Mikä on ollut traumatisoivin paikkakunta jossa olet asunut?
Minulla Turku. Koulukiusausta ja muuta kivaa.
Espoo lähes jaetulla ykkössijalla sekin.
En tokikaan jää väärinkohteluihin kiinni enkä oleta että kukaan myöntää mitään tai muuta mukavaa.
En voi muuttaa muita ihmisiä tai heidän toimintaansa.
Inhottaa mennä vielä pakollisten puitteissa käymään paikkakunnalle x.
Mutta sitten kun se on ohi, avaan muumilimupullon ja kieriskelen lumihangessa🤩
🤗🤗🤗
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Kirkkonummi.
Siellä on Gangsterby.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sysmä, karseista karsein. Kaunis paikka luonnon puolesta, mutta ne ihmiset... 15 vuotta sitten pääsin pois. Oli koulukiusaamista sekä oppilaiden että opettajien toimesta. Juoruilua. Kaikki luulevat tietävänsä toisten asiat ja mielellään niitä sitten levittelevät eteenpäin. Ahdistavaa, kun kaikki tuntevat kaikki. Tyhmyys oli in: suosituimpia olivat yksinkertaiset juntit, älykkäille auottiin päätä. Monet ihmiset ylimielisiä tolloja, jotka kävelevät ympäriinsä kuin Euroopan omistajat.
Eihän siellä asukaan enää kuin 3600 ihmistä. 10 vuodessa asukasmäärä kutistunut 1000:lla. Kyllä siihen on ihan syyt olemassa, että ihmiset eivät halua sinne jäädä, eikä uusia muuta.
Sysmä on ollut tähän mennessä ainoa Suomen paikkakunta, josta olen kuullut pelkkää negatiivista. Jopa pahamaineisella Forssalla on ollut faninsa mutta Sysmästä en ole kenenkään kuullut sanovan yhtään mitään hyvää. Erityisesti tuo paikkakunnan kiusaamiskulttuuri ja jopa opettajien osallistuminen koulukiusaamiseen on asia, josta moni on puhunut. Luontohan siellä on kaunista mutta ei se paljoa lohduta, mikäli asukkaat ovat ilkeitä ja sivistymättömiä.
Niinpä. Mistä tuo kiusaamisen ja tyhmyyden ihannointi oikein kumpuaa? Jopa lukuharrastus oli siellä liikaa. Siitäkin sai piikittelyä osakseen, jos erehtyi siitä ääneen sanomaan. Siistiä sen sijaan oli, jos ei ollut ikinä lukenut yhtään kirjaa kokonaan. Kirjaesitelmätkin kirjoittivat pelkästään teoksen takakannen tekstin pohjalta.
Opettaja saattoi ottaa oppilaan silmätikuksi ihan vain sen vuoksi, että ei tykännyt hänen vanhemmistaan. Aina joku oppilas päätyi toisten kiusattavaksi, ja pahimmillaan kiusattua nöyryytettiin koko koulun edessä esim. yhteisissä juhlissa. En koskaan nähnyt tai kuullut opettajien puuttuvan tähän millään tavalla.
Nämä minun kokemukseni ovat aika vanhoja. En tiedä tarkkaan, millä mallilla asiat siellä ovat nykyään.
Otaniemen internaatti. Onneksi se on jo purettu pois.
Järvenpää, tuo omasta identiteetistään jo 60-luvalla luopunut neukkukuutiohelvetti johon pn pesiytynyt Helsingin halpatyököyhälistö. Lymmenet tuhannet sulloutuvat junaan vihaamaan toisiaan aamuin illoin js öisin oireilevat kuutiossaan. Poliisi ja Alko ovst Jörjenpään käytetyimmät palvelut. Älkääkä unohyako Järvenpään kiusaamispainotteista ala-astetta ja syrjäytymispainotteista yläastetta.
Hämeenlinna.
Hirveitä juntteja ja tolvanoita kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kotkassa. Siellä viihtyy vain kotkalaiset itse.
Kotkasta sen verran kokemustaustaa, että siellä erittäin paljon sataman ja tehtaiden duunareita, jotka suorastaan asuvat kulmien baareissa nojaten kaljahanaan ryystäen mallasjuomaa mukitolkulla. Uskomattoman paljon tosiaan räkäläporukkaa ja täysumpijuoppoja. Kulttuuria ei nimeksikään. Jotain kymisinfonettia ja hikisen pikkuinen teatteri, sekä merimuseo. Puistot kylläkin hyvässä kondiksessa, kehtaa naapurikaupunkilaisetkin visiteerailla meren takiakin Kotkassa.
Vantaa. Never again. Ihmiskuva muuttui parissa viikossa täysin. Sitä ennen olin pitänyt duunareita ym. työväenluokkaa normaalina keskivertoporukkana. Siellä huomasi parissa viikossa, ettei asia olekaan niin yksinkertainen. Vantaalaisista osa pitää rappioalkoholismia, taparikollisuutta ja mm. raiskaamista täysin normaalien ihmisten toimintana.
Hyvinkää on kyllä ollut kamalin, Kauhava hyvänä kakkosena. Rumia tai tylsiä paikkoja. Ihmisistä en osaa sanoa mitään, kun en noissa kehenkään paikalliseen tutustunut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menette paikkakunnille jotka inhottaa tai jossa negatiivista? Itse pysyisin poissa. Ei mikään ole pakollista. Ellet sitten muuttokuormaa ole hakemassa.
Tajuatko, että lapsi ei saa määrätä, minne vanhempien takia on joutunut muuttamaan. Itsekkin alaikäisenä ihan kuule jouduin lapsuuteni perheen mukana muuttamaan toisille paikkakunnille. Onneksi aikuisena voikin valita, mihin haluaa asumaan. Sittenkin työ ja opiskelut määräävät sijainnin, mihin joudut.
Joensuu. Kerran kävin viikonlopun olemassa. Kaatosade vaikutti tunnelmaan, mutta koko kylä tuntui olevan jämähtäny 80-luvulle. Ihmiset epäileväisiä ja ruma kaupunki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvola. Ei varmaan tarvitse selittää.
Kävin Kouvolassa vuonna -94 kun entinen luokkakaveri meni sinne opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Mentiin illalla bilettämään ,aivan kauheet vibat tuli Kouvolassa ,jotenkin ankeuden huippu. Muistan vieläkin sen ahdiatavan tunteen, sekö henkiseseti että visuaalisesti. Ja mä olen lahtelainen ,joten jonkimmoisessa ankeuden keskellä kokoi köni elänyt.
Kävit vuonna-94 ja kuvittelet että kouvola on vieläkin samanlainen. Kaikki on muuttunut ja Kouvolassa on paljon hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouvola. Ei varmaan tarvitse selittää.
Kävin Kouvolassa vuonna -94 kun entinen luokkakaveri meni sinne opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Mentiin illalla bilettämään ,aivan kauheet vibat tuli Kouvolassa ,jotenkin ankeuden huippu. Muistan vieläkin sen ahdiatavan tunteen, sekö henkiseseti että visuaalisesti. Ja mä olen lahtelainen ,joten jonkimmoisessa ankeuden keskellä kokoi köni elänyt.
Kävit vuonna-94 ja kuvittelet että kouvola on vieläkin samanlainen. Kaikki on muuttunut ja Kouvolassa on paljon hyvää.
Hehheh, juu Kouvolasta on tullut oikein maailmanluokan metropoli. Kaupat siirretty Veturiin Manskin ympäriltä miltei kaikki. Mutta kivetykset keskustan kävelyaukiolle piti kuiteskin vaihtaa uudet. Hitaasti vaeltavat autottomat mummelit Manskilla nyt vaeltelevat. UPM ja StoraEnso pyörittävät kaupunkiin verotuloja edes sen verran, että joten kuten talous ei niin pahasti sakkaa kaupungin kassassa.
Kouvolassa on kyllä hyvää lakua ja tuoreena saatavilla Prismasta. 😋
Hollola. Lapsuuteni asuin siellä sisäsiittoisten naapurikyttääjien keskellä. Onneksi muutin opiskelujen vuoksi isommalle paikkakunnalle.
Vammala / Sastamala. Asuin siellä 1990-luvulla kahteen otteeseen. Nurkkakuntainen pikkupaikkakunta, jossa vaikea tutustua ihmisiin. Kunnalliset palvelut jäljessä. Sastamalaan ei ole ilmeisesti vieläkään saatu uimahallia?
Vierailija kirjoitti:
Oululle täältäkin ääni. Miten voi olla vaikea puhua ihmisille? Esim. joskus koulussa kun olin tukehtua ruokaan, joku asian nähnyt lähestyi minua netissä, vaikka istuimme samassa luokassa, että oliko minulla jokin hätänä. Muutenkaan kukaan ei puhunut, katsoivat vaan oudosti jos yritti tutustua. Ainoastaan kännissä hyvällä tuurilla joku joskus lämpesi. Toki Oulussa sai paljon seksiä, mutta sitä se sitten vaan olikin ilman mitään lähempää ihmissuhdetta. Lisäksi aina oli kylmä kesät talvet. En tiedä onko tuo kaupunki kehittynyt tässä 12 vuoden aikana.
Pystyn samaistumaan tähän, vaikka ei minulla ole mitään Oulu-traumaa. Alku uutena oululaisena oli kuitenkin haastavaa. Tuntui, että kaikki tuijottavat, sellaiseen olen aiemmin törmännyt lähinnä pikkupaikkakunnilla. Jos yritti tutustua ihmisiin, niin alkoi tuntemaan itsensä joksikin avaruudesta tipahtaneeksi olioksi, ihan vaan muiden eleiden, ilmeiden ja käytöksen vuoksi. Yritin vain olla avoin uusien ihmiskontaktien luomisen suhteen, mutta oululaiset ovat kertakaikkiaan todella hitaasti lämpeneviä. Kaikista paras oli se tilanne, kun uutena kaupungin asukkaana tarvin apua tiettyyn osoitteeseen pääsemiseksi. Kysyin neuvoa kadulla vastaan tulleelta naiselta ja hän likimain juoksi karkuun. Ihan pakko kuitenkin todeta sellainen asia, että aloitin Oulussa asuessani uuden työn, jossa kohtasin asiakkaita kasvotusten, ihan kahden kesken. Käsitykseni oululaisista muuttui tyystin. Ne työminäni kohtaamat ihmiset olivat todella ihania ❤️
Oulu, ehdottomasti. Haluan pois täältä
Helsinki. Erityisesti vapaan kasvatuksen tuotokset eli huonosti käyttäytyvät lapset. Annetaan huutaa rappukäytävässä ja hyppiä julkisissa penkeillä ja tehdä mitä huvittaa. Tuo rappukäytävä melskaus kiristi mieltä vuorotöitä tehdessä vähän liikaakin.