Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto muualle, eli Europpaan.

Vierailija
16.01.2021 |

Onko yhtään realistista nykyään muuttaa muualle ja elättää ittensä perustyöllä jossain Europan maassa?
Tuntuu että Suomessa on nykyään niin vähän työtä ja mahdoton saada.

Olisi kiva päästä maahan jossa on kivemmat maisemat ja jossa vielä arvostetaan tavallista työtä ilman linkeldiä ja amerikkalaista meininkiä.

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa on ainakin työllisyystilanne hyvä. Mut en tiedä pärjääkö pelkällä enkulla kovin hyvin.

Saksassa, kuten kaikissa muissakin maissa, työllisyystilanne ei ole hyvä kaikilla aloilla. Ensin pitää selvittää se oman alan tilanne.

On vaikea saada töitä monilla aloilla, joilla on paljon saksalaisia työnhakijoita.

Ja ylipäätäänkin Saksassa ei ole helppoa saada töitä, jos ei oikeasti puhu aika hyvää saksaa.

Vierailija
22/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni mukaan ensin pitäisi muuttaa sinne maahan x, ja sitten lähteä vasta toden teolla etsimään sitä työtä. Pitäisi olla varmaan jopa muutamia tonneja säästössä ainakin. Harkitsin joskus muuttoa Espanjaan. Ongelmaksi muodostui juurikin tuo, että olin Suomessa. Useimmat yritykset olivat kiinnostuneita palkkaamaan vain sellaisia, jotka jo asuivat maassa. Puhun muuten espanjaa. Kohdemaasta kannattaisi muutenkin olla aika paljon tietoa. Esimerkiksi Espanjassa asumiskulut ovat yllättävän korkeat palkkatasoon nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Australia? Tosin lämpötilat ja metsäpalot alkaa heikentää houkuttelevuutta.

Vierailija
24/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota suoraan yhteyttä. Silleen niitä töitä saa. Kyllä

Ilmoituksia on.

Samalla se toimii kuin täälläkin.

Lähetät hakemuksen. Kun sinulla ln hyvä kielitaito, niin kannattaa soittaa vaikka yksin ja tiedustella työnkuvasta ja laittaa sitten se hakemus.

Voihan siinä sanalla kysellä asunnostakin.

Hommiin vaan.

Vierailija
25/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites Australia? Tosin lämpötilat ja metsäpalot alkaa heikentää houkuttelevuutta.

Australiaan on käytännössä melkein mahdotonta saada työlupaa.

Vierailija
26/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt koronan aikana et saa duunia mistään! Monissa maissa on lockdown.

Vierailija
27/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaito ei todellakaan mulla ongelma!

Ei nyt siihen takerruta.

Kysymys on. Pitääkö ulkomaillakin olla kaikki maailman someprofiileja töihin vai ei? Haluan pois tästä suomalaisesta jenkki kulttuurista.

Miten ootte siis käytännössä saanut töitä?

Kuule, ei se ole välttämättä niin ihana helppoa saada töitä muualla. Jos ei vaadita somepöhinää, niin useissa maissa on niin, että pitää olla tuttuja tai suosittelijoita jodsakin firmassa, jotta saa töitä. Muuten voi olla tosi vaikeaa ja etenkin ulkomaalaisena saada yhtään mitään. Pitää vaan sitkeästi hakea paikallisten työnhakusivustojen kautta ja yrittää saada jalkaa ovenrakoon sitä kautta tai tutustua ihmisiin, jotka voisivat suositella sinua tai vinkata avoimista paikoista heidän työpaikoillaan.

Vierailija
28/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannissa on kiva asua, mutta asuntojen löytäminen on ihan kauheaa draamaa, ja palkat ei ole hirveän hyvät. Monet vastavalmistuneet ja sinkut asuvat kimppakämpissä (500-800 euroa HUONEESTA), ja niitäkin on vaikea löytää. Asunnot on huonompitasoisia kuin Suomessa, ja esim. lämmityskuluissa voi tulla turpaan jos ei tajua olla lämmittämättä paljoa. Muuten hintataso on alhaisempi vaikka ruoan sun muiden osalta. Junalla pääsee kaikkialle ja kaikki on lähellä. "Kaikki" puhuu englantia ja on paljon työpaikkoja joissa pärjää vaikka ei hollantia puhuisikaan.

Kaiken kaikkiaan voin suositella tätä maata, tosin asuntojen ja työpaikkojen kanssa pitää olla tosi tarkkana ettei tule viilatuksi linssiin.

Vierailija
29/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää voittaa työnhakutilanteessa paikalliset hakijat. Ei ehkä kaikkein helpoin juttu. Ja asunnon haussa samoin.

Vierailija
30/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muualla sitten sama kuin Suomessa? Jos haluat Alepan kassalle niin pitää olla someprofiilit, 2-3 videohaastattelua?

Ei ole, mutta paikallista kieltä pitää osata jos asiakaspalveluhommiin aikoo.

Itse olen asunut Ranskassa, Saksassa ja Briteissä ja aina saanut töitä helposti.

Miten asunto on järjestynyt? Kuka vuokraa suomalaiselle asunnon, joka on vasta muuttamassa maahan? Huonekalutkin maksaa. Mihis ne, kun seuraava maa kutsuu?

Miten milloinkin, esim Ranskassa ensimmäinen asunto oli erään suomalaisperheen piianhuone.

Jos vuokraa pelkän huoneen se tulee yleensä kalustettuna. Huonekalut yms olen joku ottanut mukaan tai myynyt ennen seuraavaan maahan muuttamista vähän tilanteesta riippuen.

Monimutkaisimmat asiat ovat aina olleet pankkitilin ja puhelinliittymän avaaminen ja nettiyhteys. Asumisasiat on hoituneet suht helposti.

Vierailija
31/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikea ajatella muuttamista ominpäin toiseen maahan, koska ensin pitäisi viettää kuukausia siinä maassa töitä ja asuntoa etsien ja kun ne on saatu, takaisin Suomeen ja muuton organisointi. Ja sitten sen toivominen, että selviää koeajasta uudessa maassa, uudessa työpaikassa.

Itse ostin ryanairin lentolipun, vuokrasin kämäisen minihuoneen Suomesta käsin jo valmiiksi ja muutin kamat parissa matkalaukussa ja isoissa postipaketeissa. Säästöillä pärjäsi hyvin ne muuton jälkeiset pari kuukautta, ja sitten olinkin jo sorvin ääressä. Muuton "organisointi" oli sama kuin isolle lomalle pakkaaminen plus pari virastovierailua Suomessa (virkatodistuksen haku, passit sun muut kuntoon) ja muuton jälkeen (kirjautuminen uuteen väestöjärjestelmään, osoitteenmuutos). Jos ei omin päin muuta, niin ei kukaan muuta sinua itsesi puolesta. Ei pidä pelotella haaveilijoita, Euroopan sisällä muuttaminen on ihan hitsin helppoa.

Vierailija
32/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys varmaan, mutta saako suomalaisen pankkitilin pitää jos muuttaa pysyvästi ulkomaille? Vai irtisanooko pankki sen jollei ole Suomessa osoitetta?

Vierailija
33/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida olla kovin realistista. Pääset kyllä esim. Baltiaan johonkin call center-tyyppiseen työhön. Mutta ei niillä palkoilla leveästi elellä.

Nordean suomenkielinen aspa on Tallinnassa. Alkupalkka 1550e. Mielestäni ihan ok, koska esim valtion normi toimistotöissä Suomessa palkat alkaa alle 2000 e. Muutenkin tuolla asuminen edullisempaa ja Viro on nuori, kovaa vauhtia kehittyvä valtio.

Vierailija
34/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys varmaan, mutta saako suomalaisen pankkitilin pitää jos muuttaa pysyvästi ulkomaille? Vai irtisanooko pankki sen jollei ole Suomessa osoitetta?

