Mikä on ollut traumatisoivin paikkakunta jossa olet asunut?
Minulla Turku. Koulukiusausta ja muuta kivaa.
Espoo lähes jaetulla ykkössijalla sekin.
En tokikaan jää väärinkohteluihin kiinni enkä oleta että kukaan myöntää mitään tai muuta mukavaa.
En voi muuttaa muita ihmisiä tai heidän toimintaansa.
Inhottaa mennä vielä pakollisten puitteissa käymään paikkakunnalle x.
Mutta sitten kun se on ohi, avaan muumilimupullon ja kieriskelen lumihangessa🤩
🤗🤗🤗
Kommentit (1039)
Ihmettelen kyllä tätä ketjua selattuani, että oikeastiko Jyväskylä ja Oulu ovat noin hirveitä? Olen harkinnut muuttoa jompaan kumpaan. Asun Turussa ja haluaisin muuttaa täältä pois, koska vuosienkaan asumisen jälkeen en ole tänne sopeutunut. Toki kaupunki on mielettömän kaunis ja palveluita on hyvin, mutta ihmiset täällä....
Oulu, Jkl ja Lahti taitaa taistella kärkisijoista. Forssa on myös saanut monta mainintaa.
Olen asunut koko ikäni tällä samalla paikkakunnalla, kohta 50 vuotta.
Olen oikeasti niin mt-ongelmainen, etten pysty muualle koskaan muuttamaankaan. Elän limbossa.
Paikkakunta alkaa Hoolla ja päättyy aahan.
Länsi-Suomalaiset kaupungit tuntuvat jyräävän: Oulu, Vaasa, Seinäjoki, Turku... Ihan samoja kokemuksia Oulusta ja Turusta: ihmiset uskomattoman sisäänpäin lämpiäviä. Työpaikkojakaan ei missään nimessä jaella ulkopaikkakuntalaisille. Mistä johtuu, meri-ilmastosta?!
Parkano! Ihme kun tätä ei ole vielä mainittu.
Siellä on liian outoa jos _kävelee_ kauppaan. Oikeasti autolla ohi ajavat meinaa nyrjäyttää niskansa tuijottamisesta kun joku kävelee muutenkin kuin liikuntamielessä tuulipuvussa ja koira mukana. Juntteja ja rasisteja koko porukka. Mä olen kesäisin käynyt siellä erään sukulaisen luona ja ahdistavan kyttäyksen kohteeksi siellä joutuu. Naapurit kurkkii pensasaitojen takaa ja keksii tikusta asiaa, että pääsevät ihan lähietäisyydeltä tuijottamaan ulkopaikkakuntalaista. Onneksi viime kesänä ei tarvinnut mennä koronan takia.
Hiukan ihmettelen Helsingille ja Espoolle ja kyllä Vantaallekin jaettuja pisteitä, kaikki kolme paikkakuntaa sen verran laajalla alueella eli täällä asuvista ei saa homogeenista porukkaa millään. Tietty eri kun pyrit johonkin vanhan rahan alueelle että vähän katsellaan ehkä hassusti, mutta valtaosassa paikoissa ihan perustavistyössäkäyvää ja tietty ne muutamat tulevat no-go-alueet. En asu vanhan rahan alueella eli en ole keulimassa täällä :)
Pietarsaari, Tampere ja Jyväskylä. Pietarsaari ahdistava pikkukaupunki. Jyväskylässä junttimeininkiä ja sisäänpäinlämpiävää porukkaa. Tampereella ihme huijareita ja paskanjauhajia sekä narkkeja. Paras kaupunki sen sijaan on Helsinki. Stadi is the best.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Helsinki niin hirveitä kaikki että oksettaa pitäisi irrottaa Suomesta ehdottomasti
Etpä oo tainnu käydä itä-Helsingissä?
Täällä olen koko ikäni asunut, ihana paikka, paljon luontoa. Oman kokemukseni mukaan 99% ihmisistä on suvaitsevaisia ja kyllä, on täällä muitakin kuin narkkareita ja m a muj a.
Sitä paitsi juuri nämä m a mut tuovat piristystä tähän harmaaseen kulttuuriin, enkä nyt tarkoita r*iskareita jne.
Itä-Helsinki on muuten aika laaja käsite.
Missä päin oot asunut, riippuu aika paljon siitäkin?
Täsmälleen samaa mieltä. Suurin osa on ihan normiporukkaa. Olen asunut täällä lähes koko ikäni enkä tunne ainoatakaan narkkia tai rikollista. Riippuu siitä millaisia ihmisiä ympärilläsi elää. Mielestäni Helsingin parhaat paikat löytyvät merenrantakaistaleelta idästä länteen.
Vierailija kirjoitti:
OULU.
Paskana kaupunkina tunnetaan, lunastaa maineensa.
Lamaantuneisuus, toivottomuus, masennus ja kyynisyys on aistittavissa kaikkialla.
Tunnelma on pysähtynyt ja raskas, ilmapiiri ahdasmielinen.Paikalliset ihmiset juroja, kyräileviä, epäluuloisia, ankeita. Ilottomuus ja innottomuus on lähes käsinkosketeltavaa.
Keskustassa hortoilee teini-ikäisiä subuzombeja harmaine kasvoineen ja tyhjine katseineen. Tuntuu kuin kaupungin yllä leijuisi kirous!
