Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitöiden epätasainen jakautuminen - Mies ei näe ongelmaa!

Vierailija
18.01.2021 |

Meidän perheessä kotityöt eivät jakaudu millään lailla tasaisesti. Joskus kaksin asuessa oli tasapuolisempaa, molemmilla tiskivuorot ja siivottiin aina yhdessä jne, mutta lasten myötä tilanne on keikahtanut aivan kummalliseksi. Mua ketuttaa tämä asia niin paljon, että oikeasti kohta on ero lähellä!

Esimerkki meidän lauantaista:
Mies herää, tekee itselleen kahvin ja sen jälkeen menee kotikuntosalille, sen jälkeen käy suihkussa, syö itse jotakin kaapista, käyttää koiran noin viiden minuutin pissalenkillä ja loppupäivän makaa sängyssä kännykkää selaten ja lueskellen. Pesee yhden koneellisen pyykkiä jossakin välissä eli laittaa koneen pyörimään ja tunnin päästä käy ripustamassa lakanat kuivumaan. Illalla nukkumaan yhdeksän jälkeen.
Minä herään, laitan aamupalan itselleni ja lapsille, lähden viemään lapsia treeneihin jonka aikana käy marketissa tekemässä ruokaostokset, kotiin tullessa ryhdyn kiireellä laittamaan makkarasoppaa nälkäisille lapsille, syödään, iltapäivällä houkuttelen lapset kännyköiltä ulkoilemaan, teen lumitöitä siinä samalla, sen jälkeen tullaan sisälle, teen välipalaa lapsille, teen iltaruoan koko perheelle. Päivän aikana täytän ja tyhjään tiskikoneen, katan ja siivoan pöydän monta kertaa, illalla vielä viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa siistin olkkarin ja keittiön ja pesaisen vessan ja vien roskat. Ai niin, jäi mainitsematta lapselle oikeankokoisten monojen metsästys facebook-kirpparilta ja kahden äidin kanssa käyty viestittely tulevista kaverisynttäreistä.
Illalla sanon sitten miehelleni, että ärsyttää jonkin verran, kun tuntuu minä teen täällä paljon enemmän. Mies siihen silmät kirkkaina äyskäisee takaisin, että niin kuule tuntuu mustakin, että mä teen täällä kaiken! Tuo siis sen jälkeen, kun oli koko iltapäivän maannut sängyssä! Kun mä olen neljä kertaa kattanut ja siivonnut pöydän, vienyt tänäänkin roskat, valmistanut kaksi lämmintä ateriaa koko perheelle, muun muassa. Menin sanattomaksi.
Mä en kestä enää tätä.

Kommentit (219)

Vierailija
41/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mikä ihana trolli täällä riehuu. Ei jakseta vastailla sille, eihän?

#trollirakkausnäkyväksi

Vierailija
42/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette listan, jonka jaette puoliksi. Kumpikin merkkaa listaan hänelle ositetut työt tehdyksi, sitten kun ne on tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n perheestä pitäisi tehdä elsu. Koiraparka pääsee kerran päivässä viiden minuutin pissalenkille eikä kukaan edes suunnittele sen ruokkimista

No pääsee sentään kerran päivässä.

Miesparka ei pääse omille ”tarpeilleen” lainkaan... :(

Vierailija
44/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat eron, niin silloin joudut tekemään kaiken yksin.

Sepä juuri! Kun kuitenkin joutuu tekemään kaiken, niin miksi katsella sängyssään makoilevaa ukkoa.

Avioeron jälkeen lapset ovat monesti sen toisenkin vanhemman luona ja tällöin äiti saa omaa aikaa. Joko viikonloppuja tai jopa vuoroviikkoja. Avioeron jälkeen äitien työmäärä vähenee ja vapaa-aika kasvaa radikaalisti, vaikka KAIKKI pitää tehdä itse.

Tältä palstalta opittua: eron jälkeen ei suinkaan ole itselle ihanaa vapaa-aikaa vaan pitää kytätä siivoaako mies kotonaan, onko lapsilla likaiset vaatteet ja saako ne terveellistä ruokaa jonka vain Äiti osaa valmistaa oikein. Pieleen menee myös jos menevät mummolaan syömään.

Miesparat ei voi voittaa. Mikään ei kelpaa.

Vierailija
45/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette listan, jonka jaette puoliksi. Kumpikin merkkaa listaan hänelle ositetut työt tehdyksi, sitten kun ne on tehty.

Ei vattu. Että oikein työvuorolista kotiinkin? Kai tähän sitten joku kannustepalkkio tulee myös? 100% tavoitteista saa bloukkarin ja jos ylittää tavoitteet saa pökkiä takaapäin

Vierailija
46/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä erosin, koska kyllästyin katsomaan kotona vetelehtivää miestä. Kaikki merkit oli ilmassa, ettei miehestä ole vastuunkantajaksi, mutta olin nuori ja lapsellinen, kun aloitettiin seurustelu. Vedin itseni piippuun, mutta sen jälkeen päätin erota ja sen tein heti, kun voimat riittivät. Nyt jaksan taas. Se jatkuva vitutus vei niin paljon voimia, ettei sitä ymmärtänytkän ennen kuin se oli poissa.

Teit palveluksen myös miehellesi.

Se vitutus nimittäin näkyy ulospäin...

Naama nurinpäin olevaa naista on todella raskasta katsella pidemmän päälle.

Siinäpä se pointti olikin. En nalkuttanut, koska se ei tuonut tulosta, vaan hymyssä suin tein kaiken. Sitten naps, sekosin ja se oli parasta mitä mulle on koskaan tapahtunut, koska se johti mut uuteen elämään.

Mies asuu itsemurhakuutiossa yksin, viina maistuu ja elämäntapasairauksia on puhjennut. Mä asun fiksujen teinien kanssa, enkä toistaiseksi ole kaivannut miestä elämääni, paitsi seksin merkeissä, mulla on siis rakastaja. Elämä on hyvää.

Vierailija
47/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt että onko osa ongelmasta siinä kun vauva syntyy niin mies muuttuu pojaksi ja nainen äidiksi. Eli mies näkee entisen vaimon/tyttöystävän äitinä. Ennen hemmoteltiin tyttöystävää tai ainakin tehtiin kotitöitä koska eihän niitä voi jättää yksin tyttöystävän/vaimon tehtäväksi. Mutta kun syntyy lapsi niin osa miehistä taantuu siihen pikkupoikaikään jolloin äiti siivosi, laittoi ruuan ja huolehti kaikesta. Kun vaimosta tuli äiti niin äidithän hoitavat kaiken... jos nainen itsekin tavallaan kokee äitiyden sellaisena että äiti hoiti lapsen ja kodin niin äkkiä päädytään tilanteeseen jossa nainen hoitaa lapsen ja kodin kun hänellä on aikaa jne.

Miehellä ei ole mitään halua luopua saavutetusta edusta kun nainen menee töihin vaan olettaa edelleen naisen hoitavan kodin koska niinhän äidit tekevät. Siinävaiheessa kun nainen ei jaksa enää on mies jo niin tottunut saavutettuihin etuihin (hotellitason palvelu kotona ja vielä vaimo maksaa kaikesta puolet) ettei halua niistä luopua. Joten naiselle jää vaihtoehdoksi jäädä epäreilun tilanteeseen tai erota.

Ja mies yllättyy erosta ”meillähän oli kaikki niin hyvin mitä vaimo nyt joskus nalkutti kotitöistä”. Niin miehellä oli kaikki hyvin mutta vaimo parka raataa eikä toinen edes tajua.

Vierailija
48/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta?

Vierailija
49/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vattu. Että oikein työvuorolista kotiinkin? Kai tähän sitten joku kannustepalkkio tulee myös? 100% tavoitteista saa bloukkarin ja jos ylittää tavoitteet saa pökkiä takaapäin

Aika usein se olis sitte perheen nainen joka tekee enemmän kotitöitä ja saa ”pökkiä takaapäin” 🤣

Vierailija
50/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotityöt jakaantuu tasaisesti, kaikki vaimolle.

Vierailija
51/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä että miten niinkin yksinkertainen asia kuin kotityöt saavat ihmiset eron partaalle. Jos tilanne on mennyt niin pahaksi niin kyllä se kertoo että asiasta olisi pitänyt keskustella jo paljon aiemmin. Ja asiallista keskustelua eikä mitään minä teen kaiken ja sinä et mitään-naputusta. 

Päivittäin täällä on näitä samoja aloituksia. Ettekö te ihmiset keskustele asioista kun muutatte yhteen? Tässä tapauksessa tilanne oli muuttunut lasten tulon jälkeen mutta näköjään sitä kestänyt jo useamman vuoden.

Ja tässäkin aloituksessa täsmälleen sama perusasetelma ja juurisyy kuin näissä muissakin...

Vaikka arki täyttyykin näennäisen tärkeistä pikkuaskareista, se kaikista tärkein loistaa poissaolollaan, eli miehen seksuualisten tarpeiden tyydyttäminen.

Naisille tyypillistä ajankäytön hallinnan heikkoutta.

Tässäkin tarinassa, vietyään lapset treeneihin, AP olisi voinut hurauttaa takaisin kotiin ja tarjota intiimin hetken miehelleen, sen sijaan että lähtee shoppailemaan. 

Aivan.

Millähän naiset saisi ymmärtämään, että kunhan pitävät miehensä seksuaalisesti tyydytettyinä ja tyytyväisinä, sujuu kaikki muukin sen jälkeen ihan automaattisesti.

Jos nainenkin tyydyttyy, nainen harrastaa seksiä ihan ilomielin, silloin seksi ei ole kotityö. Vaikka mistäpä sinulla sellaisesta kokemusta olisi :)

Vierailija
52/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein se olis sitte perheen nainen joka tekee enemmän kotitöitä ja saa ”pökkiä takaapäin” 🤣

Ei vaan mies ei koskaan pääse tavoitteeseen koska nainen keksii aina jotain mikä on tekemättä/tehty huonosti/hän on tehnyt itse enemmän

En ymmärrä miten miehet edes haluaa elää naisten kanssa, kaikki akat on ihan hanurista

Vierailija
53/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sitten taaskaan saanut sanottua, että vie sinä lapsi harrastukseen ja käy kaupassa samalla.

Miksi pitää sanoa toiselle? Eikö tasa-arvoisessa parisuhteessa se toinenkin voi ihan omin aivoin ajatella ja tehdä niitä juttuja? Tuo jatkuva sanominen, käskyttäminen, pyytäminen, neuvominen on kuluttavaa ja erityisesti silloin, jos mitään ei tapahdu. 

Vierailija
54/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sua enemmän säälittää tuossa koira, jos se pääsi kerran päivässä 5min kävelylle :(

Vierailija
55/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä erosin, koska kyllästyin katsomaan kotona vetelehtivää miestä. Kaikki merkit oli ilmassa, ettei miehestä ole vastuunkantajaksi, mutta olin nuori ja lapsellinen, kun aloitettiin seurustelu. Vedin itseni piippuun, mutta sen jälkeen päätin erota ja sen tein heti, kun voimat riittivät. Nyt jaksan taas. Se jatkuva vitutus vei niin paljon voimia, ettei sitä ymmärtänytkän ennen kuin se oli poissa.

Piti lukea ihan kaksi kertaa, että olenko itse kirjoittanut tuon ylläolevan.

Minulla oli vielä lapsuudestani jotenkin harhakäsitys, että kaikki osallistuvat. Omassa perheessäni molemmat vanhemmat tekivät kotitöitä, samoin sukulaisilla ja tuttavilla. En siis osannut edes kuvitella, että aikuisten elämässä tilanne voisi olla jotenkin erilainen.

Vierailija
56/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jättää tekemättä noi kuskaamiset ja ruuanlaitot jne.  Aika äkkiä selviää ihan kaikille perheenjäsenille, että jotain puuttuu. Ihan chillinä vaan vedät esim. sinä aamuna, kun lapsella pitäisi kouluun olla luistimet, mutta ei oo. Kukaan, ei edes lapsi, ei siihen kuole ja ehkä menee viesti perille. Toinen vaihtoehto, jota käytän on ilmottaa vaan että lapsi tarttee luistimet ensi viikolla, hommaa. Sen jälkeen antaa asian olla. Toki vaatii tämä toinen vaihtoehto sen, että itse vähän ottaa vastuuta ja selvittää, että ne luistimet tarvitaan. 

En kyllä koko ajan jaksa sitäkään, että asiat jää tekemättä. Nalkutan siis aika paljon, mutta en pode siitä huonoa omaatuntoa. Perheenjäsenet ihan ite sen aiheuttaa, esim. hammastahnan jättäminen olohuoneen pöydällä joka aamu ei oo ok, eikä likaiset sukat keittiön lattialla tai se, että voileivän tekemisen jälkeen jätetään tyhjät leipäpussit, juustohöylät sun muut lojumaan just siihen mihin ne kädestä tipahtaa . Jos eivät kaikki hoida hommiaan, niin palautetta pitää antaa. Eihän sitä esim. töissäkään voi jättää tehtäviään kesken tai työkaluja minne sattuu. Minä en ole edes mitenkään tarkka tai siisti ihminen, mutta kyllähän jokainen normaalilla järjellä varustettu ihminen tajuaa sen, että jos tavaroita ei laita paikoilleen ja likaisia vaatteita pyykkikoriin ei siitä loppujen lopuksi seuraa kuin ongelmia; tavarat katoaa, niiden etsimiseen menee aikaa ja lopulta loppuu puhtaat vaatteet. 

Vierailija
57/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos otat eron, niin silloin joudut tekemään kaiken yksin.

Sepä juuri! Kun kuitenkin joutuu tekemään kaiken, niin miksi katsella sängyssään makoilevaa ukkoa.

Avioeron jälkeen lapset ovat monesti sen toisenkin vanhemman luona ja tällöin äiti saa omaa aikaa. Joko viikonloppuja tai jopa vuoroviikkoja. Avioeron jälkeen äitien työmäärä vähenee ja vapaa-aika kasvaa radikaalisti, vaikka KAIKKI pitää tehdä itse.

Tältä palstalta opittua: eron jälkeen ei suinkaan ole itselle ihanaa vapaa-aikaa vaan pitää kytätä siivoaako mies kotonaan, onko lapsilla likaiset vaatteet ja saako ne terveellistä ruokaa jonka vain Äiti osaa valmistaa oikein. Pieleen menee myös jos menevät mummolaan syömään.

Miesparat ei voi voittaa. Mikään ei kelpaa.

Totta hemmetissä lapset pitää hoitaa hyvin myös isällä oloaikana. Ei lapset saa siellä elää kuin pellossa, kun äiti ei voi sitten koskaan hellittää. Lapset varmasti tykkää, jos iskän luona syödään hampurilaisia, ei pestä hampaita ja pelata saa yömyöhään. Naisella menee viikko saada taas lapset ruotuun. Oletko sinä tyhmä, kun et tuota ymmärrä.

Vierailija
58/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minä myös tiskasin, imuroin ja pyykkäsin, ei mies yksin. Kirjoitin vähän huonosti. Me siis molemmat teimme niitä perusjuttuja, mutta jos mies imuroi keittiön ja olohuoneen, minä imuroin myös lastenhuoneet ja vaihdoin lakanat. Jos mies pyykkäsi lähinnä omia pyykkejä, minä pyykkäsin myös niitä ja siinä sivussa lakanat jne. Jos hän osti kaupasta leipää, maitoa ja kahvia, niin minä hain myös niitä mutta lisäksi pyykinpesuaineet, sokerit, jauhelihat, pastat, perunat ja juustot.

Ihanko oikeasti lasket kotitöiden epätasaisuudeksi myös sen jos ostat kaupasta kappalemääräisesti enemmän kuin mies? Mies ei voi voittaa tuota kisaa, sinä keksit aina uusia juttuja joita sinä teet ja mies ei. Silti käsittääkseni se olet sinä jolla on vielä aikaa notkua täällä valittamassa. Vai onko tämä sitä suunnitteluaikaa?

Laita vaan jo samantien eropaperit eteenpäin, ei tuu liitto kestämään tommosen niuhon kanssa

Voi rakas, olemme olleet yli 20 vuotta yhdessä, terapiassa kävimme kun lapset oli pieniä ja kyllä koin epäreiluna että mies haki ne 10€ ostokset ja minä raahasin ja huolehdin kaiken muun. Kumpikin kävi töissä tuolloin ja minulla oli pienempi palkka millä ne isommat ostokset ostelin.

Lapset on nyt jo yläkoulussa ja hienosti toimii arki, molemmat tekee tasaisemmin ja mies pesee myös niitä lasten pyykkejä, toki myös lapset pesevät itsekin.

Terapiasta todellakin oli hyötyä ja edelleen ollaan onnellisesti yhdessä, ei näistä ole tarvinnut vääntää vuosiin.

Vierailija
59/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minä myös tiskasin, imuroin ja pyykkäsin, ei mies yksin. Kirjoitin vähän huonosti. Me siis molemmat teimme niitä perusjuttuja, mutta jos mies imuroi keittiön ja olohuoneen, minä imuroin myös lastenhuoneet ja vaihdoin lakanat. Jos mies pyykkäsi lähinnä omia pyykkejä, minä pyykkäsin myös niitä ja siinä sivussa lakanat jne. Jos hän osti kaupasta leipää, maitoa ja kahvia, niin minä hain myös niitä mutta lisäksi pyykinpesuaineet, sokerit, jauhelihat, pastat, perunat ja juustot.

Ihanko oikeasti lasket kotitöiden epätasaisuudeksi myös sen jos ostat kaupasta kappalemääräisesti enemmän kuin mies? Mies ei voi voittaa tuota kisaa, sinä keksit aina uusia juttuja joita sinä teet ja mies ei. Silti käsittääkseni se olet sinä jolla on vielä aikaa notkua täällä valittamassa. Vai onko tämä sitä suunnitteluaikaa?

Laita vaan jo samantien eropaperit eteenpäin, ei tuu liitto kestämään tommosen niuhon kanssa

Onhan ihan eri asia piipahtaa kaupassa ostamassa neljä eri tavaraa kuin neljä täyttä muovipussillista ruokaa koko perheelle. Vai eikö sinulla ole tästä kokemusta?

Vierailija
60/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi koiraa. Parka. Miksi se on tuollaiseen härdelliin hankittu?