Anna pankille jonkun sukulaisesi tms. osoite, niin minäkin tein (veljen osoite) ja olen asunut ulkomailla jo yli kymmenen vuotta. Ne vähäiset postit, uusi luottokortti ym. tulevat siis veljen osoitteeseen ja saan ne sitä kautta.

Vierailija
35/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EUn alueella ei oo mikään ongelma muuttaa. Tietty työllistyminen on pitkälti joka puolella samoista ehdoista kiinni. Joku ammattitaito pitää olla, verkostot on välttämättömiä ja itseään eipidä pitää mita oikeutetumpana. Itse en oo käyttänyt linkediniä missään maassa, työtä tehnyt Suomen lisäksi Saksassa, Briteissä, Ausseissa, Ruotsissa ja Ranskassa. ”Amerikan meininkiäkään” ei arvosteta noista missään, ainakaan omalla aika korkeakoulutetulla alallani.

Puolessa tunnissa löytyi av:lta joku, joka on asunut ja tehnyt töitä 5 maassa. On tää ihmeellinen paikka tää av :D

Vierailija
36/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muualla sitten sama kuin Suomessa? Jos haluat Alepan kassalle niin pitää olla someprofiilit, 2-3 videohaastattelua?

Ei ole, mutta paikallista kieltä pitää osata jos asiakaspalveluhommiin aikoo.

Itse olen asunut Ranskassa, Saksassa ja Briteissä ja aina saanut töitä helposti.

Miten asunto on järjestynyt? Kuka vuokraa suomalaiselle asunnon, joka on vasta muuttamassa maahan? Huonekalutkin maksaa. Mihis ne, kun seuraava maa kutsuu?

Mulla on aina ollut kalustettu asunto, jossa kaikki valmiina.

Vierailija
37/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna pankille jonkun sukulaisesi tms. osoite, niin minäkin tein (veljen osoite) ja olen asunut ulkomailla jo yli kymmenen vuotta. Ne vähäiset postit, uusi luottokortti ym. tulevat siis veljen osoitteeseen ja saan ne sitä kautta.

Miksi?

En ole asunut Suomessa enää vuosiin ja mulla on pankkitili Suomessa. Ihan tällä ulkomaisella osoitteella. Jopa avasin suomalaisen pankkitilin jo ulkomaille muutettuani.

Vierailija
38/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EUn alueella ei oo mikään ongelma muuttaa. Tietty työllistyminen on pitkälti joka puolella samoista ehdoista kiinni. Joku ammattitaito pitää olla, verkostot on välttämättömiä ja itseään eipidä pitää mita oikeutetumpana. Itse en oo käyttänyt linkediniä missään maassa, työtä tehnyt Suomen lisäksi Saksassa, Briteissä, Ausseissa, Ruotsissa ja Ranskassa. ”Amerikan meininkiäkään” ei arvosteta noista missään, ainakaan omalla aika korkeakoulutetulla alallani.

Puolessa tunnissa löytyi av:lta joku, joka on asunut ja tehnyt töitä 5 maassa. On tää ihmeellinen paikka tää av :D

On. Kymmeniä tuhansa käyttäjiä, joista kukin vastailee itseään kiinnostaviin ketjuihin.

Ei niin kuin sinä luulet, että kaikki vastaukset tulevat samalta sadalta aktiivikäyttäjältä.

Vierailija
39/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää kotiin.

Virus ja kaikki.

Vierailija
40/150 |
17.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Saksassa jo tosi kauan, mutten ole edes tiennyt, että täältä saa vuokrattua kalustettuja asuntoja noin vaan. Ylipäätään asuntoa, jos on ulkomailta vasta tulossa tänne. Täällä pitää yleensä olla vuokratakuita ja työnantajan todistuksia ja palkkatodistuksia 3 viimeiseltä kuukaudelta ym. Mutta hienoa, jos onnistuu helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän