Perheellämme EI OLE VARAA savuloheen!
Kyllä on tuskaa mennä perheen kanssa kalatiskin edestä. Lapset kyllä näkevät kaikki ne merenherkut, mutta milläs köyhä niitä ostaa? Napsaa se suu köyhälläkin savulohelle, mutta millä hän sitä ostaa? Millä? Selitäpä se, sinä mokoma möhömaha!
Kyyneleet lasten poskilla
Kommentit (98)
4 savulohi valmis salaattia jotain 16€ yhteensä ....tai salaatti baarin annos jotain 5-6€ lohta salaatissa. Kyllä kerran kuussa voi 700 € työttömyyskorvauksella ostaa lohta yhtä paljon kuin lihaakin. Lapsilisä 100€ kk kyllä riittää kalaan . Turha uikuttaa kateellisena jos tuhlaa rahansa turhaan. Monet saa palkkaa 1000€ kk ja pärjää silti eikä käy kerjuilla ruokajonoissa. Möhömaha on siis itsellänne.
Onko se aasialainen lohi tosiaan hyvää, vai pitääkö tuunata? Siis savut idästä haettu.
Vierailija kirjoitti:
Savulohen sijaan voi savustaa itse takassa soijarouhetta. Lapsille maistuu ja ilmasto kiittää!
Paljonkohan takan muuraaminen kerrostaloasuntoon maksaa?
Meillä on fäärsaarelainen au pair poika joka valmistaa maittavia kalaherkkuja.
Ei lapsia tartte opettaa hienoille ja kalliille ruuille. Perusravinto riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. (Savustuslaatikko on 10€, purut 5€ ja lohenpala 5-10€.) Jos valmiina ostaa niin just katoin että valmiiksi savustettu lohenpala 700 g 5-10€. Säästä vuosi niin varmaan syötte savulohta.
Mistä saa savustuslaatikon kympillä? Halvin jonka olen nähnyt on 29,90 e.
Pari kertaa viikossa syön lohta. Savulohesta en pidä, mutta muussa muodossa. Olen ihan tavis eläkeläinen ja syönyt noin jo kymmenen vuotta. Kaikki muukin syöminen on terveellistä avokadoineen ja oliiviöljyineen ecr. Ei ole kallista.
Ei lapsuudessa ollut muuta kuin harvoin pakaste seitä ja silakkaa. Maksalaatikkoa ja lauantai makkara pyttipannua syötiin puolet kuukaudesta. Saattoi mennä monta päivää ettei mitään ollut kaapeissa. Pelkällä kouluruualla piti paastota. Kaapit kun tyhjeni niin ei niitä ollut mikään kiire täyttää. Vanhempien viikonloppu huvit olivat tärkeimpiä joihinka tingittiin ruuasta. Harmitti kun olisin tykännyt tehdä ruokaa eikä annettu rahaa kauppaan. Odotti että pääsee itse sitä tienaamaan ja kaupasta ostamaan ruuanlaitto aineksia. Pienipalkkasiin osa-aika töihin siihen aikaan hyvin pääsi jo 17-vuotiaana.
Meillä nykyään riittää joka viikkoiseen savuloheen rahat jota laitetaan aamupalalla leivän päälle, se kuuluu peruselintarvikkeisiin. Vähän aikaa joskus oli niin tiukkaa hetken aikaa että jopa piti ottaa kaikkein halvinta ruokaa suuren investoinnin takia. Kaikesta muista turhista huveista ennemmin tingitään. Ruuasta ei tavallisesti tingitä säästelläkseen sitä johonkin muuhun. Kesällä sähkösavustimessa ulkona mutta ei siitä tule ihan samanlaista kun kaupan savulohi. Se on vähän samanlaista kuin uunissa olisi paistettu. Uunilohta välillä paistelen ja loput kylmänä salaattiin.
Ei minullakaan ole. Osta kalapuikkoja niinkuin minä.
Minä ostin just lohifileen -60%, kaapissa on vajaa pullo savuaromia, näillä konstein mennään.
Minä olin jo ihan pienenä savukalan ja graavilohen perään, sitä lohta sai jouluna, savusiikaa sukulaisen mökkinaapureilta kesälomalla.
Et jää mistään paitsi, kaupasta saatava kala on niin vanhaa että se on syömäkelvotonta. Itse en kalastajana koske pitkällä tikullakaan.
Harva pääsee sitä kalastamaan. Päiväys kun alkaa menemään niin eikö ne pura vakuumi pakkauksista sitä tiskille ja ihmiset kuvittelevat ostavansa tuoretta :) Kala keittoihin ja uuni ruokiin ostan usein pakaste lohta, eikä pakasteita ei ole kiire käyttää ja vakuumi pakkaus savu kala on pakko kelvata kun en ole kalastaja. Joku kesällä kalastusta harrastelijakin laittoi pakastimeen sitä koko talveksi eikä haukkunut yhtään että se on huonoa kalaa.
Meillä on varaa savuloheen, mutta ei ole varaa tekokynsiin, tatuointeihin tai ripsien pidennyksiin.
Kokonainen lohi usein tarjouksessa n 8e kilo. Fileoit ite ja perkeistä soppaa.
Sähkösavustin motonetistä 39e. Savustuspurut 3e, niillä savustaa useamman kerran.
Kaikki "luksus" ei oo aina niin luksusta välttämättä jos ei väkisin halua maksaa turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsuudessa ollut muuta kuin harvoin pakaste seitä ja silakkaa. Maksalaatikkoa ja lauantai makkara pyttipannua syötiin puolet kuukaudesta. Saattoi mennä monta päivää ettei mitään ollut kaapeissa. Pelkällä kouluruualla piti paastota. Kaapit kun tyhjeni niin ei niitä ollut mikään kiire täyttää. Vanhempien viikonloppu huvit olivat tärkeimpiä joihinka tingittiin ruuasta. Harmitti kun olisin tykännyt tehdä ruokaa eikä annettu rahaa kauppaan. Odotti että pääsee itse sitä tienaamaan ja kaupasta ostamaan ruuanlaitto aineksia. Pienipalkkasiin osa-aika töihin siihen aikaan hyvin pääsi jo 17-vuotiaana.
Meillä nykyään riittää joka viikkoiseen savuloheen rahat jota laitetaan aamupalalla leivän päälle, se kuuluu peruselintarvikkeisiin. Vähän aikaa joskus oli niin tiukkaa hetken aikaa että jopa piti ottaa kaikkein halvinta ruokaa suuren investoinnin takia. Kaikesta muista turhista huveista ennemmin tingitään. Ruuasta ei tavallisesti tingitä säästelläkseen sitä johonkin muuhun. Kesällä sähkösavustimessa ulkona mutta ei siitä tule ihan samanlaista kun kaupan savulohi. Se on vähän samanlaista kuin uunissa olisi paistettu. Uunilohta välillä paistelen ja loput kylmänä salaattiin.
Jos savustimesta tulee uunilohta, niin savustat väärin. Kuivaa kalaa/fileitä hieman talouspaperilla ja laita riittävästi puruja, pari kourallista sinne pohjalle.rasvapelti kalan ja purujen väliin. Paremmissa savustimissa on termostaatti jolla lämpötilan saa pidettyä sopivana, jos ei ole niin kokeilemalla selviää sopivat savustusajat. Yleensä isommalle fileelle puolisen tuntia ja koko kalalle 40-60 min. Riippuu kalan koosta ja savustimesta mutta noista voi aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei meiilläkään, harmittaa. Eilen tuli palkka reilut 2900 euroa, tänään laskujen maksamisen jälkeen enää 1400 euroa 😥. Ei paljon savulohia ostella.
Kyllä 700 kiloa savulohta on mielestäni aika paljon.
Joku sano että kerrostalossa ei tee sähkösavustimella mitään. Kyllä tekee jos vaikka autopaikoilla on sähköpistokkeet. Se putkimallinen sähkösavustin on helppo kantaa sinne parkkikselle ja savustella siellä se tunteroinen. Yleensä niistä autopaikkojen pistokkeista saa kakai tuntia sähköä kerrallaan, se riittää hyvin.
Mistä saa savustuslaatikon kympillä? Halvin jonka olen nähnyt on 29,90 e.