Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle Areenan Prisman ohjelma ”Kuinka kilot kertyvät?”

Vierailija
20.01.2021 |

Kuinka moni on katsonut brittidokumentin? Aiemmat brittien tekemät dokumentit ylipainon tieteellisistä syntymekanismeista ovat olleet hyviä. En muista edellisen kolmiosaisen sarjan nimeä.

Suomessa jankataan samaa mantraa, että syö vähemmän ja liiku enemmän ratkaisuksi jokaiselle ylipainoiselle. Ei ymmärretä geeneistä tai siitä, että olemme nälänhädistä selviytyneiden perillisiä, laisinkaan.

Kilot eivät kerry hetkessä eikä niiden kertymiseen tarvita edes mitään huonoiksi luokiteltuja syömisiä. Jos 65-kiloinen nainen, joka ei harrasta liikuntaa syö vaikkapa täysjyväpastaa joka päivä 150-175 grammaa yhdellä aterialla niin hän pysyy painossaan. Jos hän syö 200 grammaa pastaa niin hän lihoo vuodessa 8 kiloa ja jos hän syö 300 grammaa pastaa niin hän lihoo 11 kiloa vuodessa.

Tuo vaikutus vielä kertautuu joka vuosi ja aineenvaihdunta alkaa hidastua jo kolmekymppisenä koska kaloreita tehokkaasti polttava lihasmassa alkaa huveta.

Kun tuohon lisää sen, että osa on tieteellisesti todistetusti aivokemiallisesti alttiimpia syömään vaikka sitä sinällään varsin mautonta pastaa ihan tavallisella aterialla niin mielestäni Suomessakin pitäisi alkaa ottaa ihmisten erilaisuus tosissaan. Eihän kukaan silkkaa ilkeyttään tee tuota.

Minkälaisia ajatuksia tämä kaikki herättää teissä?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä dokumentti!

Vierailija
2/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha artikkeli täälä. 159/95 mam mat kiittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse läski, eikä mikään dokumentin katsominen sitä muuta. Tiedän kyllä syöväni epäterveellisesti ja kaipa ainakin periaatteessa tiedän,mitä pitäisi syödä ja mitä ei. Tämä ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista. Olen köyhä työtön ja kärsin mm. ahdistuksesta ja takana on vaikea elämä. Lisäksi olen huono kokki ja en muutenkaan voi pahemmin kokkailla, koska tiskiä pitää välttää. En ole saanut apua ongelmiini, joten yhä vähemmän jaksan välittää syömisistänikään. Olen myös lohtusyöjä. Onneksi sentään päihteet olen aina kiertänyt kaukaa. Tiedän kyllä, että ei se syöminen ahdistusta poista tai edes lievitä. Varmasti jos saisin apua muihinkin ongelmiini jaksaisin varmasti myös panostaa paremmin syömisiini ja varmasti huomaattani laihtuisinkin. Onneksi sentään olen huomannut pitkän kävelyn ulkona auttavan ahdistukseen edes vähän. Kävelenkin melkein joka päivä pitkiä matkoja ja samalla tulee ikään kuin huomaamatta liikuntaa.

Vierailija
4/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle mielialallääkkeet aiheuttivat hillittömän syömis-ja sokerinhimon joten läskistyin ja aineenvaihduntakin hidastui:( olin ennen näitä myrkkyjä tosi hoikka aktiiviliikkuja ja sain syödä valtavasti ja herkkujakin lihomatta. Ja työ syömishimo ei edes ole pelkkää "tekee mieli syödä jotain"vaan sellaista kovaa vatsakipua, kurnintaa ja heikotusta kuin olisi joku diabeetikko sokerit aivan alhaalla eli vaikeaa yrittää olla kovassa nälässä 24/7. Kiitos vaan lääkäreille siis kehoni myrkytyksestä(pään ongenapit lmiin ne ei edes auttanut mitään, päinvastoin!)

Vierailija
5/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuota mantraa kyllä jankataan tasan tarkkaan maallikkojen keskustelpalstahorinoissa. Mutta ilmeisesti sen pohjalta osa kuvittelee, että asiantuntijatkin näin neuvoisivat. Eippä siinä mitään, kyllähän "kaikki" tietävät senkin, että ravitsemussuositukset ovat pyllystä ja niiden mukaan syöminen lihottaa. Tosin yksikään näistä tätä mieltä olevista ei ole ravitsemussuosituksia koskaan lukenut, vaan perustavat tietonsa nettikirjoitteluun. Saati että olisivat tietoisia siitä, että vain noin 10-15 % suomalaisista syö edes jotakuinkin auttavasti suosistusten mukaan, joten ne nyt eivät voi kerta kaikkian selittää sitä, miksi 2/3 suomalaisista on ylipainoisia. Nuo brittien dokumentit ovat ihan kivaa viihdettä, mutta ne on nimenomaan tehty massoille viihteeksi - yksinkertaistavalla ja myyvällä sanomalla, jotta saisivat katsojia. Ei siinä mitään, on siellä asiaakin mukana, mutta tosiaan mutkat vedelty suoriksi ja sanomisia kärjistetty, jotta saadaan sitä tavallista massaa innostumaan.

Vierailija
6/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle mielialallääkkeet aiheuttivat hillittömän syömis-ja sokerinhimon joten läskistyin ja aineenvaihduntakin hidastui:( olin ennen näitä myrkkyjä tosi hoikka aktiiviliikkuja ja sain syödä valtavasti ja herkkujakin lihomatta. Ja työ syömishimo ei edes ole pelkkää "tekee mieli syödä jotain"vaan sellaista kovaa vatsakipua, kurnintaa ja heikotusta kuin olisi joku diabeetikko sokerit aivan alhaalla eli vaikeaa yrittää olla kovassa nälässä 24/7. Kiitos vaan lääkäreille siis kehoni myrkytyksestä(pään ongenapit lmiin ne ei edes auttanut mitään, päinvastoin!)

Mielialalääkkeethän vaikuttavat aivokemiaan koska ongelma on siellä. Aivoilla ja suolistolla on milteinpä suora yhteys toisiinsa. Suoliston mikrobiomia tutkiessa on todettu suoliston olevan toiset aivomme.

Vierailija
7/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu käyttämään neuroleptejä, lihoo helposti 20 kg lyhyessä ajassa eikä se lähde pois vaikka lääkityksen lopettaa. Lihominen lakkaa, mutta paino pysyy niinkuin pas ka junttilan tuvan seinässä.

Vierailija
8/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse läski, eikä mikään dokumentin katsominen sitä muuta. Tiedän kyllä syöväni epäterveellisesti ja kaipa ainakin periaatteessa tiedän,mitä pitäisi syödä ja mitä ei. Tämä ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista. Olen köyhä työtön ja kärsin mm. ahdistuksesta ja takana on vaikea elämä. Lisäksi olen huono kokki ja en muutenkaan voi pahemmin kokkailla, koska tiskiä pitää välttää. En ole saanut apua ongelmiini, joten yhä vähemmän jaksan välittää syömisistänikään. Olen myös lohtusyöjä. Onneksi sentään päihteet olen aina kiertänyt kaukaa. Tiedän kyllä, että ei se syöminen ahdistusta poista tai edes lievitä. Varmasti jos saisin apua muihinkin ongelmiini jaksaisin varmasti myös panostaa paremmin syömisiini ja varmasti huomaattani laihtuisinkin. Onneksi sentään olen huomannut pitkän kävelyn ulkona auttavan ahdistukseen edes vähän. Kävelenkin melkein joka päivä pitkiä matkoja ja samalla tulee ikään kuin huomaamatta liikuntaa.

Sinun kannattaisi katsoa dokumentti koska siellä on myös kovia kokenut painavampi ihminen. Ikävä kyllä Suomessa on todella vaikeaa saada apua. Onko paikkakunnallasi mahdollista saada lähetettä Painonhallintataloon? Siellähän ovat terapeutit ja ravitsemusterapeutit auttamassa netin kautta.

Vierailija
9/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu käyttämään neuroleptejä, lihoo helposti 20 kg lyhyessä ajassa eikä se lähde pois vaikka lääkityksen lopettaa. Lihominen lakkaa, mutta paino pysyy niinkuin pas ka junttilan tuvan seinässä.

Syyllistetäänkö neurolepteja käyttäviä lihomisesta terveydenhuollossa?

Vierailija
10/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selitätte sen että avopuolisoni ja paras ystäväni ovat hoikkia ja pitkiä, syövät aivan miten sattuu ja kuinka paljon tai vähän huvittaa ja heille helposti laskee paino.

Mitä taas ikuisena pullukana liikun, olen aina laskenut kalorit, tiedän kaiken, syön tervellisesti enkä koskaan ikinä laihdu?

ylimääräiset kilot eli 15kg tulivat 2 vuodessa kun oli rankka jakso, elimistöni on vieläkin aivan sekasin.

Nälästä ei myöskään puhuta Suomessa, et miten se toimii.

Vierailija
11/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyllistetäänkö neurolepteja käyttäviä lihomisesta terveydenhuollossa?

Ei. Kaikkia niiden sivuvaikutuksia vähätellään.

Vierailija
12/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha artikkeli täälä. 159/95 mam mat kiittää.

Onko täällä muka noin hoikkia naisia?

Vierailija
13/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

haloo ei lääkkeet lihota!! Aika ykisnkertainen pitää olla jos kuvitellaan että gramman pilsu lihottaa!!

Vierailija
14/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin itse juuri painonhallintalääkäri Andre Heikiuksen kirjan Painotohtori, ja hän myös piti aivan liian yksinkertaistavana lähestymistapana sitä perinteistä ”ota itseäsi niskasta kiinni ja syö vähemmän kuin kulutat”.

Vierailija
15/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pakottaa laittamaan sitä ruokaa suuhun?

Vierailija
16/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No syöpä its ejoskus neuroleptejä "ei lihota2joopajoo..onko tuo totta, että jos on käyttänyt vaikka vaan muutaman kk neuroleptejä, ei pääse enää niistä kiloista eroon?! Siis hidastaako ne aineenvaihdunnan pysyvästi, tuo on ollut pahin pelkoni just..:(

Vierailija
17/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

haloo ei lääkkeet lihota!! Aika ykisnkertainen pitää olla jos kuvitellaan että gramman pilsu lihottaa!!

Mekanismi on eri. Osa lääkkeistä kuten kortisonit ihan kerää nesteitä kroppaan isoja määriä. Monet muut taas muuttavat ruokahalun ja mielitekojen säätelyjärjestelmiä niin että tulee syötyä enemmän ruokaa kuin ennen.

Esim itse en yleensä välitä makeasta oikein ollenkaan eikä muutenkaan ruoka ole kuin polttoaine, ei himojen kohde, niin kun sain mirtatsapiinia unettomuuteen, niin tämä muuttui täysin. Jatkuva hullu nälkä ja makean mieliteko, yötä päivää.

Vierailija
18/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selitätte sen että avopuolisoni ja paras ystäväni ovat hoikkia ja pitkiä, syövät aivan miten sattuu ja kuinka paljon tai vähän huvittaa ja heille helposti laskee paino.

Mitä taas ikuisena pullukana liikun, olen aina laskenut kalorit, tiedän kaiken, syön tervellisesti enkä koskaan ikinä laihdu?

ylimääräiset kilot eli 15kg tulivat 2 vuodessa kun oli rankka jakso, elimistöni on vieläkin aivan sekasin.

Teillä ovat eri geenit ja erilaiset suolistohormonitoiminnot.

Vierailija
19/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön miten joinain päivinä miten huvittaa, mutta joinain päivinä en oikeastaan mitään. Eräänlainen pätkäpaasto kai.

Vierailija
20/85 |
20.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakottaa laittamaan sitä ruokaa suuhun?

Nälkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme