Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymyksiä oletettujen provojen kommentoinnista

Vierailija
17.01.2021 |

Luin juuri ketjun, jossa joka neljäs tai useampikin kommentoija syytti aloittajaa provoilemisesta. Olen joskus itsekin yrittänyt osallistua keskusteluihin omasta näkökulmastani ja saanut väistämättä provoilusyytöksiä niskaani. Useimmiten kommentointi lähtee siitä, että "ei minulle ole noin tapahtunut, joten ei sinullekaan"ja "en ole koskaan kuullutkaan, joten ei ole totta", ja yksinkertaistetuimmillaan ajatus on "mihinkään ei koskaan voi olla mitään poikkeuksia". Ymmärrän toki, että ei kaikilla ole eväitä nähdä omaa napapiiriä laajemmalle, mutta miksi kummassa se pitää huutaa julki?

Joillekin ihmisille kirjoittaminen on yhtä helppoa tai helpompaa kuin puhuminen. Jotkut tuottavat jäsenneltyä tekstiä vaikka ambulanssin paareilta. On harvoja paikkoja, joissa voi yrittää purkaa mieltään silloin, kun ei halua työllistää läheisiä tai pysty tavoittamaan ammattilaisia.

Kysymys kuuluu: miksi tulette ilmoittamaan, ettette usko kirjoittajan kertomaa? Miksette vain olisi hiljaa ja seuraisi, mihin keskustelu - tai teidän silmissänne provoilu - johtaa? Luulisi, että siitä irtoaisi enemmän huvia kuin välihuutelusta. Eikö maltti riitä? Vai yritättekö te näyttää nokkelilta "paljastaessanne" kirjoittajan? Yritättekö katkaista keskustelun - ja miksi? Tuleeko teille viisas olo vai nautitteko vain muiden huomiosta? Vai onko kivaa jankuttaa vastaan, kun anonyymeinä voitte niin tehdä ihan huoletta? Mikä on motiivinne? Provoilun ja riitelemisen ihanuus?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua epäiltiin kerran valehtelijaksi, kun kuvasin rehellisesti yksinäisyyttäni. Loukkaannuin ensiksi, mutta sitten tajusin, että kaikilla ei tosiaan ole kokemusta siitä, millaista on olla ihan yksin, päivästä toiseen ja vuodesta toiseen. Näkeehän sen myös näistä korona-ajan valituksista, kun on monella niin vaikeaa, kun lapset eivät pääse harrastamaan tai kun ei päästy kesällä festareille tai olisi pitänyt rajoittaa sukulaisten tapaamista jouluna jne.

Vierailija
22/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti, silti!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ärsyttävää, kun tänne tullaan kertomaan tositarinaa, joka ei ole tosi. Yleensä sillä halutaan osoittaa oma mielipide jostain asiasta todeksi.

Toisaalta esim. minua on syytetty provoilusta aina silloin, kun olen kirjoittanut tosielämän asioista. Toki muutan aina yksityiskohtia vähän, ettei tunnisteta.

Varsinaisia provoja olen kirjoittanut pari kertaa, ja ne ovat menneet aina täydestä! Tosin en pysty niitä kauan jatkamaan, koska valehtelu ahdistaa.

-ei ap

Olen varmaan harvinaisen yksitotinen ihminen, kun en voi ollenkaan ymmärtää, miksi joku haluaa kirjoittaa tänne jotain täysin satuja väittäen sitä todeksi? Ymmärrän, jos muuttaa tosijutusta yksityiskohtia asianosaisten suojelemiseksi tms., mutta mitä iloa tuottaa suoltaa valheita tänne tai ylipäätään minnekään? Mitä se antaa tekijälle?

No minulla kyse oli kevyestä huumorista. Sellaisia "mies söi lapsen vanukkaat" -tasoisia pöljiä provoja. Ja kuten sanottua, en pystynyt niitäkään kauan jatkamaan, koska en pysty valehtelemaan.

Millään aroilla asioilla provoilua en minäkään ymmärrä.

