Muutto muualle, eli Europpaan.
Onko yhtään realistista nykyään muuttaa muualle ja elättää ittensä perustyöllä jossain Europan maassa?
Tuntuu että Suomessa on nykyään niin vähän työtä ja mahdoton saada.
Olisi kiva päästä maahan jossa on kivemmat maisemat ja jossa vielä arvostetaan tavallista työtä ilman linkeldiä ja amerikkalaista meininkiä.
Kommentit (150)
SUOMESSA ITÄ EI AINAKAAN SOTEN SIUN ALUEELLA SARASTIA REKRY EI TOIMI EI ARVOJA KUNNIOITTAVA JA OMAT VELJET SISÄÄN HUONO TYÖN ANTAJA.
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa on kiva asua, mutta asuntojen löytäminen on ihan kauheaa draamaa, ja palkat ei ole hirveän hyvät. Monet vastavalmistuneet ja sinkut asuvat kimppakämpissä (500-800 euroa HUONEESTA), ja niitäkin on vaikea löytää. Asunnot on huonompitasoisia kuin Suomessa, ja esim. lämmityskuluissa voi tulla turpaan jos ei tajua olla lämmittämättä paljoa. Muuten hintataso on alhaisempi vaikka ruoan sun muiden osalta. Junalla pääsee kaikkialle ja kaikki on lähellä. "Kaikki" puhuu englantia ja on paljon työpaikkoja joissa pärjää vaikka ei hollantia puhuisikaan.
Kaiken kaikkiaan voin suositella tätä maata, tosin asuntojen ja työpaikkojen kanssa pitää olla tosi tarkkana ettei tule viilatuksi linssiin.
Tuohan on halpa huoneen hinta verrattuna esimerkiksi Dubliniin. Joku jo mainitsikin siitä, että Irkuissa löytyy aika hyvin töitä, vaikka koronan aikana on tosin moni jäänyt työttömäksikin. Palkat ovat todellakin toista luokkaa kuin Suomessa, ja verotus kevyempi, joskin minulle ei ole oikein koskaan selvinnyt, mitä niitten verorahojen vastikkeeksi saa, koska esim. terveydenhuolto on aika surkea. Minullakin on yksityinen vakuutus. Jos on nuori ja terve niin lähtisin täältä katselemaan hommia, jos ei esimerkiksi tuo mainittu kimppa-asuminen haittaa.
Olen asunut Saksassa jo tosi kauan, mutten ole edes tiennyt, että täältä saa vuokrattua kalustettuja asuntoja noin vaan. Ylipäätään asuntoa, jos on ulkomailta vasta tulossa tänne. Täällä pitää yleensä olla vuokratakuita ja työnantajan todistuksia ja palkkatodistuksia 3 viimeiseltä kuukaudelta ym. Mutta hienoa, jos onnistuu helposti.
Hyvä tehdä suunnitelmia nyt, koronan selättämiseen kun menee vielä useampi vuosi. Joka maassa on paljon työttömiä, joten sulla täytyy olla kooulutus ja osaamista, mitä kyseisessä maassa ei ole (tarpeeksi). Sesonkitöitä tietenkin on aina ollut ja tulee varmaan olemaan, mutta ei niitten varaan voi elantoaan laittaa.
Jos ap on toi joka, jolla ei ole korkakoulutusta mutta paljon työkokemusta ja osaamista niin aika huonot mahikset löytää mitään. Kas kun joka maassa on massoittain kouluttamattomia omasta takaa niihin hanttihommiin. Ellet sitten ole huippukoodari, joka voi valita työpaikkansa ja sanella palkkansa. Tuskin kuitenkaan.
Kyllä muualla on töitä. Kun kuunnellut vaikka Saksalaisen kaverin kertomaa, niin työllistynyt hyvin vaikkei ole just sen alan koulutusta mitä tekee. Ja esim. Briteissä on sama, että ei vaadita juuri tiettyä spesifiä koulutusta siihen taustalle. Jonkun alan kandi saa töitä toiselta alalta. Mutta matalapalkka-aloilla palkat voi olla huonompia kuin Suomessa. Toisaalta isompia paremman palkan aloilla. Sitten taas noissa on kyllä vähän edullisempaa muutenkin elää.
Itse olen yhden alan maisteri, ja voisin tehdä kyllä tosi monenlaista hommaa jos töitä vaan olisi. Mutta nyt haen paikkoja enkä millään pääse edes haastatteluun. Yritän juuri opiskella toista alaa.. Mutta on vaikeaa. Tämä on niin pieni ja syrjäinen maa, ja kun on kova kilpailu, ei jousteta yhtään. Ja ajatellaan että jos ei ole alan koulutusta, ei kouluteta, vaan otetaan joku jolla on jo. Ja tulee kova linkedin kilpailu.
Riippuu alasta. Aina ja kaikkialla. Siinäpä se pähkinänkuoressa.
Viron kämpät löytyy kv.ee ja duunit tootukassa.ee. Suomenkielisille hommia ainakin manpowerin kautta.
Niin ja sitten käytännön asioihin löytyy kyllä vinkkiä! On sivuja joilla kerrotaan missä järjestyksessä kannattaa avata pankkitili, hankkia asunto yms. Monessa maassa pitää olla joku todiste laskun muodossa että asuu jossain, ennenkun saa palvelun. Kaikki riippuu maasta. Mutta ei tuo mun mielestä mikään mahdoton homma ole. Auttaa tottakai jos on vähän varallisuutta ja sen pystyy todistamaan, ja muutenkin jos kämpän löytäminen venyy.
Itse menisin jo ulkomaille, mutta mieheni opiskelee täällä. Hän opiskelee hyvin työllistävää alaa. Olen tosi monesti puhunut että mennään ulkomaille, mutta ei se oikein taida häntä innostaa. Vaikka elämä olisi mukavampaakin ehkä muualla. Ei Suomessa oikein saa edes kavereita. Olen itse siis viettänyt pitkiä aikoja ulkomailla töitä tehden, mutta nuorempana, sitten tulin takaisin Suomeen opiskelemaan.
Vaikka arki on arki joka maailman kolkassa, niin pakko mielenterveyden vuoksi muuttaa johonkin muualle jossa olisi hieman aktiivisempia ihmisiä jotka jaksavat olla sosiaalisia ja missä riittää että olet vain ittesi.
Umpikyllästynyt meidän maahan. Suomi on kuin yks iso virasto jossa kukaan ei puhu eikä vitsaile.
Opiskelin täällä maisteriksi, upeaa, ilmainen koulutus, kiinnostava ala, mutta en saakaan töitä. Olen niin pettynyt. Tätäkö tämä tulee olemaan? Miten Suomen työllisyyttä saisi ylös? EI millään tilastojen siivoamistoimilla joissa työttömiä laitetaan pakkokursseille, vaan ihan oikeasti pitäisi luoda lisää työpaikkoja. Se onnistuisi jos yrittäminen olisi helpompaa. Jos yrittäjillä olisi mitään työttömyysturvaa, olisin jo kokeillut siipiäni alalla freelancerina. Nyt en uskalla. Jos tulisi enemmän firmoja, ehkä osa palkkaisi enemmän ihmisiäkin.. Ja tänne voisi houkutella ulkomaisia firmoja. No, utopiaa se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys varmaan, mutta saako suomalaisen pankkitilin pitää jos muuttaa pysyvästi ulkomaille? Vai irtisanooko pankki sen jollei ole Suomessa osoitetta?
Anna pankille jonkun sukulaisesi tms. osoite, niin minäkin tein (veljen osoite) ja olen asunut ulkomailla jo yli kymmenen vuotta. Ne vähäiset postit, uusi luottokortti ym. tulevat siis veljen osoitteeseen ja saan ne sitä kautta.
Miksi?
En ole asunut Suomessa enää vuosiin ja mulla on pankkitili Suomessa. Ihan tällä ulkomaisella osoitteella. Jopa avasin suomalaisen pankkitilin jo ulkomaille muutettuani.
Varmaan sekin on nykyään tavallisempaa kuin yli kymmenen vuotta sitten, kun itse muutin. Homma hoituu kuitenkin näin ja käyn Suomessa säännöllisesti.
No en tiedä ketä varten Suomi on, mutta ei ainakaan ihmisille!! T. 2v työtön kolmekymppinen.
Haluan itsekkin lähtee muualle. Onko ihan oikeasti niin että minulle ei ole missäön päin maailmaa tarvetta?? Haluan vain työn jolla elää ja eläväisempi ympäristö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys varmaan, mutta saako suomalaisen pankkitilin pitää jos muuttaa pysyvästi ulkomaille? Vai irtisanooko pankki sen jollei ole Suomessa osoitetta?
Anna pankille jonkun sukulaisesi tms. osoite, niin minäkin tein (veljen osoite) ja olen asunut ulkomailla jo yli kymmenen vuotta. Ne vähäiset postit, uusi luottokortti ym. tulevat siis veljen osoitteeseen ja saan ne sitä kautta.
Miksi?
En ole asunut Suomessa enää vuosiin ja mulla on pankkitili Suomessa. Ihan tällä ulkomaisella osoitteella. Jopa avasin suomalaisen pankkitilin jo ulkomaille muutettuani.Varmaan sekin on nykyään tavallisempaa kuin yli kymmenen vuotta sitten, kun itse muutin. Homma hoituu kuitenkin näin ja käyn Suomessa säännöllisesti.
Riippuu varmasti myös kohdemaasta, mutta pääsääntöisesti lähettävät kyllä uudet kortit ulkomaillekin. Etenkin näin korona-aikaan helpompaa kun pankki lähettää sen suoraan asiakkaalle ulkomaille, sukulaisten luokse ei välttämättä tule vähään aikaan lähdettyä eikä niitä tarvitse suvun lähetellä kirjattuna ja vakuutettuna.
Esimerkiksi suomalainen Scanfil etsii kokoonpanijoita Pärnuun. Pärnussa asuu vakituisesti noin 500 suomalaista, kyllä sä siellä pärjäät.
Mitä jos haluu töihin Saksasta eteenpäin? Viro ei houkuttele.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin täällä maisteriksi, upeaa, ilmainen koulutus, kiinnostava ala, mutta en saakaan töitä. Olen niin pettynyt. Tätäkö tämä tulee olemaan? Miten Suomen työllisyyttä saisi ylös? EI millään tilastojen siivoamistoimilla joissa työttömiä laitetaan pakkokursseille, vaan ihan oikeasti pitäisi luoda lisää työpaikkoja. Se onnistuisi jos yrittäminen olisi helpompaa. Jos yrittäjillä olisi mitään työttömyysturvaa, olisin jo kokeillut siipiäni alalla freelancerina. Nyt en uskalla. Jos tulisi enemmän firmoja, ehkä osa palkkaisi enemmän ihmisiäkin.. Ja tänne voisi houkutella ulkomaisia firmoja. No, utopiaa se.
Aloittavana yrittäjänä voi saada mielestäni muutaman kuukauden työttömyysetuutta. Kannattaa tutkia asiaa jos yrittäjyys kiinnostaa. Minullakin sellainen tilanne, että koulutusta ja kokemustakin on, mutta töitä en Suomessa löydä. Liikaa oman alan osaajia. Ostaisin menolipun ulkomaille jos ei olisi perhettä. Nyt vielä sinnittelen täällä.
MOL:issa tällä hetkellä 58 ulkomaan työpaikkaa. Sieltä vain katsomaan olisiko mitään itselle sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
En ole asunut Suomessa enää vuosiin ja mulla on pankkitili Suomessa. Ihan tällä ulkomaisella osoitteella. Jopa avasin suomalaisen pankkitilin jo ulkomaille muutettuani.Varmaan sekin on nykyään tavallisempaa kuin yli kymmenen vuotta sitten, kun itse muutin. Homma hoituu kuitenkin näin ja käyn Suomessa säännöllisesti.
Minä olen asunut ulkomailla yli 20 vuotta, ja koko ajan on ollut sama suomalainen pankkitili. Miksi ihmeessä ei muka saisi olla? Ihan puhelimella hoituu asiat ja nettipankissa, ja kortit lähettävät mulle kotiin. Älä levittele väärää tietoa.
Tsekkaa personalhuset.fi aspa hommia suomeksi Riiassa. Hommaavat sulle lentoliput ja aluksi hotellin. Latvian kämpät löytyy osoitteesta www.ss.com ja asunnot on yleensä kalustettuja. Riiassa on myös paljon suomalaisia opiskelijoita ja Karjala baariin pääsee laulamaan karaokea suomeksi jos koti-ikävä yllättää.
Samanlaisia virityksiä kai Puolassakin, mutta niistä en tiedä enempää.