Miten olette saaneet alle 0.5% marginaalin asuntolainaan?
Täällä vähän väliä kehuskellaan tosi alhaisilla marginaaleilla, mutta kukaan ei selvennä että millä ehdoilla sellaisen saa?
Meille tarjottiin samposta reilu vuosi sitten 0.55%:n marginaalia ja pidimme sitä hyvänä. Nyt se ei ilmeisesti enää olekaan? Nordeassa eivät luvanneet kuin 0.6, ja sanoivat vielä että Helsingissä kyllä mennään alemmaskin (samaan 0.55:een) mutta heidän konttorissa ei.
Lainaa 160 te, asunnon arvo noin tuplat ja nettotulot reilut 4500 e/kk. Ei muita lainoja. Molemmilla vakituiset työpaikat alalla jossa on jopa työvoimapulaa.
Kommentit (27)
vaatii tietty halukkuutta hoitaa raha-asioita kun täytyy käydä usean pankin kanssa lainaneuvotteluja, mutta se on kilpailuyhteiskunnan tapa
eri pankeilla on lainaehtoihin omia juttujaan, täytyy lukea papereita, neuvotella ja vääntää, silleen ne saa
Omaa rahoitusta on noin 100 te ja lainaa 160 te. (Rakentamiseen käytetty melkein 100 te omaa rahaa). On siis riskitön pankille. Kaikki muukin rahaliikenne ja sijoitukset siirrettiin sampoon. Silti marginaaliksi 0.55. Pitää kai kilpailuttaa lisää.
Nyt on lisäksi sidottu 100 te kiinteään korkoon 3.75% 15 vuodeksi. Onnistuukohan sille 60 te:lle saamaan alhaista marginaalia?
ap
Meillä lainaa 250+ k¿, ja asunto ostettu 100 % lainoituksella. Tosin reaalivakuudet ovat kunnossa ja kattavat tuplasti lainan. Muutenkin suhteet pankkiin kunnossa ja pitkä asiakassuhde takana. Jonkun sijoitusvakuutuksen jouduimme ottamaan tuohon lisäksi, mutta siinä ei ole minimisijoitusta ja voimme katkaista sen kun haluamme (teimme jo niin).
Kilpailutimme pankit lainaa ottaessa, toiseksi paras tarjous oli 0,45 %, muut olivat tasan 0,5.
Lainaa noin 190 000e ja omaa rahaa kiinni noin 100 000e.
Nordeasta saimme tämän marginaalin, olemme kaiketi ihan hyviä asiakkaita. Mulla ei siellä muuta kuin 50% tästä asuntolainasta, mutta miehellä paljon osakkeita ja rahastoa.
ja marginaali Espoossa 0.45. Ehkä se sitten vaan on niin että täällä on kilpailu kovempaa.
Kiinteäkorkoista ette tällä hetkellä saa noin edullisesti, joten tuskin kannattaa pankkia vaihtaa - ja kiinteäkorkoistahan ei voi niin vaan takaisinkaan maksaa ja pankkia vaihtaa.
Meillä on Tampereella 0.45, lainaa 150 k¿. Ihan taviksia ollaan, nettotulot (minä nyt äitiysvapaalla) 3500 e, nousevat siitä noin tonnin, kun palaan töihin. Olen oikein tyytyväinen.
Oli ihan hyvä veto, siinä on korko sen 3.75% koko 15 vuotta. Koko lainalle ei otettu koska se laina ei jousta. Maksueriä ei siis voi muuttaa ilman sanktioita. Loput lainasta joustaa, tosin kohta se alkaa jo olemaan kalliimpaa kuin 3.75%.
ap
huhtikuussa oli ollut jo kuulemma 4.3 % ja nyt varmaan vielä enempi...
Joten oli teillä hyvä veto...
että miksi me saimme " vain" 0,55% marginaalin Nordeasta 1,5 vuotta sitten, vaikka meillä omarahoitusosuus oli yli 80 000 eur ja lainaa otettiin hieman alle 120 000. Lisäksi nettotulot vähintään 4000 eur/kk. Ei muita lainoja ollenkaan.
Olen kuullut, että jotkut muut ovat saaneet huonommallakin tilanteella parempia marginaaleja. Ihmettelen todella asiaa. Tosin mieheni on kotoisin toisesta pohjoismaasta, vaikka asuukin pysyvästi täällä, ja minä hoidin lainaneuvottelut. En tiedä olisiko tulos ollut eri, jos hän olisi pystynyt käymään lainaneuvottelut.
Vierailija:
että miksi me saimme " vain" 0,55% marginaalin Nordeasta 1,5 vuotta sitten, vaikka meillä omarahoitusosuus oli yli 80 000 eur ja lainaa otettiin hieman alle 120 000. Lisäksi nettotulot vähintään 4000 eur/kk. Ei muita lainoja ollenkaan.Olen kuullut, että jotkut muut ovat saaneet huonommallakin tilanteella parempia marginaaleja. Ihmettelen todella asiaa. Tosin mieheni on kotoisin toisesta pohjoismaasta, vaikka asuukin pysyvästi täällä, ja minä hoidin lainaneuvottelut. En tiedä olisiko tulos ollut eri, jos hän olisi pystynyt käymään lainaneuvottelut.
Ota yhteyttä pankkiin ja vaadi pienempää marginaalia. Asiallisesti, nykyiset marginaalit ovat pienempiä, pitäisikö teidänkin marginaalia tarkistaa vähän... Ja aina voi sivulauseessa mainita myös harkitsevansa pankin vaihtoa (mitä mun mielestä kannattaa tosissaan harkita jos pankki ei tule yhtään vastaan). Meillä tippui marginaali 1v jälkeen tällä tavalla.
ja kuinka paljon mahdollisesti muut tilinhoitomaksut muuttuvat muutoksen myötä. Kyse saattaa pienemmässä lainassa olla parin euron heitosta kuukausierässä!
taida merkitystä olla marginaaliin; meillä omaa rahaa 260k¿ ja lainaa otettiin 200k¿ 0,5 % marginaalilla. Pitäis varmaan kilpailuttaa uudelleen.
Ei siis paljon mitään. Lisäksi vaikutti myös asiakaspalvelijan asenne, aika nihkeästi tuli lainalupaus ja kesti monta päivää.
Että maksaako vaivaa. Mutta tietysti kotiinpäin kaikki..
Vierailija:
ja kiinteäkorkoistahan ei voi niin vaan takaisinkaan maksaa ja pankkia vaihtaa.
Kaikkihan on vaan kiinni siitä, minkälaisen sopimuksen tekee. Meillä kiinteäkorkoinen laina ja lisälyhennyksiä voi tehdä halutessaan tai vaikka maksaa koko lainan pois ennen aikojaan.
Tampereella huomattavasti alhaisemmat.
Sampo lupasi 0,35 (laina 170000 ja oma rahoitus 60000) mutta oma pankki Nordea antoi 0,30, koska olemme olleet avainasiakkaita jo 10 vuotta. Muita lainoja ei ole ja säästössä n. 85000.
Säästöt rahastoissa (ei tosin Nordean rahastoissa), koska niiden vuosituotto on ollut viime vuosina keskimäärin 30% vuodessa. Ei kannata näin alhaisilla asuntolainen koroilla myydä ja laittaa lainan maksuun. Mielummin nostaa rahastosta voittoja.
Muilta pankeilta emme edes kysyneet. Itse kotihoidontuella ja miehen nettotulot n. 4000/kk.
Kilpailuttakaa nyt hyvät ihmiset lainanne uudestaan!
ja sitten meilläkin osa lainasta joustavaa euriboriin sidottua
Mutta pankit halusivat meidät, koska meillä oli niin suuri omarahoitusosuus asuntoomme (85 000 e) joten laina on pankille riskitön. Lainaa haettiin ja myönnettiin 150 000, jota tosin emme aio nostaa kokonaan, ehkä 130 000. Marginaali siis muistaakseni 0, 48%. Myönnettiin keväällä.