Mikä on ollut traumatisoivin paikkakunta jossa olet asunut?
Minulla Turku. Koulukiusausta ja muuta kivaa.
Espoo lähes jaetulla ykkössijalla sekin.
En tokikaan jää väärinkohteluihin kiinni enkä oleta että kukaan myöntää mitään tai muuta mukavaa.
En voi muuttaa muita ihmisiä tai heidän toimintaansa.
Inhottaa mennä vielä pakollisten puitteissa käymään paikkakunnalle x.
Mutta sitten kun se on ohi, avaan muumilimupullon ja kieriskelen lumihangessa🤩
🤗🤗🤗
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alahärmä. Asuin siellä työkomennuksella yhden kesän vuonna 1996.
Samoin kesän '18. Mun mielestä aivan ihana paikka, kunnes naapuriin muutti sekopää, jota piti paeta 🙄
1996 ja 2018 vuoden välillä on tapahtunut niin paljon, ettei samasta kunnasta voi enää edes puhua. Eikä se sitä enää olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaasa
Ruma kaupunki täynnä ylimielisiä kiusaajia.
Rumuudesta en Vaasaa syyttäisi. Ihanat ulkoilualueet joka puolella ja meri läsnä. Oletkohan asunut Ristinummella? Siinä tapauksessa ymmärrän kyllä kommenttisi.
Sipoossa asuin 10-vuotta ja se koko aika oli kuin olisin elänyt painajaisessa.
Jyväskylä. Olen lähistöltä kotoisin ja asunut aikuisena viitisen vuotta kaupungissa. Hyviäkin juttuja oli, mutta yleistunnelma ankea ja tylsä. Umpikujan fiilis leijuu kaupungin yllä, mahdollisuuksia ei näy.
Näissä keskusteluissa mainitaan aina lähes kaikki Suomen paikkakunnat. Johtuneeko sitten pienestä väestöpohjasta vai syrjäisestä sijainnista, mutta ainakin tämän maan pikkupaikkakunnille on tyypillistä näköalattomuus, muukalaiskammo (en viittaa yksinomaan ulkomaalaisiin vaan ihan esim. ulkopaikkakuntalaisiin ja totutusta poikkeavaa elämäntapaa noudattaviin) ja muutosvastarinta. Eräs kirjoittaja mainitsikin jo, että pienillä paikkakunnilla johtaviin asemiin pääsevät usein epäkompetentit ja vallanhaluiset henkilöt, joille nepotismi on normaalia ja varsinaiselle pätevyydelle viitataan kintaalla. Juhlapuheiden tasolla hingutaan kovasti innovatiivisia tulevaisuuden tekijöitä töihin mutta käytännössä tällaiset koetaan uhkana.
Vastaavasti jokaiselta paikkakunnalta löytyy myös ns. aidosti hyviä ihmisiä mutta he eivät useinkaan kuulu kylän sisäpiireihin ja heitä saatetaan muutenkin katsoa kieroon. Suomalaiset pikkukaupungit ja kirkonkylät ovat henkisesti vielä aikamoista villiä länttä.
Itä-Helsinki niin hirveitä kaikki että oksettaa pitäisi irrottaa Suomesta ehdottomasti
Sysmä, karseista karsein. Kaunis paikka luonnon puolesta, mutta ne ihmiset... 15 vuotta sitten pääsin pois. Oli koulukiusaamista sekä oppilaiden että opettajien toimesta. Juoruilua. Kaikki luulevat tietävänsä toisten asiat ja mielellään niitä sitten levittelevät eteenpäin. Ahdistavaa, kun kaikki tuntevat kaikki. Tyhmyys oli in: suosituimpia olivat yksinkertaiset juntit, älykkäille auottiin päätä. Monet ihmiset ylimielisiä tolloja, jotka kävelevät ympäriinsä kuin Euroopan omistajat.
Eihän siellä asukaan enää kuin 3600 ihmistä. 10 vuodessa asukasmäärä kutistunut 1000:lla. Kyllä siihen on ihan syyt olemassa, että ihmiset eivät halua sinne jäädä, eikä uusia muuta.
Vierailija kirjoitti:
Rantsila 🤮🤮 Kamala juorupitäjä! Tiedän kyllä että monet pienet paikkakunnat on tuollasia mutta Rantsila on pahin kaikista 🤢 Ihmisillä ei oo mitään muuta tekemistä ku kytätä mitä toiset tekee ja juoruta niistä pitkin pitäjää ja toki pitää vielä värittääki sitä tarinaa 🙄
Onneks erosin niin pääsin muuttaa pois sieltä. Olipa kivaa käydä exän vanhempienki luona kylässä, kun mitään muuta ne idiootit ei osanneet kun puhua keskenään paskaa muista ihmisistä ja nauraa vielä päälle.
Aika moni pohjois-pohjanmaalainen pikkupitäjä on kuvatun kaltainen. Ainakin oli 80-luvulla kun asuin sielläpäin. Voi olla että nykyisin on hieman avartuneempaa aikakautta.
