Miehelle tullut vauvakuume. NYT, kun minä olen jo 40
Meillä on yksi lapsi, joka jo teini.
Miehestä ei juuri apua lapsenhoidossa ole koskaan ollut, tämä yksi syy etten niitä lisää aikoinaan halunnut, ei tosin silloin mieskään, hän oli aivan tyytyväinen yhteen.
Paitsi nyt.
Enkä minä nyt enää lapsia halua, riskit liian isot, en jaksa enää yövalvomisia ja omakin terveyteni reistailee jo. Ei mies painosta, mutta perusteluistani huolimatta puhuu aiheesta useamman kerran viikossa. Esim. nähdessään vauvan "eikö meillekin vielä tuollainen" jne.
No kaipa tämä ohi menee...
Kommentit (105)
Toinen lapsi on tämä, edellisen sain 38-vuotiaana😊Se 42-vuotias odottaja😊
Kyllä sen pitäisi jo olla ihan yleistietoa, että 35v naisten hedelmällisyys kääntyy jyrkkään laskuun ja 40v alkaa jo olla monelle mahdotonta. Parhain hedelmällisyys on parinkympin hujakoilla, mutta jo 25v alkaa laskea. Vaarallista selitellä ihmisille, että hyvin voi lykätä yrittämistä 40v asti, siinä voi vielä pilata jonkun elämän, joka todella toivoo lapsia, mutta ajattelee ettei reilu kolmikymppisenä ole vielä mikään kiire. Toki joillain onnistuu vielä yli 40v, mutta siihen ei todellakaan kannata luottaa. Moni joka sen ikäisenä raskautuu joutuu turvautumaan eri hoitoihin, usein myös lahjamunasoluihin, jolloin lapsi ei sitten ole geneettisesti oma.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen pitäisi jo olla ihan yleistietoa, että 35v naisten hedelmällisyys kääntyy jyrkkään laskuun ja 40v alkaa jo olla monelle mahdotonta. Parhain hedelmällisyys on parinkympin hujakoilla, mutta jo 25v alkaa laskea. Vaarallista selitellä ihmisille, että hyvin voi lykätä yrittämistä 40v asti, siinä voi vielä pilata jonkun elämän, joka todella toivoo lapsia, mutta ajattelee ettei reilu kolmikymppisenä ole vielä mikään kiire. Toki joillain onnistuu vielä yli 40v, mutta siihen ei todellakaan kannata luottaa. Moni joka sen ikäisenä raskautuu joutuu turvautumaan eri hoitoihin, usein myös lahjamunasoluihin, jolloin lapsi ei sitten ole geneettisesti oma.
Erityisen lujaa hedelmällisyys laskee niillä, jotka eivät koskaan ole vielä olleet raskaana ja synnyttäneet, eikä keho ole päässyt opettelemaan sitä. Sellaiselle jolla on jo lapsia voi olla helpompaa saada niitä vielä vähän vanhempana.
Julkisen puolen lapsettomuushoitoihin on yläikäraja 40 siitä syystä, että hoidotkaan eivät enää tehoa sen ikäisille samalla tavalla kuin nuoremmille. Lisäksi puolet yli 40-vuotiaana alkaneista raskauksista päättyy keskenmenoon.
Minä puhuin maalla asuvista.