-tuo kenelle vastasit

Vierailija
24/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ärsyttävää, kun tänne tullaan kertomaan tositarinaa, joka ei ole tosi. Yleensä sillä halutaan osoittaa oma mielipide jostain asiasta todeksi.

Toisaalta esim. minua on syytetty provoilusta aina silloin, kun olen kirjoittanut tosielämän asioista. Toki muutan aina yksityiskohtia vähän, ettei tunnisteta.

Varsinaisia provoja olen kirjoittanut pari kertaa, ja ne ovat menneet aina täydestä! Tosin en pysty niitä kauan jatkamaan, koska valehtelu ahdistaa.

-ei ap

Olen varmaan harvinaisen yksitotinen ihminen, kun en voi ollenkaan ymmärtää, miksi joku haluaa kirjoittaa tänne jotain täysin satuja väittäen sitä todeksi? Ymmärrän, jos muuttaa tosijutusta yksityiskohtia asianosaisten suojelemiseksi tms., mutta mitä iloa tuottaa suoltaa valheita tänne tai ylipäätään minnekään? Mitä se antaa tekijälle?

Testatakseen ihmisten reaktioita?

Vierailija
25/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaako, kun kukaan ei ota paskaprovojasi tosissaan?

Vierailija
26/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ap

En itse provoile enkä voi tietää, mutta olen ajatellut, että jotkut voivat olla huomiohakuisia ja nauttivat, kun muut reagoivat heidän juttuihinsa ja ärsyyntyvät tai ovat empaattisia jne. Jotkut jopa kehuskelivat provoillaan yhdessä provoja koskevassa ketjussa.

Jotkut provoilijat voivat olla sisäisesti yksinäisiä, kuten kuka tahansa ja palsta/palstat voivat olla heille tärkeä elämänsisältö - toki motiiveja ns. palstailuun on yhtä monta kuin palstalla kävijöitä. Samassa provoilijoille suunnatussa em. ketjussa joku kertoi harjoittelevansa tarinankerrontaa ja kirjoittamista palstoilla. Toki nämä provoilijoiden vastauksetkin saattoivat olla provoja. 

Vierailija
27/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan olet ollut täällä palstalla lukijana? Veikkaan, että et kovin kauan. Liika sinisilmäisyys ei ole hyväksi.

Tätä mä en just tajua. Tosielämässä ei kannata olla liian sinisilmäinen, mutta mitä pahaa siitä voisi av:lla seurata? Tämähän on vaan keskustelupalsta.

Vierailija
28/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sillä yleensä halutaan herättää keskustelua.

Vierailija
29/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä siitä, että joku provoilee vakavalla ja aralla asialla. Tuntuu pahalta, kun joku toinen ottaa sen todesta ja avautuu vastaavasti. Palstan neuvojamammat nyt nauttivat, kunhan vaan pääsevät jakelemaan elämänviisauksiaan. En minä heitä varten paljasta provoilua. Useimmiten en sano mitään, vaikka tunnistan provon. Tiedän olevani analyyttinen, mutta tällaisessa tilanteessa en saa siitä mitään nautintoa.

Mitä pahaa näet siinä, että neuvojamammat nauttivat, kun pääsevät jakelemaan elämänviisauksiaan?

Eikö tää ole keskustelupalsta? Mitä väliä sillä on, mistä se keskustelu lähtee liikkeelle, kunhan lähtee?

Mä ajattelen, että ne ”provonpaljastajat” on kauhean epävarmoja ihmisiä, kun niille tuntuu olevan niin tärkeää, että joku nimetön provoilija ei vaan pääsisi vedättämään heitä. Monta kertaa joku tyhmäkin provo poikii hyvää keskustelua, miksi se pitäisi jättää väliin?

Vierailija
30/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvuuttelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ap

Testatakseen ihmisten reaktioita?

Eikö omasta elämästä löydy mitään sellaista, jolla vois testata ihmisten reaktioita?

