Avovaimo ottanut tietämättäni kymppitonneja velkaa
Onko muita vaihtoehtoja kuin erota? Avokki kertoi eilen ottaneensa viimeisen neljän vuoden aikana niin paljon velkaa että ei niistä enää selviä ja velkaa on noin 30000. En tiedä mihin rahat ovat menneet. Väittää että ei ainakaan uhkapeleihin mitä ensimmäisenä vaihtoehtona mietin.
Meillä on yhteinen asuntolaina, jonka lyhennykset on koko ajan hoituneet normaalisti. Itse asiassa miyään tähän velka-asiaan viittaavaa en ole huomannut.
Minulla varoja suunnilleen saman verran kuin vaimolla velkaa ja asunto myytynä jättäisi varmaan noin 30k plussaa lainan jälkeen.
Kaikki luottamushan tässä on mennyt. Varmaan pitää jatkaa erillään.
-m39-
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että hänellä on peliriippuvuus. Tämä on naisten kohdalla tabu, mutta sitä on siinä missä miehilläkin. Missään nimessä älä mene maksamaan hänen velkojaan: siitä seuraa vain se, että hän sortuu uudestaan ja ottaa lisää velkaa. Ensinnäkin pitäisi hänen pitäisi kertoa avoimesti ja yhtään kaunistelematta, mistä velat ovat tulleet. Jos kyseessä on pelihimo, niin ennuste on valitettavasti huono. Tsemppiä! Itse ollut samassa tilanteessa ja ero siitä lopulta tuli (minulle jäi reilun kymppitonnin velat hänen vuokseen ja katkeruus).
Naisilla yleisin hallitsemattomien kulutusluottojen syy on shoppailu. Ja peliriippuvuus todellakin on miehillä yleisempää kuin naisilla.
T. Sossun täti joka nähnyt näitä enemmän kuin kylliksi
Pyytäisin avokilta selvitystä siitä, mihin rahat on menneet. Näyttää vaikka tiliotteet. Samoin pitäisi selvittää mistä velat on otettu. Sitten pitää laatia realistinen suunnitelma velkojen maksuun. Yksi vaihtoehto olisi täällä jo ehdotettu malli, jossa mies ostaa asunnon kokonaan omiin nimiinsä.
Jos jossain vaiheessa menette naimisiin, niin muistakaa avioehto.
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin avokilta selvitystä siitä, mihin rahat on menneet. Näyttää vaikka tiliotteet. Samoin pitäisi selvittää mistä velat on otettu. Sitten pitää laatia realistinen suunnitelma velkojen maksuun. Yksi vaihtoehto olisi täällä jo ehdotettu malli, jossa mies ostaa asunnon kokonaan omiin nimiinsä.
Jos jossain vaiheessa menette naimisiin, niin muistakaa avioehto.
Yhteislainan ehdot kannattaisi lukaista, että onko yhteisvelallinen laiminlyönyt ilmoitusvelvollisuuttaan kanssavelalliselle, perusteita saattaisi olla myös luottokelpoisuuden tarkistamiselle ja sen selvittämiselle, että onko jo ulosottouhan alla.
Mun mies (silloinen poikaystävä ja suhde oli tuore) auttoi mut eroon velasta, mutta se oli syntynyt tietämättömyyttäni, ei tuhlailusta. Minulla oli maksettavana opintolaina ja tosi pieni palkka ekasta vakituisesta päivätyöstäni, se riitti just ja just vuokraan, sähköön, ruokaan ja ihan pakollisimpiin menoihin. Sitä lainaa maksaakseni siivosin iltaisin, mutta koska ei ollut vielä nettiaika, missä olisi helposti voinut arvioida veroprossan, niin kävi niin että annoin pidättää liian vähän veroja. Sain nelinumeroiset mätkyt, ja en saanut kaikkea maksettua eräpäivään mennessä, eli voudilta tuli uhkauskirje. Elämisen menoja yritin sompailla luottokortilla. No poikaystävä alkoi ehdotella yhteen muuttoa ja siinä tilanteessa oli pakko kertoa että ulosottomies uhkailee ja luottokortilla on tonni velkaa.
Poikaystävä maksoi sekä luottokorttivelan, ulosoton että opintolainan ja minä maksoin pienissä korottomissa tasaerissä hänelle pois. Velkakirjakin siitä tehtiin. 3 vuotta meni, mutta sain tehtyä, kun sain sitten vielä parempipalkkaisen työnkin. Jep, omistanyhä luottokortin, mutta käytän sitä vain ulkomaanmatkojen ja isompien hankintojen ostamiseen, koska siinä on parempi kuluttajansuoja kuin käteisellä tai laskulla maksettaessa. Ja maksan heti pois kun lasku tulee.
Noissa kulutusluottoveloissa voisi ottaa pankista mahdollisesti yhden yhdistelylainan, jolla maksaa kaikki muut pois, mutta se edellyttää, että luottotiedot on vielä tallessa ja uutta velkaa ei enää sitten synny. Jos niitä luottoja on syntynyt sieltä ja täältä lainanantajilta, niin pelkät tilinhoitomaksut jo nostaa eriä ja korot on hirveitä. Velan tekeminen on nykyään liian helppoa.
Pistä vaimosi tiukille, että mistä se velka on syntynyt. Nyt se ei saa valehdella mistään. Voit antaa mahdollisuuden, mutta se on se yksi ja ainoa ja edellyttää että hän tajuaa miten päin on nyt männynkävyt laskeutuneet. Ja vaadi myös avioehdon tekemistä sekä eron että kuoleman varalle, jos hän haluaa että parisuhde jatkuu. Sillä turvaat oman omaisuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että hänellä on peliriippuvuus. Tämä on naisten kohdalla tabu, mutta sitä on siinä missä miehilläkin. Missään nimessä älä mene maksamaan hänen velkojaan: siitä seuraa vain se, että hän sortuu uudestaan ja ottaa lisää velkaa. Ensinnäkin pitäisi hänen pitäisi kertoa avoimesti ja yhtään kaunistelematta, mistä velat ovat tulleet. Jos kyseessä on pelihimo, niin ennuste on valitettavasti huono. Tsemppiä! Itse ollut samassa tilanteessa ja ero siitä lopulta tuli (minulle jäi reilun kymppitonnin velat hänen vuokseen ja katkeruus).
Naisilla yleisin hallitsemattomien kulutusluottojen syy on shoppailu. Ja peliriippuvuus todellakin on miehillä yleisempää kuin naisilla.
T. Sossun täti joka nähnyt näitä enemmän kuin kylliksi
Mutta se ei tarkoita, etteikö naisilla sitä peliriippuvuutta esiintyisi. Kyllä esiintyy.
30 000 on aika vähän.
En tiedä miten paljon ihmiset puhuu raha-asioistaan mutta jos tuo on hänen omaa henkilökohtaista velkaansa ja yhteiset raha-asiat hoituu niin mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
30 000 on aika vähän.
En tiedä miten paljon ihmiset puhuu raha-asioistaan mutta jos tuo on hänen omaa henkilökohtaista velkaansa ja yhteiset raha-asiat hoituu niin mikä ongelma?
Riippuu täysin tulotasosta onko 30 000€ vähän vai paljon.
Ap kertoi nettotulon olevan 2200€/kk ja minusta tuo on paljon, mikäli on vielä asuntolainaakin maksettavana muiden menojen ohella.
Nyt ap pyydä selvittämään mihin rahat on menneet, ja vaadi todisteita. Sitten kysyt miten aikoo asian hoitaa. Avioehto heti. Ja sitten vaadit tilinkäyttöoikeuden ja kaikki laskut nähtäväksi ja luottokortit leikkaa itse kahtia. Ylimääräiset tavarat pistät myymään jos velka on tullut shoppailusta.
Onko kellään kokemuksia velkaneuvonnasta, onko siitä hyötyä?
Miksi useampikin jankuttaa avioehdosta? Ettekö osaa edes otsikkoa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi näin. Oli pari todella huonoa vuotta. Oli muuttoa, remonttia, sairastumista, määräaikaisuuksia... Velkaannuin, enkä osannut kertoa sitä miehelle. Ahdistuin ja masennuin pahasti. Viimein paljastin miehelle viime vuonna. Ei suuttunut, en tiedä mitä ajattelee, ei oikein puhu asiasta (puhuu jos minä puhun), mutta itsekin häpeän tilannetta. Otin toisen työn. Nyt teen kahta työtä ja velat on poissa noin 2-3v päästä. Talous on tasaantunut onneksi vaikka velkaa onkin. Enää ei tartte räpiköidä. Velkaa on yhteensä 32 000e.
En jättäisi, jos puoliso itse on halukas selviytymään. Oma velka, oma vastuu.
Ihan mielenkiinnosta, mihin nuo rahat meni? Olisko ollut mahdollista sopeuttaa menot vastaamaan tuloja?
