Miksi nuoret kutsuvat avovaimoa/miestä tyttö/poikaystäväksi?
En tiedä olenko ihan fossiili ja vanhanaikainen, mutta olen pistänyt merkille, että nuoret eivät oikein ota sitoutumista nykyaikana kovinkaan tosissaan. Nuorilla tarkoitan alle 35-vuotiaita.
Lähes jokainen avoliitossa asuva nuori mies ja nainen kutsuu avopuolisoon tyttöystäväksi tai poikaystäväksi.
Tulee mieleen myös takavuosien Anna ja Sebastian blogi, jossa tämä somepariskunta meni naimisiin, mutta vielä häiden jälkeenkin olivat vain tyttö- ja poikaystävä. Aika pian sitten erosivatkin.
Kertooko nämä termit nykynuorten sitoutumisen tasosta, ettei suhteita enää oteta niin vakavasti?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, minkä ikäistä ihmistä voi vielä kutsua tytöksi tai pojaksi? Kolmikymppisen kutsuminen tyttö-/poikaystäväksi on vähättelevää: "hän ei ole sen arvoinen, että kutsuisin MIES- tai NAIS-ystäväksi, vaan seksisuhteemme on jämähtänyt teinitasolle..."
Miten niin seksisuhteemme? Eikö tässä puhuta parisuhteista? Vai sinun logiikallasiko tyttö/poikaystävä tarkoittaa seksiä ja mies/naisystävä jotain erilaista(?) seksiä?
Normaalisti parisuhde on seksisuhde - ja paljon muutakin voi toki olla. Mutta suhde perustuu miehen säännölliseen seksin tarpeeseen, naisen turvallisuuden tarpeeseen, jne. Sama pätee niin tyttöihin ja poikiin, kuin naisiin ja miehiin. Mutta kuinka arvokkaasti toista haluaa nimitellä, kun ei olla enää teinejä/nuoria, kertoo asenteesta omaan, vakituiseen/elinikäiseen seksikumppaniin.
Minusta on jotenkin hassua, että käytät mieluummin kumppanistasi ilmaisua "oma vakituinen seksikumppani" ja parisuhteesi on sinulle synonyymi vakituiselle seksisuhteelle. Monille näiden merkityksessä on aika paljon eroa. Kai tiedät, että joillakin voi olla vakituinen seksisuhde vaikka se ei ole lähelläkään parisuhteen kaltaista tilaa?
Suhde voi muuttua platoniseksi, tai siinä voi olla platonisia kausia, eikä se välttämättä tee suhteesta yhtään vähemmän arvokasta. Lähtökohtaisesti suhde kuitenkin AINA perustuu seksiin. Mies ei muuten ottaisi naisystävää - hän ottaisi vain ystävän. Tai kodinhoitajan. Se kuinka suhde tältä seksuaaliselta pohjalta etenee, on toinen asia. Huom. seksuaalisuus on moniulotteinen asia.
Jos seksisuhteeseen ei kaipaa ylimääräisiä juttuja, sitten niitä ei vain ole; parisuhde on extralla höystetty seksuaalinen tai seksuaalissävytteinen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asuminen voi tarkoittaa huonoa seksielämää. Liitto voi tarkoittaa sitä, seurustelu voi tarkoittaa sitä.
Nuoret käyttää toisistaan nimitystä tyttö/poika, aikuiset vähätellessään kumppaninsa arvoa.
Minä en ainakaan ajattele sitä noin. Minusta on ihan ok, kun miesystäväni kutsuu minua tyttöystäväksi. Minua ei myöskään häiritse, kun työkaveri tulee kahvihuoneeseen kysyen "mitäs tytöt". Olisi jotenkin ankeampaa, jos hän sanoisi "mitäs naiset".
Kyllä minua vaan huvittaa, kuinka joitakin niin kovasti kaivelee, että jotkut voivat ihan vakavissaan olla ja asua yhdessä, ilman että aikovatkaan naimisiin mennä. Onko teillä noin paha olla omissa avioliitoissanne, ettette siedä sitä, että kaikki eivät halua astua samaan miinaan?
Ja toisekseen, olen itse avoliitossa mieheni (kyllä, hän on minun mieheni) kanssa, ja kyllä meilläkin on vastoinkäymisiä ollut ihan ilman papin sanojakin. Yhtä tavalla mekin olemme tehneet päätöksen pysyä yhdessä ja rakastaa toisiamme niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä. Emme ole vaan kokeneet tarpeelliseksi muille asiasta huudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, minkä ikäistä ihmistä voi vielä kutsua tytöksi tai pojaksi? Kolmikymppisen kutsuminen tyttö-/poikaystäväksi on vähättelevää: "hän ei ole sen arvoinen, että kutsuisin MIES- tai NAIS-ystäväksi, vaan seksisuhteemme on jämähtänyt teinitasolle..."
Miten niin seksisuhteemme? Eikö tässä puhuta parisuhteista? Vai sinun logiikallasiko tyttö/poikaystävä tarkoittaa seksiä ja mies/naisystävä jotain erilaista(?) seksiä?
Normaalisti parisuhde on seksisuhde - ja paljon muutakin voi toki olla. Mutta suhde perustuu miehen säännölliseen seksin tarpeeseen, naisen turvallisuuden tarpeeseen, jne. Sama pätee niin tyttöihin ja poikiin, kuin naisiin ja miehiin. Mutta kuinka arvokkaasti toista haluaa nimitellä, kun ei olla enää teinejä/nuoria, kertoo asenteesta omaan, vakituiseen/elinikäiseen seksikumppaniin.
Minusta on jotenkin hassua, että käytät mieluummin kumppanistasi ilmaisua "oma vakituinen seksikumppani" ja parisuhteesi on sinulle synonyymi vakituiselle seksisuhteelle. Monille näiden merkityksessä on aika paljon eroa. Kai tiedät, että joillakin voi olla vakituinen seksisuhde vaikka se ei ole lähelläkään parisuhteen kaltaista tilaa?
Suhde voi muuttua platoniseksi, tai siinä voi olla platonisia kausia, eikä se välttämättä tee suhteesta yhtään vähemmän arvokasta. Lähtökohtaisesti suhde kuitenkin AINA perustuu seksiin. Mies ei muuten ottaisi naisystävää - hän ottaisi vain ystävän. Tai kodinhoitajan. Se kuinka suhde tältä seksuaaliselta pohjalta etenee, on toinen asia. Huom. seksuaalisuus on moniulotteinen asia.
Jos seksisuhteeseen ei kaipaa ylimääräisiä juttuja, sitten niitä ei vain ole; parisuhde on extralla höystetty seksuaalinen tai seksuaalissävytteinen suhde.
Niin? En nyt silti vieläkään käsittänyt, miksi kutsut normaalia parisuhdetta mieluummin seksisuhteeksi kuin ihan vain parisuhteeksi. Jos esimerkiksi tapaat jonkun sukulaistätisi, joka ei ole tavannut kumppaniasi, esitteletkö, että tässä on seksikumppanini? Sen sijaan, että sanoisit, että hän on miesystäväsi tai puolisosi.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin kuulostaa oudolle, kun aikuiset puhuu tyttö- ja poikaystävistä. Ainakin jos on oltu vuosia yhdessä. Ei sillä, ei se mitenkään häiritse tms, mutta minä en osais aikuista miestä kutsua poikaystäväksi, varsinkaan kun on yhteiset lapset.
Itsellä on käynyt lääkärissä niin, että olen itse puhunut miehestä ja lääkäri poikaystävästä. Ikää minulla oli lähemmäs 40v.
Mätisäkiksi oon pruukannu kutsua ja tuntuu tuo tykkäävän.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä siinä, että poika-/tyttöystävä kertoo seurustelusuhteesta, ei vakiintuneesta parisuhteesta.
Tyttö-/poikaystävä kertoo mielestäni alaikäisten seurustelusuhteesta. Olisi todella outoa sanoa aikuista kumppaniani poikaystäväksi. Sanon miesystäväksi.
Käytän kumpaakin sekaisin.
Miksi?
No emmä tiiä.
Ohan se mun poika/miesystävä vaikka on avomies.
Harva yliopisto-opiskelija viittaa puolisoonsa avopuolisona, se ty/py nyt vaan sopii kaikenlaisiin suhteisiin, asutaan yhdessä vai ei, ja sitä sitten moni tottumuksesta käyttää.
Ei ainakaan sitoutumiseen mitenkään liity, johan tässä on 7 vuotta asuttu yhdessä.
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä siinä, että poika-/tyttöystävä kertoo seurustelusuhteesta, ei vakiintuneesta parisuhteesta.
Tyttö-/poikaystävä kertoo mielestäni alaikäisten seurustelusuhteesta. Olisi todella outoa sanoa aikuista kumppaniani poikaystäväksi. Sanon miesystäväksi.
No sehän on englanniksi girlfriend ja boyfriend.
Ihan aikuisillakin.
Ei todellakaan mikään manfriend tai womanfriend 😅
Spouse taas aika vahvasti viittaa avioliittoon.
Joten meille nuorille se on kyllä ihan luonnollista sano tyttö/poikaystävä, tuntuu normaalilta, kun tuota enkkuakin miettiin.
Ja siis itse opiskelen yliopistossa englanniksi vaikka minkämaalaisten kanssa, puolisokaan ei ole suomalainen + kaikki Netflixit sun muut päälle.
Joten kyllä, toki se englannin kielinen tapa sanoa asia normalisoituu meidän nuorten elämässä helposti.
Olen siis ysärilapsi.
Kutsun kumppaniksi sen jälkeen kun on ylitetty se kynnys että tarkoitus on jatkaa seurustelua suhteellisen pysyvästi. Myös satunnaisesti poikaystäväksi joissain tilanteissa. Töissä en yleensä mainitse lainkaan koska parisuhdetilanteeni ei kuulu sinne, mutta jos mainitsisin niin kumppani.
Tämä siis riippumatta asutaanko yhdessä tai onko käyty maistraatissa hakemassa paperi.
Olen aika yksityinen ihminen. Omasta mielestäni se että olenko suhteessa ja millaisessa, ja kuka asuu missäkin osoitteessa, ei oikeastaan kuulu kenellekään suhteemme ulkopuoliselle. Ei edes meidän tapauksessa kelalle kun ei haeta asumistukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on englanniksi girlfriend ja boyfriend.
Ihan aikuisillakin.
Ei todellakaan mikään manfriend tai womanfriend 😅
Spouse taas aika vahvasti viittaa avioliittoon.
Joten meille nuorille se on kyllä ihan luonnollista sano tyttö/poikaystävä, tuntuu normaalilta, kun tuota enkkuakin miettiin.
Ja siis itse opiskelen yliopistossa englanniksi vaikka minkämaalaisten kanssa, puolisokaan ei ole suomalainen + kaikki Netflixit sun muut päälle.
Joten kyllä, toki se englannin kielinen tapa sanoa asia normalisoituu meidän nuorten elämässä helposti.
Olen siis ysärilapsi.
Englanninkielessä on myös käsite ladyfriend, mutta koskee enemmänkin hiukan iäkkäämpiä ihmisiä, ketkä ko. termiä käyttävät.
Mutta ehkä tyttöystävä oli vaikka 19 :)