Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitöiden epätasainen jakautuminen - Mies ei näe ongelmaa!

Vierailija
18.01.2021 |

Meidän perheessä kotityöt eivät jakaudu millään lailla tasaisesti. Joskus kaksin asuessa oli tasapuolisempaa, molemmilla tiskivuorot ja siivottiin aina yhdessä jne, mutta lasten myötä tilanne on keikahtanut aivan kummalliseksi. Mua ketuttaa tämä asia niin paljon, että oikeasti kohta on ero lähellä!

Esimerkki meidän lauantaista:
Mies herää, tekee itselleen kahvin ja sen jälkeen menee kotikuntosalille, sen jälkeen käy suihkussa, syö itse jotakin kaapista, käyttää koiran noin viiden minuutin pissalenkillä ja loppupäivän makaa sängyssä kännykkää selaten ja lueskellen. Pesee yhden koneellisen pyykkiä jossakin välissä eli laittaa koneen pyörimään ja tunnin päästä käy ripustamassa lakanat kuivumaan. Illalla nukkumaan yhdeksän jälkeen.
Minä herään, laitan aamupalan itselleni ja lapsille, lähden viemään lapsia treeneihin jonka aikana käy marketissa tekemässä ruokaostokset, kotiin tullessa ryhdyn kiireellä laittamaan makkarasoppaa nälkäisille lapsille, syödään, iltapäivällä houkuttelen lapset kännyköiltä ulkoilemaan, teen lumitöitä siinä samalla, sen jälkeen tullaan sisälle, teen välipalaa lapsille, teen iltaruoan koko perheelle. Päivän aikana täytän ja tyhjään tiskikoneen, katan ja siivoan pöydän monta kertaa, illalla vielä viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa siistin olkkarin ja keittiön ja pesaisen vessan ja vien roskat. Ai niin, jäi mainitsematta lapselle oikeankokoisten monojen metsästys facebook-kirpparilta ja kahden äidin kanssa käyty viestittely tulevista kaverisynttäreistä.
Illalla sanon sitten miehelleni, että ärsyttää jonkin verran, kun tuntuu minä teen täällä paljon enemmän. Mies siihen silmät kirkkaina äyskäisee takaisin, että niin kuule tuntuu mustakin, että mä teen täällä kaiken! Tuo siis sen jälkeen, kun oli koko iltapäivän maannut sängyssä! Kun mä olen neljä kertaa kattanut ja siivonnut pöydän, vienyt tänäänkin roskat, valmistanut kaksi lämmintä ateriaa koko perheelle, muun muassa. Menin sanattomaksi.
Mä en kestä enää tätä.

Kommentit (219)

Vierailija
61/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette listan, jonka jaette puoliksi. Kumpikin merkkaa listaan hänelle ositetut työt tehdyksi, sitten kun ne on tehty.

Milloin ne perheen lapset otetaan mukaan jakamaan listaa? Eihän ap ja hänen miehensä kahdestaan asu.

Vierailija
62/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teette listan, jonka jaette puoliksi. Kumpikin merkkaa listaan hänelle ositetut työt tehdyksi, sitten kun ne on tehty.

Saako sitten tarran, kun kaikki on tehty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vattu. Että oikein työvuorolista kotiinkin? Kai tähän sitten joku kannustepalkkio tulee myös? 100% tavoitteista saa bloukkarin ja jos ylittää tavoitteet saa pökkiä takaapäin

Saako nainenkin hyvää suuseksiä aina kun tekee jonkin kotityön ja saako painaa sinua teko p3niksellä kakkoseen jos ylittää itsensä?

Vierailija
64/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako sitten tarran, kun kaikki on tehty?

Välttää avioeron, kun kaikki on tehty. Puolisottomien määrä on kasvanut vuosikymmenessä jyrkästi ja siihen on syynsä. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006415695.html

Vierailija
65/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minä myös tiskasin, imuroin ja pyykkäsin, ei mies yksin. Kirjoitin vähän huonosti. Me siis molemmat teimme niitä perusjuttuja, mutta jos mies imuroi keittiön ja olohuoneen, minä imuroin myös lastenhuoneet ja vaihdoin lakanat. Jos mies pyykkäsi lähinnä omia pyykkejä, minä pyykkäsin myös niitä ja siinä sivussa lakanat jne. Jos hän osti kaupasta leipää, maitoa ja kahvia, niin minä hain myös niitä mutta lisäksi pyykinpesuaineet, sokerit, jauhelihat, pastat, perunat ja juustot.

Ihanko oikeasti lasket kotitöiden epätasaisuudeksi myös sen jos ostat kaupasta kappalemääräisesti enemmän kuin mies? Mies ei voi voittaa tuota kisaa, sinä keksit aina uusia juttuja joita sinä teet ja mies ei. Silti käsittääkseni se olet sinä jolla on vielä aikaa notkua täällä valittamassa. Vai onko tämä sitä suunnitteluaikaa?

Laita vaan jo samantien eropaperit eteenpäin, ei tuu liitto kestämään tommosen niuhon kanssa

Voi rakas, olemme olleet yli 20 vuotta yhdessä, terapiassa kävimme kun lapset oli pieniä ja kyllä koin epäreiluna että mies haki ne 10€ ostokset ja minä raahasin ja huolehdin kaiken muun. Kumpikin kävi töissä tuolloin ja minulla oli pienempi palkka millä ne isommat ostokset ostelin.

Lapset on nyt jo yläkoulussa ja hienosti toimii arki, molemmat tekee tasaisemmin ja mies pesee myös niitä lasten pyykkejä, toki myös lapset pesevät itsekin.

Terapiasta todellakin oli hyötyä ja edelleen ollaan onnellisesti yhdessä, ei näistä ole tarvinnut vääntää vuosiin.

Silti tuut tänne katkerana luetteloimaan mitä sinä teit ja mies ei. Epäilemättä muistutat säännöllisesti myös miestä siitä

Vierailija
66/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteluissa toistuu se, että mies on rakastajana ihan ok, mutta yhdessä asuessa ja lasten kanssa taantuu. Älkää siis muuttako yhteen, silloin mies muuttuu rasitteeksi.

Vierailija
67/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaat tekemästä niitä hommia, jotka susta kuuluu miehelle.

Itse yritin ensin puhua asiasta lukemattomia kertoja. Ei auttanut. Sitten lopetin imuroinnin ja roskien viennin ja kaiken pikkusiistimisen keittiön ja WC:n ulkopuolelta kokonaan. Lumityöt lakkasivat myös samoin kuin nurmikon leikkaaminen. Tein edelleen ruoat, kävin kaupassa ja hoidin keittiön sekä kaikki pyykit sekä lasten vaatteet ja koulut.

Mitäkö tapahtui? Roskat katosivat eteisestä ekan kerran kun siellä alkoi olla pusseja sen verran että joutui yli hyppimään. Pihan kolaaminen alkoi melkein heti. Olkkarissa mies käskytti lapsia keräämään lelunsa lattioilta kun oli muutaman kerran astunut kunnolla leegoon :D Asiat vakiintuivat uuteen malliin muutamassa kuukaudessa.

Vierailija
68/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vattu. Että oikein työvuorolista kotiinkin? Kai tähän sitten joku kannustepalkkio tulee myös? 100% tavoitteista saa bloukkarin ja jos ylittää tavoitteet saa pökkiä takaapäin

No, jos ei itse näe, että vessa on pesemättä, niin se lista toimii ikäänkuin muistutuksena. Yleensä muunlaiset muistutukset mielletään nalkuttamiseksi.

Vierailija
69/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää havainnollistaa asiaa myös niin, että kummallekin pitäisi jäädä suunnilleen saman verran sitä vapaata aikaa. Eli sohvallamakaamisaikaa, tai miten sen nyt haluaakin käyttää. Eli vaikka miehestä tuntuu että hän tekee paljon, niin onko teidän vapaa-ajat samassa suhteessa? Meillä puoliso ei ymmärtänyt tätä keskustelua, ennen kuin esitin asian näin päin. 

Vierailija
70/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan mieti sitä, että _miksi_ mies makaa syrjäytyneenä koko päivän? Voiko mies olla masentunut? Käykö hän ainoana töissä ja haluaa levätä vapaapäivänä? Ilmeisesti apn seurassa ei haluta olla, peiliinkin kannattaa siis katsoa puolueellisen tekstin kirjoittamisen sijaan.

Ja apta kiinnostaa vain se, että kotityöt jaetaan justiinsa tasan, eikä niinkään se, että mies viettäisi aikaa perheensä kanssa. En siis yhtään ihmettele, että ongelmia on.

Vierailija
71/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista hellasäröä.

Vierailija
72/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minä myös tiskasin, imuroin ja pyykkäsin, ei mies yksin. Kirjoitin vähän huonosti. Me siis molemmat teimme niitä perusjuttuja, mutta jos mies imuroi keittiön ja olohuoneen, minä imuroin myös lastenhuoneet ja vaihdoin lakanat. Jos mies pyykkäsi lähinnä omia pyykkejä, minä pyykkäsin myös niitä ja siinä sivussa lakanat jne. Jos hän osti kaupasta leipää, maitoa ja kahvia, niin minä hain myös niitä mutta lisäksi pyykinpesuaineet, sokerit, jauhelihat, pastat, perunat ja juustot.

Ihanko oikeasti lasket kotitöiden epätasaisuudeksi myös sen jos ostat kaupasta kappalemääräisesti enemmän kuin mies? Mies ei voi voittaa tuota kisaa, sinä keksit aina uusia juttuja joita sinä teet ja mies ei. Silti käsittääkseni se olet sinä jolla on vielä aikaa notkua täällä valittamassa. Vai onko tämä sitä suunnitteluaikaa?

Laita vaan jo samantien eropaperit eteenpäin, ei tuu liitto kestämään tommosen niuhon kanssa

Voi rakas, olemme olleet yli 20 vuotta yhdessä, terapiassa kävimme kun lapset oli pieniä ja kyllä koin epäreiluna että mies haki ne 10€ ostokset ja minä raahasin ja huolehdin kaiken muun. Kumpikin kävi töissä tuolloin ja minulla oli pienempi palkka millä ne isommat ostokset ostelin.

Lapset on nyt jo yläkoulussa ja hienosti toimii arki, molemmat tekee tasaisemmin ja mies pesee myös niitä lasten pyykkejä, toki myös lapset pesevät itsekin.

Terapiasta todellakin oli hyötyä ja edelleen ollaan onnellisesti yhdessä, ei näistä ole tarvinnut vääntää vuosiin.

Silti tuut tänne katkerana luetteloimaan mitä sinä teit ja mies ei. Epäilemättä muistutat säännöllisesti myös miestä siitä

Eipä nuo juurikaan mielessä käy, tuli nyt mieleen kun luin tämän aloituksen. Ja tarkoitus oli antaa aloittajalle vinkkiä. En muistuttele miestä, et nyt mitenkään saa minusta katkeraa nalkuttajaa.

Me katsos käytiin siellä terapiassa ja opittiin kommunikoimaan niinkuin aikuiset kommunikoi.

Vierailija
73/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotti imuri ja moppi. Asenna miehen puhelimeen imurin appi. Miksi? Jos lattialla on tavaraa eikä imurointi suju rupeaa laite hälyttämään ja miehen on pakko mennä siirtämään tavarat pois tieltä ;)

Et uhallakaan asenna sitä appia itsellesi.

Tiskikoneissa ja pyykkikoneissa saattaa olla nykyään samanlaisia toimintoja. Mikäli hälytyskään ei saa miestä ottamaan tosissaan osaa kotitöihin miettisin jättöä.

