Ystävän tytär Romaniaan opiskelemaan lääketiedettä
Ystäväni tytär lähti Romaniaan lääketiedettä opiskelemaan ja nyt naurattaa kun ystävä ylpeänä kertoo asiasta. En halua tietää millaisia lääkäreitä sieltä valmistuu enkä ymmärrä asialla ylpeilyä. Jos ei Suomeen päässyt niin ei kai riittänyt aivot.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Ihanan katkeraa valittaa jossain Vauva-palstalla, kun joku toinen elää unelmaansa ja tekee elämässään sitä mitä haluaa.
En mä millään tasolla katkera ole. Omat lapset opiskelevat Helsingin yliopistossa. En ymmärrä mitä kadehdittavaa Romanian ostetulla tutkinnolla on?
Vierailija kirjoitti:
Kiva ystäväsi tyttärelle että pääsi opiskelemaan, mutta pari romanialaista ihmistä tuntevana ja heidän kokemuksia kuunnelleena voin sanoa että siellä ei ainakaan sairaaloissa ole kehumista.
Sairaalat eivät ole lääkäreitä eikä Romanialaiset tyhmiä. Köyhiä kyllä nykyään mutta pikkuhiljaa kai toipumassa lähihistoriastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan katkeraa valittaa jossain Vauva-palstalla, kun joku toinen elää unelmaansa ja tekee elämässään sitä mitä haluaa.
En mä millään tasolla katkera ole. Omat lapset opiskelevat Helsingin yliopistossa. En ymmärrä mitä kadehdittavaa Romanian ostetulla tutkinnolla on?
Mistäs sinun lääkärin tutkinto on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei suomeen päässyt niin ei koko ihmisen pitäisi olla lääkäri jos on niin vähän aivosoluja. En mä tätä ystävälle päin naamaa voi sanoa, suuttuu. Mutta siinä minun mielipide.
T. apSuomessa on paljon lääkäreitä jotka ei Suomessa ole opiskelleet. Ja Suomesta ei löydy länsimaailman parhaat korkeakoulut vaan USAsta, Englannista ja ehkä jostain Saksasta, Sveitsistä tai Hollannista. Joten monilla muualla opiskelleilla on enemmän aivosoluja kuin Suomessa opiskelleilla.
Romanissa on tunnetusti yliopistojen taso huono. maksamalla pääsee jo tentistäläpi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostetulla? Varsinainen opiston käynyt olet. Ja veemäiinen tai ns trolli.
Romania kuuluu EU:hun ja siellä suoritetut tutkinnon tunnustetaan ilman mitään erillisiä kokeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, jos et ole katkera, niin ehkä olet vain huono tyyppi, joka ei osaa iloita muiden onnistumisista. En tiedä. Minä en voi sanoa että ajattelisin hirveästi ystävieni lapsia yleisellä tasolla, mutta totta kai toivon heidän lapsilleen kaikkea hyvää elämässään. Jos oman ystäväni lapsi muuttaisi Romaniaan, olisin iloinen hänen puolestaan, koska se on varmasti hieno seikkailu, joka opettaa paljon elämästä.
Vierailija kirjoitti:
LOL,
Romanian saavutukset tieteissä noin yleisesti ovat kovin ohuenlaiset. Varmaan laadukasta opetusta :D
Lääkikseen sisäänpääsy on Romaniassa helppoa, mutta opinnot eivät sitä ole. Osa joutuu tämän vuoksi keskeyttämäänkin opintonsa. Koulutus on tasokasta, hyviä lääkäreitä sieltä tulee.
https://www.maailmalle.net/kokemukset/romaniassakin_voi_opiskella_laake…
Vierailija kirjoitti:
Tuskin niillä papereilla suomessa virkaa saa. Hieno juttu, jos hän jää sinne lääkäriksi.
Romania on EU-maa, ja EU-maassa lääkäriksi opiskellut voi automaattisesti toimia lääkärinä muissa EU-maissa, myös Suomessa.
Minunkin poikani opiskelee lääkäriksi etelä-Euroopassa, ei Romaniassa. Opiskelu on englanniksi, sekä nyt myöhemmin myös paikallista kieltä on osattava. Tenteistä on päästävä läpi, ei niitä voi ostaa, eikä sisäänpääsyä kouluunkaan voinut ostaa. Hän pääsi kansainväliseen vaihtoon jäätyään Suomessa varasijalle, ja hyvä niin. Ko. maassa on opiskelijoita ympäri Eurooppaa, ja hyvä henki, opiskelu toki maksaa. Ap vaikuttaa ilkeältä ja katkeralta, poikani on älynsä ja luonteensa puolesta täysin omalla alallaan, ja palaa aikanaan Suomeen, ehkä hoitamaan juuri sinua, aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson kyllä Riikan ja Tarton lääkäreitäkin pahalla. En luota ei kotimaiseen.
Kysytkö jokaiselta lääkäriltä, joka sinua on hoitanut että missä hän on koulunsa käynyt? Entä arvosanat?
Yleensä kysyn. Arvosanoja en kehtaa kysellä, se menee ehkä epäkohteliaaksi. Mutta kun paljastui ettei lääkäri ole opiskellut Helsingin yliopistossa, niin en enään mene uudestaan sille. Terveys menee kaiken edelle.
Ap
Siinä onkin sitten karsittavaa, kerta ei Kuopiossa, Oulussa, Tampereella tai Turussa opiskelleet lääkärit käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei suomeen päässyt niin ei koko ihmisen pitäisi olla lääkäri jos on niin vähän aivosoluja. En mä tätä ystävälle päin naamaa voi sanoa, suuttuu. Mutta siinä minun mielipide.
T. ap______
Mun tyttäreni opiskelee lääketiedettä Sveitsissä, toinen tytär oikeusitiedettä USAssa.
Revi siitä, AP.Eikö heidänkään aivosolut riittäneet helsingin yliopistoon?
Minun aivosoluni kertovat, että Helsinki kirjoitetaan isolla alkukirjaimella. Ja tämän lauseen pitäisi kieliopillisesti oikein mennä: "Eivätkö heidänkään aivosolunsa riittäneet Helsingin yliopistoon?"
Minä tunnen ihmisiä, jotka ovat eläneet koko elämänsä samassa kaupungissa (Helsinki/Tampere), käyneet koulut siellä ja sitten siirtyneet työelämään yllättäen tällä samalla paikkakunnalla. Kaverit olleet osaksi samoja jo lukioajoista lähtien, ja perhe ja kaikki tukiverkot olleet aina aivan käden lähettyvillä.
Ovathan hekin eläneet hyvää elämää, mutta kyllä mä väitän, että omalla tavallaan ulkomaille - etenkin Romanian kaltaiseen maahan - muuttaminen kasvattaa aivan mielettömästi enemmän, koska siellä joutuu oikeasti venymään ja tekemään asioita, jotka eivät tule ihan sormia napsauttamalla.
Ei itsestään selvin ja loogisin valinta elämässä ole aina se paras.
Vierailija kirjoitti:
T ap
Et taida ymmärtää tämän kaiken seurauksia
Et taida itse ymmärtää. Toki Romaniassa on erilaiset vaatimukset lääkärin koulutuksessa kuin Suomessa. Jos palaa Suomeen, hänen täytyy tietenkin saada lupa toimia lääkärinä Suomessa. Siinä hyvin tarkkaan katsotaan miltä osin tutkinto on soveltuva ja miltä osin vaatii täydennystä.
Suuri etu valmiista tutkinnosta tietysti on. Fiksu tyttö. Ei jäänyt turhaan odottelemaan josko ensi vuonna pääsisi sisään lääkikseen. Tiedän esim. arabin, joka pääsi suoraan amanuenssivaiheeseen kotimaan tutkinnollaan.
Ja ap, miksi edes kuvittelet, että tytär palaa Suomeen? Kun tutkinto on jo ulkomailta, on henkisesti helpompaa suunnata johonkin toiseen maahan, vaikkapa Saksaa tai Norjaan, jossa palkka kun on parempi kuin täkäläisellä tk-lääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oppiminen tapahtuu työelämässä ja erikoistuessa.
En mielelläni olisi tollojen koekaniinina
Poikani odottelee vieläkin allergiatestilähetettä, jonka ulkomaalainen tk-lääkäri laittoi. Vai laittoiko? Aikaa on siitä kulunut kuukautta vaille vuosi jo. Poika on edelleen ihottuman kourissa eikä lähetettä kuulu.
Kyllä suomalaisillekin lääkäreille unohduksi sattuu. Tai on voinut tapahtua tekninen virhe, eikä tehty lähete olekaan mennyt perille. Normaalijärjellä varustettu potilas olisi jo kysellyt lähetteen perään.
Sinulla ei taida olla lapsia? Jos on, millä alalla ovat?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei taida olla lapsia? Jos on, millä alalla ovat?
Toinen opiskelee psykologiaa ja toinen oikeustiedettä Helsingin yliopistossa, kiitos kysymästä.
T ap
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole väliä kuka minä olen. Menestynyt kuitenkin olen ja ihan helsingin yliopiston käynyt. En romanian :D
Tuskin olet. Luultavasti trolli. Sivistyneistö ei tänne tule tämänkaltaisia aloituksia kirjoittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T ap
Et taida ymmärtää tämän kaiken seurauksia
Et taida itse ymmärtää. Toki Romaniassa on erilaiset vaatimukset lääkärin koulutuksessa kuin Suomessa. Jos palaa Suomeen, hänen täytyy tietenkin saada lupa toimia lääkärinä Suomessa. Siinä hyvin tarkkaan katsotaan miltä osin tutkinto on soveltuva ja miltä osin vaatii täydennystä.
Väärin. EU-maassa opiskellut ei tarvitse mitään erillisiä lupia toimiakseen lääkärinä toisessa maassa. Mitään täydennyskoulutuksia ei vaadita.