Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sellaista arvostatte asumisessa, mitä muut eivät tunnu arvostavan?

Vierailija
20.01.2021 |

Haluatko asunnon olevan tietynlainen, sisustuksen tms?

Kommentit (635)

Vierailija
121/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näkösuojaa pihalla. Nykyisin tuntuu olevan trendinä, että talot rakennetaan vieri viereen, postimerkin kokoisilla pihoilla ja korkeintaan pari hassua puoleen sääreen ulottuvaa puskaa raja-aitana. Minä haluan sellaisen pihan, jossa voi suruttaa ottaa rajatonta aurinkoa ja halutessaan vaikka harrastaa rakkautta ulkoporealtaassa. Aniharva kohtuuhintainen talo pk-seudulla taipuu näihin vaatimuksiin. Tietysti eri tilanne, jos taskussa olisi miljoonia.

Rakennusmääräykset ja joku ihme naapurimafia usein estävät sellaiset näkösuojat. Aita ei saisi olla korkea koska muiden näkymät (sun pihaasi!) estyvät tällöin... 

Itse olen sen verran suomalainen, että uusi vastavalmistunut asuinalue olisi sula mahdottomuus. Naapuriin näkee sisälle kun se helvatan tuijarivistö on vielä lähtökuopissaan ja osittain kuollut. Ei voi edes sisällä kotona vetää lapaseen ilman että joku näkee. 

Vierailija
122/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neukkukuutioita. Kaikki hinkuu uuteen, ja sitten ulvotaan kun olkkarit on kärpäsen paskan kokoiset, ei ole kunnon eteistä ja säilytystilaa on vähän. Eteistä haukutaan hukkatilaksi, vaikka sinnehän saa juuri arjessa ja uloslähdössä tarpeellista: komeroita, lastenrattaat, ison naulakon, tuolin....

Mulla on 100 neliötä putkirempatussa neukkukuutiossa, entinen aravakerrostalo. Makkarista pääsee vaatehuoneeseen. Joka makkariin mahtuu 3 komeroa. Eteinen L-kirjaimen mallinen ja kaappeja 6 metrin edestä. Ei tarvi parkua, mihin nämä takit, pyöränpumput, pyöräilykypärät ja monot laitetaan. Seinät on sen verran kiveä, että seinänaapurista ei kuulu mitään. Keittiö aukeaa ruokailutilaan ja ruokailutila aukeaa olkkariin. Olkkari on iso.

En myöskään arvosta omaa saunaa. Ihan tarpeettomia neliöitä asialle, jota käytetään 1-2 kertaa viikossa. Mulle riittää toi kerrostalon lauantain saunavuoro ja lenkkisauna ihan hyvin. Eikä mun tartte siivota sitä saunaa.

Kerrostaloasumisessa pidän siitäkin, että mun ei tarvitse luoda lumia ja että on naapureita. Tässä talossa moikataan naapuria, ja vaihdetaan muutama sana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkösuojaa pihalla. Nykyisin tuntuu olevan trendinä, että talot rakennetaan vieri viereen, postimerkin kokoisilla pihoilla ja korkeintaan pari hassua puoleen sääreen ulottuvaa puskaa raja-aitana. Minä haluan sellaisen pihan, jossa voi suruttaa ottaa rajatonta aurinkoa ja halutessaan vaikka harrastaa rakkautta ulkoporealtaassa. Aniharva kohtuuhintainen talo pk-seudulla taipuu näihin vaatimuksiin. Tietysti eri tilanne, jos taskussa olisi miljoonia.

Rakennusmääräykset ja joku ihme naapurimafia usein estävät sellaiset näkösuojat. Aita ei saisi olla korkea koska muiden näkymät (sun pihaasi!) estyvät tällöin... 

Itse olen sen verran suomalainen, että uusi vastavalmistunut asuinalue olisi sula mahdottomuus. Naapuriin näkee sisälle kun se helvatan tuijarivistö on vielä lähtökuopissaan ja osittain kuollut. Ei voi edes sisällä kotona vetää lapaseen ilman että joku näkee. 

Tuijat on muutenkin inhokki numero yksi. ihan karseita kasveja. 

Vierailija
124/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto ei missään nimessä saa olla ydinkeskustassa. Autolla pääsen kätevästi joka paikkaan mihin haluan.

Vierailija
125/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neukkukuutioita. Kaikki hinkuu uuteen, ja sitten ulvotaan kun olkkarit on kärpäsen paskan kokoiset, ei ole kunnon eteistä ja säilytystilaa on vähän. Eteistä haukutaan hukkatilaksi, vaikka sinnehän saa juuri arjessa ja uloslähdössä tarpeellista: komeroita, lastenrattaat, ison naulakon, tuolin....

Mulla on 100 neliötä putkirempatussa neukkukuutiossa, entinen aravakerrostalo. Makkarista pääsee vaatehuoneeseen. Joka makkariin mahtuu 3 komeroa. Eteinen L-kirjaimen mallinen ja kaappeja 6 metrin edestä. Ei tarvi parkua, mihin nämä takit, pyöränpumput, pyöräilykypärät ja monot laitetaan. Seinät on sen verran kiveä, että seinänaapurista ei kuulu mitään. Keittiö aukeaa ruokailutilaan ja ruokailutila aukeaa olkkariin. Olkkari on iso.

En myöskään arvosta omaa saunaa. Ihan tarpeettomia neliöitä asialle, jota käytetään 1-2 kertaa viikossa. Mulle riittää toi kerrostalon lauantain saunavuoro ja lenkkisauna ihan hyvin. Eikä mun tartte siivota sitä saunaa.

Kerrostaloasumisessa pidän siitäkin, että mun ei tarvitse luoda lumia ja että on naapureita. Tässä talossa moikataan naapuria, ja vaihdetaan muutama sana.

Oi, minäkin rakastan neukkukuutioita! Sitten kun joskus vanhana on pakko lähteä omasta 50-luvun talosta, pihapiiristä ja ulkosaunasta, niin toivottavasti löytyisi vielä näitä ihania asuntoja!

Vierailija
126/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilaa! Nykyään kaikki tuntuu rakentavan jotain minitaloja joissa on vaatehuoneen kokoiset makuuhuoneet, olematon eteinen ja keittiö olohuoneen nurkassa. Minä inhoan ahtautta, onneksi vanhemmista taloista löytyy järkevän kokoisia, joissa on riittävästi kunnollisen kokoisia huoneita ja myös vähän "hukkaneliöitä" jotka antavat tilan tuntua.

Mihin tarvitset isoa makuuhuonetta? Ymmärrän että teineillä täytyy olla tilaa kun viettävät huoneissaan suurimman osan ajasta mutta aikuiset? Me olemme makuuhuoneessa 8h vuorokaudesta, senkin unessa. En kaipaa makuuhuoneeseen muuta kuin vaatesäilytystilaa, sängyn ja lipaston/pöydän mille laskea kännykän yöksi. Huoneeseen mahtuu vielä tuoli vaatteita varten. En vietä ikinä aikaa makkarissa hereillä ollessani.

Meillä on panostettu oleskelutiloihin - avokeittiö-oh-ruokailutila on 56m2 vaikka talon koko on vain 120m2. Ei todellakaan ole ahdasta

Vierailija
127/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovimatto lattiamateriaalina. Niissäkin on laatueroja toki, meille valittiin hyvä materiaali. On ihan paras lemmikkitalouden oleskelutiloissa. Pehmeä ja helppo pitää puhtaana.

Paras lemmikkieläintalouden lattiassa on linoleumi. Luonnonmateriaalia, ei liukas, helppo puhdistaa, lämpöinen, " korjaa" itse vikansa.

Vierailija
128/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan ISOA kivitaloa rauhallisella alueella mutta kuitenkin lähellä kaikkea.

Iso lämmin kahden auton talli kaukosäätöisillä nosto-ovilla oltava, olohuoneessa takka, iso uima-allas -osasto saunatilojen yhteydessä.

Ilmalämpöpumppuja sen verran että talon saa kesähelteillä viileäksi.

Kai noita moni arvostaa, kun niitä kuitenkin melko paljon on. Ja moni kenellä ei ole niin olisi niitä valmis ottamaan, jos olisi mahdollisuus.

No en arvosta enkä ottais ! Kivitalo hyi!

129/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapettiseiniä. Tuntuu että hirveän moni ei käytä mutta itse tykkään kyllä laittaa erilaisia tapetteja ja värejä seinille, tulee vähän pirteämpi asunto! :)

Vierailija
130/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kuuroa naapuriani. Ei koskaan valita sähkökitaran soitosta, orgioista tai moottorisahahippaleikistä.

Vierailija
131/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan ainoastaan erinomaista sisäilmaa, kaikki muu ihan toisarvoista.

Terv. Entinen sisustussuunnittelija, joka ei enää koskisi suomalaiseen nykyrakentamisen alaan pitkällä tikullakaan.

