Whatsapp työpaikan viestinnässä
Mitä olet mieltä työpaikan whatsapp-ryhmistä ja tiedotuksesta (virallisesta tai epävirallisesta) whatsappin kautta? Sovellus on nopea ja helppo tavoittaa iso porukka, mutta toisaalta 24h yhteys näkyy myös vapaa-aikana.
Kommentit (35)
Tykkään, kun ei tarvitse seurata sähköpostia koko ajan. Lomilla laitan ryhmän ilmoitukset pois päältä ja vilkaisen saapuneet viestit joskus.
En mä edes avaa vapaalla niitä viestejä.
Mutta tosi hyvä systeemi.
Todella huono. Kaikilla ei ole mielenkiintoa, eikä laitteita käyttää ko. sovellusta.
Nyt on Eussa aloite siitä että pitäisi olla mahdollisuus irrottautua työstä vapaa-ajalla.
Meillä ei ainakaan saa käyttää whatsappia mihinkään työasioihin, koska tietoturva.
Huono homma. Varsinkin, jos on päivystystyyppisessä työssä eikä puhelinta voi kotona laittaa äänettömälle tms. niin on todella stressaavaa kun koko ajan kilahtelee jotain työviestejä. Työstä irtautuminen lähes mahdotonta.
Olen itse ollut myös työpaikassa, jossa joitain asioita "opetettin" whatsappin välityksellä. Sitten oltiin vihaisia, jos asia unohtuikin töissä. Ei työnantaja voi olettaa, että työntekijö vapaa-ajallaan keskittyy työasioihin samalla tavalla kuin paikan päällä töissä.
En tykkäisi. Koen että siinä tullaan liikaa minun henkilökohtaiselle alueelleni ja vapaa-ajalleni.
Whatsapp urkkii liikaa puhelimen tietoja, facebook ja kaverit.
Käytän työasioissa sähköpostia, ei vuoda ihan niin helposti.
Minulla on erikseen työpuhelin, jossa whatsapp ja seuraan sitä vain työaikana. Omaan puhelimeeni en työpaikan ryhmää ottaisi.
Hyvä systeemi, meillä tulee esim työvuorolista, laittakaa lomatoiveet tai seuraavan listan vapaapäivä toiveet ja sitten jotain lukekaa kun tulette töihin tai joku on löytänyt typerän tai tärkeän artikkelin, töissä etsitään eilispäivää ja kysellä onko joku nähnyt. Joku kaipaa suksia lainaa jne.
Eli varsinaisia työasioita ei paljon ole ja tuo työvuorolista on hyvä, että on sitten puhelimessa tallessa heti kun ilmestyy.
Mihinkään ei vapaalta tarvitse ottaa kantaa.
Työaikaan kätevä meidän työporukan kesken, mutta inhoan illalla tai viikonloppuna kilahtelevia viestejä ja kaikkea turhaa viestittelyä.
Onkohan meillä työpaikan whatsappryhmiä?
Meillä on wa-ryhmä, joka on ihan kätevä. Sinne kirjoitetaan jos on kiire saada viesti kaikille nopeasti (esim tarvii sijaista tai välitöntä apua.)
Mitään "turhaa spämmiä" sinne ei tule. Harvoin tulee viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Huono homma. Varsinkin, jos on päivystystyyppisessä työssä eikä puhelinta voi kotona laittaa äänettömälle tms. niin on todella stressaavaa kun koko ajan kilahtelee jotain työviestejä. Työstä irtautuminen lähes mahdotonta.
Olen itse ollut myös työpaikassa, jossa joitain asioita "opetettin" whatsappin välityksellä. Sitten oltiin vihaisia, jos asia unohtuikin töissä. Ei työnantaja voi olettaa, että työntekijö vapaa-ajallaan keskittyy työasioihin samalla tavalla kuin paikan päällä töissä.
Whatsappissa voi laittaa kyseisen ryhmän äänettömälle, ei tarvitse laittaa koko puhelinta.
Käyttö työpaikan viestinnässä rikkoo käyttösääntöjä. Jo siksi huono idea...
En tykkäisi ellei olisi erikseen työliittymää ja vapaa-ajan liittymää. Tykkään siitä, että on eri sovellukset vapaa-ajalle ja työajalle.
Työjutut hoidetaan työaikana tai jos tulee erimielisyyksiä, niin palkanmaksuun oikeutettu.
Tottakai työnantaja ottaa kaiken ilmaisen irti työntekijöistä.
Pomona en tykkää. En halua nähdä työasioita vapaa-ajalla enkä halua vaivata alaisiasi työajan ulkopuolella. Kun aloitin tässä työssä niin entinen esimies sanoi käyttävänsä whatsapp ryhmää työasioista viestimiseen. Lopetin sen touhun alkuunsa ja nyt ryhmässä lähetellään lähinnä vain memejä tai saatetaan laittaa viestiä jos etäyhteys takkuilee eikä ole hetkeen tavoitettavissa tietokoneen kautta.
Meilläkin olisi noita mutta olen vain ilmoittanut että ei oo mitään whastuppeja käytössä eli soittakaa tai laittakaa tekstiviestiä jos työasiaa.
Erittäin kätevä.