Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhäilette ruokakuluissa?

Vierailija
17.01.2021 |

saatteko kuukaudessa kunnolla säästöä,vinkkejä kaivataan. Aina itsella rahat liian vähissä puolessa kuussa jo.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon juureksia ja perunoita.

Ei nämä ole erityisen halpoja kcal/€ kuten ei mikään tuore. Halvimmat tuotteet sijaitsevat kuivahyllyillä.

Kalorit puuttuu niin, siksi ihmettelen näitä vihannesjuures-ehdottelijoita.

Porkkanat on ainakin ihan hyvä a-vitamiinin lähde. Perunat ja kaali hyviä c-vitamiinin lähteitä. Mutta tosiaan pääasiallisena energianlähteenä eivät erityisen halpoja.

Kuitua saa myös niistä, mutta eihän olekaan tarkoitettu syödä pelkkää perunaa ja porkkanaa vaan noiden lisänä proteiinia kuten kalaa tai lihaa

Eli kalleimmat proteiinilähteet noiden päälle, sitä saa esim. juustosta paljon halvemmalla. Tonnikalan kilohinta on jotain 19€.

Vierailija
42/55 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin juuston syönnin vaikka koville otti.Porkkanaa 99centtiä/2kg.Siinä riittää pureskeltavaa.

Porkkanassa ei ole energiaa. Se on ruoan päätehtävä ennen mikroravinteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn naapureilla ja tutuilla syömässä.

Vierailija
44/55 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä koe näitä asioita köyhäilynä vaan fiksuna ruuanlaittotaitona ja hävikin estämisenä:

- joulusta jäänyt porkkanalaatikko käytettiin sämpylöihin (maailman parhaan porkkanasämpylät muuten!) ja pienikin määrä muussia jalostuu vaikka rieskoiksi

- yleensä ostan lihoista halvimpia ruhon osia - on maukkaampia pataruuissa (slow food on yksi ideologiamme ruuanlaitossa). Muuten lihat aina tarjousten mukaan. Jos saan riistaa jostain halvalla ostamme sitä aina. Viimeksi kokonainen peura pilkottu oman keittiön saarekkeella:D 

- kausituotteet ja itse kasvatetut vihannekset. Mm kesän tomaatti- ja vihannessadosta olen keitellyt kastikkeita joita voi käyttää pitkin talvea spaghettiin, lasagneen, bolognesekastikkeisiin, keittoihin, kasviscurryn yms yms yms. 

- marjat ja sienet lähimetsistä.  60 litraa tuli poimittua mustikkaa viimekesänä. Lisäksi sitten puutarhamarjat. Pakkaseen ja hilloiksi. 

- ruokaa tehdään vähintään 2 päiväksi, loppu pakastetaan annoksina. Näitä sitten opiskelijan haettavaksi tai omiksi lounaiksi.

- ei eineksiä. 

- proteiinina lihan lisäksi mm linssit ja pavut. Näillä jatkaa vaikka jauhelihakastiketta huomaamatta. Ei mitään kalliita korvikkeita

Vierailija
45/55 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadin tarkan budjetin listan esim.viikoksi.

Vierailija
46/55 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punalappuiset tuotteet ja ruokajako.

Vierailija
47/55 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helvetin ankean kuuloista😱.

Onneksi ei tarvitse nuukailla, käydään 1x/vkossa isommat ostokset ja summa pyörii aina 200-250€ välillä.

Vierailija
48/55 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen tarkat viikonruokalistat ja pitäydyn niissä.

Vierailija
49/55 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En köyhäile tarkoituksella vaan käytän edullisia aineksia ja teen niistä mahtavaa ruokaa.

Esim possun lapa 4e/kg, häränhännät tai potkakiekot 9e/kg, juurekset, linssit, vasikka 16e/kilo, lohi 6e/kg savustetaan itse. Paljon kasvatetaan itse tai poimitaan metsästä. Kausiruokaa, lihat ja kala tarjouksesta

Rakastamme hyvää ruokaa ja ruuanlaittoa ja meillä käy ruokavieraita 1-4× kuukaudessa

Vierailija
50/55 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiineja jos kaipaat, niin linssit pärjäävät lihallekin, ovat halpoja ja monipuolisia.

Vierailija
51/55 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko hyvätuloinen enkä tietoisesti säästele ruoassa, mutta viimeisen viikon ajan olen joka aamu syönyt aamiaiseksi kaurapuuroa ja raejuustoa, välipalaksi jotain Pirkan halvinta mysliä (miehen suosikkia) ja maustamatonta jogurttia sekä appelsiineja, jotka ovat nyt halpoja. Ruokalistalla on ollut hernekeittoa, silakkapihvejä, juuresmuusia ja lasagnessa linssejä jauhelihan tilalla. Itse tehty pad thai on myös edullista, kun kasviksina on kaalia ja porkkanaa. Tortilloihin lisäsin jauhelihan lisäksi runsaasti mustapapuja. Vähän saatiin kaappeja tyhjenneltyä ja yllättävän palkokasvispitoista ruokaa syötiin. Se johtuu varmasti kovista pakkasista, että teki tällaisia ruokia mieli.

Vierailija
52/55 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurekset, kaalit, kasvikset, kuivatut pavut ym. halvalla kilohinnalla esim. Lidlistä. Riisi, nuudelit ja mausteet jostain aasialaisesta kaupasta. Näitä yhdistelet esim. wokkeihin ja patoihin. Maukasta ja halpaa!

Vierailija
53/55 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohra on ollut hyvä löytö! Edullista, ruokaisampaa kuin muut keittoviljat/puurot, täyttävämpää kuin riisi ja kotimaista. Sekaan voi heittää mitä vaan lihasta, rehuista kalaan.

En tiedä mikä ohrasta tekee erityisen "ruokaisaa" verrattuna muihin perusviljoihin. Se toki ohran eduksi että ohrasuurimot tulevat erilaisessa muodossa muista joutuu melkeenpä sen puuron keittämään ellei pastaa halua.

Lisäkeriisin tilalle ohra.

Aa, juu on siinä juuri kuitua enemmän kuin (ainakin valkoisessa) riisissä eli varmasti pitää enemmän nälkää. Proteiinipitoisuus muistaakseni samaa tasoa

Kaikinpuolin terveellisempää kuin valkea riisi, mutta kaikkien vatsa ei kestä syödä.

Nyt on sellainen kaurasta tehty kotimainen "riisi"-uutuus kaupoissa.

Vierailija
54/55 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon kasvispainotteisella vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, koska harrastan vain vähän liikuntaa. Ja ruokakauppaan menee viikossa n. 90 euroa. Aiemmin työttömänä selvisin myös 70 euroa / viikossa ruokabudjetilla, ja pysyin hoikempanakin. Lidlistä ostan kaiken mahdollisen minkä pystyy.

En ole kokkailija tyyppi, lähinnä teen itse salaatteja ja uunikasviksia, joten ostan valmisruokia, lähinnä salaatteja ja pakastekeittoja. Kerran viikossa syön lihaa pakastekasvisten kera. Muulloin proteiinin lähteinä on pavut, herneet, maito, juusto, maustamaton rahka ja kananmunat. Puuro on ainoa hiilariruoka, jota syön kerran päivässä. Joskus herkuttelen pakastepizzalla ja proteiinipatukoilla. Jos olisi isompi pakastin, söisin myös marjoja.

Annospakkauskoot ruoissa on täällä aika isoja verrattuna muihin maihin. Niin olenkin joskus kattellut ulkomaisia nettikauppoja, ja jotain tilannutkin esim. sokerittomia makeisia, teetä, kahvia, kuppikeittoja. Mutta sieltä pitäisi ostaa niin isoja eriä kerralla.

Vierailija
55/55 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn ruokajaossa niin usein kun niitä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä