Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitöiden epätasainen jakautuminen - Mies ei näe ongelmaa!

Vierailija
18.01.2021 |

Meidän perheessä kotityöt eivät jakaudu millään lailla tasaisesti. Joskus kaksin asuessa oli tasapuolisempaa, molemmilla tiskivuorot ja siivottiin aina yhdessä jne, mutta lasten myötä tilanne on keikahtanut aivan kummalliseksi. Mua ketuttaa tämä asia niin paljon, että oikeasti kohta on ero lähellä!

Esimerkki meidän lauantaista:
Mies herää, tekee itselleen kahvin ja sen jälkeen menee kotikuntosalille, sen jälkeen käy suihkussa, syö itse jotakin kaapista, käyttää koiran noin viiden minuutin pissalenkillä ja loppupäivän makaa sängyssä kännykkää selaten ja lueskellen. Pesee yhden koneellisen pyykkiä jossakin välissä eli laittaa koneen pyörimään ja tunnin päästä käy ripustamassa lakanat kuivumaan. Illalla nukkumaan yhdeksän jälkeen.
Minä herään, laitan aamupalan itselleni ja lapsille, lähden viemään lapsia treeneihin jonka aikana käy marketissa tekemässä ruokaostokset, kotiin tullessa ryhdyn kiireellä laittamaan makkarasoppaa nälkäisille lapsille, syödään, iltapäivällä houkuttelen lapset kännyköiltä ulkoilemaan, teen lumitöitä siinä samalla, sen jälkeen tullaan sisälle, teen välipalaa lapsille, teen iltaruoan koko perheelle. Päivän aikana täytän ja tyhjään tiskikoneen, katan ja siivoan pöydän monta kertaa, illalla vielä viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa siistin olkkarin ja keittiön ja pesaisen vessan ja vien roskat. Ai niin, jäi mainitsematta lapselle oikeankokoisten monojen metsästys facebook-kirpparilta ja kahden äidin kanssa käyty viestittely tulevista kaverisynttäreistä.
Illalla sanon sitten miehelleni, että ärsyttää jonkin verran, kun tuntuu minä teen täällä paljon enemmän. Mies siihen silmät kirkkaina äyskäisee takaisin, että niin kuule tuntuu mustakin, että mä teen täällä kaiken! Tuo siis sen jälkeen, kun oli koko iltapäivän maannut sängyssä! Kun mä olen neljä kertaa kattanut ja siivonnut pöydän, vienyt tänäänkin roskat, valmistanut kaksi lämmintä ateriaa koko perheelle, muun muassa. Menin sanattomaksi.
Mä en kestä enää tätä.

Kommentit (219)

Vierailija
21/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että miten niinkin yksinkertainen asia kuin kotityöt saavat ihmiset eron partaalle. Jos tilanne on mennyt niin pahaksi niin kyllä se kertoo että asiasta olisi pitänyt keskustella jo paljon aiemmin. Ja asiallista keskustelua eikä mitään minä teen kaiken ja sinä et mitään-naputusta. 

Päivittäin täällä on näitä samoja aloituksia. Ettekö te ihmiset keskustele asioista kun muutatte yhteen? Tässä tapauksessa tilanne oli muuttunut lasten tulon jälkeen mutta näköjään sitä kestänyt jo useamman vuoden.

Vierailija
22/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten taaskaan saanut sanottua, että vie sinä lapsi harrastukseen ja käy kaupassa samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se miehen vika, että nainen on tehnyt ehkä hormonihuuruissaan väärän puolisovalinnan? Mä en katsoisi tuollaista hetkeäkään enkä usko, että ihan aikuisten oikeasti kuvittelit ennen lapsia miehen tekevän osuutensa. Jotkut luonteenpiirteet on pakko olla ollut näkyvissä jo seurusteluaikana.

Vierailija
24/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies oikeasti ajatteli että hän tekee enemmän. Olimme terapiassa ja siellä terapeutti palasteli kaikki kotityöt, kuka tekee ruuat, kuka täyttää ruokakaappiin esim jauhot, mausteet jne, kumpi etsii kausivaatteet, homma ne ja säilöö kesäkamat talveksi jne. Kuka vaihtaa lakanat, pesee ikkunat

Mies siis kyllä teki kotitöitä esim imuroi, täyttti ja tyhjensi tiskikoneen, pesi pyykkiä, mutta nuo kaikki suunnittelutyöt ja esim. ruokavarastojen ostot, lasten vaatteiden hommaaminen, lakanoiden vaihdot jne oli minun töitä.

Mies kyllä tajusi kun hommat pistettiin ranskalaisin viivoin paperille, joten kokeile samaa.

Olipa puolueellinen terapeutti. Äkkiseltään katsottuna mies teki konkreettista paljon enemmän ja sinä istuit perse homeessa sohvalla suunnittelemassa. Vai montako kertaa viikossa teillä haetaan kausivaatteita jostain vintiltä versus imuroidaan tai täytellään tiskikonetta?

Vierailija
25/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n perheestä pitäisi tehdä elsu. Koiraparka pääsee kerran päivässä viiden minuutin pissalenkille eikä kukaan edes suunnittele sen ruokkimista

Vierailija
26/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt varaat itsellesi kylpyläviikonlopun ja jätät miehelle kynän ja paperia, johon hän kirjoittaa ylös kaikki kotityöt, jotka teki viikonlopun aikana. Jos lista on tyhjä ja perheesi hengissä huomaat mistä kaikesta voi karsia. Tämän jälkeen istutte koko perheen voimin keskustelemaan mitä teidän perheessä voitaisiin tehdä toisin ja toimenpiteet, joilla kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
27/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ikä riittää kännykällä pelaamiseen saa itse välipalankin jääkaapista.

Vierailija
28/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies oikeasti ajatteli että hän tekee enemmän. Olimme terapiassa ja siellä terapeutti palasteli kaikki kotityöt, kuka tekee ruuat, kuka täyttää ruokakaappiin esim jauhot, mausteet jne, kumpi etsii kausivaatteet, homma ne ja säilöö kesäkamat talveksi jne. Kuka vaihtaa lakanat, pesee ikkunat

Mies siis kyllä teki kotitöitä esim imuroi, täyttti ja tyhjensi tiskikoneen, pesi pyykkiä, mutta nuo kaikki suunnittelutyöt ja esim. ruokavarastojen ostot, lasten vaatteiden hommaaminen, lakanoiden vaihdot jne oli minun töitä.

Mies kyllä tajusi kun hommat pistettiin ranskalaisin viivoin paperille, joten kokeile samaa.

Olipa puolueellinen terapeutti. Äkkiseltään katsottuna mies teki konkreettista paljon enemmän ja sinä istuit perse homeessa sohvalla suunnittelemassa. Vai montako kertaa viikossa teillä haetaan kausivaatteita jostain vintiltä versus imuroidaan tai täytellään tiskikonetta?

Suurin piirtein yhtä usein kuin auto huolletaan ja vaihdetaan renkaat. Yleensä em. Mainitut aktiviteetit riittää korvaamaan päivittäin toistuvat kotityöt. Tasan menee siis.

Vierailija
29/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ikä riittää kännykällä pelaamiseen saa itse välipalankin jääkaapista.

Sekä vietyä roskat, täytettyä ja tyhjennettyä astianpesukoneen, siivottua pöydän ja olohuoneen, katettua pöydän ja siivottua sen. Näppärimmät osaa käyttää pyykkikonettakin.

Paljonko ap otat hotelliyöltä?

Vierailija
30/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on tosissaan tuon kuvitelmansa kanssa, kannattaa oikeasti tehdä ranskalaiset viivat tai excel niistä kotitöistä. Jonkinlainen rastittava lista jääkaapin oveen viikoksi tai pariksi. Sitten näette, kuka oikeasti tekee mitäkin. Sen jälkeen jaatte työt oikeasti tasan. (Tarvittaessa se huomioiden, jos toisella pidemmät työpäivät tms.)

Vierailija
31/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minä myös tiskasin, imuroin ja pyykkäsin, ei mies yksin. Kirjoitin vähän huonosti. Me siis molemmat teimme niitä perusjuttuja, mutta jos mies imuroi keittiön ja olohuoneen, minä imuroin myös lastenhuoneet ja vaihdoin lakanat. Jos mies pyykkäsi lähinnä omia pyykkejä, minä pyykkäsin myös niitä ja siinä sivussa lakanat jne. Jos hän osti kaupasta leipää, maitoa ja kahvia, niin minä hain myös niitä mutta lisäksi pyykinpesuaineet, sokerit, jauhelihat, pastat, perunat ja juustot.

Vierailija
32/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä että miten niinkin yksinkertainen asia kuin kotityöt saavat ihmiset eron partaalle. Jos tilanne on mennyt niin pahaksi niin kyllä se kertoo että asiasta olisi pitänyt keskustella jo paljon aiemmin. Ja asiallista keskustelua eikä mitään minä teen kaiken ja sinä et mitään-naputusta. 

Päivittäin täällä on näitä samoja aloituksia. Ettekö te ihmiset keskustele asioista kun muutatte yhteen? Tässä tapauksessa tilanne oli muuttunut lasten tulon jälkeen mutta näköjään sitä kestänyt jo useamman vuoden.

Ja tässäkin aloituksessa täsmälleen sama perusasetelma ja juurisyy kuin näissä muissakin...

Vaikka arki täyttyykin näennäisen tärkeistä pikkuaskareista, se kaikista tärkein loistaa poissaolollaan, eli miehen seksuualisten tarpeiden tyydyttäminen.

Naisille tyypillistä ajankäytön hallinnan heikkoutta.

Tässäkin tarinassa, vietyään lapset treeneihin, AP olisi voinut hurauttaa takaisin kotiin ja tarjota intiimin hetken miehelleen, sen sijaan että lähtee shoppailemaan. 

Tuo sinun viesti paljastaa täysin miksi et 'saa' seksiä. Jos seksi on naiselle mielestäsi askare, joka pitää suorittaa eikä nautintoa, ei ole ihmekään ettei sitä heru. Jos nainen nauttisi seksistä yhtä paljon kuin sinä, niin sitä olisi tarjolla enemmän.

Vierailija
33/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minä myös tiskasin, imuroin ja pyykkäsin, ei mies yksin. Kirjoitin vähän huonosti. Me siis molemmat teimme niitä perusjuttuja, mutta jos mies imuroi keittiön ja olohuoneen, minä imuroin myös lastenhuoneet ja vaihdoin lakanat. Jos mies pyykkäsi lähinnä omia pyykkejä, minä pyykkäsin myös niitä ja siinä sivussa lakanat jne. Jos hän osti kaupasta leipää, maitoa ja kahvia, niin minä hain myös niitä mutta lisäksi pyykinpesuaineet, sokerit, jauhelihat, pastat, perunat ja juustot.

Mitali tulee postissa.

Vierailija
34/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis tuohon 25 vastaukseen, miten olin laiska ja trapeutti huono.

Molemmat teki perusjutut ja sen lisäksi minä kaiken extran.

Tästä aikaa, lapset jo koulussa ja hekin osallistuvat kotitöihin nykyään.

Vierailija
35/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tilanne ajautui epätasapainoon vauvavuosina. Olin ihan helvetin väsynyt. Niin väsynyt, että en jaksanut puhua, neuvotella ja houkutella miestä tekemään osaansa kotitöistä. Välillä toki huomautin asioista ja jotain mieskin teki, mutta moni asia oli helpompaa vaan tehdä kuin alkaa keskustella. 

Pikkuhiljaa mies lakkasi huomaamasta täysiä roskiksia, pyykkivuoria ja sotkuista keittiötä ja minun vitutukseni alkoi kasvaa. 

Vierailija
36/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä erosin, koska kyllästyin katsomaan kotona vetelehtivää miestä. Kaikki merkit oli ilmassa, ettei miehestä ole vastuunkantajaksi, mutta olin nuori ja lapsellinen, kun aloitettiin seurustelu. Vedin itseni piippuun, mutta sen jälkeen päätin erota ja sen tein heti, kun voimat riittivät. Nyt jaksan taas. Se jatkuva vitutus vei niin paljon voimia, ettei sitä ymmärtänytkän ennen kuin se oli poissa.

Vierailija
37/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi 2021 tuntuu olevan kotitöiden vuosi. Miten nykyajan koneilla ja laitteilla sitä touhua voikin olla 7 päivänä viikossa aamusta iltaan.

Vierailija
38/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otat eron, niin silloin joudut tekemään kaiken yksin.

Sepä juuri! Kun kuitenkin joutuu tekemään kaiken, niin miksi katsella sängyssään makoilevaa ukkoa.

Avioeron jälkeen lapset ovat monesti sen toisenkin vanhemman luona ja tällöin äiti saa omaa aikaa. Joko viikonloppuja tai jopa vuoroviikkoja. Avioeron jälkeen äitien työmäärä vähenee ja vapaa-aika kasvaa radikaalisti, vaikka KAIKKI pitää tehdä itse.

Vierailija
39/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti lasket kotitöiden epätasaisuudeksi myös sen jos ostat kaupasta kappalemääräisesti enemmän kuin mies? Mies ei voi voittaa tuota kisaa, sinä keksit aina uusia juttuja joita sinä teet ja mies ei. Silti käsittääkseni se olet sinä jolla on vielä aikaa notkua täällä valittamassa. Vai onko tämä sitä suunnitteluaikaa?

Laita vaan jo samantien eropaperit eteenpäin, ei tuu liitto kestämään tommosen niuhon kanssa

Vierailija
40/219 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä erosin, koska kyllästyin katsomaan kotona vetelehtivää miestä. Kaikki merkit oli ilmassa, ettei miehestä ole vastuunkantajaksi, mutta olin nuori ja lapsellinen, kun aloitettiin seurustelu. Vedin itseni piippuun, mutta sen jälkeen päätin erota ja sen tein heti, kun voimat riittivät. Nyt jaksan taas. Se jatkuva vitutus vei niin paljon voimia, ettei sitä ymmärtänytkän ennen kuin se oli poissa.

Teit palveluksen myös miehellesi.

Se vitutus nimittäin näkyy ulospäin...

Naama nurinpäin olevaa naista on todella raskasta katsella pidemmän päälle.