Vierailija
74/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nuo juurikaan mielessä käy, tuli nyt mieleen kun luin tämän aloituksen. Ja tarkoitus oli antaa aloittajalle vinkkiä. En muistuttele miestä, et nyt mitenkään saa minusta katkeraa nalkuttajaa.

Me katsos käytiin siellä terapiassa ja opittiin kommunikoimaan niinkuin aikuiset kommunikoi.

Ja näköjään teillä on jo unohdettu miten sinä jouduit suunnittelemaan enemmän 20v sitten

Vierailija
75/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näköjään teillä on jo unohdettu miten sinä jouduit suunnittelemaan enemmän 20v sitten

No ei siitä mitenkään 20 vuotta ole, tuo aika oli pikkulapsiaikaan ja lapset nyt yläkoulussa.. 

20 vuotta on oltu kaikkineen yhdessä.

Et nyt mitenkään pääse irti ajatuksest että meillä arki rullaa ja elämä on ihan jees.

Että joku ei joutunut eroamaan vaan teki asialle jotain ja sai arje rullaamaan.

Vierailija
76/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan jännä, kun kerran kotityöt on vain napin painallusta, lapset hoidetaan ja kasvatetaan vauvoista kunnon kansalaisiksi makaamalla ja kaikki metatyökin on ihan huuhaata, riittää kunhan hakee prismasta haalarin, niin miehet ei kuitenkaan tähän itse kykene.

Itseasiassa kun naisille tuo kaikki yllä mainittu helppous ja keveys on kuitenkin niin raskasta ja vaikeaa että ihan avioero kolkuttelee mielessä, niin eikö olisi kaikkien kannalta järkevin ratkaisu, että se mies tekis ne kaikki, kun ne hänen mielestä on vain napin painamista, makoilua ja huuhaata. Ajatella miten suuri positiivinen vaikutus tällä olisikaan koko perheen hyvinvointiin!

No joo onneksi on hyviäkin miehiä. Toivottavasti ap saa jotain tolkkua mieheensä. Lista on ihan hyvä idea, jos puhe ei mene perille, niin konkreettisesti näkee mitä kaikkea arjen tehtäviin kuuluu.

Vierailija
77/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä että miten niinkin yksinkertainen asia kuin kotityöt saavat ihmiset eron partaalle. Jos tilanne on mennyt niin pahaksi niin kyllä se kertoo että asiasta olisi pitänyt keskustella jo paljon aiemmin. Ja asiallista keskustelua eikä mitään minä teen kaiken ja sinä et mitään-naputusta. 

Päivittäin täällä on näitä samoja aloituksia. Ettekö te ihmiset keskustele asioista kun muutatte yhteen? Tässä tapauksessa tilanne oli muuttunut lasten tulon jälkeen mutta näköjään sitä kestänyt jo useamman vuoden.

Ja tässäkin aloituksessa täsmälleen sama perusasetelma ja juurisyy kuin näissä muissakin...

Vaikka arki täyttyykin näennäisen tärkeistä pikkuaskareista, se kaikista tärkein loistaa poissaolollaan, eli miehen seksuualisten tarpeiden tyydyttäminen.

Naisille tyypillistä ajankäytön hallinnan heikkoutta.

Tässäkin tarinassa, vietyään lapset treeneihin, AP olisi voinut hurauttaa takaisin kotiin ja tarjota intiimin hetken miehelleen, sen sijaan että lähtee shoppailemaan. 

Aivan.

Millähän naiset saisi ymmärtämään, että kunhan pitävät miehensä seksuaalisesti tyydytettyinä ja tyytyväisinä, sujuu kaikki muukin sen jälkeen ihan automaattisesti.

Tämä muuten pitää paikkansa. Meillä on seksiä aina kun mies haluaa ja vähintään kolmannes lisää siihen päälle, koska minä haluan.

Mies tekee valtaosan kotitöistä. Minä enimmäkseen laitan ruoan, mutta jos minua ei huvita, mies myös kokkaa. Minä teen kauppalistan, mies käy kaupassa. Minä pesen vessan, mies imuroi. Keittiön siivoaa se, jota sattuu huvittamaan.

Mökille kun mennään, mies kantaa vedet ja puut, JA kokkaa. No, minä tiskaan koska mies kärsii siitä jotenkin suunnattomasti ja minä taas en pidä tiskaamista minään. Silloinkin se haluaa kuitenkin kantaa minulle tiskiveden. Jos minä alan tehdä jotain muuta, kommentti on: "istu sä vaan ja lepää, kyllä minä teen." Tietenkään en yleensä kehtaa vaan istua vaan osallistun kyllä, mutta pointti on se, että tyydytetty ja onnellinen mies hemmottelee kyllä vaimonsa piloille, jos vaimo vaan ilkeää olla tekemättä itse mitään.

Vierailija
78/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalilla organisointikyvyllä varustetuilla ihmisillä on jatkuvatäytteinen kauppalista jääkaapin ovessa tai keittiön työtasolla. Aina, kun jokin tavara tarvitaan, se kirjoitetaan listaan. Sitten se, joka menee kauppaan, ottaa listan mukaansa ja tuo ne tavarat joita listaan on kirjoitettu.

Miehesi ei ole voinut tietää sinun kaipaavan jauhoja ja sokeria jos et ole niitä kauppalistaan kirjoittanut, eikä teillä ole sitä tapaa että kaupassa kävijä ottaa listan mukaansa.

Vierailija
79/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin naisena ajattelen, että jos mieheni laittaisi meille tuollaisen listan, lakkaisin tekemistä yhtään mitään.

Miettikää nyt noiden ehdotustenne kanssa, miltä teistä tuntuisi, jos miehenne kohtelisi teitä samoin? Nalkuttaisi koko ajan koska ette ole pesseet auton vanteita hammasharjalla ja laittaisi jääkaapinoveen listan, johon sinun kuuluisi ruksata kun miehen haluama homma on suoritettu?

Miltä tuntuisi, jos mies valittaisi miesten foorumilla, että vaimo tuo aina kaupasta ruokaa vaan itselleen ja lapsille, mutta ei koskaan minulle olutta ja uunimakkaraa?

Miltä tuntuisi, jos mies raahaisi sinut parisuhdeterapiaan, koska et osoita asianmukaista mielenkiintoa auton viikottaista pesua ja vahausta kohtaan, vaan mies joutuu aina sen tekemään?

Näissä siivousasioissa on oikeasti hyvä tajuta, että jos standardit eroaa kovasti toisistaan, ei sitä vähemmän siistiä voi siihen pakottaa. Olisi pitänyt ottaa siistimpi mies, tai sitten täytyy elää sen kanssa, että se joka tahtoo puunata, puunaa.

Noin muutenkin kodin pitäisi olla kaikille siellä asuville rauhan ja levon tyyssija. Ei paikka, jossa räyhähenki kantapäät paukkuen riehuu siivoamistaan ja marttyroi, kun aina saa kaiken yksin tehdä. Sitten jos joku yrittää auttaa, siinä seistään vieressä ja kerrotaan miten ja ei noin ja tehdään jälkeenpäin uudestaan kun oli niin huonosti tehty.

Nämä palstan valittajaäm*mät kuulostavat ihan äidiltäni. Sekin on aina ruikuttanut, miten aina joutuu kaiken tekemään eikä kukaan auta, eikä arvosta. No ei kai, kun uusia sääntöjä oikeaoppisesta siivoamisesta keksitään jatkuvalla syötöllä, joten auttajan siivoaminen ei ole koskaan tarpeeksi hyvin tai oikealla tavalla tai oikeanvärisellä rätillä tehty.

Vierailija
80/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas pakko sanoa että onneksi olen sinkku!