Miehelle tullut vauvakuume. NYT, kun minä olen jo 40
Meillä on yksi lapsi, joka jo teini.
Miehestä ei juuri apua lapsenhoidossa ole koskaan ollut, tämä yksi syy etten niitä lisää aikoinaan halunnut, ei tosin silloin mieskään, hän oli aivan tyytyväinen yhteen.
Paitsi nyt.
Enkä minä nyt enää lapsia halua, riskit liian isot, en jaksa enää yövalvomisia ja omakin terveyteni reistailee jo. Ei mies painosta, mutta perusteluistani huolimatta puhuu aiheesta useamman kerran viikossa. Esim. nähdessään vauvan "eikö meillekin vielä tuollainen" jne.
No kaipa tämä ohi menee...
Kommentit (105)
En voi muuta kun ihmetellä näitä tällä palstalla huonokuntoisia tai "terveys jo reistailee" 40-vuotiaita. Mun on vaikea käsittää miten ihminen voi jo tuon ikäisenä olla suurin piirtein toinen jalka haudassa (erikseen sitten syöpä jne). Itse olen saanut lapset 40 tietämillä ja en kyllä tunnista itseäni näistä tällaisista kirjoituksista yhtään. Suurin piirtein elämän puoli välissä ollaan, mutta moni tuntuu olevan jo niin huonossa kunnossa, että ihmettelen miten selviävät kovinkaan vanhoiksi. Olisko vähän asennevikaa myös monilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valista käpyäsi ja sano, että ei se enää onnistu. Miehet ei tiedä naisen lisääntymisbiologiasta aina tarpeeksi. Harmi kun heräsi liian myöhään.
Niinpä. Olen kyllä jo valistanut aiheesta, mutta kun nykyään moni saa lapsia vielä vanhemmalla iällä (hoidoilla tod.näk.) kuvittelee vissiin että meiltäkin se kävisi helposti. En tosin siis halua enää edes yrittää, vaikka kävisikin.
Ap
40-vuotiaalla on kierrossa enää n. 5 % mahdollisuus tulla raskaaksi, eli aika olematon. Kaikilla ei sitäkään, yksilöllistä toki. Että nyt kyllä heräsi miehesi liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Valista käpyäsi ja sano, että ei se enää onnistu. Miehet ei tiedä naisen lisääntymisbiologiasta aina tarpeeksi. Harmi kun heräsi liian myöhään.
Mun tätini syntyi 45-vuotiaalle äidilleen. Itsellänikin kuukautiset tulee kellontarkasti edelleen. Että kyllä se vielä natsaa ja varoa pitää.
En minäkään jaksaisi enää hoitaa pikkulasta. Yöheräämiset, perässä kulkemiset ja leikkipuistossa päivystäminen ja päiväkotiajat tuntuu raskaalta ajatuksenakin.
N47
Vierailija kirjoitti:
En voi muuta kun ihmetellä näitä tällä palstalla huonokuntoisia tai "terveys jo reistailee" 40-vuotiaita. Mun on vaikea käsittää miten ihminen voi jo tuon ikäisenä olla suurin piirtein toinen jalka haudassa (erikseen sitten syöpä jne). Itse olen saanut lapset 40 tietämillä ja en kyllä tunnista itseäni näistä tällaisista kirjoituksista yhtään. Suurin piirtein elämän puoli välissä ollaan, mutta moni tuntuu olevan jo niin huonossa kunnossa, että ihmettelen miten selviävät kovinkaan vanhoiksi. Olisko vähän asennevikaa myös monilla.
Lasten teini-ikä osuu siihen, kun naisella on vaihdevuodet. Jos vaihdevuosioireet on hankalia, elämä on muutenkin hankalaa ja jos teinillä on hankalat teinivuodet, niin helvetti on valmis. Omat lapset oli teini-iässä, kun itse olin nelissäkymmenissä enkä silloin suin surminkaan olisi hankkinut uutta vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei 40v ole liian vanha saamaan lapsia.
Ap itse kokee, että on ja ei halua. Ei kaikkea tarvitse tehdä, vaikka tietää, että mahdollisuus olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei 40v ole liian vanha saamaan lapsia.
Kyllä se on siinä rajoilla, että kannattaako. Ei ihan oikeasti jaksa valvoa eikä välttämättä ehdi nähdä lastaan aikuisena ennen omaa kuolemaa. Sitten voi itsekin olla jo raihnainen, kun lapsi tekee lapsenlapsia, eikä pysty olemaan avuksi niille.
Vierailija kirjoitti:
No itselläni juuri gynekologisia vaivoja, joiden vuoksi lääkärikin helpottuneen oloisesti tokaisi "No se on hyvä!", kun mainitsin aikoinaan että lapsiluku jo täynnä, hänen kertoessaan että minulla vaivani myötä riski keskenmenoihin ja ennenaikaisiin synnytyksiin jne.
Samoin selkäni on mennyt (urheilussa) niin että kipuilee enemmän tai vähemmän koko loppuelämäni, pärjään sen kanssa aktiivisen harjoittelun vuoksi mutta ei se parane, ja raskaus harvemmin parantaa sitä asiaa...
Myös oireita nivelissä, joita tutkitaan.
Mutta hienoa että sinä olet terve.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tätini syntyi 45-vuotiaalle äidilleen. Itsellänikin kuukautiset tulee kellontarkasti edelleen. Että kyllä se vielä natsaa ja varoa pitää.
En minäkään jaksaisi enää hoitaa pikkulasta. Yöheräämiset, perässä kulkemiset ja leikkipuistossa päivystäminen ja päiväkotiajat tuntuu raskaalta ajatuksenakin.
N47
Se että kuukautisesi tulevat kellontarkasti, ei kyllä valitettavasti kerro että olisit enää hedelmällinen. Naisen hedelmöittymismahfollisuudet romahtavat lähes nolliin vuosia ennen kuukautisten loppumista.
No just... Kun mies vättelee vauva-asiaa, ja kieltäytyy lapsen teosta, palsta täyttyy ohjeista: ”lemppaa se! älä tuhlaa aikaasi mieheen joka ei lapsia halua, vaan etsi sellainen, joka haluaa”
...
Ja nyt kun asetelma on toisin päin, miehen pitäisi vaan kiltisti hyväksyä tilanne, ja tyytyä vaimon päätökseen... Kahdet standardit, jälleen kerran :-/
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä selität. Hyvin onnistu ilman hoitoja vielä 45v ylipainoisenakin. Ihan niinkuin moni muukin.
Minulla yksi lapsi edellisestä liitosta, miehellä ei lapsia. Ikää molemmilla myös jo noin 40 v. Miehelle on tullut mieletön lapsettomuuskriisi. Näkee joka puolella vauvoja ja pikkulapsia,silittelee mahaani että eikö olisi kiva jos täällä olisi sellainen pikkuinen. Puhui asiasta jatkuvasti kunnes kielsin. En haluaisi enää edes yrittää ja riskeerata omaa / tulevan lapsen terveyttä. Miehellehän asiasta ei riskejä tule.
Teillä onneksi jo 1 lapsi. Ehkäpä sinun miehesi vauvakuume menee ohi, se voi olla esim vaikka vaan 40 -vuotiskriisiä.
Miksi yli 40v yleensä käyttää ehkäisyä jos nollissa raskautuminen. Ennen ehkäisyä oli ihan tavallisia 40v ilta tähdet. Nyt kuvitellaan että ei vois saada lapsia. Vielä 50v raskautuu.
Menkää kylään jollekin kaverille, jolla on pikkulapsi pahimmassa uhmaiässä tai vielä parempi, ottakaa lapsi yökylään. Eiköhän se kuume siitä laannu, kun muistuu mieleen millaista hulabaloota se oli. Pelkkä päiväkotirumban miettiminen saa kylmät väreet aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Olen kyllä jo valistanut aiheesta, mutta kun nykyään moni saa lapsia vielä vanhemmalla iällä (hoidoilla tod.näk.) kuvittelee vissiin että meiltäkin se kävisi helposti. En tosin siis halua enää edes yrittää, vaikka kävisikin.
Ap
Yllättävän yleistä, että ihmiset luulee voivansa tehdä lapsia noinkin myöhään. Minä olen jo 44v. ja mulle ehdotellaan iltatähteä. Ystäväni myös 44v. etsii vieläkin lapsilleen isää. 46v. kaverini teki juuri toiveikkaana raskaustestin kun menkat jäi pois. Koitin hellästi sanoa, että vaihdevuodet ne vaan on.
Mitä ihmettä ihmiset? Lapsia saadaan ennen 40. ikävuotta ja sen jälkeen vain jollain todella harvinaisella tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
No just... Kun mies vättelee vauva-asiaa, ja kieltäytyy lapsen teosta, palsta täyttyy ohjeista: ”lemppaa se! älä tuhlaa aikaasi mieheen joka ei lapsia halua, vaan etsi sellainen, joka haluaa”
...
Ja nyt kun asetelma on toisin päin, miehen pitäisi vaan kiltisti hyväksyä tilanne, ja tyytyä vaimon päätökseen... Kahdet standardit, jälleen kerran :-/
Ensimmäisen lapsen kohdalla juuri sillä tavalla. Jos itse haluaa lapsen ja toinen ei halua, on ero käytännössä ainoa mahdollisuus. Muuten toinen joutuu joustamaan aivan liikaa, eikä mikään parisuhde ole sen arvoista. Se ei katso sukupuolia.
Tilanteessa, jossa on jo yhteinen teini-ikäinen lapsi ja ollaan keski-ikäisiä, asia on nimenomaan sen päätettävissä, jolle lapsi maksaa enemmän, eikä kyse ole pelkästä rahasta. Eli naisen. Nelikymppiselle raskaus on terveydellisesti paljon suurempi riski kuin nuoremmalle, pitäisi olla pois töistä, herätä öisin, juosta taas vuosia päiväkodissa ja koulussa... Siihen päälle se, että ap:n mies ei ollut tähänkään asti kunnostautunut lapsiperhearjessa.
Vierailija kirjoitti:
Teillä sikäli hyvä tilanne, että yksi lapsi on. Ei tarvitse surra jäävänsä kokonaan vanhemmuuden kokemusta vaille. Ehkä vauvakuume menee ohi. Mulla ja eksälläni ei ole lapsia ja yhtäkkiä hänelle tuli vauvakuume, kun minä (nainen) olin 42 v. Ero siitä sitten seurasi.
Oho, mulla melkein tismalleen sama tilanne, paitsi että ei olla erottu. Kirjoitin äsken juuri tuosta miten miehelle raskaudesta ei tulekaan mitään riskejä. Vaan eipä se 100% varmaa ole, että löytää naisen, joka haluaa myös lapsen ja että se lapsi myös tulee.
Vierailija kirjoitti:
...
Raskaudessa ja synnytyksessä nainen tekee sen fyysisen työn, siksi neuvotkin ovat erilaisia. Valmiiksi selkävaivainen saattaa olla lähes koko raskausajan vuodelevossa ja vaikka ei olekaan, niin taatusti kärsii kovista kivuista ilman mahdollisuutta kivunlievitykseen. Synnytyksen vuoksi nainen joutuu joka tapauksessa olemaan pois töistä 3-4 kuukautta. Ja missään ei luvata, että mies jäisi sen jälkeen vanhempainvapaalle tai hoitaisi vauvaa. Naiselle riskit ovat paljon isommat mitä miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa jokin lemmikki. Kyllä se siitä.
Lemmikki ei ole lapsen korvike, vaan arvokas omana itsenään. Paljon tapauksia kun otettu lemmikki, sitten syntyy lapsi, lemmikki hylätään ja koetaan riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yllättävän yleistä, että ihmiset luulee voivansa tehdä lapsia noinkin myöhään. Minä olen jo 44v. ja mulle ehdotellaan iltatähteä. Ystäväni myös 44v. etsii vieläkin lapsilleen isää. 46v. kaverini teki juuri toiveikkaana raskaustestin kun menkat jäi pois. Koitin hellästi sanoa, että vaihdevuodet ne vaan on.
Mitä ihmettä ihmiset? Lapsia saadaan ennen 40. ikävuotta ja sen jälkeen vain jollain todella harvinaisella tuurilla.
No mun tuttavat on sitten harvinaisen hyvä tuurisia, 40v tekevät lapsia tuosta vaan, toiset jopa vuoden välein.
Eikö tuo uusi ystävä voisi muuttaa teille? Voisit auttaa lastenhoidossa, onhan sinulla siitä kokemusta. Apn apu olisi arvokasta lievästi kehitysvammaiselle teiniäidille, etenkin jos heillä on suunnitelmissa hankkia useampia lapsia.