Kuinka paljon minun on realistista laihtua 5 kuukaudessa?
35-vuotias nainen. En ole yhtään jaksanut pitää huolta itsestäni tai ulkonäöstäni. Ei siis vain ole kiinnostanut, kun olen ollut palavasti rakastunut aloitettuani uuden suhteen kesällä.
Nyt on aika laittaa stoppi tälle. Pituus 170 cm ja paino hirveät 91 kg!! Olen syönyt mielettömästi herkkuja ja juonut viiniä hyvän ruuan kanssa.
Nyt suunnittelin itselleni monipuolisen ateriasuunnitelman, keskimäärin 1500 kcal/vrk. Lisäksi reipas tunnin kävelylenkki joka toinen päivä ja maltillista lihaskuntotreeniä kotona. (Puoleen vuoteen en ole liikkunut lähes lainkaan)
Kauhistelua siitä, miten tähän tilanteeseen on päästy, en kaipaa. Suunta on eteenpäin ja tiedän, ettei minulla ole vaikeuksia suunnitelmaa pitää, kun nyt niin päätin.
Mutta kuinka paljon on realistista odottaa painon putoavan kesään mennessä, eli 5 kuukaudessa? 🤩
Kommentit (87)
Ensimmäisen 2 viikon tulos - 3,2 kg.
Kiva ja motivoiva aloitus. Tahti hidastuu tietysti nyt, kun suurimmat nesteet on lähtenyt liikkeelle. Toivon, että saisin sen 10 kg pois kesään mennessä. 😎
Ap
Mitä tarkoittaa maltillinen lihaskuntotreeni?
Vierailija kirjoitti:
Semmoista että viitsii tehdä kotona.
Vierailija kirjoitti:
12 lisää vielä että tuolla 8 viikon startilla ei tarvitse liikkua minuuttiakaan. Paino tippuu silti, oikeastaan huomaamatta.
Tuo kuulostaa kamalalta. Miksi joku haluisi olla liikkumatta minuuttiakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoista että viitsii tehdä kotona.
Niin eli käytännössä mitä?
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä sitä, että esim. salilla en käy. Olen YouTubesta ottanut treenivideoita ja kyykkään, punnerran yms. vastuskuminauhan ja kahvakuulan kanssa.
Yritän pitää lihaksia hyvässä kunnossa, mutta en treenaa sillä tavalla nousujohteisesti, kuin esimerkiksi juuri salilla suurilla painoilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä sitä, että esim. salilla en käy. Olen YouTubesta ottanut treenivideoita ja kyykkään, punnerran yms. vastuskuminauhan ja kahvakuulan kanssa.
Yritän pitää lihaksia hyvässä kunnossa, mutta en treenaa sillä tavalla nousujohteisesti, kuin esimerkiksi juuri salilla suurilla painoilla.
Ap
Ok, kiitos vastauksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehdotan, että hankkisit vielä pari painavaa kahvakuulaa kotiin. Niillä saa boostia kyykkyihin ja voit tehdä "maastavetoja", rasittaa suurimpia lihaksia ja kuluttaa lisää energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehdotan, että hankkisit vielä pari painavaa kahvakuulaa kotiin. Niillä saa boostia kyykkyihin ja voit tehdä "maastavetoja", rasittaa suurimpia lihaksia ja kuluttaa lisää energiaa.
Minulla on säädettävä 4-18 kg kahvakuula. Kyykkyjä ja maastavetoja sen kanssa on hyvä tehdä. Mutta heilautuksia taas en itse tykkää tehdä sillä ollenkaan, koska se ei tunnu vakaalta lisäkappaleiden liikahdellessa sisällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen 2 viikon tulos - 3,2 kg.
Kiva ja motivoiva aloitus. Tahti hidastuu tietysti nyt, kun suurimmat nesteet on lähtenyt liikkeelle. Toivon, että saisin sen 10 kg pois kesään mennessä. 😎
Ap
Hyvä aloitus :)
Kannattaa tehdä ensimmäinen välikysymys tässä vaiheessa: onko muutos jonka olet tehnyt syömis- ja liikuntatottumuksiisi sellainen että uskot pystyväsi pysymään siinä pysyvästi?
Toinen välikysymys: uskotko että uudet tottumuksesi ovat terveelliset eli pystyt niitä noudattamalla elämään terveellisesti (miten sen sitten tulkitsetkaan), tuntemaan olosi hyväksi ja saavuttamaan tavoitepainosi (ja pysymään siinä)?
Jos vastaus kumpaankaan on mitään muuta kuin vahva kyllä niin nyt on hyvä aika tehdä pieniä muutoksia ja seurata niiden vaikutusta painoon ja kysymysten vastausteen. Suuri osa painonhallintakeskusteluista menee metsään siinä että kuvitellaan että se mikä toimii yhdellä toimii myös toisella. Parempi kuin hakea valmiita ratkaisuita on etsiä se mikä toimii itselle ja ylläpitää terveyttä ja hyvää oloa.
Hyvää kesän odotusta.
Laihtuminen ei ole mahdollista, ainoastaan lihomisen ennaltaehkäisy on.
Ja laihtumisella tarkoitan nyt pysyvää painonlaskua. Vaikka laihtuisi, niin kilot tulevat aina takaisin. Yksittäisiä tapauksia on, joilla laihdutustulos säilyy, mutta pääasiassa ei laihduta tai jos laihdutaankin, niin lihotaan takaisin. Lihavuuden leikkaushoito ja lääkehoidot, semaglutidi ym., on sitten ihan eri asia. Niillä melkein kaikki laihtuu, mutta noilla potilailla usein sairaalloinen lihavuus.
Siksi lihomisen ehkäisy on niin tärkeää. Pitää käydä joka viikko vaa’alla ja heti reagoida ruokavalio-, elämäntapa- ja liikuntatottumuksin, kun paino lähtee vähääkään nousuun.
Sisätautilääkäri
[/quote]
Hyvä aloitus :)
Kannattaa tehdä ensimmäinen välikysymys tässä vaiheessa: onko muutos jonka olet tehnyt syömis- ja liikuntatottumuksiisi sellainen että uskot pystyväsi pysymään siinä pysyvästi?
Toinen välikysymys: uskotko että uudet tottumuksesi ovat terveelliset eli pystyt niitä noudattamalla elämään terveellisesti (miten sen sitten tulkitsetkaan), tuntemaan olosi hyväksi ja saavuttamaan tavoitepainosi (ja pysymään siinä)?
Jos vastaus kumpaankaan on mitään muuta kuin vahva kyllä niin nyt on hyvä aika tehdä pieniä muutoksia ja seurata niiden vaikutusta painoon ja kysymysten vastausteen. Suuri osa painonhallintakeskusteluista menee metsään siinä että kuvitellaan että se mikä toimii yhdellä toimii myös toisella. Parempi kuin hakea valmiita ratkaisuita on etsiä se mikä toimii itselle ja ylläpitää terveyttä ja hyvää oloa.
Hyvää kesän odotusta.[/
Kiitos viestistäsi! Toivottavasti tämä laittaa muutkin laihduttajat ajattelemaan.
Minä uskon vakaasti olevani oikealla tiellä. Minä vain ”palasin takaisin entiseen elämääni”. En ole kertaakaan aikuisiällä lihonut kuin muutamia kiloja, jotka olen sitten heti pudottanut pois.
Tämä oli nyt todellinen pohjanoteeraus. Miehen kanssa yhdessä myös puhuttu, että levisi herkuttelu ja nautiskelu käsiin ja yhdessä lopetetaan moinen.
Tykkään liikunnasta ja terveellisestä ruuasta. Olokin on heti jo näin parin viikon jälkeen taas parempi. 😊
Ap
Kohta alkaa
Prisma: Miksi kilot kertyvät?
Lauantaina 23.01. klo 08:05
Vuosikymmenten ajan ylipainon syyn ajateltiin olevan yksinkertainen - liikaa kaloreita ja liian vähän liikuntaa. Uudet tutkimustulokset kuitenkin paljastavat asian olevan paljon monimutkaisempi, sillä lihomiseen vaikuttavat yksilölliset erot ihmiskehon biologiassa. Viisi tavallista ihmistä lähtee mukaan kokeeseen, jossa painoa yritetään hallita henkilökohtaisesti suunnitellulla ruokavaliolla. T: BBC, Iso-Britannia HD Äänitekstitys: suomi.
Vierailija kirjoitti:
Itse pudotin 70 --> 64 kolmessa kuukaudessa, sen jälkeen paino vaan jumitti paikoillaan noin 4 kuukautta, nyt on tuosta puolen vuoden kuluttua laskenut nopeasti taas 2 kiloa. Liikunta on koko ajan ollut nollassa, siis aivan minimaalista, jotain kauppaan kävelyä korkeintaan. Ruokavaliolla tämä. Eli jätin kokonaan pois perunan, riisin ja makaroonin.
Vielä sen verran että mulla on tavattoman hidas aineenvaihdunta ja kakalla käyn noin kerran viikossa.
