Minkälainen elämänasenne on paras?
Jos mietitään vaikka onnellisuutta ja pärjäämistä, millaista asennetta se vaatii? Millainen asenne sinulla on? Missä tilanteissa asenteesi on pelastanut sinut tai kannatellut silloin kun on vaikeaa?
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on väliaikaista. Se ajatus on auttanut minua selviämään hankalista tilanteista, elämänvaiheista ym. Esimerkiksi rakennusprojekti oli todella raskas ja koetteli minun ja mieheni välejä. Molemmat olimme jatkuvasti väsyneitä, kiukkuisia, stressaantuneita. Ja tätä kesti pari vuotta. Ajattelin kuitenkin koko ajan, että tämä on väliaikaista, ja lopulta pääsemme nauttimaan asumisesta valmiissa OMASSA talossa. Näin myös kävi.
Aina voi aloittaa alusta. Ajatus auttoi pahan ahdistuksen yli. Olin opiskellut neljä vuotta alaa X, ja valmistunut hyvin arvosanoin. Työllistyminen kuitenkin kangerteli (huonosti työllistävä ala) ja tein kaksi vuotta pätkätöitä huonolla palkalla myrkyllisessä työympäristössä. Itsetunto ihan nollissa, paniikkikohtauksia jne. Lopulta tein päätöksen hakea opiskelemaan paremmin työllistävää alaa, vaikka päätös saattoi herättää paheksuntaa ympäristössä (olinhan vasta valmistunut toiselta alalta). En kadu päivääkään. Minulla on mukava vakituinen työ ja kivat työkaverit. Eli jos jokin oikeasti mättää elämässä, oli se parisuhde, työ, asuinpaikkakunta... kokeile uudestaan. Ehkä seuraavalla kerralla tärppää.
---toisilla voi olla näin---
Vierailija kirjoitti:
Suppea elämänohjeistus kirjoitti:
Tästä aiheesta on tutkimuksia tehty. Yritän paketoida tietämykseni lyhyehköön viestiin.
Seuraavat ohjeet ovat yhdistäviä tekijöitä maailman menestyneimmille ihmisille:
1. Ole aidosti utelias. Vain, jos olet kiinnostunut asioista ympärilläsi, voit olla jatkuvassa opettelun ja kehittymisen tilassa
2. Ole henkilö, joka uskoo omaan tekemiseensä kuin kiveen, mutta pelkää aina, että joku tekee tulevaisuudessa paremmin. Tämä saa sinut luottamaan itseesi samalla, kun koet tarvetta kehittyä.
3. Luo ura, jolla on SINULLE merkitystä. Älä luo uraa, joka on tarkoituksenmukainen. Tämän jälkeen teet kaikkesi, jotta olet omassa ammattiryhmässä top 10%:ssa osaamisesi puolesta. Top 10% on tärkeää, koska alin 10% on työttömiä, alin 10-50% on vähän aikaan saavia turhakkeita, 50%-90% segmentissä on hyödylliset ihmiset ja henkilöt, jotka menestyvät, joita palvotaan, jotka saavat ylennykset ja palkankorotukset ja joiden yritykset menestyvät ovat top 10%, joskus jopa pienempi ryhmä.
4. Vertaa itseäsi siihen kuka olit eilen, älä johonkin muuhun henkilöön. Et koskaan tiedä, mitä henkilö sosiaalisessa mediassa, joku näyttelijä tai kollegasi käy elämässäsi läpi. Ympärilläsi on aina ihmisiä jotka ovat parempia jossain osaamissegmentissä. Jos vertaat itseäsi muihin, masennut, koska et ikinä ole niin hyvä kuin kaikki muut yhteensä. Vertaa itseäsi siihen kuka olit eilen, ja tee kaikkesi, jotta olisit edes hieman parempi tänään kuin eilen. Jos teet näin, olet todella paljon parempi ihminen vuoden tai kahden päästä.
5. Keskity itseesi ja omaan tekemiseesi. Keskity asioihin, joihin sinulla on vaikutusvaltaa. Liika murehtiminen ja riehuminen poliitikasta, ilmastonmuutoksesta, ääriliikkeistä ei ole hyödyllistä. Keskitä energiasi asioihin, jotka edistävät sinun elämääsi. Se on paras keino vaikuttaa positiivisesti ympäristöösi, kun sinä itse olet tuottava ja onnellinen yksilö. Sinun onnellisuutesi ja tuottavuutesi leviää ystäviisi, puolisoosi ja lapsiisi.
Tätä listaa voisi jatkaa aika pitkäänkin. Elämänohjeet ovat myös riippuvaisia henkilöstä. Yksi lista ei ole täydellinen kaikille, mutta tässä on muutama ohje hyvään elämään.
Tää on karmaisevan suorituskeskeistä.
Perustuu siihen että itse et ole mitään, jollet tee jotain.
Minä olen omaksunut sellaisen muita nenänvartta katsovan asenteen. On paikallaan varsinkin täällä vauva-palstalla, missä kansankunnan pohjasakka tapaa kerääntyä yhteen tiivistämään tyhmyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on väliaikaista. Se ajatus on auttanut minua selviämään hankalista tilanteista, elämänvaiheista ym. Esimerkiksi rakennusprojekti oli todella raskas ja koetteli minun ja mieheni välejä. Molemmat olimme jatkuvasti väsyneitä, kiukkuisia, stressaantuneita. Ja tätä kesti pari vuotta. Ajattelin kuitenkin koko ajan, että tämä on väliaikaista, ja lopulta pääsemme nauttimaan asumisesta valmiissa OMASSA talossa. Näin myös kävi.
Aina voi aloittaa alusta. Ajatus auttoi pahan ahdistuksen yli. Olin opiskellut neljä vuotta alaa X, ja valmistunut hyvin arvosanoin. Työllistyminen kuitenkin kangerteli (huonosti työllistävä ala) ja tein kaksi vuotta pätkätöitä huonolla palkalla myrkyllisessä työympäristössä. Itsetunto ihan nollissa, paniikkikohtauksia jne. Lopulta tein päätöksen hakea opiskelemaan paremmin työllistävää alaa, vaikka päätös saattoi herättää paheksuntaa ympäristössä (olinhan vasta valmistunut toiselta alalta). En kadu päivääkään. Minulla on mukava vakituinen työ ja kivat työkaverit. Eli jos jokin oikeasti mättää elämässä, oli se parisuhde, työ, asuinpaikkakunta... kokeile uudestaan. Ehkä seuraavalla kerralla tärppää.
Kiitos tästä sinulle! Varsinkin tuo aina voi aloittaa alusta, ajattelen itsekin niin mutta ympäristö on niin toksinen että välillä inhottaa. Itse lähdin juuri pois vakituisesta työstä joka aiheutti mielenterveysongelmia, ei kukaan voi lopun ikää niin elää, mutta ympäristössä päätöstä silti kummeksutaan ja ihmetelään. Pääsisivätpä saappaisiini hetkeksikään niin ymmärtäisivät miksi välillä asioita pitää muuttaa. Ei kaikki ole aina niin stabiilia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun oikeampi nimi olisi; Millainen aivokemia on paras?
Asenteet ja elämänasenne riippuvat hyvin pitkälle aivijen välittäjäaineista. Esim. suvaitsevaisen, uudistuksille positiivisen ihmisen ja konservatiivisesti ja uutta kaihtavan elämänasenteen määräävät suureksi osaksi heidän aivokemiansa.
Mikähän tässä oli pointti? Lamppu ei toimi ilman sähköä? Ei niin, ja voin ihan itse säätää loisteen kirkkautta himmentimestä. Sä et pysty?
Vai oletko niitä jotka ulkoistaa kaiken muiden, geenien ja olosuhteiden syyksi?
Nyt kannattaa olla tarkkana etenkin termissä "kaiken"
Aivokemia määrää hyvin paljon siitä miten ihminen luontaisesti suhtautuu asioihin. Ja etenkin sen, millaisista asioista saa mielihyvää. Miten paljon esimerkiksi kaipaa laumaa ympärilleen, miten altis on masentumaan, miten iloinen pystyy olemaan. Nämä eivät ole samoja kaikille. Joku hymyilee jatkuvasti, se on hänelle luontaista. Ilahtuu silmittömästi siitä kun työkaveri kertoo vauvauutisestaan. Joku toinen vastaavassa tilanteessa hymyilee hieman ja mainitsee että onneksi olkoon, teillä elämä tulee sitten muuttumaan paljon.
