**** Helmikuisten torstai****
Kommentit (52)
Katrim, onnea hampulääkäriin;) Mullakin ois muutaman viikon päästä sellanen edessä, kahteen vuoteen ei ole tullu käytyä, joten reikiä varmasti on, vaikka kuinka niitä hampaita hinkkaan, nooh ajatellaan että hyvän asian puolesta pitää vähän kärsia:) Oli ihana taas herätä aurinkoiseen päivään, mutta ihme ja kumma odotan syksyä jo ihan hurjasti, vaikka yleensä olen kesäihmisiä. Oikeen toivon pimeitä iltoja, tuulista ja sateista säätä ja että pääsen polttelemaan tuikkuja, mä taidan alkaa vinksahtaa todenteolla:)
Tänää ois iltapäivästä se ultra vuotojen takia, vuotojen suhteen ainankin näin aamusta rupee näyttää jo vähän paremmalta, saas nähä miten tän työtön käy:)
Täytyy lähtä viemään koiraa ulos ja ruveta aamu toimiin, mukavaa päivää kaikille:)
Piti kommentoimani Maaretti ja MamaPooh: mulla on kans ollut nyt 4 päivää ikävää menkkamaista jomotusta. Lisäksi vetää tosi ikävästi molemmin puolin varmaan sit niitä kohdunkannattimia. Jotenkin vaan sitä rupee heti miettimään, et onko kaikki ok! Mut ollaan luottavaisin mielin..varmasti normaalia kasvukipuilua.
Oireiluista vielä sen verran, ettei ole pahemmin väsyttänyt. Toki illalla on valmis viimeistää 9 nukkumaan :) pissillä saa juosta alvariinsa ja kaasuvaivat on karseet. Sitä sitten odottaa, että pääsee kotiin rauhassa " ilmaamaan" :))
Katrimille tsemppiä hampilääkäriin, toivottavasti ei poraile hirmusti!
Joku oli ultrassa käynyt, onnea sykkeen nähneille. Tänään ja huomennakin jollain taisi olla ultra, odotellaan kuulumisia.
Uusille tulokkaille tervetuloa Helminauhoihin.
Taidan vetäytyä tältä erää ja sorry nyt tuollainen aamun aloitus, kun vaan marisen!
Mykis ja Hippis 13+6 (Hippis on lyhenne Hippiäisestä, se vaan tuli mulle mieleen ja sopis tähän :)
Peukutus katrim huomiselle hammaslääkärille/-hoitajalle!
Se on aika ikävä paikka, missä on joskus pakko käydä..
Olisin voinut nukkua tänään, vaikka kuinka myöhään, mutta oli herättävä peruun pojan neuvola-aika, kun en eilen sitä muistanut perua..
Viikko vielä ultraan! Toivottavasti aika menee nopeesti..
nyt ei irtoo muuta
mammutti ja vili rv11+6
Oli viestiä kirjoittaessa ilmestynyt väliin jo pari muutakin viestä, joten:
Oonalle tsempit ultraan!! Toivottavasti kaikki on ok!
Eka lääkärikäynti takana, mut lääkäri ei puhunut juuri mitään eikä saanut sydänääniä kuulumaan :( Mut varoitteli jo ennen kuunteluyritystä, että tuskin näillä viikoilla terveyskeskuksen laitteilla kuuluu. Mut silti, olis ollut niin kiva saada jotain varmistusta että kaikki on ookoo, varsinkin, kun oireita ei edelleenkään juuri muita ole kuin nälkä ja vessassaramppaaminen iltaisin ja aamuöisin joskus.
Kuinka moni teistä on suht samoilla viikoilla vielä vailla sydänääniä? Mulla siis nyt 10+6. Ultraan vielä 2 pitkää viikkoa... Pikkasen tekis mieli mennä yksityiselle, mut toisaalta, mitä se hyödyttää? Mielenrauhan tietysti sais, mutta ei muuta. Ja eiköhän se aika kulu mukavasti täällä helminauhalla teidän " kohtalotovereiden" ihanassa seurassa!
Viherrys 10+6
Terveiset ultrasta!! Siellä se pikkuinen köllötteli, eikä meinannut lainkaan kääntyä kyljelleen (vaikka lääkäri kovasti yritti anturilla kaveria tökkiä.. =/), mutta sai täti jossain välissä niskaturvotuksenkin mitattua - 1,8mm, eli ihan normaali. Oli ihana nähdä vauveli [color=red]♥[/color]
Nyt on mieli tosi rauhallinen, oireitakaan ei kauheasti ole, joten nyt aion nauttia! Hyviä vointeja kaikille muillekin helminauhalaisille (toivottavasti tartutan muillekin hyvän olon =).
Minni rv11+3 (omilla laskuilla 11+2, mutta kun neuvolassa laittavat aina päivän päälle, niin siirryn minäkin siihen, ja pikkuinenkin vastasi juuri tasan 11+3)
Tänään olis sitten lääkärineuvola...toivottavasti tulee hyviä uutisia.
MamaPooh, mä en ainakaan ole saanut neuvolasta mitään vauvakirjaa, mutta aion kyllä tänään kysyä ja pyytää!
Nyt suihkuun ja pikasesti kaupungille ennen neuvolaa *jännittää*
heidu ja rv 11+4
Onnea Minni ultrasta!!
Oonalle tsemppiä tämän päivän ultraan, kaikki varmasti hyvin.
Piti vielä omasta navasta kirjoittaa. Mulla on nyt sitten pari päivää ollut myös todella herkässä poru. Kaikki pienetkin asiat itkettää. Kyllä sitä sitten saa itkun seassa välillä nauraa itelleen, ku ei ihan ymmärrä aina :)
mutta josko sitä nyt tästä iloksi muuttuu ja eihän tässä voi kuin iloita, ainakin teidän helminauhalaisten plsta!
Mykis *taas*
minäkin sain vaukirjan odotus-kirjan, joka on tosi kiva opus! Kannattaa siis kysäistä sellaista, jos ei kaikille ole annettu.
Nyt kauppaan.. *moiks*
Täälläkin kamala väsy! Ennen viittä taas heräsin ja kuudelta alkoi työt. Eilinen ilta meni nuokkuessa. saunan jälkeen menin heti nukkumaan. Tulis nyt jo se energinen vaihe!!
Hammaslääkäriin menijöille tsempitykset! Itekkin pitäis varata aika, mutten tohi =)
Onnittelut kaikille jotka on saaneet hyviä ultrakuulumisia! Nt-ultrasta sain ison nipun kuvia, joita nyt oon kopioinu, kun ne kuulemma haalistuu parissa vuodessa.
Viikonloppu lähestyy, mukavaa. perjantain ja lauantain välinen yö kyllä menee valvoessa, kun lupasin lähteä miehen mukaan ensimmäiselle rekka-reissulle. Onneksi reissu on vaan ouluun ja takaisin, mutta inhottavaan aikaan alkaa, puoli 3 yöllä. Otetaan meidän koirulikin mukaan kun tykkää olla ja nukkua autossa. Lauantai päivä meneekin varmaan sitten nukkuessa.
Mulla masussa välillä kipuilua, mutta varmasti kuuluu asiaan. Vielä n. 5 viikkoa rakenneultraan! Onneks viikot menee nopeesti. Löysin netistä halvan vaunuliikkeen. http://www.vaunula.fi Monta värivaihtoehtoo ainakin on. Tiedä sitten laadusta.. Mutta ainakin näin pohojalaasille mukavan lähellä. Täällä Kokkolassa ei oikeen noita vauva-liikkeitä ole.
Nyt ruokatunnille
Nea ja nappula 14+0
Tänään tosiaan uudestaan sydänääniä kuuntelemaan Neuvolaan, koska eilen niitä ei pitkän etsinnän jälkeen löytynyt!! Toissapäivänä kuitenkin ultrassa sydämen syke näkyi selvästi, mutta vauveli oli kovin vähäliikkeinen, eikä niskapoimun turvotustakaan meinattu saada mitattua kun vauva ei suostunut kääntymään. Nyt jännittää aika lailla... samanlaisia fiiliksiä kuin Viherrykselläkin... Mulla tosin viikkoja enemmän kasassa, 12+4, ja pitäis jo kuulua Neuvolan Dopplerilla? Vai mitä tuumaatte? Pitäkää peukkuja, että kaikki on hyvin!!
Hyvää torstaita kaikille!
Ceci
RvaPomelo: oliko sulla minkälainen r-diabetes... Mullakin todettiin viime raskaudessa, en tarvinnut lääkkeitä vaan ihan ravintopohjalla mentiin... Mulla meinaa on vasta viikon 25 jälkeen eka sokerirasitus?
Viherrys: mulla kahdessa ensimmäisessä raskaudessa kuulunut sydänäänet vasta lähemmäs viikkoa 14. Mulla on kohtu taaksepäin kallellaan ja ollut ainakin niissä raskauksissa istukka edessä. Nyt lääkärissä kuunneltiin tasan 12+0 ja omituista kyllä kuului, mutta joutui kyllä aikansa etsiä ja kun ne löyty niin samaan aikaan kuului istukan virtaus, yksin niitä ei kuultu. Että noilla 10-11 viikoilla ei ois ainakaan multa löytynyt vielä...
Vaukirjaa mullekin annettiin ja olen jopa sitä kerennyt vähän lukaista.. mukaan tuli myös joku DVD mutta se odottaa vielä katsojaansa...
Hammaslääkäriä en ole saanut tilattua... Onko se joku käytäntö että se on raskausaikana ilmaista, vai onko se vaan tietyissä paikoissa... kun muistaakseni viime raskaudessa kyselin ja täti siellä naureskeli että mistä mä semmoista olen kuullut... mutta onhan siitä jo parisen vuotta...
Vuodoista oli puhetta... Neuvolalääkäri sanoi mulle tarkastuksen jälkeen ettei ole yhtään omituista jos mulle tulee vuotoa sen jälkeen ja jos niin sanotusti " harrastetaan" miehen kanssa jotain niin voi hyvinkin mahdollisesti tulla jotain... Ei kuulemma johdu ollenkaan kohdusta vaan siitä että paikat muuten mulla alkuraskaudessa on herkät.. ei kyllä ole tullut mitään mutta... Ja jokaisessa raskaudessa on tullut ensimmäisten menkkojen aikaan tuhruvuotoa...
Nyt ulos muksujen kanssa! Täällä ei kyllä ole aurinkoista mutta niillä menee hermot mun kanssa kun istun tietokoneen ääressä...
Nani2 + rv TASAN 13+0
Kyllä mäkin ekalla kerralla neuvolassa sain Vaukirjan ja Meille tulee vauva-vihkon ja kaikenlaista muuta sälää.
Hammaslääkärin varaamista olen miettinyt, mutta en ole saanut itsestäni vielä irti niin paljoa, että olisin tilannut ajan. Tosin olen ravannut jo monta kertaa hammaslääkärissä tänäkin vuonna, koska purentani on ihan p***eestä ja koska en suostunut rautoihin enää aikuisena (näen aina sieluni silmillä Sinkkuelämää-sarjan Mirandan raudoissa..;)), pitää muuten aina tarkistella purentaa. Yleensä hampilääkäri on kurkannut muutenkin kunnon, mutta kai se hyvä on käydä uudestaankin.
Nyt on jotenkin kauhean vetämätön olo, inhoan jo näitä helteitä. Alaselkä on ihan jumissa ja vasta ensi viikolle sain hierojalta ajan. Lisäksi opiskelujen aloittaminen syksyllä ei kiinnostaisi pätkääkään. Kun 4 vuotta sitten sain maisterin paperit käteeni, vannoin, etten ikinä enää opiskelisi.No, kun vauvaa ei alkanut kuulua, hain jatkokoulutukseen ja pääsin. Ja heti ilmoitti pikkuinen tulostaan! Ja nyt pitäisi syksyllä vielä alkaa opiskelijaksi...Motivaatio nolla.
Olipas negatiivinen viesti, mutta en nyt kertakaikkiaan saa mitään itsestäni irti, taidan mennä päikkäreille, kun pääsen töistä.
sjt 14+2
Tervehdys kaikille. Aamu iltaa viisaampi kuten sanotaan. Parempi mieli nyt kuin eilen illalla tänne tilittäessä.
mutta varsinaiseen asiaan, eli onko kellään muulla tullut jo näin varhaisessa vaiheessa maitoa rinnoista?! Mulla pisaroi eilen. Ei paljon mutta vähän kuitenkin. Edellisessä raskaudessa piti rv 20 tienoilla ostaa rintasuojuksia, tuntuu hassulta jos se alkaa tällä kertaa jo nyt!!!! Toukokuussa lopetin imetyksen ja sen jälkeen rinnoista tuli ihan onnettomat tyhjät reppanat, vanhoista raskautta edeltävistä rintsikoistakin tuli ylisuuria!! Nyt ei ole ollut mitään raskausoireita rinnoissa, ei jomotusta tai kasvua havaittavissa vain tuo maito. Hassulta tuntuu!!!
Onnittelut minnille ja kaikille muille jotka ovat saaneet nähdä pikkuisensa. Ja peukkuja ultraa vielä odottaville ja Cecille neuvolaan, toivottavasti sydänäänet kuuluu.
terveisin Katara 12+4
Eilen oli ultra ja kaikki hienosti!! Tosi liikkuvainen tyyppisi siellä polski, niskaturvotus oli täysin normaali 1,74. LA muuttui 11.2. eli muutama päivä aikaisemmaksi, hassua sinänsä, että muuttavat LA:ta parin päivän takia. Mutta samapa tuo, ei oo kaverilla kohdussa kalenteria kumminkaan ;)
Katri ja Oona olivat menossa hammaslääkäriin, tsemppiä teille! Ja pitäkää itseänne onnekkaina! Mä oon jonossa sijalle 1700 ja neuvolassa sanottiin suoraan, että kannattais hoidattaa suu yksityisellä. Aiemmin raskaana olevat pääsivät jonon ohi, mutta eivät täällä enää... Tästä ruhtinaallisesta kotihoidontuesta ei vaan millään riitä yksityisen hammaslääkärin palkkioihin... On sillä kotikunnalla näissä jutuissa aika paljonkin merkitystä!
Jep, se paatoksesta ;) olo on tosi hyvä, kun sai eilen nähdä masuasukin. Oireet ovat helpottaneet aamuheikotusta lukuunottamatta, joten hip hip!
Tsemppiä teille, jotka vielä odottavat todisteita elämästä kohdun uumenista!! Tiedän, että odotus on pitkä! Meillä ei neuvolassa edes yritetty kuunnella sydänääniä rv10, nyt rv12+ lääkäri vielä sanoi, että saattaa hyvin olla, ettei kuulu...
Nyt ulos ton pikku mimmin kanssa...
e75 ja " otto-ville" rv12+5
Onnea kaikille ultranneille ja tsemiä kaikille sinne menossa oleville jne.!!!
Meillä hammaslääkäri ei ole ilmaista. Mutta pääsee järkyttävien jonojen ohi (jonotusaika 6kk-12kk).
Itse kävin juuri kesäkuussa, mutta meinaan nyt syksyllä käydä uudestaan, kun joutunut nyt syömään niin paljon koko ajan, niin happohyökkäys ollut suussa lähes jatkuvasti ja se ei tee hyvää hampaille...
Mäkin sain neuvolasta sen vaukirja ja paljon kaikkia muita esitteitä. Hirveesti en ole vielä niihin jaksanut paneutua. Ehkä into tulee sit, kun ultrassa ollaan käyty.
Ekaa kertaa mulle nyt sitten tänä aamuna ryppyili se msn. En saa viestiä sinne läpi!!!! Perhana.
Omasta navasta: yö meni loistavasti. Ei tarvinnut käydä syömässä edes huikopalaa!!!
Illalla mies ja poika kävi pyöräajelulla ja mä rymysin sen ajan vattupuskassa ja sain yli 3litraa vattuja!!!
Marjastus himo on kai mulla yksi oire tästä raskaudesta..... en mä normaalisti näin intona ole marjoja keräämään.
Mustaviinimarjoista en ole ikinä pitänyt yhtään, nyt syön niitä himona. Tänä aamunakin piti käydä keräämässä tänne töihin niitä evääksi!!
Mutta hyvä niin, parempi niitä syödä kuin karkkia tai keksiä lievään kuvotukseen. Varsinkin kun mun täytyy saada paino tasaantumaan ennen seuraavaa neuvolaa. Muuten ne laittaa mut siihen sokerirasituskokeeseen ja siihen EN HALUA!!!
Ihanan vilkasta täällä jo kirjoittelu heti aamusta!!!
Kedelig 13+3
ihan raskauden alussa kun en ollut yhtään intona koko raskaudesta (jos kukaan ei muista niin tämä raskaus on kolmas neljän vuoden sisään ja erittäin yllättävä sellainen) ja seuraava viesti taisikin olla jo aikalailla positiivisempi. Viimeksi ajattelin kirjoittaa kun olin käynyt alkuraskauden ultrassa mutta sitten luin täältä siitä että joku oli käynyt NT-ultrassa jossa oli todettu että alkuraskauden ultrassa näkynyt pikkuinen oli menehtynyt kohtuun pian kyseisen ultrauksen jälkeen.
Se laimensi mun omaa innostusta ja odottelin ihan rauhassa tuonne NT-ultraan joka mulla oli viikko sitten torstaina. Kaikki oli loistavasti ja turvotusta oli sallitussa määrin sen 1,7. Kyllä siinä hymy nousi korviin saakka kun toinen siellä iloisesti vilkutteli ja sydän mahtavasti pamppaili.
Mulla oli eka lääkärinla nyt maanantaina ja taas saatiin dopplerilla äänet kuuluviin ja sanoi lääkärikin että kyllä on voimakkaat sydänäänet.
Mulla itselläni on sellainen tunne että tulokas on poika.
Meidän perheestä löytyy ennestään neiti 07/03 ja vilkas pikkumies 06/05. Molempien raskaus oli jotakuinkin samanlainen sisältäen mieletöntä pahoinvointia aina rv 20 saakka. Tämän raskauden kanssa olenkin ollut niin ihmeissäni kun olotila on ollut jumalatonta väsymystä lukuunottamatta erittäin hyvä. Oksentaa on tarvinut alle viisi kertaa eikä hajutkaan ole niin kamalasti ottaneet nenään.
Mitä nyt kakkavaippojen vaihtaminen on aika YÖK.
Mutta koska raskaus tällä tavalla etenee niin aion nauttia tästä suuresti koska olen jo valmiiksi päättänyt että tämä jää viimeiseksi ja ainakin toistaiseksi nauttiminen ei ole edes vaikeaa.
Niin ja Nea81 onpa hauska törmätä saman kaupungin mammaan täällä :D Sun kirjoitukses se oikeastaan saikin mut kirjoittamaan kun teki mieli ilmoittaa että täältä löytyy toinenkin miltei samoilla viikoilla oleva mamma ;)
Heipsi ja Pumpernikkeli 12+4
Mulla edellisessä raskaudessa viikolla 26 alkoi tihkua " harjoitus maitoa" .
Oltiin vielä miehen kanssa hotellissa yötä ja hotellissa tietty valkoiset lakanat. Aamulla heräsin ja ihmettelin, että ruskeahkoja täpliä mun rintojen kohdalle lakanoihin tuli tullut. En ollut kuullutkaan, että rinnat voi alkaa vuotaa ja niin aikaisessa vaiheessa!!!
Silti maidonnousu oli sitten synnytyksen jälkeen aika tuskallista jne.
Vaikka oli jo harjoitusvuotoja tullut =D
Kedelig 13+3
Täällä yksi aamuvirkku (??) toitottelee helmisiskoille hyviä huomenia. Aurinkoinen aamu on taas herätellyt meidät uuteen päivään. (Ahhh, mitä paatosta!)
Pitää tulla teidän keskellenne heti hyppimään riemusta. Tänään on tasan 13+0. Valo tunnelin päässä alkaa siis kirkastumaan. Isommat äklötykset pitäisi olla jo taakse jäänyttä elämää. Näin ainakin kaikki raskaus-opukset hehkuttavat. Saa nähdä sitten, miten tosielämässä käy...
Väsymys on vaan valtaisa. Aamuisin on hetki ihan hyvä olla (ei väsytä isommin). Päivä menee jotenkin, kun töissä on kiirusta (ei ehdi väsähtämään). Iltasella, kun oikaisee telkun viereen sohvalle, meinaavat silmät painua väkisinkin kiinni. Ei kiva. Kotityöt hieman kärsivät, kun ei jaksa siivota, ei jaksa pestä pyykkiä... Ja muutama hassu viinimarja odottaa pensaissa noukkujaansa (=minä) Eikä viikonlopun varaan voi hirveästi laskea -lauantaina lupauduin apuriksi yksille synttäreille (rahan takia tekee mitä vain) ja sunnuntaina käydään 60 km päässä 94-vuotis synttäreillä (Poisjääntiä ei edes harkita! Tämän ihmisen synttäreillä tuskin enää tarvii montaa kertaa käydä!)
No, sitten taas ensi viikon jälkeen edessä on viikon kesäloma. Josko sillon saisi sitten huilia -nukkua aamuisin pitkään ja nauttia pikku-päikkäreistä *haaveilee*
Mutta nyt pitää ruveta soittelemaan yhdestä oudosta laskusta, kysellä vähän, mitä ihmettä se oikein tarkoittaa ja mihin se liittyy...
Terkuin
Katri + masuasukki 13+0
Ps. Huominen hirvittää. Mulla on aamulla hammaslääkäri tai -hoitaja. Tarkistavat hampaat. Pariin vuoteen en ole käynyt lääkärillä ja nyt pikkasen pelottaa, että löytyy reikiä. Ja minä kun pelkään kaikkia valkotakkisia... Ja erityisesti hammaslääkärin työvälineitä. Ja ykärefleksi on varsin herkässä hammaslääkärillä (kiitos suun täydeltä tungettujen härveleiden)... Jaiks!