Mitä sellaista arvostatte asumisessa, mitä muut eivät tunnu arvostavan?
Haluatko asunnon olevan tietynlainen, sisustuksen tms?
Kommentit (635)
Ainakin yhtä sisäänkäyntiä jossa voi heti oven sisäpuolella pestä koirat. Siis jonkinlainen kuraeteinen kumimattoritilällä, suihkulla ja kaakeleilla. Pakko saada omaan kotiin. Ei mitään suihkutiloihin tai kodinhoitohuoneeseen raahaamisia.
Arvostan sitä että asun vuokralla, etten omista mitään. Sitä on veljeni vaikea käsittää, hän on omistanut kerrostalo kaksion 22-vuotiaasta, on nyt 64-vuotias.
Retrot seinät ja tapetit,kaikki pitää olla nykyään vaaleaa ja valkoista,sekä kiiltomattaa,mikä on mielestäni ruma sisustus materiaali,samoin avokeittiö ei mulle sovellu.
Hiljaisuutta siten että koneet eivät metelöi. En esimerkiksi ole asennuttanut ilmalämpöpumppua kuten sinänaapurit rivitalossa juurikin sentakia kun markkinoilla ei ole tarpeeksi hiljaista ja toimivaa konetta. Naapurienkin pumpun ääni kuuluu vaikka on parhaalla mahdollisella tavalla asennettu.
Esteettisyys, ärsyttää suuresti kun naapuririvitaloon asensivat ilmalämpöpumppujen ulkoyksiköt räystäitten alle. Lisäksi joka asunnossa erilainen. Muutan kohta pois kun ei silmät kestä katsella moisia virityksiä.
Naapurit eivät tunnu piittaavan ulkotilojen siisteydestä tai siitä onko kaikki pihat rakennettu oikein.
Arvostan lämmintä vettä, joka tulee hanasta ilman että minun tarvitsee muuta kuin kääntää hanaa! Aah.
Olen asunut suurimman osan elämästäni siten, että lämmintä vettä ei todellakaan tullut hanasta vaan oli aikamoisen vaivan takana.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yhtä sisäänkäyntiä jossa voi heti oven sisäpuolella pestä koirat. Siis jonkinlainen kuraeteinen kumimattoritilällä, suihkulla ja kaakeleilla. Pakko saada omaan kotiin. Ei mitään suihkutiloihin tai kodinhoitohuoneeseen raahaamisia.
Tämä "kuraeteinen" on tullut vastaan monissa asumiseen liittyvässä kommentissa. Minulle on jäänyt epäselväksi mikä se oikein on? Osaako joku selittää?
Vierailija kirjoitti:
Arvostan lämmintä vettä, joka tulee hanasta ilman että minun tarvitsee muuta kuin kääntää hanaa! Aah.
Olen asunut suurimman osan elämästäni siten, että lämmintä vettä ei todellakaan tullut hanasta vaan oli aikamoisen vaivan takana.
Tämä taitaa olla Oraksen hanojen ongelma. Minua ärsytti aina se kun silmälaseja pestessä tuli liian kuumaa ta liian kylmää vettä. Jos käänsin hanan tiettyyn asentoon jossa ennen tuli sopivanlämpöistä vettä niin Oraksen hanalla tuli aina väärin. Kun vaihdoin toiseen merkkiin niin saan juuri sitä lämpötilaa johon hanan käännän.
Vanhoja tapetteja ja vanhoja keittiönkaapistoja, jos ovat hyväkuntoiset. Vanhoja lattioita, naarmut ei haittaa. Vanhoja ikkunoita ja ovia.
Arvostan itse asiassa kaikkea vanhaa taloissa ja asunnoissa ja seitkytluku on suosikkini.
Vierailija kirjoitti:
Labyrinttimaisuutta eli paljon erillisiä huoneita sijoiteltuna muuten kuin "yhden käytävän varrelle". Tuo mielestäni tunnetta tilasta ja yksityisyydestä.
Just eilen katselin yhtä remppaohjelmaa ja jälleen kerran revittiin vanhasta ihanasta talosta jokainen mahdollinen väliseinä pois. Heippa vaan kaikki täällä mä keittiössä keitän sapgettia ja lapset katsoo telkkaria ja mies putsaa fillaria kun astut sisään, kaikki yhdessä hallimaisessa tilassa, harmaasävyisessä ylivalaistuksessa, kaakelit ja pinnat kimaltaen.
"...mitä muut eivät tunnu arvostavan" puuttuu kyllä useimmista kommenteista.