Vierailija
132/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillistä vessaa ja kylppäriä. Meillä on aina ennen ollut yksi kylppäri, missä on kaikki toiminnot suihkusta pyykinpesuun ja vessanpönttöön, silläkin on selvitty. Nyt meillä on erillinen pikkuvessa ja erillinen kylppäri, missä on suihku ja pyykinpesu. Todella ylellistä, arvostan ettei tarvitse sukat märkinä istua pöntöllä.

Vierailija
133/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa ja avaria huoneita. Nykyasunnot on ihan kammottavan ahtaita. 

134/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laattalattia niin keittiössä kuin olohuoneessa. Ei mattoja lattialla. Helppo pitää puhtaana.

Hetivalmis kiuas saunassa.

Jääkaappimagneetit - ei tyylikkäitä, mutta tuo tunnelmaa. Usein jään jotain magneettia katselemaan ja muistelemaan, mistä se on hankittu ja mitä sillä matkalla tapahtui.

Vierailija
135/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytimme paljon aikaa sellaisen talon löytämiseen, joka on kävely- ja pyöräilymatkan päässä palveluista ja töistä. Muut tuntuvat muuttavan autoilulähiöön. Meille arkiliikunta on tosi tärkeää jaksaminen ja hyvinvoinnin kannalta. En pysty erikseen lähtemään liikkumaan niin paljon, että pysyisin autoilemalla kunnossa. Mutta kannatti etsiä, nyt viihdymme hyvin!

Vierailija
136/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitset isoa makuuhuonetta? Ymmärrän että teineillä täytyy olla tilaa kun viettävät huoneissaan suurimman osan ajasta mutta aikuiset? Me olemme makuuhuoneessa 8h vuorokaudesta, senkin unessa. En kaipaa makuuhuoneeseen muuta kuin vaatesäilytystilaa, sängyn ja lipaston/pöydän mille laskea kännykän yöksi. Huoneeseen mahtuu vielä tuoli vaatteita varten. En vietä ikinä aikaa makkarissa hereillä ollessani.

Makkarin matolla tehdään iltavenyttelyt, lihaskuntoliikkeet ja sen sellaiset ennen nukkumaan menoa. On kiva, jos raajat eivät kolahtele kaapinoviin. Ja sängyllä loiotaan lukemassa iltaisin.

Lisäksi iso tilavuus tuo raikkaamman ilman: jos nukkuu pikku kopperossa, jossa ilma ei vaihdu, sieltä herää tokkuraisena. Kokeilkaapa joskus hiilidioksidimittarilla, mitä se näyttää aamuisessa makuuhuoneessa. Saattaa tulla intoa lisätä tuuletusta...

Vierailija
137/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että ei ole naapureita. Ihan parasta! Ja että makkarit on sen kokoiset kaikilla, että sängynaluset mahtuu imuroimaan kummalta puolelta sängyä vaan. Tilavaa keittiötä ja eteistä. Ihanaa pihaa.

Vierailija
138/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilliskeittiö. Avokeittiön puolustaja on kuin vegaanit: vain hän on oikeassa. En halua käryjä, meteliä ja sotkuja olkkariin. Avokeittiössä en osaisi kokata sillä antaumuksella, kun jatkuvasti saisi varoa roiskeita ja sotkua.

Itsekin tykkäisin erillisestä keittiöstä ja varsinkin niin, ettei se näy heti ovesta sisään tullessa. Mutta olenkin eläkeläinen. Ymmärrän lapsiperheiden tarpeen nähdä mitä lapset puuhaavat, siksi avoimet tilat ovat käytännöllisemmät heille. Itse tykkäisin myös erillisestä ruokailutilasta, ettei tarvisi vieraiden istua tiskipöydän vieressä.

Arkkitehtuuri noudattelee aina aikakautensa trendejä, kaikki uudet asunnot ovat samanlaisia pohjiltaan. 1990-luvulla rakennettiin esim. rivareihin niin, että keittiö on oma nurkkauksensa, niin myös ruokailutila. 1970-luvun kerrostaloissa kaikki huoneet ovat erillisiä ja ovet johtavat yhteen eteiskäytävään.

Vierailija
139/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä nyt tiedä onko kyse arvostuksesta? Mutta tykkään asua ylimmässä kerroksessa ja korkealla.

Niin moni on vaan todennut että, ”apua, mä en uskaltais asua näin korkealla”

Enkä mä edes asu missään ”pilvenpiirtäjässä”, vaan kerrostalon viidennessä!

Vierailija
140/635 |
21.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villiittynyttä pihaa. On hauska poimia villivihannekset ruokiin omalta pihalta ja ihailla luonnonkukkia. Trimmeri ei meillä laula.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä