Muutto muualle, eli Europpaan.
Onko yhtään realistista nykyään muuttaa muualle ja elättää ittensä perustyöllä jossain Europan maassa?
Tuntuu että Suomessa on nykyään niin vähän työtä ja mahdoton saada.
Olisi kiva päästä maahan jossa on kivemmat maisemat ja jossa vielä arvostetaan tavallista työtä ilman linkeldiä ja amerikkalaista meininkiä.
Kommentit (150)
Suomi kuuluu Eurooppaan. Vai missä maanosassa kuvittelette meidän asuvan? Afrikassa? Australiassa? Eikö ihmisillä ole enää minkäänlaista yleistietoa? Ihmettelen vain, mitkä maat mielestänne kuuluvat tähän salaperäiseen paikkaan nimeltä Eurooppa.
Vierailija kirjoitti:
Onko muualla sitten sama kuin Suomessa? Jos haluat Alepan kassalle niin pitää olla someprofiilit, 2-3 videohaastattelua?
Häh? Ihanko oikeasti? Olen alhainen duunari, mutta ei ole ikinä töissä kysytty jotain someprofiileita ja ei ole ollut mitään videohaastatteluja, vaan olen käynyt työhaastattelussa (n. 15 minuuttia kestänyt) firman toimistossa. Olen toiminut mm. asfaltöörinä ja nyt olen polttoleikkaajana.
No turha Baltiaa on dissata, siellä on oikeesti työvoimapulaa ja liksat nousseet. Käy koittamassa viihdytkö, mitäs siinä häviää?
Vierailija kirjoitti:
Suomi kuuluu Eurooppaan. Vai missä maanosassa kuvittelette meidän asuvan? Afrikassa? Australiassa? Eikö ihmisillä ole enää minkäänlaista yleistietoa? Ihmettelen vain, mitkä maat mielestänne kuuluvat tähän salaperäiseen paikkaan nimeltä Eurooppa.
Suomi ei ole "oikeaa" Eurooppaa, vaan Fennoskandiaa johon kuuluvat Norja, Ruotsi, Suomi ja osa Venäjää. Minulle Eurooppaa on alue joka rajoittuu pohjoisessa Tanskaan, lännessä Portugaliin, etelässä Italiaan, idässä Puolaan, kaakossa Kreikkaan. Myös Balkanin alueen maat ml. Unkari ja Romania ovat Eurooppaa.
Rainmakerillä on puhelinmyynti hommia Torreviejassa. On paljon halvempi alue asua kuin Malagan seutu.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole korkeakoulutusta mutta paljon työkokemusta ja osaamista?
Valitettavasti monessa muussa Euroopan maassa arvostetaan asiantuntijatyössä korkeakoulututkintoa enemmän kuin Suomessa. Suomessa voit olla paljon tienaava huippukoodari jos on vain näyttöä osaamisesta, monessa muussa maassa korkeakoulutettu menee helposti ohi rekryprosessissa.
Suosittelen tutustumaan oman alasi työtilanteeseen, rekrytointikäytäntöihin ym eri maissa niin saat paremman kuvan asiasta. Tietoa saa esimerkiksi blogeista, redditistä ym.
Lähtökohtaisesti täältä kannattaisi lähteä. Jos on taipuvainen lusmuilemaan, kiusaamaan tai loisimaan, tänne on hyvä jäädä. Maamme on myös rikollisystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Kielitaito ei todellakaan mulla ongelma!
Ei nyt siihen takerruta.Kysymys on. Pitääkö ulkomaillakin olla kaikki maailman someprofiileja töihin vai ei? Haluan pois tästä suomalaisesta jenkki kulttuurista.
Miten ootte siis käytännössä saanut töitä?
Riippuu vähän mille alalle ja missä maassa haet. Monet rekryagentit toimivat nimenomaan LinkedInissä joten auttaa jos on siellä profiili. Mikään pakkohan se ei toki ole, Suomessakin pärjää aivan hyvin ilman.
Mitä tarkoitat Jenkkikulttuurilla?
Kieli ei ole ongelma? Eli osaat siis hyvin saksaa, ranskaa, espanjaa, italiaa ja ehkä myös jotain slaavilaista kieltä? Ok. Koska englannilla pärjää noissa maissa vain joissain korkeakoulutettujen hommissa ja ehkä varastossa ja raksalla, mutta kaikissa muissa töissä pitää osata paikallista kieltä.
Italiassa kaupan kassa tai vaatimatonta toimistotyötä saa mutta palkka oli 800€ kuussa. Ei sillä hurrattu. Muuten tykkäsin elää siellä.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa kaupan kassa tai vaatimatonta toimistotyötä saa mutta palkka oli 800€ kuussa. Ei sillä hurrattu. Muuten tykkäsin elää siellä.
Tätä mä tarkoitin, että Baltiassa liksat nousussa. Kaupan kassan lähtöpalkat Virossa 850 e sis. Ilmaiset lounaat ja muita etuja.
30000 ostat jo itsellesi asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa saivartelua, aloitusviestistä ymmärsi selvästi että aiheena on muutto pois Suomesta, johonkin muuhun Euroopan maahan.
No ap, onko herännyt mitään ajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Kieli ei ole ongelma? Eli osaat siis hyvin saksaa, ranskaa, espanjaa, italiaa ja ehkä myös jotain slaavilaista kieltä? Ok. Koska englannilla pärjää noissa maissa vain joissain korkeakoulutettujen hommissa ja ehkä varastossa ja raksalla, mutta kaikissa muissa töissä pitää osata paikallista kieltä.
Entä kansainvälinen firma tai alue. Tuskin tulijan oletetaan heti osaavan kieltä. Eivätkö he itse opettele muka englantia noissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kansainvälinen firma tai alue. Tuskin tulijan oletetaan heti osaavan kieltä. Eivätkö he itse opettele muka englantia noissa maissa.
Kyllä, englantia opetetaan jossain määrin kouluissa ja kansainvälisten yritysten toimistotyössä voi päästä englannilla alkuun.
Vapaalla, arjessa, työpaika taukotiloissa ja kaikessa muussa paikallisen kielen hyvistä taidoista on kuitenkin paljon iloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä, vaan mikä on firman sisäinen kieli. Jos se on ranska, niin se on ranska, eikä sitä yhden työntekijän takia muuteta englanniksi. Ja sellaisen ranskan, jolla pärjää työelämässä, opettelu kestää vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole "oikeaa" Eurooppaa, vaan Fennoskandiaa johon kuuluvat Norja, Ruotsi, Suomi ja osa Venäjää. Minulle Eurooppaa on alue joka rajoittuu pohjoisessa Tanskaan, lännessä Portugaliin, etelässä Italiaan, idässä Puolaan, kaakossa Kreikkaan. Myös Balkanin alueen maat ml. Unkari ja Romania ovat Eurooppaa.
Jagas.
Minulle Eurooppaa on Uruguay ja Paraguay.
Ilmeisesti mutu on tullut maantieteeseenkin sukupuolten lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin mikään firma on kiinnostunut mistään tulijasta ja hänen mahdollisista kielivaikeuksistaan niin, että tekisivät jotain myönnytyksiä. Kilpailu on kovaa Keski-Euroopassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, englantia opetetaan jossain määrin kouluissa ja kansainvälisten yritysten toimistotyössä voi päästä englannilla alkuun.
Vapaalla, arjessa, työpaika taukotiloissa ja kaikessa muussa paikallisen kielen hyvistä taidoista on kuitenkin paljon iloa.
Eihän hän ymmärtäisi mitään sähköposteja, mitään papereita, sopimuksia, sisäisiä tiedotteita, palavereja. Utopiaa, että kieltä osaamattomasta ihmisestä oltais kiinnostuneita ja edes palkattaisi sellaista alunperinkään.
Voi muuttaa sään ym perässä, hyvä ilmasto lisää joidenkin energiatasoa ja mahdollisuuksia liikkua. Kannattaa vaan huomioida että jos tulee ongelmia, on suunnitelma b ja c aina valmiina ja paluurahat /suunnitelmat. Entä korona-ajat. Voit selvittää toimiiko kyseisessä maassa jotkut asiat ja mikä ei - muiden kokemuksia. Tutustu kunnolla siihen maahan etukäteen, että haluatko todella olla siellä (hyvät sekä huonot puolet) ja onko se pikkukaupunki /iso /maaseutu /mikä alue /alueet tarkalleen. Entä voitko seisoa muuton takana myöhemminkin kun aikaa kuluu ja ehkä koko maan. Entä jos päädyt myöhemmin siihen, että joku muu maa on parempi, miten toimit silloin. Jos on äiti /muu sukulainen suomessa, toimiiko hänellä ja sinulla asiat, jos tulee vuosien kuluttua tilanne, että jompikumpi tarvitsee henkistä tukea tai fyysisesti kyytiä. Kokeeko hän turvattomuutta helposti tai sinä, mitkä asiat silloin auttavat siihen. Miten kieliasiat hoituvat ja mitä rikostilastot & liikennetilastot kertovat eri alueista, onko alue sesminen.