Koskelan henkirikoksen uhria kiusattiin alakoulusta lähtien – Koulukaverit kertovat, millaisia uhriin päiväkodissa tutustuneet epäillyt ovat
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007741312.html
HENKIRIKOKSEN uhri ja murhasta epäilty kolmikko ovat ikätovereita. Yhtä epäiltyä lukuun ottamatta he tunsivat toisensa jo päiväkodista lähtien ja kävivät peruskoulun samassa koulussa.
He viettivät yhdessä aikaa lapsuudesta lähtien, joskin välillä yhdessäolo vaikuttaa olleen tiiviimpää ja välillä vähemmän tiivistä. Haastateltujen kertomusten perusteella kolmas epäilty kaverustui epäiltyjen kanssa yläkouluiässä.
Kommentit (641)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä pojat saavat vankilan suihkussa opetusta useamman kerran.
Lol ootko kattonu liikaa elokuvia? Edes kylmäkoskella ei käytetä r aiskaus rangaistuksia toisen vangin taholta vaan esim elinkautisvangit harrastaa seksiä jos molemmat sitä haluaa, siksi kun ei saa naista. Tollasta tapahtui viimeksi joskus 90luvulla. Nykyään on valvottu suihkutila ja useammissa vankiloissa ihan omat suihkut kahden hengen sellissä.
kävihän sille eerika-rukan isälle pikku vahinko suihkussa
Vierailija kirjoitti:
Tekijät istuu 1-2 vuotta tai pahimmillaan vapautetaan kotiarestiin. Valtio kustantaa uudet henkilöllisyydet ja järjestää opiskelu tai työpaikat. Uhria ei kukaan enää silloin valitettavasti muista. Pahoin pelkään, että näin tässäkin tulee käymään.
Miten tuollainen edes on mahdollista että valtio kustantaisi jotain tällaista? Ihan hullua!
Tulee mieleen tämä biisi, jonka joku on tehnyt siskonsa (?) muistoksi:
Elämä on julmaa. Lepää rauhassa, pieni poika, sinua ei unohdeta❤️
Toivottavasti noille pikkuhinttimurhaajille sattuu joku "onnettomuus".
Tämä on kauhea tapaus eikä murhaajia ja heidän vanhempiaan pidä puolustella.
Kuitenkin on sanottava että ymmärsin jo ennen lastemme syntymää että yksi keskeinen osa vanhemmuuttani on se että ennaltaehkäisen lasteni joutumista kiusatuksi. En ole ollut koskaan kiusattu koulussa tai töissä. Meillä on ollut jo pitkään riittävästi tietoa koulukiusaamisen vaikutuksista eikä epäselvyyttä kiusaamisen estämisen keskeisyydestä ole. Niinpä käytin huomattavan määrän energiaa ollakseni selvillä kolmen lapseni asioista. Hankkiuduin jo päiväkodeissa vanhempaintoimikuntiin ja kouluissa johtokuntiin ym. Opettelin tuntemaan muiden lasten vanhemmat vaikkei aina olisi tehnyt mieli seurustella heidän kanssaan. Omat vanhempani olivat koulun jälkeen talossamme vastassa, kun lapset tulivat koulusta ja ruokaa laittaessa jututtivat lapset ja seurasivat kavereiden toimintaa. Itse olen ns uraäiti (ison firman johtotehtävissä) ja en jäänyt kotiin hoitamaan heitä eli olin kotona vain 2-vuotiaaksi kunkin kohdalla.Tunnen kuitenkin lapseni, koska jokainen ilta ja viikonloput on ollut heille varattua aikaa ja se on se oleellinen asia. Yhden kerran tytärtä yritettiin vakavammin kiusata eikä touhu loppunut suosiolla. Lähetin asianajajan koululle hoitamaan homman.
Näin tämä nyt valitettavasti on. Jokaisella lapsella on vaara joutua kiusatuksi ja jokaisen vanhemman on mietittävä miten paljon panostaa lapsiinsa.
Minä panostin täysillä (mies itseänikin kovempi uratykki ja vähemmän arkena kotona) ja huokaisin viime vuonna helpotuksesta, kun kuopuskin aloitti hyvässä lukiossa lähes kympin keskiarvolla. Ovat nyt turvassa ja henkisesti vahvoja.
Suosittelen tätä tapaa niin kauan kunnes tähän maahan saadaan kunnollisia rakenteita kiusaamisen poistamiseksi.
Käyköhän noiden murhaajien vanhemmat ja äiti- ja isäpuolet ruokakaupassa vai tilaavat Woltilla tai marketista kotiinkuljetuksen? Luulis etteivät kauheasti jonottelisi Alepassa.
Vierailija kirjoitti:
Käyköhän noiden murhaajien vanhemmat ja äiti- ja isäpuolet ruokakaupassa vai tilaavat Woltilla tai marketista kotiinkuljetuksen? Luulis etteivät kauheasti jonottelisi Alepassa.
Ei ole varaa Woltiin luulen
Isän poikaansa kohdistama väkivalta ja ankaruus patouttaa vihaa.
Oliko joku murhaajista ihastunut uhriin ?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jotain niin hirveää,etten pysty lukemaan enää tästä aiheesta.
Millaista tämän pojan elämä oli ja miten hän kuoli.
Eikö kukaan tiennyt/auttanut?
Mun sydän on särkynyt tuhansiksi pirstaleiksi tämän takia.
Olet tekopyhä moraaliposeeraaja, hyvesignaloija ja puolesta loukkaantuja.
Saako koulun henkilökunta tai sosiaalitoimen henkilökunta syytteen? Eikö tässä nyt ole jotain virkavirheitä tehty, kun kiusaaminen on jatkunut 9 vuotta ja kaikki ympärillä tiesivät mutta aikuiset ummistivat silmänsä? Olisi selkeä viesti myös opettajille, että heilläkin on vastuu puuttua. En usko etteivät tienneet tai huomanneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Osa oli käynyt vielä jälkeenpäin katsomassa kuollutta poikaa. Nyt ei kuulemma enää puhuta kuulusteluissa, asianajat käskeneet vaieta, sairasta kaikki. Tässä on hyvä ennakkotapaus, tuomarit hei, kannattaisi tehdä kunnon tilit tekijöille pitkäkestoisuuden ja kaveruuden takia.
Ai ei puhuta. No sitten vaan maksimirangaistukset kaikille. Kyllä kannattaisi puhua, jos on yhtään pienempi osuus jotenkin ollut tuossa sairaassa teossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellekin aina vanhemmat sanoi vaan että älä välitä. En sitten enää sen takia jaksanut heille kertoa kun kiusaaminen jatkui.
"Älä välitä"="me emme välitä"
Minä olen välittänyt ihan joka kerta. Olen ottanut yhteyttä kouluun ja vanhempiin. Heti yhdestä kerrasta, joka kerta. Asiat on selvitetty. Olen myös ollut kouluun yhteydessä kun lapset kertovat toisten kiusaamisesta. Kerran löysin yläkoulun läheltä repun jonka tavarat oli levitelty, vaatteita jopa revitty ja sotkettu. Keräsin tavarat ja marssin rehtorin puheille että teillä on tällainen oppilas jota mitä ilmeisimmin kiusataan rajusti kun tavaroille on tehty näin. En tiedä mitä tapahtui mutta tein ainakin voitavani. Olen puuttunut jokaiseen kiusaamiseen ja hölmöilyyn mitä näen. Omille lapsilleni olen opettanut että jokainen ihminen on arvokas ja koskematon. Jos eivät uskalla puolustaa tai mennä väliin niin minulle on kerrottava. Jos kiusaavat itse niin anteeksi mennään pyytämään ihan varmasti.
Miksi jokainen aikuinen ei toimi näin?
Toisaalta pahin rangaistus olisi, jos pahantekijöitä voitaisiin parantaa sen verran, että he tajuaisivat miltä toisista on tuntunut ja mitä ovat tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Saako koulun henkilökunta tai sosiaalitoimen henkilökunta syytteen? Eikö tässä nyt ole jotain virkavirheitä tehty, kun kiusaaminen on jatkunut 9 vuotta ja kaikki ympärillä tiesivät mutta aikuiset ummistivat silmänsä? Olisi selkeä viesti myös opettajille, että heilläkin on vastuu puuttua. En usko etteivät tienneet tai huomanneet mitään.
Luultavimmin saavat jos ei ole puututtu
Mitä ihmettä näiden murhaajien perheissä on tapahtunut ihanan aurinkoisten somepostausten lisäksi? Väkivaltaa (fyysistä),alistamista,tunnekylmyyttä?Ei synny tällaista noin vaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kiusaaminen pitää yksilöstä kytkeä jo varhaisessa vaiheessa, että saadaan tuloksia aikaiseksi. Se mikä päiväkodissa ja ala-asteella sallitaan, niin sitä on yläasteella enää vaikea kitkeä pois ja murrosikä tekee siitä vaan pahempaa ja se kiusaaja on jo oppinut, miten esittää tietämätöntä tai katuvaa, kuten tässäkin tapauksessa se myöhemmin mukaan tullut poika A on osannut esittää esim. sen lukiolaisen vainoamisesta kiinni jäätyään. Silmät kosteina esittänyt katuvansa. Ei tuollaista psykopaattia pelasta enää mikään, pahimmassa tapauksessa on tuon lukiopojan henki seuraavaksi uhattuna, kun ahdistelija joskus pääsee vapauteen.
Poliisi on varmasti lukenut esim. m.infon jutun tästä lukiolaispojasta ja tietokantojensa avulla pääsevät äärimmäisen hyvin selvittämään, onko totuuden jyvää. Sen takia ilmeisesti poliisi tiedotti, että "osa aiemmin neuvotteluhalukkaista nuorista onkin yht'äkkiä sulkeutunut"
Onko minfosta saatukin vähän turhan hyvää tietoa näistä kolmesta henkilöstä ja heidän toiminnastaan? Lisäksi videotallenteet ja kidutukset ovat jo itsessään erittäin raskauttavia.
Tutkitaanko nämä murhaperheet miten tarkasti ? Onko jäljellä olevat lapset otettu huostaan ? Ehkä ihan vastaavaa tapausta ei ole ollut aiemmin mut luulisi että lapset on pakko ottaa pois noista olosuhteista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kiusaaminen pitää yksilöstä kytkeä jo varhaisessa vaiheessa, että saadaan tuloksia aikaiseksi. Se mikä päiväkodissa ja ala-asteella sallitaan, niin sitä on yläasteella enää vaikea kitkeä pois ja murrosikä tekee siitä vaan pahempaa ja se kiusaaja on jo oppinut, miten esittää tietämätöntä tai katuvaa, kuten tässäkin tapauksessa se myöhemmin mukaan tullut poika A on osannut esittää esim. sen lukiolaisen vainoamisesta kiinni jäätyään. Silmät kosteina esittänyt katuvansa. Ei tuollaista psykopaattia pelasta enää mikään, pahimmassa tapauksessa on tuon lukiopojan henki seuraavaksi uhattuna, kun ahdistelija joskus pääsee vapauteen.
Poliisi on varmasti lukenut esim. m.infon jutun tästä lukiolaispojasta ja tietokantojensa avulla pääsevät äärimmäisen hyvin selvittämään, onko totuuden jyvää. Sen takia ilmeisesti poliisi tiedotti, että "osa aiemmin neuvotteluhalukkaista nuorista onkin yht'äkkiä sulkeutunut"
Onko minfosta saatukin vähän turhan hyvää tietoa näistä kolmesta henkilöstä ja heidän toiminnastaan? Lisäksi videotallenteet ja kidutukset ovat jo itsessään erittäin raskauttavia.
Ihan loistava juttu ! Some toimii nyt apuna
Ymmärrän periaatteessa arvostelun siitä että väkivaltaa kohdannut joutuu vaihtamaan koulua ja plaaplaa vaikka tekijöiden pitäisi joutua lähtemään. Mutta jos mikään ei kerran AUTA niin mieluummin se kiusattu sitten toiseen kouluun eikä vaan voivotella asiaa vuosikausia. Toki vapaa-ajan kiusaamista se ei välttämättä ratkaise