Avovaimo ottanut tietämättäni kymppitonneja velkaa
Onko muita vaihtoehtoja kuin erota? Avokki kertoi eilen ottaneensa viimeisen neljän vuoden aikana niin paljon velkaa että ei niistä enää selviä ja velkaa on noin 30000. En tiedä mihin rahat ovat menneet. Väittää että ei ainakaan uhkapeleihin mitä ensimmäisenä vaihtoehtona mietin.
Meillä on yhteinen asuntolaina, jonka lyhennykset on koko ajan hoituneet normaalisti. Itse asiassa miyään tähän velka-asiaan viittaavaa en ole huomannut.
Minulla varoja suunnilleen saman verran kuin vaimolla velkaa ja asunto myytynä jättäisi varmaan noin 30k plussaa lainan jälkeen.
Kaikki luottamushan tässä on mennyt. Varmaan pitää jatkaa erillään.
-m39-
Kommentit (392)
Minulla oli vastaava tilanne. Käyttölainoja yli 20 000 ja mies ei tiennyt mitään. Miksi? Koska mies oli jatkuvasti ongelmissa töiden kanssa. Oli pätkää, työttömyyttä, huonoa yritysviritelmää jne. Laskut oli maksamatta, asua piti, tarjota lapsille elämä ja ennen kaikkea mies oli sokea tilanteelle vuosia. Hän vain kuvitteli, että kaikki pyörii hienosti keskiluokkaisessa perheessä hänen muutaman sadan Euron tuloillaan. Kun sai enemmän rahaa, oli heti niin reteää. Vietiin sukulaisia syömään ulos, lupasi yhtäkkiä aikuiselle lapselleen etelänmatkan yms. Itse tein hulluna töitä, mutta ei tää mun ammatti ole sellainen, että tällä voisi tienata maltaita. Itselleni en ostanut koskaan mitään, hiuksetkin lopulta värjäsin itse. Joskus yritin puhua tästä raha-ahdistuksesta, mutta mies vaan vakuutteli, että asiat paranee ihan justiinsa....
Noita lainoja on nyt enää jäljellä muutama tonni ja mieskin tienaa tasaisemmin nykyään. Silti tämän muuten hyvän parisuhteen ongelma on kaikki nämä vuodet ollut raha. Mies ei vaan ota mistään vastuuta. Ei kiinnosta eläkekertymät, suunnittelee suuria niiden toteutumatta, luulee, että jostain vaan rahaa tulee koko ajan. Olen todennutkin, että kun jäämme eläkkeelle, niin onpa kiva, kun saa pikkuisen takuueläkkeen päälle ja mä saan sen ihan hyvän eläkkeen, mutta ei näillä yhteensä kaksi juhli. Että olisi kannattanut sitäkin miettiä ajoissa, eikä taas kerran laskea sen varaan, että minä maksan, minä käytän perintöni, minä revin jostain rahat, jotta mukavat matkat pyörii, autoa on pihassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi v i t u s s a jatkat tätä pas kaa ikuisesti?? Kukaan ei jaksa näitä aikuisen naisen loputtomia satuja 😑😑😑
-------------
Älä hhvä ihminen lue, jos ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Se on keskimäärin 25€/päivä mitä on tuhlannut ylimääräistä. Jos miettii miten nopeasti sen saa menemään kahvitteluun/muuhun yleiseen humppaan niin ei välttämättä kerro peliriippuvuudesta - mutta rahankäytön hallitsemattomuudesta kyllä... Itse en maksaisi puolison velkoja. Jos on rahansa itse sössinyt saa itse myös työskennellä sen eteen, että selviää. Jos rehellisesti nyt kertoo mihin rahat on menneet ja kuinka aikoo asian selvittää (millä työllä ja missä ajassa), voisin vielä harkita parisuhteen jatkoa. Jos menee vinkumiseksi, en jatkaisi...
Tää kuulostaa auki kirjoitettuna aika hurjalta miten ”pienestä” summasta voi kertyä suuri velka. Siksi näin voikin käydä aika salakavalasti.
Ei kiinnosta eläkekertymät, suunnittelee suuria niiden toteutumatta, luulee, että jostain vaan rahaa tulee koko ajan. Olen todennutkin, että kun jäämme eläkkeelle, niin onpa kiva, kun saa pikkuisen takuueläkkeen päälle ja mä saan sen ihan hyvän eläkkeen, mutta ei näillä yhteensä kaksi juhli. Että olisi kannattanut sitäkin miettiä ajoissa, eikä taas kerran laskea sen varaan, että minä maksan, minä käytän perintöni, minä revin jostain rahat, jotta mukavat matkat pyörii, autoa on pihassa jne.[/quote]
-------
Et kai sinä onneton suunnittele yhteisiä eläkepäiviä tuon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Hänen velat,ei sinun..minusta ei ole eron asia tommonen..loppujen lopuks se on vain rahaa ja velkaa..näistä huolimatta pystyy elää hyvää elämää..mullakin on velkaa jopa ulosotossa asti, maksan niitä pois pikku hiljaa mutta jos mieheni minut jättäisi velan takia niin ei se mitään rakkautta sit ollutkaan..riidat johtuu aina rahasta..se on tyhmää..ei meistä kukaan saa maallista omaisuutta mukaan täältä ja velat ei siirry kenenkää maksettavaksi..ellei ole sitä yhteistä lainaa..älkää tapelko rahasta tai veloista..
Ei mulla ole ongelmaa jos tiedän toisen tilanteesta. Oli velat syntynyt sitten ennen suhdetta tai sen aikana. Tuollainen pommi on kuitenkin järkytys. Luottamus horjuu. Ei se pettäminen ole läheskään yhtä paha. Itse ainakin olen semmoinen mies että paljoa en vaadi mutta rehellisyydestä en tingi. En toki jättäisi puolisoa mutta tekisin selväksi että kun tämä asia laitetaan kuntoon sen jälkeen sama ei saa toistua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vastaava tilanne. Käyttölainoja yli 20 000 ja mies ei tiennyt mitään. Miksi? Koska mies oli jatkuvasti ongelmissa töiden kanssa. Oli pätkää, työttömyyttä, huonoa yritysviritelmää jne. Laskut oli maksamatta, asua piti, tarjota lapsille elämä ja ennen kaikkea mies oli sokea tilanteelle vuosia. Hän vain kuvitteli, että kaikki pyörii hienosti keskiluokkaisessa perheessä hänen muutaman sadan Euron tuloillaan. Kun sai enemmän rahaa, oli heti niin reteää. Vietiin sukulaisia syömään ulos, lupasi yhtäkkiä aikuiselle lapselleen etelänmatkan yms. Itse tein hulluna töitä, mutta ei tää mun ammatti ole sellainen, että tällä voisi tienata maltaita. Itselleni en ostanut koskaan mitään, hiuksetkin lopulta värjäsin itse. Joskus yritin puhua tästä raha-ahdistuksesta, mutta mies vaan vakuutteli, että asiat paranee ihan justiinsa....
Noita lainoja on nyt enää jäljellä muutama tonni ja mieskin tienaa tasaisemmin nykyään. Silti tämän muuten hyvän parisuhteen ongelma on kaikki nämä vuodet ollut raha. Mies ei vaan ota mistään vastuuta. Ei kiinnosta eläkekertymät, suunnittelee suuria niiden toteutumatta, luulee, että jostain vaan rahaa tulee koko ajan. Olen todennutkin, että kun jäämme eläkkeelle, niin onpa kiva, kun saa pikkuisen takuueläkkeen päälle ja mä saan sen ihan hyvän eläkkeen, mutta ei näillä yhteensä kaksi juhli. Että olisi kannattanut sitäkin miettiä ajoissa, eikä taas kerran laskea sen varaan, että minä maksan, minä käytän perintöni, minä revin jostain rahat, jotta mukavat matkat pyörii, autoa on pihassa jne.
Ikävä kyllä olet mahdollistanut tämän miehesi tyylin hyväksymällä ja rahoittamalla sitä.
Onko miehesi bipolaarinen?
Varat ja velat ovat erillisiä. Ota nyt kuitenkin luottamuksen osoituksena se, että saat tietää hänen veloistaan. Luultavasti avovaimosi suurin pelko on juuri se, että tulee ero ja sinä hylkäät hänet tosipaikassa.
Hänen velkansa eivät millään tavalla haittaa sinua. Jos yhteistä asuntolainaa maksetaan, ette menetä asuntoa hänen velkojensa vuoksi. Avovaimosi vastaa yksin veloistaan, jos sinä et ole niissä takaajana tai yhteisvastuullisena velallisena.
Ohjaa hänet ottamaan yhteyttä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Käy se velanmaksu APnkin kukkaron päälle, jos vaimon kaikki rahat menee velanmaksuun ja AP joutuu yksin/enemmän maksamaan esim kodinkoneitten uusimista, mahd. lomamatkoja, autokuluja, ja kaikkia isompia hankintoja.
Tietysti riippuu vaimon palkata, miten raskas maksuprojekti on.
Eiköhän lomamatkat ole nyt hetkeksi lomailtu.
Mitä noihin muihin kuluihin nyt tulee niin harvoin kaikki kodinkoneet hajoaa samalla kertaa ja auton kuluja ei välttämättä ole kuin vakuutukset, verot, polttoaineet ja katsastus.
Eiköhän lomamatkat ole nyt hetkeksi lomailtu.
Mitä noihin muihin kuluihin nyt tulee niin harvoin kaikki kodinkoneet hajoaa samalla kertaa ja auton kuluja ei välttämättä ole kuin vakuutukset, verot, polttoaineet ja katsastus.[/quote]
Vaikka lomamatkoja ei nyt muutenkaan koronan takia voi tehdä, niin kyllä mua korpeis tietoisuus siitä, että niitä ei voi tehdä sen takia että toinen makselee pikavippejään. Eikä lomamatka tarvitse olla Espanjan loma vaan vaikka vuokramökki jossain Kainuun korvessa, ja nyt sit istutaan lomat omalla pihalla tai parvekkeella.
Eli kyllä ne toisen velat haittaa sen toisenkin elämää.
No APn avovaimo tosin ei pidä mitään lomia ennen kuin velat on maksettu, menee sitten kesälomallaan vaikka jakamaan lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Elimme hyvin raskasta aikaa. En voinut kertoa vaimolle tähän päälle ettei rahat riitä. Päädyin velkaantumaan 25 000 euroa salaa. En voi vieläkään kertoa.
Veikkaisin, että koko homma kaatuu alta puolessa vuodessa. Päällisin puolin olen hyvä puoliso ja isä. Nyt kun tiedän kaiken kohta loppuvan yritän olla mahdollisimman hyvä perheelleni että jäisi edes hyviä muistoja. Kohta he saavat tietää minun tuhonneen meidät taloudellisesti ja vaimoni jättää minut ja menetän lapseni. Säälin puolisoasi.
No eihän 25 000 ole mitenkään paha. Mulla tulee olemaan todennäköisesti isompi opintolaina kun valmistun. Toki jos ne on joltain pikavippifirmalta, niin kannattaa maksaa nopeasti pois. Eli suuremmat kysymykset olisi, että mistä sinä ne rahat hommasit ja mihin ne on oikeasti laitettu.
Mun ukko tunkenut omaan itseensä velkaa yli satatonnia. Mies ei tiedä, että tiedän.Ihmekään, kun aina rahat loppu.Ja en ole tosiaan tiennyt.Suhdetta takana 27v.Kolme lasta. Törkeää. On nyt onneksi ex.Vielä asutaan yhdessä,koska talolaina on puoliksi.Yhtään senttiä en miehen velkoja maksa.Petturi ja halpamainen teko.
No eihän 25 000 ole mitenkään paha. Mulla tulee olemaan todennäköisesti isompi opintolaina kun valmistun. Toki jos ne on joltain pikavippifirmalta, niin kannattaa maksaa nopeasti pois. Eli suuremmat kysymykset olisi, että mistä sinä ne rahat hommasit ja mihin ne on oikeasti laitettu.[/quote]
---------------
Ystävä hyvä, opintolainan ja pikavippien korot ovat hieman eri kaliiberia.
Samoin opintolainan ja pikavippien salonkikelpoisuus.
Vierailija kirjoitti:
No eihän 25 000 ole mitenkään paha. Mulla tulee olemaan todennäköisesti isompi opintolaina kun valmistun. Toki jos ne on joltain pikavippifirmalta, niin kannattaa maksaa nopeasti pois. Eli suuremmat kysymykset olisi, että mistä sinä ne rahat hommasit ja mihin ne on oikeasti laitettu.
---------------
Sitähän mä meinasin, että ovat ne "suuremmat kysymykset". Jos on jotain pankin kulutusluottoa, jotka käytetty lasten harrastusten ylläpitämiseen ja auton korjaamiseen ynnä muuhun välttämättömään elämään vaikka esim. työttömyysjakson aikana, eikä toista ola halunnut stressata kun on halunnut pitää elämän mahdollisimman normaalina, voisin tuon ehkä ymmärtää. Ja se 25 000 euroa ei vielä summana ole niin paha, etteikö siitä selviäisi. Se taas olisi aika kamalaa, jos kyseessä olisi pikavippejä, jotka on käytetty esim. lomamatkoihin, hienomman auton ostoon tai muuhun vastaavaan hurvitteluun, jota ilman olisi pärjännyt. Se kertoisi tarinaansa lainan ottajan holtittomuudesta ja impulsiivisuudesta sekä erittäin huonoista taloustaidoista. En varmaan voisi antaa anteeksi sitä, että oma kumppani on minulta kysymättä tehnyt tuollaisia päätöksiä koskien meidän taloutta. Mutta edelleenkään se 25 000 euroa ei summana ole niin paha, etteikö siitä selviäisi jos tosissaan yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---------------
Sitähän mä meinasin, että ovat ne "suuremmat kysymykset". Jos on jotain pankin kulutusluottoa, jotka käytetty lasten harrastusten ylläpitämiseen ja auton korjaamiseen ynnä muuhun välttämättömään elämään vaikka esim. työttömyysjakson aikana, eikä toista ola halunnut stressata kun on halunnut pitää elämän mahdollisimman normaalina, voisin tuon ehkä ymmärtää. Ja se 25 000 euroa ei vielä summana ole niin paha, etteikö siitä selviäisi. Se taas olisi aika kamalaa, jos kyseessä olisi pikavippejä, jotka on käytetty esim. lomamatkoihin, hienomman auton ostoon tai muuhun vastaavaan hurvitteluun, jota ilman olisi pärjännyt. Se kertoisi tarinaansa lainan ottajan holtittomuudesta ja impulsiivisuudesta sekä erittäin huonoista taloustaidoista. En varmaan voisi antaa anteeksi sitä, että oma kumppani on minulta kysymättä tehnyt tuollaisia päätöksiä koskien meidän taloutta. Mutta edelleenkään se 25 000 euroa ei summana ole niin paha, etteikö siitä selviäisi jos tosissaan yrittää.
Riippuu tulotasosta ja koroista. Lain korkokatto ei koske takautuvasti vanhoja lainoja. Pienillä tuloilla on ihan mahdollista, ettei 25 tonnin korkeakorkoinen laina lyhene lainkaan, vaan kaikki rahat menee korkoihin.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Varat ja velat ovat erillisiä. Ota nyt kuitenkin luottamuksen osoituksena se, että saat tietää hänen veloistaan. Luultavasti avovaimosi suurin pelko on juuri se, että tulee ero ja sinä hylkäät hänet tosipaikassa.
Hänen velkansa eivät millään tavalla haittaa sinua. Jos yhteistä asuntolainaa maksetaan, ette menetä asuntoa hänen velkojensa vuoksi. Avovaimosi vastaa yksin veloistaan, jos sinä et ole niissä takaajana tai yhteisvastuullisena velallisena.
Ohjaa hänet ottamaan yhteyttä oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan.
Tietysti yhteinen asunto voi mennä alta, et sinä voi luvata ettei menisi. Ap saa tietysti rahat omasta puolikkaastaan, mutta pakkomyynnistä harvoin saa täyttä markkinahintaa. Ja olisin kyllä hyvin skeptinen sen suhteen, pystyykö avokki jatkossa huolehtimaan omasta lyhennysosuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi näin. Oli pari todella huonoa vuotta. Oli muuttoa, remonttia, sairastumista, määräaikaisuuksia... Velkaannuin, enkä osannut kertoa sitä miehelle. Ahdistuin ja masennuin pahasti. Viimein paljastin miehelle viime vuonna. Ei suuttunut, en tiedä mitä ajattelee, ei oikein puhu asiasta (puhuu jos minä puhun), mutta itsekin häpeän tilannetta. Otin toisen työn. Nyt teen kahta työtä ja velat on poissa noin 2-3v päästä. Talous on tasaantunut onneksi vaikka velkaa onkin. Enää ei tartte räpiköidä. Velkaa on yhteensä 32 000e.
En jättäisi, jos puoliso itse on halukas selviytymään. Oma velka, oma vastuu.
Miksi et puhunut puolisollesi kun oli näitä vastoinkäymisiä?
Velkaannuit ..kun piti ostaa esim pesukone rikkinäisen tilalle ?
Miksi et soittanut kelaan, sossuun? olit sairas?
Joku on nyt vialla tässä yhtälössä? mikä?
No mitä ihmettä. Missä yhtälössä. Velkaannuin koska elin yli varojen! Ei siinä sossu tai kela auta. Tienasin hyvin, mutta minulla oli 3 määräaikaisuutta ja niiden väliin tuli aina 1kk tms tauko palkkaan ja se oli vain jatkuvaa rämpimistä. Plus olin sairaslomalla 6kk, joka vaikutti talouteen. Eihän sossusta auteta jos tienaa, mutta tuhlaa kaiken.
Siitä on opittu ja nyt niitä maksellaan. Ei sen kummempaa.