Tavattoman hitaaseen ainenvaihduntaan auttaa liikunta. Kakka pitäisi tulla kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pudotin 70 --> 64 kolmessa kuukaudessa, sen jälkeen paino vaan jumitti paikoillaan noin 4 kuukautta, nyt on tuosta puolen vuoden kuluttua laskenut nopeasti taas 2 kiloa. Liikunta on koko ajan ollut nollassa, siis aivan minimaalista, jotain kauppaan kävelyä korkeintaan. Ruokavaliolla tämä. Eli jätin kokonaan pois perunan, riisin ja makaroonin.
Vielä sen verran että mulla on tavattoman hidas aineenvaihdunta ja kakalla käyn noin kerran viikossa.
Tavattoman hitaaseen ainenvaihduntaan auttaa liikunta. Kakka pitäisi tulla kerran päivässä.
Aineenvaihdunta ei ole sama kuin suolen toiminta.
"Kannattaa myös opetella olemaan syömättä klo 21 jälkeen illalla ja mikäli mahdollista, skippaamaan aamupala. Aamupalan skippaaminen voi joillekin tuntua rankalta, mutta kun keho tottuu olemaan syömättä aina ennen klo 11, se alkaa tuottamaan energiaa omista rasvavarastoistaan ennnen pitkää."
Mihin tuo perustuu?
Kiinnostaa kirjoitti:
"Kannattaa myös opetella olemaan syömättä klo 21 jälkeen illalla ja mikäli mahdollista, skippaamaan aamupala. Aamupalan skippaaminen voi joillekin tuntua rankalta, mutta kun keho tottuu olemaan syömättä aina ennen klo 11, se alkaa tuottamaan energiaa omista rasvavarastoistaan ennnen pitkää."
Mihin tuo perustuu?
Siihen, että keho saa edes joskus levätä ruuansulatuksesta. Nykyisinhän on tapana syödä kaiken aikaa.
Suurin työ elämäntapamuutoksiin tehdään siellä korvien välissä. Itse olen kymmenen senttiä lyhyempi ja painan lähes saman verran. Pari vuotta nuorempi. Alkoholia kuluu ja nopeat hiilihydraatit on mulle se paha. Dieetit loppuu siihen, kun annan hiilarihimolle periksi. Onneksi nyt sain säännöllisen ma-pe työn, niin syöminenkin on helpompi ympätä säännölliseksi.
8/16 ja keto päälle niin varmasti lähtee niin paljon kuin mahdollista.
Jos on lääkityksiä niin kannattaa tarkistella lääkäriltä käykö sokerien nopea täysipoisto.
Ei tarvitse myöskään harrastaa kalorilaskua ellei välttämättä halua.
Menetelmiä painon pudottamiseen on useita ja riippuu myös siitä, että mitkä on nykyiset elämäntavat. Ymmärsin ap:n tekstistä että hän ei ole erityisen kiinnostunut aktiivisesta liikunnasta. Tämä ei toki ole välttämätöntä painon pudotuksen näkökulmasta. Jos haluaa nopeita tuloksia ja on päättäväinen, sanoisin että aloittaa paastolla, jonka jälkeen jatkaa jonkinlaisella elämäntaparemontilla. Elämäntaparemontilla tarkoita keto ruokavalioon siirtymistä tai kaikkien herkkujen syömisen lopettämista tai pätkäpaaastoa, veganismia yms. Ohessa paastovaihtoehtoja supernopeaan painonpudotukseen:
Vaihtoehto 1. Juot pelkkää proteiinipirtelöä 2-4 viikkoa. Sellaista, missä on äärimmäisen vähähiilihydraattista, jos ollenkaan hiilihydraattia. Tässä hyötynä liikunnan yhdistäminen, saat ksvatettua lihasmassaa samalla, kun paino tippuu. Saatuu lihasmassa kuluttaa päivittäin myös levossa enemmän energiaa ja täten auttaa painon pudotuksessa.
Vaihtoehto 2. Juot pelkästään sellaista kasviskeittoa/lientä joka päivä, esim litran tai kaksi (pelkästään kasviksia ja vettä)
Vaihtoehto 3. Smoothieita joka päivä. Jälleen litra tai kaksi. Pelkästään hedelmää ja vihannesta
Vaihtoehto 4. Lihadieetti. Syöt joka päivä vain rasvatonta lihaa. Mukaan voi laittaa maan yläpuolella kasvavia kasvikunnan tuotteita esim lehtikaali ja parsakaali.
Kannattaa myös opetella olemaan syömättä klo 21 jälkeen illalla ja mikäli mahdollista, skippaamaan aamupala. Aamupalan skippaaminen voi joillekin tuntua rankalta, mutta kun keho tottuu olemaan syömättä aina ennen klo 11, se alkaa tuottamaan energiaa omista rasvavarastoistaan ennnen pitkää.