Ystävän tytär Romaniaan opiskelemaan lääketiedettä
Ystäväni tytär lähti Romaniaan lääketiedettä opiskelemaan ja nyt naurattaa kun ystävä ylpeänä kertoo asiasta. En halua tietää millaisia lääkäreitä sieltä valmistuu enkä ymmärrä asialla ylpeilyä. Jos ei Suomeen päässyt niin ei kai riittänyt aivot.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
T ap
Et taida ymmärtää tämän kaiken seurauksia
Et taida itse ymmärtää. Toki Romaniassa on erilaiset vaatimukset lääkärin koulutuksessa kuin Suomessa. Jos palaa Suomeen, hänen täytyy tietenkin saada lupa toimia lääkärinä Suomessa. Siinä hyvin tarkkaan katsotaan miltä osin tutkinto on soveltuva ja miltä osin vaatii täydennystä.
Väärin. EU-maassa opiskellut ei tarvitse mitään erillisiä lupia toimiakseen lääkärinä toisessa maassa. Mitään täydennyskoulutuksia ei vaadita.
Lääkärin ammatti on kyllä luvanvarainen. Eli vaikka olisit opiskellut Helsingissä, tarvitset luvan ammatin harjoittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole väliä kuka minä olen. Menestynyt kuitenkin olen ja ihan helsingin yliopiston käynyt. En romanian :D
No, hukkaan meni sitten ne sinun opintosi, kun erisnimien oikeinkirjoituskin on enempi sinnepäin.
Minäkin olen Helsingin yliopistosta valmistunut, mutta silti osaan arvostaa nuoren opiskelijan rohkeutta, neuvokkuutta ja aloitekykyä hakeutua opiskelemaan ulkomaille, eikä jäädä rannalle ihmettelemään. Valmistuttuaan hänelle on kielitaitoisena avoinna laajat kansainväliset mahdollisuudet. Halutessaan vaikkapa Suomessa.
Lääkäreiksi opiskelee Suomessa paljon soveltumattomia.
Liikaa painotetaan pääsykokeissa matemaattista osaamista ja ulkoa muistamista nippelitiedoissa.
Lääkärillä on kirjallisuutta tukena. Opiskelujen aikana toki laskut täytyy oppia ja kemia sisäistää.
Mutta! Tärkeää on kyky olla ihmisten kanssa. Kyky ymmärtää mitä ihminen kertoo sairaudestaan. Kyky haluta auttaa. Kyky hoitaa kipua! Kokonaisuuksien hahmottaminen. Tunnollisuus. Paneutuminen potilaan hoitamiseksi.
Suomessa aivan liian moni pyrkii opiskelemaan statuksen vuoksi. Ihan ilman auttamisen halua. Ihmisten kanssa kyvyttömät.
Näemme haluttomuutta hoitaa terveyskeskuksissa. Kyse ei ole pelkästä rahasta, lääkärit voisivat halutessaan yhdessä vaikuttaa potilashoidon kehittämiseksi paremmaksi. Jos heillä olisi sellaista ajattelutapaa, ideologiaa parhaan hoidon antamiseksi. Enkä tarkoita ylimääräisiä turhia laboratorioita kaikille, vaan yksilöllistä hoitoa. Rahaa on jos halutaan, huono hoito maksaa myös paljon ja rahaa menee hukkaan. Siihen suuntaan kehittyy potiladtyö mihin duuntaan lääkärimme haluavat kehittää.
Mitään niin vaikeaa ei ole siinä matematiikassa ja kemiassa, että se olisi joku kyvykkyyden ja älykkyyden mitta.
Älyä on tietysti oltava, mutta niin sitä on monella muullakin alalla oltava. Ei lääkäriys ole erikoisuus siinä suhteessa.
Onnea opiskeluihin!
Harjoitteluissa Romaniassa varmasti monipuolisemmin sairauksia ja elämänkohtaloita. Silmiä avaavaa.
Mahtaa hyvin oppia nykyaikaisen sairaanhoidon perusteet, kun käytössä on 60-70 luvun neuvostovalmisteisia koneita ja osaamista.
Oppii tekemään leikkauksia ilman nukutusta koska laitteita ja aineita ei ole. Toimenpiteitä, joissa puudutuksena on annettu potilaalle litra kotipolttoista ja suukapula mitä purra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on
Vierailija kirjoitti:
T ap
Et taida ymmärtää tämän kaiken seurauksia
Et taida itse ymmärtää. Toki Romaniassa on erilaiset vaatimukset lääkärin koulutuksessa kuin Suomessa. Jos palaa Suomeen, hänen täytyy tietenkin saada lupa toimia lääkärinä Suomessa. Siinä hyvin tarkkaan katsotaan miltä osin tutkinto on soveltuva ja miltä osin vaatii täydennystä.
Väärin. EU-maassa opiskellut ei tarvitse mitään erillisiä lupia toimiakseen lääkärinä toisessa maassa. Mitään täydennyskoulutuksia ei vaadita.