Mä olin viime keväänä koronan takia lomautettuna kolme kuukautta. Kun tieto tästä tuli ilmoitin heti miehelle, että mun tulot tippuu vähäksi aikaa. (Maksetaan normisti kaikki puoliksi). Istuttiin alas ja tehtiin suunnitelma. Maksoin lopulta vähän aikaa vähemmän menoistamme. Ettekö te ihmiset puhu mitään keskenänne??
Maksaa nyt sen asunnon yhdessä kuitenkin ja vastikkeet sähkön puoliksi sitten hän lyhentää omia velkojaan siinä ohessa . Kannattaa kysyä pankista voiko pienentää kk lyhennystä eli lisätä laina aikaa sitten jää enemmän elämiseen . Pienituloiset kyllä elää 30000 3 vuotta asunto ruoka vaate sähkö . Tuolla summalla elää ruokapuolen vaate 6 vuotta . Että kyllä saattaa olla opintolainan ja vaatelainoja . Nyt alkaa alet kohta joten jos kuitenkin kannattaa käyttää ne entiset vaatteet ensin .
Vierailija kirjoitti:
30 000 on aika vähän.
En tiedä miten paljon ihmiset puhuu raha-asioistaan mutta jos tuo on hänen omaa henkilökohtaista velkaansa ja yhteiset raha-asiat hoituu niin mikä ongelma?
Niin, yhteiset raha-asiat hoituu nyt. Parin vuoden päästä sitä velkaa on 50 tonttua ja ulosotto kolkuttaa ovella. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi näin. Oli pari todella huonoa vuotta. Oli muuttoa, remonttia, sairastumista, määräaikaisuuksia... Velkaannuin, enkä osannut kertoa sitä miehelle. Ahdistuin ja masennuin pahasti. Viimein paljastin miehelle viime vuonna. Ei suuttunut, en tiedä mitä ajattelee, ei oikein puhu asiasta (puhuu jos minä puhun), mutta itsekin häpeän tilannetta. Otin toisen työn. Nyt teen kahta työtä ja velat on poissa noin 2-3v päästä. Talous on tasaantunut onneksi vaikka velkaa onkin. Enää ei tartte räpiköidä. Velkaa on yhteensä 32 000e.
En jättäisi, jos puoliso itse on halukas selviytymään. Oma velka, oma vastuu.
Miksi et puhunut puolisollesi kun oli näitä vastoinkäymisiä?
Velkaannuit ..kun piti ostaa esim pesukone rikkinäisen tilalle ?
Miksi et soittanut kelaan, sossuun? olit sairas?
Joku on nyt vialla tässä yhtälössä? mikä?
No mitä ihmettä. Missä yhtälössä. Velkaannuin koska elin yli varojen! Ei siinä sossu tai kela auta. Tienasin hyvin, mutta minulla oli 3 määräaikaisuutta ja niiden väliin tuli aina 1kk tms tauko palkkaan ja se oli vain jatkuvaa rämpimistä. Plus olin sairaslomalla 6kk, joka vaikutti talouteen. Eihän sossusta auteta jos tienaa, mutta tuhlaa kaiken.
Siitä on opittu ja nyt niitä maksellaan. Ei sen kummempaa.
Mä olin viime keväänä koronan takia lomautettuna kolme kuukautta. Kun tieto tästä tuli ilmoitin heti miehelle, että mun tulot tippuu vähäksi aikaa. (Maksetaan normisti kaikki puoliksi). Istuttiin alas ja tehtiin suunnitelma. Maksoin lopulta vähän aikaa vähemmän menoistamme. Ettekö te ihmiset puhu mitään keskenänne??
Niin kuin sanoin, uskalsin kertoa tilanteesta miehelle vasta myöhemmin. Oli häpeäksi olla velkaantunut ja siinä tilanteessa. Mies on aina ollut hyvin tarkka rahoistaan ja eikä ottanut velkaa.
Mistä edes päättelet että mies olisi edes voinut auttaa? Emme ole naimisissa tai yhteisiä lapsia. Rahat olemme aina pitäneet erillään ja kulut maksaneet 50/50. Olen tienannut aina enemmän ja siksi olinkin niin häpeissäni. Eikä sitä aina osaa ajatella järkevästi. Varsinkin kun tilanne eteni hiljalleen. Aina sain jotenkin maksettua laskut ja ajattelin että "ensi kuussa se siitä".
Edelleenkin. Hoidan nyt asiani ja olen avoimesti kertonut miehelle tilanteesta. Ei tartte enää syyllistää :)
-ap-[/quote]
Menitkö ap kirkossa naimisiin?
Muistatko mitä lupasit?
Nämä ovat nyt niitä vastoinkäymisiä.[/quote]
---------------
AP on avoliitossa eikä ole papille seurakunnan edessä luvannut yhtään mitään.