Missään muualla en ole kokenut vastaavaa ilmiötä, kuin Oulussa käydessä: parissa päivässä alkaa vajota synkkään mielentilaan ja kadottaa itsensä, mielessä alkaa pyöriä erilaisia tapoja toteuttaa omaehtoinen eutanasia. I shit you not!
Pelastin itseni sieltä vuosia sitten ja poissa tulen pysymään. Tsemppiä niille, jotka siihen nihkeyden noidankehään ovat jämähtäneet!
Ps. Jos luet tätä, asut Oulussa ja kärsit, niin rohkaisen vahvasti muuttamaan johonkin toiseen kaupunkiin. Saattaa hyvinkin olla, että löydät ihan uudenlaisen elämänilon ja tavan katsoa maailmaa. <3
Niin tämä!!! Oikea negatiivisuuden pyhättö.
Kumma kun Kuopiota ei ole mainittu lainkaan, mutta itse asuttuani siellä toistakymmentä vuotta aikoinaan perheeni kanssa muualta muuttaneena ei-savolaisena sukugeeneiltäni on pakko mainita, että siellä kyllä pärjää, jos vaan tykkää erikoisesta kierosta savolaishuumorista. Savolainen lasettelee kyllä hurttia huumoria toisista, mutta kun osuu itseensä, niin ei kestä ei, kun vitsit ossuu ommaan nilkkaan.
Kaunis luontohan siellä on Kallavesineen, mutta en muuttaisi takaisin sinne, koska kuitenkin on kaukana pääkaupungistamme.
Kuopiohan on isompi kuin nykyinen asuinkaupunkini, mutta savolaisuuteen kuuluu ilmiömäinen uteliaisuus mitä tulenee kanssaihmisten suhteen, niin ei siellä voi asua kauaakaan, ettei savolaiset hyöki utelemaan kaiken sinusta tai ainakin yrittävät utsia.
Lahti, ruma ja köyhä
Helsinki, itseään täynnä oleva, ylimielinen
Kaiken kaikkiaan riippuu melkoisen paljon paikkakunnan yleisestä alkuperäisten puheen murteesta, miten paikkakunnalla viihdyt, jos et itse ole alkuasukkaita, eikä sukusikaan ole.
Tässä ketjussa on joku haukkunut esim.karjalan murretta, mutta kyllä mun on pakko sanoo, että savo on vieläkin kauheempaa, ei siitä ota selkoa välillä Erkkikään.
Vierailija kirjoitti:
Parkano! Ihme kun tätä ei ole vielä mainittu.
Siellä on liian outoa jos _kävelee_ kauppaan. Oikeasti autolla ohi ajavat meinaa nyrjäyttää niskansa tuijottamisesta kun joku kävelee muutenkin kuin liikuntamielessä tuulipuvussa ja koira mukana. Juntteja ja rasisteja koko porukka. Mä olen kesäisin käynyt siellä erään sukulaisen luona ja ahdistavan kyttäyksen kohteeksi siellä joutuu. Naapurit kurkkii pensasaitojen takaa ja keksii tikusta asiaa, että pääsevät ihan lähietäisyydeltä tuijottamaan ulkopaikkakuntalaista. Onneksi viime kesänä ei tarvinnut mennä koronan takia.
😂😂🤣 Huhhuh, tonne ei parane sitten mennä käymään.
Orimattila on..... erikoinen paikka.
Kangasala. Kunta ostaa sosiaalipalveluja ostopalveluna ihmisiltä, joiden todellinen paikka on vankila tms. Samalla tuetaan rasismia, äärikapitalismia ja ihmisten ( työvoiman ) hyväksikäyttöä. Uhrit joutuvat terapiaan vuosikausiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pori, asuin siellä ekat 20 vuotta elämästäni. Jotenkin ilkeä ja ivallinen ilmapiiri, toisten onnistumisista ei iloittu eikä edes omia kavereita pahemmin kannustettu. Nämä siis omia kokemuksiani. Muutin sittemmin Helsinkiin ja olen ihmeissäni kuunnellut uusien kavereideni kokemuksia lapsuudesta ja teiniajoista: hyvästä luokkahengestä, kannustuksesta ja esim. mukavista liikuntatunneista, joissa kaikki pelasivat joukkueena.
Itselleni tuo on ihan utopiaa. Omilla luokillani ja kaveripiireissä oli poikkeuksetta kiusaamista ja lyttäämistä. Jos joku esimerkiksi piti esitelmän, hänelle alettiin hihittää jo ennen kuin ehti luokan eteen seisomaan. "Kaverit" olivat myös aina valmiina pettämään toisensa itselleen mukavamman lopputuloksen eteen. Vasta nuorena aikuisena olen oppinut, mitä todellinen ystävyys voi olla :D
Sama kokemus minulla Kouvolasta. Ehkä tuo on pienempien paikkakuntien ongelma?
Kouvola on Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa, joten se ei ole pieni paikkakunta.
Jo pelkästään Kouvolan hoidetut luontopolut on nähtävä ja nautittavia ympäri vuoden. Kauniita puisto/istutusalueita siellä täällä, pyöräteitä, hiihtoladut, historiaa ja mukavia ihmisiä jos vaan itse osaa edes alkeellisia käytöstapoja.
Kokemuksia on monesta kaupungista!
Olen asunut vaikka missä, yksikään paikka ei ole traumatisoinut. Ei edes Lahti.
Lapsillemme otsikon mukainen paikka tulee olemaan joku ma mu invaasion alle jäänyt entinen onnela pk-seudulla.