Multa ja lähipiiristä ainakin löytyis juttua joka lähtöön! Mutta mulla ei olekaan tylsä elämä.

Vierailija
31/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan olet ollut täällä palstalla lukijana? Veikkaan, että et kovin kauan. Liika sinisilmäisyys ei ole hyväksi.

Tätä mä en just tajua. Tosielämässä ei kannata olla liian sinisilmäinen, mutta mitä pahaa siitä voisi av:lla seurata? Tämähän on vaan keskustelupalsta.

Todellisuudessahan näiden provoilijoiden tarkoitus on muokata ihmisten mielipiteitä ja käsityksiä maailmasta. Esimerkiksi tällä palstalla muutamat päivittäin satoja viestejä kirjoittavat aktiivit pyrkivät luomaan käsitystä, että kaikki miehet ovat pahoja, tai kaikki naiset ovat rahanahneita miesten hyväksikäyttäjiä, jne.

Luonnollisestikaan kukaan täysijärkinen ei muodosta käsitystään todellisuudesta netin paskapalstojen perusteella, joten agenda epäonnistuu surkeasti, mutta sinun kaltaisiisi se tehoaa kuten on tarkoitettukin. Se on siis se riski.

Vierailija
32/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin monta vuotta sitten tätä palstaa aika ahkerasti, mutten kirjoitellut ollenkaan. Menetin mielenkiintoni ja pysyttelin poissa viime kesään saakka. Jokin täällä on muuttunut vielä ikävämpään suuntaan.

Totta kai ilmiselvät provot erottuvat joukosta, enkä minä niitä lue enkä niistä piittaa. Minua harmittaa se, että pikkuruisiin yksityiskohtiin tarttumalla yritetään tyrmätä ihan asiallinen keskustelu, joka voi olla hyvä keskustelu, vaikka sitten olisikin lähtenyt liikkeelle jonkun tarinankertojan mielikuvituksesta. Jos on itse ollut samantapaisessa tilanteessa, pystyy näkemään syvemmälle kuin moni muu, esimerkkinä vaikka ikuisuuskysymys "miksi jäit niin pitkäksi aikaa väkivaltaisen puolison luokse". Siinä ei auta jälkiviisastelu eikä arkijärki. Väliinhuutelijoitahan aina on, mutta ei niitä tarvitsisi olla enemmistönä.

Mutta tämä aloituspa ei mennytkään harakoille. Täällä on oikein hyviä mielipiteitä. Hieno juttu. :)

Ap

Vierailija
33/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaisia provoja olen kirjoittanut pari kertaa, ja ne ovat menneet aina täydestä! 

Taidat luulla itsestäsi liikoja. 

Vierailija
34/36 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ap

No minulla kyse oli kevyestä huumorista. Sellaisia "mies söi lapsen vanukkaat" -tasoisia pöljiä provoja. Ja kuten sanottua, en pystynyt niitäkään kauan jatkamaan, koska en pysty valehtelemaan.

-tuo kenelle vastasit

Hehheh. Ensin väität, että kaikki provosi uskotaan totena, sitten kerrot, että ne ovat tyyliä 'mies söi vanukkaat'. 

Vierailija
35/36 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei ap

-tuo kenelle vastasit

Hehheh. Ensin väität, että kaikki provosi uskotaan totena, sitten kerrot, että ne ovat tyyliä 'mies söi vanukkaat'. 

Niin siis "mies söi vanukkaat" ei ollut minun kirjoittamani. Tarkoitin vain, että kirjoittamani "provot" olivat samalla linjalla kevyttä huumorikamaa, ei mitään vakavilla asioilla provoilua.

-tuo kenelle vastasit

Vierailija
36/36 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan kiva kun provoilijat kehittäisi sitä omaa tarinaansa. On hyvin tylsää seurata ketjua joka jo alkumetreillä paljastuu provoksi. Tylsyys vain pahenee kun aloittaja yrittää korjailla tarinaa. On parempi että yrittää myöhemmin uudelleen kun on hiukan parempi tarinan kertoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi