Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitöiden epätasainen jakautuminen - Mies ei näe ongelmaa!

Vierailija
18.01.2021 |

Meidän perheessä kotityöt eivät jakaudu millään lailla tasaisesti. Joskus kaksin asuessa oli tasapuolisempaa, molemmilla tiskivuorot ja siivottiin aina yhdessä jne, mutta lasten myötä tilanne on keikahtanut aivan kummalliseksi. Mua ketuttaa tämä asia niin paljon, että oikeasti kohta on ero lähellä!

Esimerkki meidän lauantaista:
Mies herää, tekee itselleen kahvin ja sen jälkeen menee kotikuntosalille, sen jälkeen käy suihkussa, syö itse jotakin kaapista, käyttää koiran noin viiden minuutin pissalenkillä ja loppupäivän makaa sängyssä kännykkää selaten ja lueskellen. Pesee yhden koneellisen pyykkiä jossakin välissä eli laittaa koneen pyörimään ja tunnin päästä käy ripustamassa lakanat kuivumaan. Illalla nukkumaan yhdeksän jälkeen.
Minä herään, laitan aamupalan itselleni ja lapsille, lähden viemään lapsia treeneihin jonka aikana käy marketissa tekemässä ruokaostokset, kotiin tullessa ryhdyn kiireellä laittamaan makkarasoppaa nälkäisille lapsille, syödään, iltapäivällä houkuttelen lapset kännyköiltä ulkoilemaan, teen lumitöitä siinä samalla, sen jälkeen tullaan sisälle, teen välipalaa lapsille, teen iltaruoan koko perheelle. Päivän aikana täytän ja tyhjään tiskikoneen, katan ja siivoan pöydän monta kertaa, illalla vielä viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa siistin olkkarin ja keittiön ja pesaisen vessan ja vien roskat. Ai niin, jäi mainitsematta lapselle oikeankokoisten monojen metsästys facebook-kirpparilta ja kahden äidin kanssa käyty viestittely tulevista kaverisynttäreistä.
Illalla sanon sitten miehelleni, että ärsyttää jonkin verran, kun tuntuu minä teen täällä paljon enemmän. Mies siihen silmät kirkkaina äyskäisee takaisin, että niin kuule tuntuu mustakin, että mä teen täällä kaiken! Tuo siis sen jälkeen, kun oli koko iltapäivän maannut sängyssä! Kun mä olen neljä kertaa kattanut ja siivonnut pöydän, vienyt tänäänkin roskat, valmistanut kaksi lämmintä ateriaa koko perheelle, muun muassa. Menin sanattomaksi.
Mä en kestä enää tätä.

Kommentit (219)

Vierailija
201/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa mielestäni se pointti on, että puoliso vaikuttaa aika lapselta mitä tulee omien asioiden hoitamiseen. Ei ehkä pärjäisi yksin, mikä saattaa miestä rassata (oletan että on mies)

Mutta kieltämättä huvittavaa tehdä noin pitkä listaus monista 5 minuutin hommista. Joukossa on kyllä paljon oikeasti aikaa vieviäkin hommia. Yhtä huvittavaa on kuinka edellinen vastaaja sivuutti kaikki eniten aikaa vievät hommat ja nosti vain näitä 5 minuutin hommia.

Ei silti kannata vähätellä näiden vaatimaa metatyötä, varsinkin kun ilmeisesti mies itse hoitaa kaiken miettimisen ja valmistelut itse työn lisäksi. Kaikki autoon liittyvä on oikeasti paljon työläämpää kuin "1-2 tuntia vuodessa". Pikemminkin 1-2 tuntia viikossa, kokemusta on vaikka olenkin nainen. Remontteihin saa kulumaan todella paljon aikaa, tai vaihtoehtoisesti rahaa.

Vierailija
202/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen ihan rehellisesti sanottuna 30-40% kotitöistä, joihin lasken tässä ruoanlaitto, kaupassa käynti, siivous, roskat, pyykit, tiskaus ja lapsenhoito.

Puolisoni valittaa tästä epätasajaosta. Hän ei kuitenkaan näe, että teen 90-100 % hänen puolestaan:

- kaiken autoon liittyvän huollot

- kaikki sisäremontit, kodinkoneisiin ja muihin sähkölaitteisiin liittyvät korjaukset, huollot ja uusien hankkimiset

- asuntolainan maksu

- kaikki hänen työhakemukset, työpaikkailmoitusten etsinnät ja piilotyöpaikkojen mietinnät

- kelan hakemukset, kuten vanhempainraha, lapsilisä jne.

- työttömyyskassan hakemukset ja niihin liittyvät työsopimusten kuvaamiset ja digitalisoinnit

- hänen verokorttiasiat ja veroilmoitukset

- hänen puhelimen päivitykset ja valokuvien varmuuskopioinnit

- hänen laskujen maksamiset

- kaikki muutkin pankkiasiat pois lukien kortilla maksaminen kaupassa, mm. uusien tilien luomiset, e-laskuasiat, säästö- ja sijoitusasiat

- kaikki vakuutusasiat

- kaikki sähköiset ajanvaraukset esim. lääkäriin

- tärkeiden paperien järjestelyt ja säilytys

Samalla käyn kokopäivätyössä, kun taas puoliso on välillä pätkätöissä ja välillä työttömänä.

ja toki kaikki lapsen vastaavat asiat hoidan myös, mt nyt hänelle tarvitsee tehdä.

Teen kuulemma liian vähän perheen eteen, koska teen alle puolet kotitöistä, jotka alussa mainitsin.

Olet sitten ottanut vaimoksi kehitysvammaisen, joka käy jossain päivätoiminnassa pussittamassa ruuveja. Osaako hän mennä ihan itse oikeaan bussiin vai tarvitseeko hän saattajan? Tai sitten vaimosi on yli 60-vuotias eikä hän ole ikinä käyttänyt tietokonetta edes koulussa.

Tai kielitaidoton, päätellen siitä ettei tee edes työhakemuksiaan itse (työkaverimies tekee thaivaimolleen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen ihan rehellisesti sanottuna 30-40% kotitöistä, joihin lasken tässä ruoanlaitto, kaupassa käynti, siivous, roskat, pyykit, tiskaus ja lapsenhoito.

Puolisoni valittaa tästä epätasajaosta. Hän ei kuitenkaan näe, että teen 90-100 % hänen puolestaan:

- kaikki sisäremontit, kodinkoneisiin ja muihin sähkölaitteisiin liittyvät korjaukset, huollot ja uusien hankkimiset

- asuntolainan maksu

- kaikki hänen työhakemukset, työpaikkailmoitusten etsinnät ja piilotyöpaikkojen mietinnät

- työttömyyskassan hakemukset ja niihin liittyvät työsopimusten kuvaamiset ja digitalisoinnit

- kaikki muutkin pankkiasiat pois lukien kortilla maksaminen kaupassa, mm. uusien tilien luomiset, e-laskuasiat, säästö- ja sijoitusasiat

- kaikki vakuutusasiat

Samalla käyn kokopäivätyössä, kun taas puoliso on välillä pätkätöissä ja välillä työttömänä.

ja toki kaikki lapsen vastaavat asiat hoidan myös, mt nyt hänelle tarvitsee tehdä.

Teen kuulemma liian vähän perheen eteen, koska teen alle puolet kotitöistä, jotka alussa mainitsin.

Olet sitten ottanut vaimoksi kehitysvammaisen, joka käy jossain päivätoiminnassa pussittamassa ruuveja. Osaako hän mennä ihan itse oikeaan bussiin vai tarvitseeko hän saattajan? Tai sitten vaimosi on yli 60-vuotias eikä hän ole ikinä käyttänyt tietokonetta edes koulussa.

Tai kielitaidoton, päätellen siitä ettei tee edes työhakemuksiaan itse (työkaverimies tekee thaivaimolleen).

Mitä, ei voi olla. Ne ulkomaan naisethan ei valita kotitöistä vaan he tekevät ne kaikki ihan tyytyväisenä. Ei voi olla ulkomaalainen nainen.

Vierailija
204/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- asuntolainan maksu

- kaikki vakuutusasiat

Mitä, ei voi olla. Ne ulkomaan naisethan ei valita kotitöistä vaan he tekevät ne kaikki ihan tyytyväisenä. Ei voi olla ulkomaalainen nainen.

Mulla on ollut työkavereina sekä thaimaalaisia että filippiiniläisiä naisia, ja he kyllä valittivat ihan sujuvasti - myös miehistään jotka eivät tee mitään kotona, jos ovat sellaisen kanssa lyöttäytyneet yksiin. Eipä eroja oikein taida olla kuin äänenkäytössä.

Vierailija
205/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se vaimo olla myös esim. lievästi masentunut, eikä jaksa hoitaa kuin perus kotitöitä. Emme voi tietää mitä taustalla on. Aika ilkeää kommenttia ja peukutusta.

Vierailija
206/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mies, joka ei osallistunut mihinkään "akkojen" hommiin. Ei myöskään lasten hoitoon kuin pakotettuna ja pitkin hampain.

Hänen äitinsä oli passaaja ja yötä myöten-raataja. Siivosi vielä keittiötä toisten vetäydyttyä nukkumaan.

Mä en jaksanut sellaista työmäärää ja -tahtia. Kun erosin, sain ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen lapsen syntymän jälkeen nukkua rauhassa niin pitkään kun nukutti, kun lapsi oli isällään.

Sanomattakin on tosin selvää, ettei lapsi ollut isällään kuin satunnaisia viikonloppuja. Olisi ollut liikaa työtä ja vastuuta.

Vierailija
207/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- asuntolainan maksu

- kaikki vakuutusasiat

Mulla on ollut työkavereina sekä thaimaalaisia että filippiiniläisiä naisia, ja he kyllä valittivat ihan sujuvasti - myös miehistään jotka eivät tee mitään kotona, jos ovat sellaisen kanssa lyöttäytyneet yksiin. Eipä eroja oikein taida olla kuin äänenkäytössä.

Tuota nyt ei usko yksikään palstalla käyvä mies.

Vierailija
208/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi se vaimo olla myös esim. lievästi masentunut, eikä jaksa hoitaa kuin perus kotitöitä. Emme voi tietää mitä taustalla on. Aika ilkeää kommenttia ja peukutusta.

Ei ole ilkeää. Kyllä tuossa oli lähinnä kyse miehen jostain ihmeellisestä piipityksestä, kun totuus on se että on vain kelvoton mies.

Vierailija
209/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ilkeää. Kyllä tuossa oli lähinnä kyse miehen jostain ihmeellisestä piipityksestä, kun totuus on se että on vain kelvoton mies.

Juu ihan samaa mieltä. En kyllä katsoisi hetkeäkään tuollaista miestä.

Vierailija
210/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- asuntolainan maksu

- kaikki vakuutusasiat

Tuota nyt ei usko yksikään palstalla käyvä mies.

Ei varmastikaan. Heillä on aika romantisoidun oloinen mielikuva lihaa ja verta olevista ihmisistä.

Meillä oli fyysinen työ, enkä usko hetkeäkään, että silloiset kollegat olisivat päivän jälkeen edes pystyneet hymy huulillaan passaamaan perhettään, jos nyt kukaan sellaista edes tavoitteli. Ihmiset ovat.

Vierailija
211/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ketjua, mutta meillä on ollut monenlaisia versioita työnjaosta vuosien varrella elämäntilanteesta riippuen. Mutta tämän koin hyväksi tilanteessa, jossa molemmat töissä, omakotitalo ja kolme lasta: vuoroviikon toinen siivoaa yläkerran, toinen alakerran. Pyykkihuolto ja keittiövuorot: vuoroviikoin toinen hoiti kaikki pyykit ja toinen kaikki keittiöhommat eli suunnitteli, osti ja teki ruoat ja hoiti tiskit. Seuraavalla viikolla sitten toisin päin. Muut hommat sopimalla.

Tilanteessa, jossa kummatkin väittävät tekevänsä yhtä paljon/enemmän kuin toinen, kannattaa ehdottaa töiden vaihtoa vaikkapa kuukaudeksi. Eli sinä teet ne työt mitä miehesi nyt ja mies ne mitä sinä teet. Pitäisi sopia puolisollekin, jos on aidosti sitä kieltä, että hommat menee tasan. Tämä on silmiä avaavaa molemmille osapuolille.

Vierailija
212/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaapin ovaan paperi mihin kumpikin kirjaa tekemänsä hommat (ja paljonko aikaa meni).

Yleensä viimeistään viikon päästä se, jonka sarake edelleen ammottaa tyhjyyttään, kokee jonkinlaisen valaistumisen. Meillä oli tosin sukupuolet toisin päin mutta muuten sama virsi.

Ei toimi. Miehen sarake on ollut tyhjä jo vuoden, eikä hän ole kokenut minkäänlaista valaistumista.

Vierailija
213/219 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei nyt ehkä täysin kelvoton, mutta virheen teki siinä kun luuli täältä saavansa sympatiaa asialleen kuten lammas susilta.

Vierailija
214/219 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen miettinyt että onko osa ongelmasta siinä kun vauva syntyy niin mies muuttuu pojaksi ja nainen äidiksi. Eli mies näkee entisen vaimon/tyttöystävän äitinä. Ennen hemmoteltiin tyttöystävää tai ainakin tehtiin kotitöitä koska eihän niitä voi jättää yksin tyttöystävän/vaimon tehtäväksi. Mutta kun syntyy lapsi niin osa miehistä taantuu siihen pikkupoikaikään jolloin äiti siivosi, laittoi ruuan ja huolehti kaikesta. Kun vaimosta tuli äiti niin äidithän hoitavat kaiken... jos nainen itsekin tavallaan kokee äitiyden sellaisena että äiti hoiti lapsen ja kodin niin äkkiä päädytään tilanteeseen jossa nainen hoitaa lapsen ja kodin kun hänellä on aikaa jne.

Miehellä ei ole mitään halua luopua saavutetusta edusta kun nainen menee töihin vaan olettaa edelleen naisen hoitavan kodin koska niinhän äidit tekevät. Siinävaiheessa kun nainen ei jaksa enää on mies jo niin tottunut saavutettuihin etuihin (hotellitason palvelu kotona ja vielä vaimo maksaa kaikesta puolet) ettei halua niistä luopua. Joten naiselle jää vaihtoehdoksi jäädä epäreilun tilanteeseen tai erota.

Ja mies yllättyy erosta meillähän oli kaikki niin hyvin mitä vaimo nyt joskus nalkutti kotitöistä. Niin miehellä oli kaikki hyvin mutta vaimo parka raataa eikä toinen edes tajua.

Aamen. Ja meillä vielä lisäksi se, että (yrittäjä) mies hommaa lastenhoitajan kotiin silloin kun tarvitsee minua kiire apulaisena töissään muuten saan hoitaa lapset (ja kodin) 24/7. Eroa mietin joka päivä. Saisi edes joskus nukkua rauhassa.

Vierailija
215/219 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jakautuuko rahan tuominen taloon tasaisesti myös,ja sen kuluttaminen?

Ei, minä tienaan enemmäin kuin mieheni ja myös maksan enemmän ja teen kaikki kotityöt, koska mies ei "ehdi".

Vierailija
216/219 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloeron korostaminen on relevanttia vain silloin, kun pienempiin tuloihin liittyy myös helpompi tai vähemmän aikaa vievä työ.

Naisilla voi olla pienempi palkka myös ihan syrjinnän vuoksi, tai sitten sen takia, että työnteon mahdollisuudet eivät mene perheessä tasan. Silloin ei voi ajatella, että pienempituloisen pitäisi tehdä enemmän kotitöitä, koska se on tuplavääryys.

Minulla oli ennen lapsia suurempi palkka kuin miehelläni. Äitiyslomien aikana mies meni ohitse, kun sai palkankorotuksia ja minä en. Töihin palattua palkkani nousi ohi miehestä. Vuosien mittaan epätasainen kotivastuu aiheutti sitä, että mies pystyi tekemään pitempää päivää kuin minä. Käytännössä tämä tapahtui niin, että mies vaan ei hoitanut osuuttaan lastenhoidosta, jos koki että oli töitä tehtävänä. Minun taas oli vähän pakko paikata tätä epäluotettavuutta, jotta lapset tulivat hoidetuiksi hyvin.

Nyt lapset ovat jo liki aikuisia ja miehellä yllätys yllätys on taas suurempi palkka kuin minulla. En ole todellakaan valmis tekemään yhtään enempää kotitöitä kuin mies tämän asian takia.

Minulle tuli yllätyksenä se, että mies oikeasti voi jättää lapset hoitamatta. Esim. Kysyin, että haetko lapset ylihuomenna hoidosta, kun minulla olisi töitä. Ei voinut varmaksi luvata = minä hain. Katselin sitten illan sohvalla lojuvaa miestä ja tein kotonakin kaiken. Työt tein yöllä. En ymmärrä miksi omat lapset ei kiinnosta. Ja surulllista on se, että minua ei enää kiinnosta tuo mies.

Vierailija
217/219 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut ketjua, mutta meillä on ollut monenlaisia versioita työnjaosta vuosien varrella elämäntilanteesta riippuen. Mutta tämän koin hyväksi tilanteessa, jossa molemmat töissä, omakotitalo ja kolme lasta: vuoroviikon toinen siivoaa yläkerran, toinen alakerran. Pyykkihuolto ja keittiövuorot: vuoroviikoin toinen hoiti kaikki pyykit ja toinen kaikki keittiöhommat eli suunnitteli, osti ja teki ruoat ja hoiti tiskit. Seuraavalla viikolla sitten toisin päin. Muut hommat sopimalla.

Tilanteessa, jossa kummatkin väittävät tekevänsä yhtä paljon/enemmän kuin toinen, kannattaa ehdottaa töiden vaihtoa vaikkapa kuukaudeksi. Eli sinä teet ne työt mitä miehesi nyt ja mies ne mitä sinä teet. Pitäisi sopia puolisollekin, jos on aidosti sitä kieltä, että hommat menee tasan. Tämä on silmiä avaavaa molemmille osapuolille.

Kai ymmärrät, ettei kotitöitä tahallisesti välttelevälle tämä sovi?

Vierailija
218/219 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin puheeksi ennen hoitovapaan päättymistä sen, että en ehdi tehdä kaikkea (viedä lapset hoitoon, käydä töissä, hakea lapset hoidosta, tehdä ruoka, siivota, tiskata, pyykätä...) Mies ilmoitti heti, että hän voi tehdä ruoan. Kysyin muutaman kuukauden jälkeen, että milloin hän aloittaa sen ruoan tekemisen. Katsoi minua hölmistyneenä ja sanoi, ettei ehdi. Onneksi minä ehdin, eipä minulla ole muutakaan. Mutta jostain syystä seksi ei enää kiinnosta.

Vierailija
219/219 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37761 kirjoitti:

Ihan varmaan taas teetkin kaiken tuon ihan joka ikinen päivä. 

Kuulosti normaalilta viikonlopulta tai arki-illalta illan osalta.