Odotan myös mielenkiinnolla paljastusta siitä, mihin ap:n velkarahat on käytetty.
Tähän on vaikeaa vastata. Tuli pätkiä etten saanut tuloja laisinkaan (työpaikan vaihdos), mutta kulut silti eli. Koko ajan piti kiriä että sai kiinni menoja. Tuli todella yllättäviä laskuja (lakimies esim yhdestä tapaturmasta) ja jäätävät korot joissain lsinoissa. Otin yhdistelylainaa, mutta velkaannuin lisää jne.
Nyt olen selvittänyt kaikki velat ja saanut pienikorkoisen lainan, sekä sulkenut luottokortit JA kerryttänyt 2t säästötilille paha päivän varalle. Eli ei pitäisi enää tulla velkaa lisää. Tai se on viimeinen asia mitä tekisin enää :)
Ei se velkaantuminen vain ole niin yksinselitteistä. Eikä aina taustalla ole peliongelmat tms. Minulla tuo velkaantuminen tuli pikkuhiljaa eikä kertarysäyksellä. Suljin sille pitkään silmät. Se on oikeasti todella noloa monelle..
Vierailija kirjoitti:
30 000 on aika vähän.
No ongelma ainakin meillä on se, että vaikka mies pystyy asuntolainaa osaltaan lyhentämään, niin kaikki muu raha menee pikavippi- ym. velkojen lyhentämiseen. Minä luonnollisesti joudun maksamaan lähes kaikki perheen juoksevat menot, koska miehellä ei koskaan ole rahaa mihinkään. Emme myöskään voi juuri missään käydä (emme voisi ilman koronaakaan). Hänen huonot valintansa kostautuvat siis koko perheelle, minä ja lapsetkin joudumme kärsimään. Eli vaikka en mieheni tekemiä henkilökohtaisia velkoja maksa euroakaan, joudun kuitenkin maksumieheksi muussa muodossa.
Tähän täytyy kai lisätä vielä, että mies on ottanut kaikki velat minun tietämättäni. Velkaa on kymmeniä tuhansia, kaikki erinäisiä pikavippejä ja kulutusluottoja älyttömillä koroilla. Mies on hakenut apua velkoihinsa ja saanutkin, onneksi. Tuntuu silti p*skalta. En voi luottaa mieheeni enää. Tuotakin asiaa pimitti useamman vuoden. Mitähän muuta vielä paljastuukaan, en voi olla miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän hän ole sinun rahoja tuhlannut tai sinulle sitä velkaa ottanut, vaan itselleen. Jos ei oleta sinun maksavan niitä ja hoitaa kuitenkin lainanlyhennykset jne. niin olet tukena niinkuin avopuolison kuuluu.
Jos minulle selviäisi tällainen asia puolisostani, ei hän olisi lainkaan sellainen ihminen jona olen häntä pitänyt. En pystyisi katsomaan häntä enää samoin silmin ja olisi todella vaikea jatkaa suhdetta. Kyllä tuollainen kertoo ihmisestä ja luonteesta aika paljon.
Virheet on inhimillisiä, kukaan ei ole täydellinen. Näitä sattuu. Kenenkään puoliso ei ole täydellinen ja elämässäkin tilanteet ja olosuhteet muuttuu, sitä voi jokainen tehdä yllättäviäkin valintoja ja v irheitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies (silloinen poikaystävä ja suhde oli tuore) auttoi mut eroon velasta, mutta se oli syntynyt tietämättömyyttäni, ei tuhlailusta. Minulla oli maksettavana opintolaina ja tosi pieni palkka ekasta vakituisesta päivätyöstäni, se riitti just ja just vuokraan, sähköön, ruokaan ja ihan pakollisimpiin menoihin. Sitä lainaa maksaakseni siivosin iltaisin, mutta koska ei ollut vielä nettiaika, missä olisi helposti voinut arvioida veroprossan, niin kävi niin että annoin pidättää liian vähän veroja. Sain nelinumeroiset mätkyt, ja en saanut kaikkea maksettua eräpäivään mennessä, eli voudilta tuli uhkauskirje. Elämisen menoja yritin sompailla luottokortilla. No poikaystävä alkoi ehdotella yhteen muuttoa ja siinä tilanteessa oli pakko kertoa että ulosottomies uhkailee ja luottokortilla on tonni velkaa.
