Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html
HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.
He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa oli käynyt vielä jälkeenpäin katsomassa kuollutta poikaa. Nyt ei kuulemma enää puhuta kuulusteluissa, asianajat käskeneet vaieta, sairasta kaikki. Tässä on hyvä ennakkotapaus, tuomarit hei, kannattaisi tehdä kunnon tilit tekijöille pitkäkestoisuuden ja kaveruuden takia.
Miten asianajaja voisi käskeä vaikenemaan? Tai vanhemmat? Sairasta!!!
No oisko se vähän niinku asianajajan duuni, jos se on hänen edustamansa syytetyn/epäillyn parhaaksi? Tsiisus
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ala-asteelta yks kokemus mun mielestä onnistuneesta tavasta reagoida kiusaamiseen. Pari tyttöä mun silloiselta luokalta oli nimitelly yhtä luokan poikaa. Kun tämä kantautu opettajan korviin, niin opettaja piti sellasen puhuttelun ensin luokan edessä, ja sitten vielä kansliassa, että kyseiset nimittelijät itkua tihrustivat. Kyseessä miesopettaja, jolla vahva auktoriteetti. Kaikenlaiset nimittelyt ja kiusaamiset tosiaan päätty siihen. Itse ainakin todistaessa sen opettajan pelottavaa puhuttelua, mietin että onneks en niiden kiusaajien roolissa siinä ollu, enkä ikinä tulis olemaankaan. Selväksi tuli kaikille ettei sillä luokalla kiusata.
Uskon, että jos opettajien asenne olisi tällainen niin kiusaaminen vähenisi selvästi. Mutta Suomessa opettajien asenne on yleensä hyvin välinpitämätön js pahimmillaan kannustaa ja osallistuu kiusaamiseen. Tuo esille kuinka kiusattu on niin erilainen, on niin arka ja hiljainen. Samoin kuraattorit on yhtä tyhjän kanssa.
Opettajien koulutusta pitäisi uudistaa tässä asiassa ja kouluille kiertävä sosiaalityöntekijä joka käy ”haistelemassa” luokissa ilmapiiriä ilman varoituksia
Luigero kirjoitti:
Mädätköön sysipimeässä nämä tekijät. Aivan käsittämättömän raukkoja paskiaisia. Karma is a bitch - menitte pilaamaan elämänne mulkerot. Valitettavasti ystävänne elämän kustannuksella.
Te tekijävajakit jäätte elämän historiaan suurina epäonnistujina!
Valitettavasti karman varaan ei voi laskea mitään. Hyvät ihmiset kokee pahoja asioita, pahoja pääsee pälkähästä. Vasta kuoleman jälkeen nähdään, mitä tapahtuu. Tässä maailmassa paha ja hyvä taistelevat. Siksi olisikin oltava valppaana ja rukoiltava päivittäin.
Perheen sisällä, kun tapahtuu kiusaamista, nii nsiihen ei puutu kukaan, kun narskuvanhempi pitää kulissti kunnossa ja uhrin hiljennettynä pelolla ja väkivallan/hengen riistämisen uhalla:( Jatkuu aikusienkain hovin eli narskun aivopesemmien narsku/psykojatkkeidne aka sisarusten toimesta sama meno, sairasta ja voimat on kyllä lopussa:( Ja kukaan ei auta eikä usko, korkeintaan julkisessa terveydenhuollossakin hiljennetään ja turrutetaan lääkkeillä vaan ja vakuutellaan, et sisaruksesi varmasti "kiusaavat"sinu "aidosti rakastaen. Hrr,juupajuu, psykopaatit/narskut ja arakkaus ei saman lauseeseen mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Perheen sisällä, kun tapahtuu kiusaamista, nii nsiihen ei puutu kukaan, kun narskuvanhempi pitää kulissti kunnossa ja uhrin hiljennettynä pelolla ja väkivallan/hengen riistämisen uhalla:( Jatkuu aikusienkain hovin eli narskun aivopesemmien narsku/psykojatkkeidne aka sisarusten toimesta sama meno, sairasta ja voimat on kyllä lopussa:( Ja kukaan ei auta eikä usko, korkeintaan julkisessa terveydenhuollossakin hiljennetään ja turrutetaan lääkkeillä vaan ja vakuutellaan, et sisaruksesi varmasti "kiusaavat"sinu "aidosti rakastaen. Hrr,juupajuu, psykopaatit/narskut ja arakkaus ei saman lauseeseen mahdu.
Huh huh, liittyikö kenties yhden murhaajan taustaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI HS:n haastattelemat koulukaverit kertoivat, että poikaa kiusattiin peruskoulussa. Osa kertoi kiusaamisesta alaluokilla, osa yläluokilla, osa sekä että.
Kyse oli haastateltujen havaintojen mukaan nimittelystä, mollaamisesta, tönimisestä sekä lippiksen tai jonkin muun tavaran viemisestä.
Kiusaamiseen osallistuivat varsin monet muutkin koulukaverit kuin henkirikoksesta epäillyt kaksi poikaa. Osa haastatelluista oli havainnut myös epäiltyjen kiusanneen uhria, mutta eivät kaikki.
”Aika moni saattoi kiusata häntä välillä. Kaikki vaan ajattelivat, että hän on helppo kohde eikä vastusta ikinä. Hän oli tosi kiltti kaikille, eikä tehnyt kenellekään pahaa”, sanoo yksi uhrin entinen luokkakaveri.
”Se oli sellaista nimittelyä. Kukaan ei oikein puolustanut häntä”, kertoo toinen nuori.
Siis mitä nämä lapset ja nuoret ovat miettineet? Että kaikki kiusaavat yhtä vuodesta toiseen eikä kukaan puolusta eikä kukaan tuossa jutussakaan vaikuta näkevän tuossa mitään väärää, kukaan ei sano katuvansa ettei auttanut.
Aivan sairasta.
Joo tuollaista se kiusaaminen voi olla. Omat kokemukset on jo viime vuosituhannelta. Yrittiköhän tuossakaan tapauksessa kukaan auttaa poikaa? Oliko tilanne vain mennyt siihen, eikä kukaan puuttunut "kun se nyt vaan on sellainen", joka jää jalkoihin ja jolle kaikki voi syytää paskaaa ohikulkiessaan? Sairas maailma.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kauhea tapaus eikä murhaajia ja heidän vanhempiaan pidä puolustella.
Kuitenkin on sanottava että ymmärsin jo ennen lastemme syntymää että yksi keskeinen osa vanhemmuuttani on se että ennaltaehkäisen lasteni joutumista kiusatuksi. En ole ollut koskaan kiusattu koulussa tai töissä. Meillä on ollut jo pitkään riittävästi tietoa koulukiusaamisen vaikutuksista eikä epäselvyyttä kiusaamisen estämisen keskeisyydestä ole. Niinpä käytin huomattavan määrän energiaa ollakseni selvillä kolmen lapseni asioista. Hankkiuduin jo päiväkodeissa vanhempaintoimikuntiin ja kouluissa johtokuntiin ym. Opettelin tuntemaan muiden lasten vanhemmat vaikkei aina olisi tehnyt mieli seurustella heidän kanssaan. Omat vanhempani olivat koulun jälkeen talossamme vastassa, kun lapset tulivat koulusta ja ruokaa laittaessa jututtivat lapset ja seurasivat kavereiden toimintaa. Itse olen ns uraäiti (ison firman johtotehtävissä) ja en jäänyt kotiin hoitamaan heitä eli olin kotona vain 2-vuotiaaksi kunkin kohdalla.Tunnen kuitenkin lapseni, koska jokainen ilta ja viikonloput on ollut heille varattua aikaa ja se on se oleellinen asia. Yhden kerran tytärtä yritettiin vakavammin kiusata eikä touhu loppunut suosiolla. Lähetin asianajajan koululle hoitamaan homman.
Näin tämä nyt valitettavasti on. Jokaisella lapsella on vaara joutua kiusatuksi ja jokaisen vanhemman on mietittävä miten paljon panostaa lapsiinsa.
Minä panostin täysillä (mies itseänikin kovempi uratykki ja vähemmän arkena kotona) ja huokaisin viime vuonna helpotuksesta, kun kuopuskin aloitti hyvässä lukiossa lähes kympin keskiarvolla. Ovat nyt turvassa ja henkisesti vahvoja.
Suosittelen tätä tapaa niin kauan kunnes tähän maahan saadaan kunnollisia rakenteita kiusaamisen poistamiseksi.
Entäs oletko selvittänyt, onko omat lapsesi mahdollisesti kiusaajia? Pikkasen kuulostaa menneen överiksi tuo toimintasi, että ihan asianajaja koululle yhdestä yrityksestä...
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta pahin rangaistus olisi, jos pahantekijöitä voitaisiin parantaa sen verran, että he tajuaisivat miltä toisista on tuntunut ja mitä ovat tehneet.
Mä luulen, että nämä varhaislapsuudesta asti kaverina olleet kyllä kärsivät päänsä sisällä, kun vaan pääsevät sen manipuloijan vaikutuspiiristä pois. Jotenkin uhri ja synttärisankari vaikuttavat olleen kumman läheisiä, vähän kuin veljeksiä. Isät kait oli kavereita keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Onko naapureilla tietoa ovatkos pääosin työttöminä nämä murhaperheiden isä ja äitipuolet ja oikeat isät ja äidit?Ovatko saikulla nyt jos ovat töissä?
Jos opinahjoksi on merkitty Kontulan korkeakoulu, niin se kertoo aika paljon. Samaa sarjaa kuin nämä "elämän koulun" käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta pahin rangaistus olisi, jos pahantekijöitä voitaisiin parantaa sen verran, että he tajuaisivat miltä toisista on tuntunut ja mitä ovat tehneet.
Mä luulen, että nämä varhaislapsuudesta asti kaverina olleet kyllä kärsivät päänsä sisällä, kun vaan pääsevät sen manipuloijan vaikutuspiiristä pois. Jotenkin uhri ja synttärisankari vaikuttavat olleen kumman läheisiä, vähän kuin veljeksiä. Isät kait oli kavereita keskenään.
Taidat luulla harhoja. On sanottu, että jo tarhassa tuo muka "läheinen" synttärikaveri kiusasi eli lähes koko uhrin iän. Synttärityypillä oli sekopää isäpuoli kuvioissa. Biologisesta isästä ei ole kai missään erikseen kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ala-asteelta yks kokemus mun mielestä onnistuneesta tavasta reagoida kiusaamiseen. Pari tyttöä mun silloiselta luokalta oli nimitelly yhtä luokan poikaa. Kun tämä kantautu opettajan korviin, niin opettaja piti sellasen puhuttelun ensin luokan edessä, ja sitten vielä kansliassa, että kyseiset nimittelijät itkua tihrustivat. Kyseessä miesopettaja, jolla vahva auktoriteetti. Kaikenlaiset nimittelyt ja kiusaamiset tosiaan päätty siihen. Itse ainakin todistaessa sen opettajan pelottavaa puhuttelua, mietin että onneks en niiden kiusaajien roolissa siinä ollu, enkä ikinä tulis olemaankaan. Selväksi tuli kaikille ettei sillä luokalla kiusata.
Uskon, että jos opettajien asenne olisi tällainen niin kiusaaminen vähenisi selvästi. Mutta Suomessa opettajien asenne on yleensä hyvin välinpitämätön js pahimmillaan kannustaa ja osallistuu kiusaamiseen. Tuo esille kuinka kiusattu on niin erilainen, on niin arka ja hiljainen. Samoin kuraattorit on yhtä tyhjän kanssa.
Asiaa ei varmasti helpota sekään, että on paljon sijaisuuksia ja opettajat ei näin ollen tunne oppilaita ja ketkä vaativat erityihuomiota. Samoin tämä erityiskoulujen lakkauttaminen on ollut suuri virhe.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien koulutusta pitäisi uudistaa tässä asiassa ja kouluille kiertävä sosiaalityöntekijä joka käy ”haistelemassa” luokissa ilmapiiriä ilman varoituksia
Luulen että terveysalan osaaja olisi parempi. Sossut ovat vässyköitä ja turhan jauhajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat luulla harhoja. On sanottu, että jo tarhassa tuo muka "läheinen" synttärikaveri kiusasi eli lähes koko uhrin iän. Synttärityypillä oli sekopää isäpuoli kuvioissa. Biologisesta isästä ei ole kai missään erikseen kerrottu.
Isällä tarkoitin sitä, joka on ollut "isä" lapsen elämässä. Ja onhan siinä jotain läheistä tai muuta, kun nämä kaksi kuitenkin ovat samaa porukkaa olleet edelleenkin ja uhri mennyt synttäreille mukaan. Voipi olla, ettei tiennyt, että tuo kolmaskin poika osallistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa oli käynyt vielä jälkeenpäin katsomassa kuollutta poikaa. Nyt ei kuulemma enää puhuta kuulusteluissa, asianajat käskeneet vaieta, sairasta kaikki. Tässä on hyvä ennakkotapaus, tuomarit hei, kannattaisi tehdä kunnon tilit tekijöille pitkäkestoisuuden ja kaveruuden takia.
Miten asianajaja voisi käskeä vaikenemaan? Tai vanhemmat? Sairasta!!!
Kyllähän Seinäjoen-murhaajalikkaakin (Hanna V.) asianajaja Gummerus muistaakseni kehotti vaikenemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isällä tarkoitin sitä, joka on ollut "isä" lapsen elämässä. Ja onhan siinä jotain läheistä tai muuta, kun nämä kaksi kuitenkin ovat samaa porukkaa olleet edelleenkin ja uhri mennyt synttäreille mukaan. Voipi olla, ettei tiennyt, että tuo kolmaskin poika osallistuu.
Onhan tuo kuvio jo aika selkeästi tullut ilmi julkisuudessa useampaankin kertaan. Ei hirveesti kannata puolustella ketään noista kolmesta...
Tämä tapaus ei jätä minuakaan rauhaan. Olen todella paljon miettinyt, miten saisin omat lapseni kasvatettua niin, että sekä kertoisivat mahdollisesta kiusaamisesta että puuttuisivat siihen. Eivätkä itse kiusaisi. Tulin siihen lopputulokseen, että minun pitää aloittaa määrittelemällä ensin se, mitä on kiusaaminen (sekä itselleni, että lapsille). Ja sitten pitää käydä läpi tavat, joilla kiusaamiseen pitää reagoida. Ja jankata niitä niin monta kertaa, että asia tulee ns. selkärangasta. Puhua niin pitkään ja usein, että homma tulee varmasti ymmärretyksi.
Tämä oli aika hyvä http://www.candlebark.info/wp-content/uploads/2015/05/Anti-Bullying-pol…
Tässäkin oli hyviä juttuja https://www.cde.state.co.us/mtss/bp-pbs_pbs_middle.
Aikamoisen jytkyn hommasivat nämä jantterit perheidensä tuhoksi. Uhri on tietysti tässä keskiössä kaikilla ja häntä surraan,mut nyt puhuttaa noita murhaajia tunteneita myös miten käy näitten vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo kuvio jo aika selkeästi tullut ilmi julkisuudessa useampaankin kertaan. Ei hirveesti kannata puolustella ketään noista kolmesta...
Ihan käsittämätöntä ylitulkintaa taas. Kukaan ei ole puolustellut ketään.
Eikös miesten pitänyt olla aina reiluja? Jos tekijä olisi kuka tahansa muu kuin valkoinen mies, olisitte tekijöiden taustojen kimpussa. Jos uhri olisi tyttön, hokisitte vain miksi menit.
Olen ainoastaan iloinen että pojat kärsii. Ihan oikein. AIKAMOISIA SUSIA MIEHET OVAT.
Te akatkin aina korostamalla korostatte miten hankalia ja kaksinaamaisia naiset on, miltäs ne ihanien poikienne teot näyttää ;)
Ja en ihmettele että kaikki heteroperheistä, tehän opetatte perhemallillanne että isä omistaa akan ja lapset. Tämäkin poika oli alistuva, tehän opetatte naisia alistumaan. Ihanaa ideologiaa levitätte!