Miten mukamas lasten kotihoidontuen poisto lisäisi työllisyyttä?
Kun niitä työpaikkoja ei yksinkertaisesti kaikille nytkään riitä. Työttömien määrää kotihoidon tuen poisto kyllä lisäisi, koska ne naiset, jotka ovat lisääntyneet ja jäänneet äitiysloman jälkeen lapsiaan hoitamaan kotiin juurikin sen takia, ettei työpaikkaa ole ollut ennen lapsen saantiakaan, saatika että sitä palkkatyötä olisi löytynyt äitiyslomankaan jälkeen ilmoittautuisivat työkkärin asiakkaiksi.
Kommentit (113)
Minua kiinnostaa arvokysymyksen ( haluammeko todella laittaa pikkuvauvat laumoittain johonkin päiväkotiryhmään) se mihin nämä kaikki vauvat mahtuisivat. Täytyisi rakentaa nopealla vauhdilla valtava määrä uusia päiväkoteja ja löytää valtavat määrät ammattitaitoista työvoimaa ihan tosta noin vain niihin. Kuinka monta 10 kk vanhaa yksi työntekijä saa edes hoitaa. Mikä mitoitus siihen pätee?
Järkyttävää, että tätä edes pohditaan. Ja samalla kauhistellaan matalaa syntyvyyttä. Minä olen raskaana ja se päätös syntyi nimenomaan sen pohjalta, että asun maassa missä pienen lapsen saa hoidettua kotona.
Olen työskennellyt päiväkodeissa ja niissä missä olen ollut on todella harvoin alle 1-vuotiaita. Yhdenkin niin pienen tulo ryhmään sekoitti pakkaa. Sen ikäinen tarvitsee koko ajan syliä ja hoivaa.
Päiväkodeissa on nyt jo pulaa työntekijöistä. Olen nähnyt sijaiseksi kelpuutettavan ihan järkyttävää porukkaa, koska ollaan oltu pakkotilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta olen kyllä järkyttynyt siitä että Helsinki maksaa kuntalisää lisäksi 300 euroa joka kuukausi. Ihan järkyttävä summa.
Kuitenkin siitä tulee kaupungille säästöä, kun kunnallinen päivähoito maksaa alle 3v
n. 1300-1800€/kk/lapsi, paikkakunnasta riippuen.
Niin, ehkä se järkytys lähinnä oli se, että oma kuntani ei maksa latiakaan. Toi olis puolet lisää ja auttaisi kyllä merkittävästi arjen kuluissa. Mutta täällä koettiin että jopa 150 kuntalisä ei hyödytä perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olen kyllä järkyttynyt siitä että Helsinki maksaa kuntalisää lisäksi 300 euroa joka kuukausi. Ihan järkyttävä summa.
Kuitenkin siitä tulee kaupungille säästöä, kun kunnallinen päivähoito maksaa alle 3v
On puhuttu ja puhutaan kannustinloukusta joka selkeästi jo viittaa siihen että koetaan tuo tuki jotenkin ruhtinaalisena korvauksena/ game changerinä. Uudistus on vain kaunis sana.
Kun minä olen kaksi vuotta poissa, ajoissa ilmoittanut siitä pomolleni, hän varautuu siihen palkkaamalla uuden ihmisen joka on sijaisenani 9kk- 3 vuotta. Tämä työllistää siis ihmisen siksi ajaksi. Miten työttömyysluvut siis kasvavat? Harvat ovat niitä työtehtäviä, joihin täysin pitää kuukausia opettaa uutta työntekijää. Lisäksi valtio korvaa yritykselle äitiyslomanpalkan, joten on hieman liioiteltua väittää että "hedelmällisen naiset" eivät saa töitä. Kyllä meitä työssä olevia "hedelmällisiä naisia" riittää ja me kelvataan.
Tämä perhevapaan jakaminen isän kanssa ajatuksena on absurdi. Yöttömät yöt jatkuvat niin pitkään kuin äiti imettää. Imetys on varmaan noin keskimäärin 1.5 ikävuoteen asti. Tässä ei oteta naisen luonnollista fysiologista merkitystä ollenkaan huomioon. Vaan siellä pitäisi rivissä töissä olla tissit maidosta pinkeinä, hormonit edelleen palautumatta ja väsyttää koneisto vieläkin sekaisemmaksi. Sitten kotona kuitenkin se huomio pitää antaa lapselle kun mies ei voi tissiä antaa. Eli työt jatkuvat työpäivän jälkeenkin.
Kun imetys on ohi, niin sitten se voi olla eri asia. Ja sitten voi olla ihan ok jakaa vanhemman kanssa.
Mielestäni perhe saisi tämän ihan itse päättää eikä niin että se määrätään että puolet ja puolet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole puhunut kotihoidontuen poistosta, vaan sen uudistamisesta.
Ja se varmasti lisäisi hedelmällisessä iässä olevien naisten työllistämistä, koska työnantajien kynnys palkata nuorta naista on korkea, koska todennäköisesti työn saatuaan, jää perhevapailla vuosiksi. Jolloin palkataan mieluimmin vanhempi nainen tai mies.
Minusta perhevapaa pitäisi lyhentää 2v ja se pitäisi jakaa puoliksi molempien vanhemman kanssa ja näin perhevapaista syntyneet kulut voisi jakaa molemman vanhemman työnantajan kesken.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää, että tätä edes pohditaan. Ja samalla kauhistellaan matalaa syntyvyyttä. Minä olen raskaana ja se päätös syntyi nimenomaan sen pohjalta, että asun maassa missä pienen lapsen saa hoidettua kotona.
Olen työskennellyt päiväkodeissa ja niissä missä olen ollut on todella harvoin alle 1-vuotiaita. Yhdenkin niin pienen tulo ryhmään sekoitti pakkaa. Sen ikäinen tarvitsee koko ajan syliä ja hoivaa.
Päiväkodeissa on nyt jo pulaa työntekijöistä. Olen nähnyt sijaiseksi kelpuutettavan ihan järkyttävää porukkaa, koska ollaan oltu pakkotilanteessa.
Meidän päiväkotiin tuli just kaksi alle 1 -vuotiasta. Valitettavasti kyseisestä ryhmästä puuttuu yksi aikuinen kokonaan, eikä hakijoita ole ollut. Siinä pyörii välillä erilaisia sijaisia, jos sellaisen jostain joku onnistuu nappaamaan. Pienet istuvat usein yksinään loskaisessa lätäkössä ulkona tai vaihtoehtoisesti 2 h putkeen vauvakeinussa. Säälittää pienet. Ei vaan ole aikuisia tarpeeksi talossa.
Itsekin tulin opettajaksi ryhmään, josta on puuttunut opettaja kokonaan viime lokakuusta lähtien. Jotain epämääräisiä sijaisia on kuulemma siinäkin ollut aina joskus, yleensä ei ketään. Siellä on vaan selviydytty vajaamiehityksellä, jotenkuten. Lapset on pidetty hengissä, muuta ei ole pystytty tekemään tietenkään. Katsotaan, jos nyt pystytään järjestämään kunnollista pedagogista toimintaakin, kunhan meistä kolmesta ei nyt vaan kukaan sairastu tai lähde muualle!
Varhaiskasvatuksen tilanne on JÄRKYTTÄVÄ. Palkkoja ei kuitenkaan missään nimessä voida näköjään nostaa, jotta saataisiin uusia hakijoita houkuteltua. Ei meihin markkinatalouden lait näemmä päde.
Tällä hetkellä päiväkodeissa mitoitus on 4 alle 3 v per aikuinen. Nämä ovat kuitenkin yleensä puhuvia, itse syöviä ja käveleviä lapsia, ei vauvoja. Yksi ihminen EI MITENKÄÄN pysty hoitamaan neljää itkevää, konttaavaa ja syötettävää vauvaa! Pienten ryhmiin on kokemukseni mukaan nyt jo hankala löytää työntekijöitä. Kaikenlaisia vaihtuvia sijaisia näkyy usein.
Itsekin mieluiten työskentelen viskari- ja eskariryhmissä, joissa voi toteuttaa jonkinlaista opetustakin. Selkä ei enää myöskään tahdo kestää lattiatasossa pyörimistä.
VO
Ilmeisesti tuossa ajatellaan, että naiset hoitavat miesten pakottamina lapsia kotona eivätkä pääse töihin vaikka haluaisivat. Tai sitten niin, että naiset kokevat painetta pitää kaikki perhevapaat itse jos miehelle se ei järjesty joten poistamalla tuet tämä paine loppuu.
Itsekin olen miettinyt vastausta tuohon, mutta nuo kaksi ovat parhaat arvaukseni.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta 10 kk vanhaa yksi työntekijä saa edes hoitaa. Mikä mitoitus siihen pätee?
Lain mukaan yhdellä työntekijällä saa olla 4 alle 3-vuotiasta, johon nämä 10kk-ikäisetkin lasketaan. Periaatteessa siis voisi olla päiväkotiryhmä, jossa on 12 alle vuoden ikäistä vauvaa ja kolme työntekijää. Pienten ryhmässä työskennelleenä olen sitä mieltä, että alle vuoden ikäisille pitäisi olla vielä oma mitoitus, korkeintaan kaksi per aikuinen ja siinäkin olisi kädet täynnä. On siinä kuitenkin niin paljon enemmän hommaa hoitaa vauvaa, joka ei vielä kävele, nukkuu useammat päiväunet, ei saa syödä samaa ruokaa kuin muut, korvikemaito pitää lämmittää, jne.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ehkä se järkytys lähinnä oli se, että oma kuntani ei maksa latiakaan. Toi olis puolet lisää ja auttaisi kyllä merkittävästi arjen kuluissa. Mutta täällä koettiin että jopa 150 kuntalisä ei hyödytä perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin kotihoidontuki nettona 250e/kk ja ihmetytti kuinka Helsingissä saa tämän lisäksi vielä 300e/kk kuntalisää. Tuohan on iso lisäsumma tuossa elämäntilanteessa ja Helsingissä varmasti on paljon perheitä, joissa ei ole tarkoituskaan hakeutua työelämään. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on nyt jo pulaa työntekijöistä. Olen nähnyt sijaiseksi kelpuutettavan ihan järkyttävää porukkaa, koska ollaan oltu pakkotilanteessa.Meidän päiväkotiin tuli just kaksi alle 1 -vuotiasta. Valitettavasti kyseisestä ryhmästä puuttuu yksi aikuinen kokonaan, eikä hakijoita ole ollut. Siinä pyörii välillä erilaisia sijaisia, jos sellaisen jostain joku onnistuu nappaamaan. Pienet istuvat usein yksinään loskaisessa lätäkössä ulkona tai vaihtoehtoisesti 2 h putkeen vauvakeinussa. Säälittää pienet. Ei vaan ole aikuisia tarpeeksi talossa.
Itsekin tulin opettajaksi ryhmään, josta on puuttunut opettaja kokonaan viime lokakuusta lähtien. Jotain epämääräisiä sijaisia on kuulemma siinäkin ollut aina joskus, yleensä ei ketään. Siellä on vaan selviydytty vajaamiehityksellä, jotenkuten. Lapset on pidetty hengissä, muuta ei ole pystytty tekemään tietenkään. Katsotaan, jos nyt pystytään järjestämään kunnollista pedagogista toimintaakin, kunhan meistä kolmesta ei nyt vaan kukaan sairastu tai lähde muualle!
Varhaiskasvatuksen tilanne on JÄRKYTTÄVÄ. Palkkoja ei kuitenkaan missään nimessä voida näköjään nostaa, jotta saataisiin uusia hakijoita houkuteltua. Ei meihin markkinatalouden lait näemmä päde.
Meidänkään lapsen hoitoryhmässä ei ole ollut varhaiskasvatuksen opettajaa puoleen vuoteen. Ja tuskin tulee olemaankaan.
Hyvin menee taas :O
Miten tää homma voi olla tällä tolalla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on nyt jo pulaa työntekijöistä. Olen nähnyt sijaiseksi kelpuutettavan ihan järkyttävää porukkaa, koska ollaan oltu pakkotilanteessa.Meidän päiväkotiin tuli just kaksi alle 1 -vuotiasta. Valitettavasti kyseisestä ryhmästä puuttuu yksi aikuinen kokonaan, eikä hakijoita ole ollut. Siinä pyörii välillä erilaisia sijaisia, jos sellaisen jostain joku onnistuu nappaamaan. Pienet istuvat usein yksinään loskaisessa lätäkössä ulkona tai vaihtoehtoisesti 2 h putkeen vauvakeinussa. Säälittää pienet. Ei vaan ole aikuisia tarpeeksi talossa.
Kun lisätään työllisiä, voidaan alkaa polkemaan palkkoja alaspäin.
Ja toinen pointti, kun joku vertasi ulkomaihin. Siellä eletään yleensä miehen palkalla ja äiti on lasten kanssa kotona. Ja jos molemmat on töissä, on lapsilla kotona (halpa) hoitaja. On maita, joissa ei jopa kouluikäiset lapset saa olla yksin kotona.