Whatsapp työpaikan viestinnässä
Mitä olet mieltä työpaikan whatsapp-ryhmistä ja tiedotuksesta (virallisesta tai epävirallisesta) whatsappin kautta? Sovellus on nopea ja helppo tavoittaa iso porukka, mutta toisaalta 24h yhteys näkyy myös vapaa-aikana.
Kommentit (35)
Edellisessä isommassa firmassa ei ollut whatsapp-ryhmiä. asiat hoidettiin intrassa, skypellä, sähköpostilla ja tarvittaessa soittelemalla. Itse olin ainakin iloinen ettei tarvitse sitä viestien kilinää kuunnella ja tärkeä info tulee sähköpostiin ja päivitetään toimintaohjeisiin. Yhdessä firmassa taas asiat hoidettiin Facebookin kautta, oli muuten työntekijän näkökulmasta yksi hankalimpia ja epäammattimaisimpia tapoja hoitaa sisäistä viestintää.
Whatsapp on kätevä ja toimiva ja suurimmalla osalla se on jo valmiiksi. Hyvä sovellus. Siihen saa keskitettyä ja aikajanalle kaikkea. Toimii tietysti vain määrätyn kokoiselle porukalle, tiimille tai pienemmälle porukalle. Useiden kymmenien ihmisten kesken on pakko rajata aiheita ja käyttää sitä enemmän yksisuuntaisena tiedotuskanavana, eikä sallia yleispulinaa tai kaikki asia katoaa sekaan.
Tykkään, kun ei tarvitse olla erillisiä laitteita, ohjelmia, salasanoja jne. työ- ja omille asioille vaan kaikki pelaa minimaalisella vaivalla ja tutuilla järjestelmillä.
Ei kiitos. Siellä on mun vapaa-ajan asiat, muutaman työkaverinkin kanssa.
Työasiat sähköpostissa ja Teamsissa.
En tykkää yhtään. Meillä alkoi työvuorosuunnittelijan vaihtuessa tulla yhtäkkiä whatsappiin niitä pääsetkö töihin viestejä. En vapaalla halua ajatella töitä! Puhelin on helpompi sivuuttaa. Minusta tekstarit ja puhelut on ne oikea tapa ottaa yhteyttä. Ehkä ne just halusi että ihmiset vastaa enemmän kun siinä näkee koska on paikalla ellei oo poistanut sitä ominaisuutta.
Työnantajan velvollisuus on hoitaa viestintä niin, että se ei sekoitu työntekijän henkilökohtaisen, vapaa-ajalla tapahtuvan viestinnän kanssa.
Se, että työnantaja ujuttautuu työntekijän henkilökohtaiselle alueelle, vastaa jo nykyaikana tietynlaista orjuuttamista. Vaikka mykistät ryhmän, niin aina sovelluksen avatessasi näet ryhmän sekä ilmoituksen uusista viesteistä. Monen on vaikeaa tässä vaiheessa olla lukematta saapuneita viestejä, tai ainakin vähintään mieli käväisee työasioissa.
Palautumisen kannalta olisi todella tärkeää, että näin ei pääsisi vapaa-ajalla käymään.
Älkää siis suostuko tähän, vaikka asia ei lähtökohtaisesti olisi teille ongelma. Raja on vedettävä, koska jos sitä emme tee, on meidän tulevaisuudessa entistä hankalampaa erottaa työ ja vapaa-aika toisistaan. WhatsAppin salliminen työviestinnässä on karhunpalvelus.
WhatsApp on urkintasovellus, jota en lataa puhelimeeni eikä työnantaja voi myöskään velvoittaa siihen. Työnantajalla on oikeus päättää vain työpuhelimen käytöstä. Jos kaikilla työntekijöillä ei ole työpuhelinta, on mielestäni väärin jättää yhteisen viestinnän ulkopuolelle ne jotka ei tahdo WhatsAppia puhelimeensa.
Kätevä ja kiva. Virallinenhan se ei oikeasti ole (koska työhommat hoidetaan työajalla, vapaa-ajalla niihin ei tarvitse reagoida), mutta kiva matalan kynnyksen viestikanava. Jos alkaa joku floodaus jota en jaksa lukea, mykistän ryhmän vaikka 8 tunniksi, lomalla koko loman ajaksi.
Tosi harvoin sinne tulee mitään virallista, lähinnä väki sopii että minä päivänä mennään toimistolle ja onko silloin sinne seuraa muista. Uusista koronatoimenpiteistä tuli keväällä ahkeraan viestiä, mikä oli hyvä.
Erittäin huono, harjoittelupaikassa minunkin piti olla tavoitettavissa 24/7/365. Samassa ryhmässä käsiteltiin niin työn lisäksi myös vapaa-ajan asiat, mm. missä baareissa hillutaan vklp, läheteltiin krapulameemejä ja kehuskeltiin mitä saatiin joululahjaksi... Töistä ei periaatteessa päässyt koskaan irti. Nykyisessä työpaikassa ei ole mitään whatsapp, telegram ym. ryhmiä, työasiat hoidetaan kaikki teamsissa, puhelinsoitolla ja toimistolla.
Kahdessa aiemmassa työpaikassa ollut hyvä systeemi. Yhdessä paikassa sitä kautta kyseltiin, josko joku haluaisi vaihtaa työvuoroa tai ilmoitettiin vapautuvista vuoroista sairastapauksissa, kun oli kiire saada joku paikalle samana päivänä. Tietenkin pomo myös etsi silloin soittamalla sijaista, jos ei wapin kautta tullut tekijää. Toisessa paikassa sen kautta viestiteltiin lähinnä lähimmän työkaverin kanssa asioista, kun ei oltu työpaikalla, mutta töissä (tehtiin molemmat etänä osittain). Samoin viestittelin sitä kautta yhteistyökumppaneiden kanssa vahvistuksia/viime hetken kysymyksiä eri asioista, osittain työt ulkomailla. Nykyisessä työssäni muut ovat kentällä ja minä lähes ainoa pysyvässsä toimipisteessä työskentelevä. Saan kenttäläisten viestejä asioista, jotka eivät kosketa minua millään lailla ja se todellakin ärsyttää, koska heillä vuorotyö, myös viikonloppuisin ja minulla päivätyö. Ei kiinnosta joulupäivänä lukea pohdintaa auton avaimista tai vastaaavasta. Olen erittäin, erittäin ärtynyt. Joskus viestejä on saattanut tulla 11 tuntia (laskien ensimmäisestä viestistä viimeiseen), mutta saanko siltä ajalta palkkaa? No en. Opinpa, mitä seuraavassa työpaikassa osaan puhua palkalliseksi työajaksi.
Tietoturvan takia ei todellakaan kannattaisi käyttää whatsappia yhdenkään firman viestinnässä. Olen töissä pörssiyhtiössä, jossa käytännössä kaikki on pidettävä salassa, mutta työntekijöiden epävirallisissa ryhmissä jaetaan todella paljon tietoa firman asioista ja esim. kuvia laitteista. En pidä hyvänä asiana. Itselläni ei tuota sovellusta ole, ja työnantaja soittaa tai lähettää tavallisen tekstiviestin, jos on jotain akuuttia asiaa.
Whatsappin kautta kutsutaan lisä- ja ylitöihin, mutta harvoin vastaan.
Kätevä silloin kun työpuhelin ja yksityispuhelin erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Whatsappin kautta kutsutaan lisä- ja ylitöihin, mutta harvoin vastaan.
Kannattaisi mieluummin soittaa ja kysyä henkilökohtaisesti, niin tärppäisi paremmin.
Minulla on työasioihin käytössä whatsapp business, joka on hiljennetty ja voin lukea viestit kun se sopii minulle.