Kaikilla ei siis ole samoja työkaluja käytössä. On vasta opittu ymmärtämään, että asenne ratkaisee vain tietyissä rajoissa, ja niiden rikkominen voi olla hyvin hankalaa. Tietynlainen aivokemia antaa tietyt mahdollisuudet esimerkiksi onnellisuuteen, jos Hararia vapaasti lainaa. Sun maksimi voi olla kymppi, joku toinen ei pysty kuin kasipuoleen.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi aloittaa alusta.
Aina? Jos sairastuu vaikka terminaalisyöpään?
Minkä takia joku luulee tän olevan joku 50-luvun biisien ketju?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus elämässään kohtaa asioita, joille ei voi mitään, sairautta ja kuolemaa. Tilanteet voivat kestää vuosia ja olla lopullisia. Pari vuotta itse valittua raksahässäkkää tuntuu aika pieneltä jutulta tällaisessa valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus elämässään kohtaa asioita, joille ei voi mitään, sairautta ja kuolemaa. Tilanteet voivat kestää vuosia ja olla lopullisia. Pari vuotta itse valittua raksahässäkkää tuntuu aika pieneltä jutulta tällaisessa valossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ku kattoo ja kuuntelee nää kaikki mestari biisit ajatuksen ja tunteen ja intui tion ja hengellisyyden kanssa, tajuu kuinka viisas näiden biisien linkittäjä on ja minkälainen sen maailmankatsomus on.
Eli se on pösilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi aloittaa alusta.
Aina? Jos sairastuu vaikka terminaalisyöpään?
hiilarit nollille, kokeile!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ku kattoo ja kuuntelee nää kaikki mestari biisit ajatuksen ja tunteen ja intui tion ja hengellisyyden kanssa, tajuu kuinka viisas näiden biisien linkittäjä on ja minkälainen sen maailmankatsomus on.
Eli se on pösilö.
:-D
Realistisuus. Ei ruveta vellomaan surussa muttei myöskään uppouduta haavemaailmaan. Mutta mitä olen elämästä huomannut, asiat ei koskaan mene niinkuin on halunnut joten asioiden suunnittelu on täysin turhaa. Lukuisat traumat ja epäonnistumiset eivät ole tuoneet kuitenkaan mitään hyvää tilalle, pelkästään pettymyksiä. Nämäkin asiat olleet minusta piittaamattomia eli en ole ollut osallisena niissä.
Älä luota ihmisiin vaan elä omaa elämääsi välittämättä mistään. Älä stressaa asioista joita et voi muuttaa. Kuuntele itseäsi ja tee asioita mistä sinä nautit miettimättä mitä muut ajattelee.
2-2-v kirjoitti:
Realistisuus. Ei ruveta vellomaan surussa muttei myöskään uppouduta haavemaailmaan. Mutta mitä olen elämästä huomannut, asiat ei koskaan mene niinkuin on halunnut joten asioiden suunnittelu on täysin turhaa. Lukuisat traumat ja epäonnistumiset eivät ole tuoneet kuitenkaan mitään hyvää tilalle, pelkästään pettymyksiä. Nämäkin asiat olleet minusta piittaamattomia eli en ole ollut osallisena niissä.
Älä luota ihmisiin vaan elä omaa elämääsi välittämättä mistään. Älä stressaa asioista joita et voi muuttaa. Kuuntele itseäsi ja tee asioita mistä sinä nautit miettimättä mitä muut ajattelee.
Onko tuo monttu meteorin kuoppa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli se on pösilö.
Liikekannallepano!
Kotiparketilla!
Maltti on valttia. -Älä rikkautta , älä köyhyyttä minulle anna, anna määräosani leipää".
Vierailija kirjoitti:
Maltti on valttia. -Älä rikkautta , älä köyhyyttä minulle anna, anna määräosani leipää".
Leipä kanoille ja sen kukkopojat ja munat meille;-)
Tää on karmaisevan suorituskeskeistä.
Perustuu siihen että itse et ole mitään, jollet tee jotain.