Lääkärin ammatti on kyllä luvanvarainen. Eli vaikka olisit opiskellut Helsingissä, tarvitset luvan ammatin harjoittamiseen.
Lääkäri laillistetaan. Laillistettu lääkäri saa harjoittaa lääkärin ammattia. Muussa EU-maassa valmistunut lääkäri saa automaattisesti laillistuksen Valvirasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei suomeen päässyt niin ei koko ihmisen pitäisi olla lääkäri jos on niin vähän aivosoluja. En mä tätä ystävälle päin naamaa voi sanoa, suuttuu. Mutta siinä minun mielipide.
T. apSuomessa on paljon lääkäreitä jotka ei Suomessa ole opiskelleet. Ja Suomesta ei löydy länsimaailman parhaat korkeakoulut vaan USAsta, Englannista ja ehkä jostain Saksasta, Sveitsistä tai Hollannista. Joten monilla muualla opiskelleilla on enemmän aivosoluja kuin Suomessa opiskelleilla.
Romanissa on tunnetusti yliopistojen taso huono. maksamalla pääsee jo tentistäläpi...
Saisko lähteen tälle väitteelle?
Vierailija kirjoitti:
Minun lukiolaiseni haluaa lääkikseen. Olen ehdottanut hänelle suoraan Romaniaa. Suomen opintotuella siellä elää hyvin. Koulutus on laadukasta.
Tartossa ja Riikassa on paljon suomalaisia lääkisopiskelijoita ja hyvät yhteisöt. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lukiolaiseni haluaa lääkikseen. Olen ehdottanut hänelle suoraan Romaniaa. Suomen opintotuella siellä elää hyvin. Koulutus on laadukasta.
Tartossa ja Riikassa on paljon suomalaisia lääkisopiskelijoita ja hyvät yhteisöt. Suosittelen!
Riika - Riiassa.
Opettele suomea.
Kyllähän se niin on, että Suomessa arvostetaan ylivoimaisesti eniten Helsingin yliopistosta valmistuneita lääkäreitä. Opiskelija-aines on lahjakkaampaa kuin maalaisyliopistoissa. Samoin opetus ja tutkimus on laadukkaampaa.
Ääneen tätä ei saisi sanoa, koska p-myrsky.
Jos AP:n lapset olisivat jääneet ilman opiskelupaikkaa niin ei taatusti olisi ollut munaa lähteä opiskelemaan ulkomaille. Ap:n lapdet on tyypillistä pullamössökansaa, joka on tottunut saamaan kaiken.
Anna mä arvaan. Äiti ja Isukki maksoi kalliit pääsykoekurssit. Töitä ei tarvinnut opiskeluiden ja hakemisen ohella tehdä. Ja tietysti asutte Espoossa hyvien koulujen läheisyydessä, joissa on hieman eri lähtökohdat saavuttaa hyvä opintomenestys kuin Jakomäessä.
En arvosta.
Ystävät asuu Saksassa ja heidän tytär opiskelee myös Romaniassa koska Saksassa todella vaikea päästä sitä opiskelemaan. Ihan hyvä ratkaisu.
Hyvä vaihtoehto lähteä ulkomaille heti opiskelemaan sen sijaan, että vuodesta toiseen yrittää suomalaisen yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on totta että Suomen Lääkäriliitto pitää tahallaan aloituspaikat minimissään. Näin voi lääkärit kentällä vaatia suuret palkat, edut sekä valita parhaat työpaikat.
Tämä on ydinsyy lääkäripulaan! On ollut jo vuosikaudet
Huippuhyviä opiskelijoita olisi vaikka kuinka paljon mutta kun sisään otetaan minimi :(
Eihän Lääkäriliitto, joka on lääkärien ay-järjestö, päätä yliopistojen koulutuspaikoista. Tuskin niitä huippuhyviä on vaikka kuinka paljon ja lääkärikoulutus on kallein ja pitkäkestoisin kaikista, ei lääkäreitä turhaan kouluteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riika - Riiassa.
Opettele suomea.
Ja alapeukuttajille http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/227
Mun lapsi opiskelee lääkäriksi myös ulkomailla, viides kurssi menossa. Kovasti ovat head hunterit jo perässä. Kesäksi on tiedossa kovapalkkainen työ. Olemme tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vaihtoehto lähteä ulkomaille heti opiskelemaan sen sijaan, että vuodesta toiseen yrittää suomalaisen yliopistoon.
Jos vuodesta toiseen jää rannalle suomalaisesta yliopistohausta, on syytä vaihtaa alaa. Ei väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riika - Riiassa.
Opettele suomea.Ja alapeukuttajille http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/227
On sullakin huvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuodesta toiseen jää rannalle suomalaisesta yliopistohausta, on syytä vaihtaa alaa. Ei väkisin.
No jos muualla pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa, niin miksi pitäisi vaihtaa?
Voit soittaa ja kysyä sen lähetteen perään.