujouset kuoleentuivat ja jouduin vaihtamaan molemmat. Taisivat maksaa yhteensä vähän päälle 50€, kun itse vaihtoi.
Kalleimmaksi on tullut jarrujen/iskareiden/jousien/jakohihnojen vaihdot. Nämä ovat kuitenkin kuluvia osia, jotka on oakko silloin tällöin vaihtaa. Rahaa mennyt näihin yhteensä varmaan saman verran, mitä auton arvo on nyt.
Mini Cooper
Pikku söpöläistä ei koskaan poliisi pysäytä, edellisen auton kanssa pysäyteltiin alvariinsa kun oli musta ja vähän pahis näköä.
Nyt on alla BMW Z3M Coupe. On kesäautona ainoastaan. Tätäkään söpöä pikkuautoa poliisit eivät koskaan ole pysäyttäneet, mutta sakkoja on tullut joskus jälkikäteen.
Mercedez-Benz E 350e plugin-hybrid
Vanha Ford Transit, tavaratilassa pride-marssin jäljiltä ulostetahrainen vanha vaahtomuovipatja. Niin ja toin lapset marssille myös.
Vierailija kirjoitti:
Mini Cooper
Pikku söpöläistä ei koskaan poliisi pysäytä, edellisen auton kanssa pysäyteltiin alvariinsa kun oli musta ja vähän pahis näköä.
Seuraava 429 on näköjään myös sinun kirjoittamasi. Poliisi ei pysäytä autoja pahisnäön vuoksi ellei kuski näytä pahikselta. Mistä olet keksinyt että autosi näytti pahikselta? Suomessa pahiksen näköisiä autoja on rekisterissä noin 100.
Eikä sinulla ole mitään z3m:aa. Jos olisit sellaisen rattiin päässyt, et olisi enää täällä kirjoittelemassa.
Dodge RAM Laramie 5,7 HEMI 2019
Kuorma-autoksi rekisteröity joka kiihtyy 0-100 nopeammin kuin RS Octavia. Nopeudenrajoitin on sen verran hidas että tuo onnistuu. Paras autoni ikinä.
AatunKrokotiili kirjoitti:
Kuorma-autoksi rekisteröity joka kiihtyy 0-100 nopeammin kuin RS Octavia. Nopeudenrajoitin on sen verran hidas että tuo onnistuu. Paras autoni ikinä.
Nopeudenrajoittimesta tulee vauvapalstalla rispektiä. Kai varmistit että kaikki isot ja pienet kirjaimet auton nimessä ja mallimerkinnässä ovat oikein?
Uudehko Bemari, vanhempia kaksi Chevyä, Cadillac ja Fiat.
"kiihtyy nopeammin kuin RS Octavia" Se nyt ole vielä kovin kova meriitti. Mistähän johtuu, että Skoda RS kuskit kuvittelevat ajavansa jotenkin nopealla autolla? Minulla on M-sarjan Bemari ja nämä kuvittelevat aina liikennevaloissa voittavansa kiihdytyskisan vaikka sen itäauton suorituskyky on vain vähän parempaa perheautotasoa. Tai sitten iskeytyvät takapuskuriin kiinni ja kun itse laitan lapun lattiaan niin sinne ne jäävät ihmettelemään.
Porsche Taycan 4S. Ensimmäinen kunnollinen, laadukas ja vakavasti otettava sähköauto.
Vierailija kirjoitti:
"kiihtyy nopeammin kuin RS Octavia" Se nyt ole vielä kovin kova meriitti. Mistähän johtuu, että Skoda RS kuskit kuvittelevat ajavansa jotenkin nopealla autolla? Minulla on M-sarjan Bemari ja nämä kuvittelevat aina liikennevaloissa voittavansa kiihdytyskisan vaikka sen itäauton suorituskyky on vain vähän parempaa perheautotasoa. Tai sitten iskeytyvät takapuskuriin kiinni ja kun itse laitan lapun lattiaan niin sinne ne jäävät ihmettelemään.
Olen huomannut saman noista pirkkavolkkareista. Ilmeisesti ovat aiemmin ajaneet vielä surkeammilla mosseilla ja sitten ovat saaneet kaluston päivitettyä RS:ään niin kai se tuntuu kovalta rassilta kun ei ole ajanut millään kunnollisella autolla mihin verrata.
Amerikkalainen insinööri on saanut puristettua 5,7 litran tilavuudesta huikeat 395 hevosvoimaa. Saksalaiset saavat tuon irti puolet pienemmästä moottorista. On nimittäin ajo-ominaisuuksissa jonkin verran eroa kun moottori painaa yli 100 kg vähemmän.
Mulla on Nissan Qashgai 2020, tosi kiva ajaa ja kiitettävä käyttöauto.
Heh. Voivoi köyhää. All-in? Aina kannattaa yrittää :).