Poikaystävä maksoi sekä luottokorttivelan, ulosoton että opintolainan ja minä maksoin pienissä korottomissa tasaerissä hänelle pois. Velkakirjakin siitä tehtiin. 3 vuotta meni, mutta sain tehtyä, kun sain sitten vielä parempipalkkaisen työnkin. Jep, omistanyhä luottokortin, mutta käytän sitä vain ulkomaanmatkojen ja isompien hankintojen ostamiseen, koska siinä on parempi kuluttajansuoja kuin käteisellä tai laskulla maksettaessa. Ja maksan heti pois kun lasku tulee.
Noissa kulutusluottoveloissa voisi ottaa pankista mahdollisesti yhden yhdistelylainan, jolla maksaa kaikki muut pois, mutta se edellyttää, että luottotiedot on vielä tallessa ja uutta velkaa ei enää sitten synny. Jos niitä luottoja on syntynyt sieltä ja täältä lainanantajilta, niin pelkät tilinhoitomaksut jo nostaa eriä ja korot on hirveitä. Velan tekeminen on nykyään liian helppoa.
Pistä vaimosi tiukille, että mistä se velka on syntynyt. Nyt se ei saa valehdella mistään. Voit antaa mahdollisuuden, mutta se on se yksi ja ainoa ja edellyttää että hän tajuaa miten päin on nyt männynkävyt laskeutuneet. Ja vaadi myös avioehdon tekemistä sekä eron että kuoleman varalle, jos hän haluaa että parisuhde jatkuu. Sillä turvaat oman omaisuutesi.
Kyseessä apllä avoliitto joten avioehto ei tarpeellinen -ohis
Vierailija kirjoitti:
Nyt ap pyydä selvittämään mihin rahat on menneet, ja vaadi todisteita. Sitten kysyt miten aikoo asian hoitaa. Avioehto heti. Ja sitten vaadit tilinkäyttöoikeuden ja kaikki laskut nähtäväksi ja luottokortit leikkaa itse kahtia. Ylimääräiset tavarat pistät myymään jos velka on tullut shoppailusta.
Onko kellään kokemuksia velkaneuvonnasta, onko siitä hyötyä?
kyseessä AVOpuoliso
Siis mitä?? Eihän kenenkään tarvitse olla rahankäytöstään tilivelvollinen omista rahoistaan/veloistaan niin kauan, kuin et ole virallisena lainatakaajana.
Vai rahan takiako hänet valitsit.
Vierailija kirjoitti:
30 000 on aika vähän.
Vähän? Jos 30000€ on mennyt taivaan tuuliin johonkin turhaan (shoppailu, uhkapelit), niin se ei tosiaan ole vähän. Jos taas esim. remonttiin, autoon tms., niin sitten se on vielä ihan ymmärrettävissä, mutta ei tuollaisia velkoja tehdä kumppanin selän takana kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä?? Eihän kenenkään tarvitse olla rahankäytöstään tilivelvollinen omista rahoistaan/veloistaan niin kauan, kuin et ole virallisena lainatakaajana.
Vai rahan takiako hänet valitsit.
Onko se sitten kiva joskus tulevaisuudessa maksaa kaikki talouden kulut, kun toinen makselee salaa otettuja velkojaan? Yleensä noista veloista halutaan nopsaan eroon, kun jää kiinni ja aika iso osa palkasta siihen sitten menisi.
Vierailija kirjoitti:
30 000 on aika vähän.
Kulutusluotoissa on kai helposti ainakin 8% korko? Jos asuntolainasta on korko 0,5% (aika tavallinen nykyisin), niin tuon lainan korkomenot vastaa silloin 480000€ asuntolainan korkoja. Ne kovat korot tekevät siitä lainan takaisinmaksusta vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti palstan naisilla riittää ymmärrystä, kun velkaantunut on nainen.
Toisinpäin kiljuisitte miestä täyspaskaksi , josta pitää ehdottomasti erota
Höpönpöpön. Täällä on mun nähdäkseni tuomittu nainen yksiselitteisesti, eikä ap ole saanut paljoa alanuolia, joten mitä urputat? Mun mielestä on hyvä että täällä on järkeviä neuvoja (vaimo velkaneuvontaan, vaimon velkoja ei saa maksaa suoraan) koska niitä ap kaipaa enemmän kuin päivittelyä paskasta tilanteestaan.
Älä nyt tee mitään hölmöä. On sitä elämää eron jälkeenkin. Yritä hakea apua ja aloita nollasta. Lapsesi tähden.