Siilinjärvi. Pieni tuppukylä täynnä kieroja savolaisia. Siellä mua kiusattiin haukkumalla jokapäivä, naurettiin ja mulkoiltiin aina kun menin ohi, uhattiin väkivallalla (mm. tunkea pää vessanpönttöön), lyötiin ja muut nauroi ja taputti ringissä ympärillä ja kun menin portaiden alle itkemään niin kuljettiin ohi ilkkumassa, julkisen paikan seinään kirjotettiin minusta myös ilkeää, pilapuheluita soiteltiin joskus ja netissä haukuttiin.
Samasta Ahmon koulusta oli myös Kuopion koulusurmaaja ja motiivi surmaan oli kiusaaminen, huomaa että kyseisessä paikassa rehottaa pahoinvointi!
Kävin kyseisen tyypin kanssa samaan aikaan ylä-astetta ja olin kiusattuna kun hänkin oli.
Vierailija kirjoitti:
Sysmä, karseista karsein. Kaunis paikka luonnon puolesta, mutta ne ihmiset... 15 vuotta sitten pääsin pois. Oli koulukiusaamista sekä oppilaiden että opettajien toimesta. Juoruilua. Kaikki luulevat tietävänsä toisten asiat ja mielellään niitä sitten levittelevät eteenpäin. Ahdistavaa, kun kaikki tuntevat kaikki. Tyhmyys oli in: suosituimpia olivat yksinkertaiset juntit, älykkäille auottiin päätä. Monet ihmiset ylimielisiä tolloja, jotka kävelevät ympäriinsä kuin Euroopan omistajat.
Eihän siellä asukaan enää kuin 3600 ihmistä. 10 vuodessa asukasmäärä kutistunut 1000:lla. Kyllä siihen on ihan syyt olemassa, että ihmiset eivät halua sinne jäädä, eikä uusia muuta.
Sysmä on ollut tähän mennessä ainoa Suomen paikkakunta, josta olen kuullut pelkkää negatiivista. Jopa pahamaineisella Forssalla on ollut faninsa mutta Sysmästä en ole kenenkään kuullut sanovan yhtään mitään hyvää. Erityisesti tuo paikkakunnan kiusaamiskulttuuri ja jopa opettajien osallistuminen koulukiusaamiseen on asia, josta moni on puhunut. Luontohan siellä on kaunista mutta ei se paljoa lohduta, mikäli asukkaat ovat ilkeitä ja sivistymättömiä.
Tietää nyt miten nämä Siilinjärveläiset suhtautuu tähän Kuopion koulusurmaajaan. Ollaan entistä enemmän silleen "herranjumala miten kamala ihminen!!!" ilman että saatais yhtään omaa päätä p.-erseestä ulos ja nähtyä kiusaamisen vaikutukset ihmisen psyykkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mäntyharju! Asuin siellä vuoden ja etenkin talven koettaessa tuntui, että olen kohta lataamoon kypsä. Muutin miehen perässä, lopulta tajusin että pitää valita miehen ja oman henkisen hyvinvoinnin väliltä.
Mitä vikaa täällä on, tämähän on oikein mainio paikkakunta vaikka kauppoja ei ole kuin kolme tai neljä jos Mätä-Marketin laskee mukaan. Sekin on oikein kotoisa jos siellä kerran vuosikymmenessä viittii käydä.
Ihmiset ovat oikein mukavia ja sanovat terve tutuille eli siis ei minulle mutta kuitenkin oikein hienoja ihmisiä ovat, ja koivugrilliltä saa hyvää makkaraperunaa että mieluusti menisin sinnekin läskeilemään ainakin kerran päivässä.
Jos Henkinen hyvinvointi täällä järkkyy, kyse on oletettavasti itsestä, eikä siitä että täällä on kaikki ihan perseestä. Paitsi Jore, hän on hieno mies <3
Kantsii varoa Poriin muuttoa, ellei satu kuulumaan johonkin klaaniin joka voi sitten pitää puolia vaikka joku jäsen p*rseilisi kunnolla.
Olen itse syntyisin sieltä, mutten kyllä koskaan enää tunnusta IRL. Parikymppisenä pääsin toiselle paikkakunnalle töihin, hieno juttu, sai vähän ilmaa keuhkoihinsa.
Nyt kun kävin siellä (edellisestä matkasta oli 15 vuotta) niin kyllä taas muistui mieleen miksi lähdin sieltä jo nuorena veke. Niin traumaattinen oli tämäkin pieni käynti, että olen nähnyt useita painajaisia.
Jyväskylä-> pupuhuhta ja Kangaslampi. Oikeasti ei siellä mikään ole muuttunut! Narkkeja, ma mu ja ja vähävaraisia. Yök!!!??
Yllättävän moni on maininnut Jäken. Itselläni on siitä jotenkin idyllinen kuva, olen käynyt siellä muutaman kerran kesäaikaan. Asun itse miehen kanssa Espoossa, ja tämä meininki (plus hirveät hinnat!) on alkanut ahdistaa. Itse siis nimeän myöskin Espoon.
Koska ollaan pikkukaupungin kasvatteja, on haaveenamme tulevaisuudessa muuttaa johonkin rauhallisempaan kehyskuntaan. Järvenpää on kiinnostanut omien kokemuksieni vuoksi ja siksi, kun sieltä pääsee nopeasti töihin Helsinkiin. Mutta ei tätä ketjua lukiessa enää tiedä, mistä paikasta uskaltaa asunnon ostaa :/