Aamulla puhkes kunnon riita kun näin miesystävän laittavan tyttärelleen aamupalaa!
Ei jumankauta mies teki tytöölle teetä laskemalla kraanasta tuli kuumaa vettä! Jäin ihan sanattomaksi mutta kun sain sanottu että hyvä mies KEITÄ SE VESI! Vastaus oli että jos tyttö ei ole kahdeksaan vuoteen sairastunut kuumasta hanavedestä niin eiköhän se kelpaa jatkossakin. Mä sanoin että laitan vaikka viestiä tytön äidille mutta tästä lähtien keität sen veden. IKINÄ ei ole tullut mieleenkään että joku joisi kuumaa hanavettä saati tarjoais sitä lapselleen. Huh huh!
Kommentit (145)
Meillä se kylmä vesi tulee aivan samanlaista putkea pitkin kuin lämminkin. Vesi käy vaan ensin varaajalla ja tulee sitten muoviletkua pitkin hanalle. Omasta kaivosta tulee täsmälleen samat paskat kylmän ja kuuman veden kautta. Miksi kuuman veden juonti voi olla vaarallista meillä, on siksi että vesi saattaa seisoa varaajassa pitkiä aikoja eikä varaaja välttämättä lämmitä vähäisen käytön vuoksi vettä tarpeeksi kuumaksi. Eli varaajasta saattaa saada pöpöjä, jotka eivät sovellu suun kautta nautittavaksi.
M43
Vierailija kirjoitti:
Jo Nesbøn kirjasta luin juuri, kun päähenkilö kertoi tekevänsä pikakahvin kuumaan hanaveteen. En ollut ikinä ajatellutkaan, että joku tekisi niin. Ja nyt täällä hoidetaan teehommat samalla tavalla. Näin sitä ihminen aina vain hämmästyy.
Nyt vähän ohis minultakin mutta pidätkö Nesbøn kirjoista? Olen ollut pikkutytöstä asti aivan mieletön lukija mutta jotenkin hänen ja Lars Keplerin kirjat eivät koukuta minua yhtään. Lapsena jo tein päätöksen että aloitettua kirjaa ei jätetä kesken eikä edes kirjasarjaa. Kuitenkin Nesbø ja Kepler olivat minulle sellasta pakkopullaa etten lukenut paria ekaa kirjaa pidemmälle. Ennenkuulumatonta minulta. Ymmärrän kyllä että suosinsa perusteella heillä täytyy olla laaja fani kunta. Eniten rakastan lukea kyllä elämäkertoja
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo Nesbøn kirjasta luin juuri, kun päähenkilö kertoi tekevänsä pikakahvin kuumaan hanaveteen. En ollut ikinä ajatellutkaan, että joku tekisi niin. Ja nyt täällä hoidetaan teehommat samalla tavalla. Näin sitä ihminen aina vain hämmästyy.
Nyt vähän ohis minultakin mutta pidätkö Nesbøn kirjoista? Olen ollut pikkutytöstä asti aivan mieletön lukija mutta jotenkin hänen ja Lars Keplerin kirjat eivät koukuta minua yhtään. Lapsena jo tein päätöksen että aloitettua kirjaa ei jätetä kesken eikä edes kirjasarjaa. Kuitenkin Nesbø ja Kepler olivat minulle sellasta pakkopullaa etten lukenut paria ekaa kirjaa pidemmälle. Ennenkuulumatonta minulta. Ymmärrän kyllä että suosinsa perusteella heillä täytyy olla laaja fani kunta. Eniten rakastan lukea kyllä elämäkertoja<3
Ap
ElämäNkertoja idiootti!
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä riidan saat aikaiseksi. Ymmärrän kauhistelun tai tyrmistyksen, mutta eipä toisen kasvatusmalliinnsaa puuttua.
Ja aivan varmasti puutun jos näen rakastamani miehen tekevän typeryyttään hallaa rakastamalleni tytölle. Oikeasti mainitsisisin kohteliaasti jopa ventovieraalle jos näkisin tollasta tapahtuvan!
Ap
Aikoinaan kun muutettiin miehen kanssa yhteen, mies kauhistui kun näki minun ottavan lämmintä vettä ruuanlaittoon. Piti esitelmän aiheesta ja ihmetteli "eikö äitisi opettanut".
Ei opettanut, ei. Tuskin tiesi itsekään. Mun lapsuudenkodissa vesi kannettiin kaivosta ja lämmitettiin hellalla. Ei ollut hanaa, josta olisi tullut minkäänlaista vettä. Siksi olin ilahtunut kun sai suoraan lämmintä vettä. No uskoin miestä ja käytin kylmää vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta teille vedenkeitin.
Ei asuta yhdessä mutta saa kyllä ostaa itselleen. Täytyy sanoa tytölle että keittää mielummin itse kun juo isänsä tekemää jos ei meininki muutu. En haluais näyttää miehelle noita juttuja että voi oikeasti olla vaarallista. Johan sillä menee elämä ihan sekasin kun rupeaa pelkäämään/odottamaan tyttärensä sairastumista ja hän on sen aiheuttanut. Minuakin ahdistaa nyt kun en ole enää raivona vaan oikeasti ajattelen asiaa. Rauhottelen itseäni sillä että yleensä tyttö juo aina kylmiä juomia tai kaakaota. Tosi harvinaista teen juonti.Näytän kyllä noi jutut jos vielä jatkossa tällästä tapahtuu.
Ap
Näytä sille sitten noi linkit jossa todistettiin että kuumassa hanavedessä ei ole merkittäviä määriä enempää raskasmetalleja eikä bakteereitakaan.
Miksei kukaan ole kommentoinut noita alussa esitettyjä Ylen artikkeleita veden turvallisuudesta? Tästä on ollut juttua myös kunta-alan lehdissä, lämmin käyttövesi ei sisällä vaarallisia määriä raskasmetalleja. Lyijyputkia ei olla käytetty vuosikymmeniin, ellei sataan vuoteen. Kuparia liukenee aina veteen. Mikrobikasvusto nyt voi olla ainoa vaara, mutta jos vesi vaan on tarpeeksi kuumaa varaajassa ja sitä käytetään tarpeeksi niin mitään vaaraa ei ole.
Nyt sitä foliohattua hattuhyllylle ja uskomukset roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä riidan saat aikaiseksi. Ymmärrän kauhistelun tai tyrmistyksen, mutta eipä toisen kasvatusmalliinnsaa puuttua.
Ja aivan varmasti puutun jos näen rakastamani miehen tekevän typeryyttään hallaa rakastamalleni tytölle. Oikeasti mainitsisisin kohteliaasti jopa ventovieraalle jos näkisin tollasta tapahtuvan!
Ap
Niin ja miehelle voi myös ottaa asian kohteliaasti esille eikä alkaa suureen ääneen meuhkaamaan. Jos sanoo asian asiallisesti perustellen, niin ei kai siitä mitään riitaa synny.
Käytännössä "kuuman" veden juomisesta ei ole mitään haittaa.
Miljoona Suomalaista käyttää sitä ongelmitta.
Oot vaan mustis. Vai pimpoteini?
Vierailija kirjoitti:
Miksei kukaan ole kommentoinut noita alussa esitettyjä Ylen artikkeleita veden turvallisuudesta? Tästä on ollut juttua myös kunta-alan lehdissä, lämmin käyttövesi ei sisällä vaarallisia määriä raskasmetalleja. Lyijyputkia ei olla käytetty vuosikymmeniin, ellei sataan vuoteen. Kuparia liukenee aina veteen. Mikrobikasvusto nyt voi olla ainoa vaara, mutta jos vesi vaan on tarpeeksi kuumaa varaajassa ja sitä käytetään tarpeeksi niin mitään vaaraa ei ole.
Et sitten oo kuullut legionellabakteerista.
Va
jakki vaahtoaa. Ongelmat ovat muualla.
Urbaanilegenda on ammuttu tutkitusti alas kymmeniä kertoja.
Lisää foliota tukkaan ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten oo kuullut legionellabakteerista.
Minä olen kuullut. Se on todennäköisten kuolemansyideni listallani sijalla 7168465. Pitäiskö nostaa 7168464, heti mikroaaltouunin jälkeen.
Alkaa menemään usko Suomen koululaitokseen kun lukee teidän kommentteja.
Aina kun otatte hanasta muuta kuin täysin kylmää vettä, on siihen sekoitettu mukaan sitä "kauheaa" kuumaa vettä. Siksi hanaa kutsutaan myös sekoittajaksi. Kuten artikkeleistakin saa lukea, niin aivan sama mitä vettä juo. Uudemmissa taloissa kaikki vesiputket on vedetty PEX-muoviputkella, ja usein lämminvesivaraajat ovat ruostumatonta terästä.
Jos asuu neukkuvuokrakuutiossa vm. 1970, niin huolia on paljon muitakin kuin veden kuparipitoisuus.
Miehet eivät tykkää komentelusta. Kannattaa keksiä joku muu tyyli. Kuka pitää asetelmasta: minä viisas, sinä tyhmä. Ei ainakaan mies. Nyt hyppäsitte eri veneeseen.
Miksi AP ei kommentoi noita sivulta 2 löytyviä Ylen tiedejuttuja? Käsitys kuuman hanaveden epäterveellisyydestä taitaa tulla Britanniasta jossa ainakin ennen lämmin vesi oli eri säiliössä. Lämpimässä bakteerit kasvavat paremmin joten sitä vettä ei ruuanlaittoon käytetä tai juoda.
Vierailija kirjoitti:
Miks hampaiden pesuun pitää käyttää nimenomaan kylmää vettä? Avannossa se muutama aste on ihan ok, mut hampaiden pesuun käytän kyllä ns. lämmintä vettä.😅
Nyt sitten uusi ihmetyksen aihe. Mihin te tarvitsette vettä hampaiden puhdistuksessa? Eikö tahna suositella vain syljettäväksi pois ilman huuhtelua?
Vierailija kirjoitti:
Miks hampaiden pesuun pitää käyttää nimenomaan kylmää vettä? Avannossa se muutama aste on ihan ok, mut hampaiden pesuun käytän kyllä ns. lämmintä vettä.😅
Kyllä Suomessa voi pestä hampaat lämpimällä vedellä, jos ei ole poikkeuksellisia vesiongelmia kuten viemärivettä vesijohtoverkostossa (tuollaisen ongelman saattaa havaita aistinvaraisestikin). Hampaiden pesuvettä ei kuitenkaan juoda. Korkean riskin maissa ulkomailla on syytä käyttää pullovettä myös hampaiden pesuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän ohis minultakin mutta pidätkö Nesbøn kirjoista? Olen ollut pikkutytöstä asti aivan mieletön lukija mutta jotenkin hänen ja Lars Keplerin kirjat eivät koukuta minua yhtään. Lapsena jo tein päätöksen että aloitettua kirjaa ei jätetä kesken eikä edes kirjasarjaa. Kuitenkin Nesbø ja Kepler olivat minulle sellasta pakkopullaa etten lukenut paria ekaa kirjaa pidemmälle. Ennenkuulumatonta minulta. Ymmärrän kyllä että suosinsa perusteella heillä täytyy olla laaja fani kunta. Eniten rakastan lukea kyllä elämäkertoja<3
Ap
ElämäNkertoja idiootti!
Elämäkerta on kielitoimiston mukaan oikea muoto.
Oletko juonut keittämätöntä vettä, kun menetät hermosi yhden sanan kirjoitusmuodosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten uusi ihmetyksen aihe. Mihin te tarvitsette vettä hampaiden puhdistuksessa? Eikö tahna suositella vain syljettäväksi pois ilman huuhtelua?
Suositellaan, mutta minä huuhtelen silti kevyesti yhdellä suullisella vettä. En tykkää hammastahnajäämistä. Kastelen myös harjan ennen tahnan laittoa ja tietenkin pesen harjan käytön jälkeen, pienellä tipalla saippuaa.