Erillistä keittiötä. En ymmärrä miksi keittiön ja olohuoneen pitäisi olla samaa tilaa.
Erillistä keittiötä joo, ja keittiössä pitää olla paljon säilytystilaa ja paljon laskutilaa kodinkoneille, leipomiselle yms. Ei saa olla mikään minikoppi. Mutta kyllä luulen, että sitä aika moni muukin arvostaa.
Asunnon sijainti niin, että metsää tai muuta luonnontilaista luontoa on suunnilleen takapihalla, mutta että sijainti ei ole kuitenkaan ihan korvessa/maalla. Pikkukaupungissa tämä on mahdollista.
Kiinteitä ikkunalautoja, siis sellaisia syvennyksiä. Ei siis irralliset seinään kiinnitetyt, tosin paremmat nekin on kuin se ettei ole ollenkaan ikkunalautoja. Tykkään viherkasveista ja pidän niitä ikkunalaudoilla.
Vanhat puukarmiset kitti-ikkunat. Onneksi näitäkin on ihan kerrostaloissa vielä. Sellaiset ja tuo ikkunalautasyvennys on ihana yhdistelmä.
Olohuone, jossa on suuri seinä ilman ikkunaa. Koska siihen laitetaan iso telkkari. Monessa kämpässä, varsinkin uusissa, on todella isot ikkunat. Tuohan ne valoa joo, mutta sisustaminen hankalaa, jos haluaa pitää isoa telkkaria ja suuria kirja- ja leffahyllyjä.
Tykkään asua Stadin keskustassa. Lyhyt matka steissille kiskoon kamaa.
Tykkään kuulla asumisen ääniä. En liiallisesti tietenkään tai keskellä yötä. Mutta mielestäni on hauskaa kun yläkerran koululainen tulee koulusta ja soittaa hetken pianoa. Tykkään kuulla kuinka joku menee hissiin tai vie roskiksen. Talo tuntuu elävältä.
1) Ihan ykkönen on hyvä sisäilma. Minulla oli aiemmin hyvät tuuletus hormit suoraan katolle, mutta linja saneerauksen yhteydessä, minulta poistettiin kolme hyvää alkuperäistä hormia, eli ne annettiin naapureille. Tilalle kph:ssa yksi käyttökelvoton hormi, jossa kolme mutkaa. Nyt meillä on aina huono haiseva ilma. Kesällä voi sentään tuulettaa, mutta kylmällä ilmalla ei voi.
2) Kakkosena on ikkuna pinta-ala suhteessa neliöihin. Suomessa rakennetaan pimeitä murjuja, kylppäreissä ei ole ikkunoita. Eikä vaatehuoneessa, eikä sauna- ja pesuhuoneissa. Muutenkin yksi reikä keskellä huonetta tekee asunnosta pömpelin, ei asuntoa. Ikkuna pinta-alaa on oltava paljon, neliöitä ei niinkään paljon.
Vierailija kirjoitti:
1) Ihan ykkönen on hyvä sisäilma. Minulla oli aiemmin hyvät tuuletus hormit suoraan katolle, mutta linja saneerauksen yhteydessä, minulta poistettiin kolme hyvää alkuperäistä hormia, eli ne annettiin naapureille. Tilalle kph:ssa yksi käyttökelvoton hormi, jossa kolme mutkaa. Nyt meillä on aina huono haiseva ilma. Kesällä voi sentään tuulettaa, mutta kylmällä ilmalla ei voi.
2) Kakkosena on ikkuna pinta-ala suhteessa neliöihin. Suomessa rakennetaan pimeitä murjuja, kylppäreissä ei ole ikkunoita. Eikä vaatehuoneessa, eikä sauna- ja pesuhuoneissa. Muutenkin yksi reikä keskellä huonetta tekee asunnosta pömpelin, ei asuntoa. Ikkuna pinta-alaa on oltava paljon, neliöitä ei niinkään paljon.
Kylppärissä kuuluu ehdottomasti olla ikkuna.
Vähän neliöitä=vähemmän vastike- ja remonttimaksuja
Kävelyetäisyys tärkeimpiin palveluihin säästää aikaa ja rahaa
Tässä ja edellisessä asunnossa 5 minuuttia luontopolulle
Isot kirjahyllyt ja paljon kirjoja (en pidä kirjojen kuuntelemisesta, kun lukijan ääni ärsyttää)
Näköalana mieluummin puita kuin parkkipaikka