Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joille tullut ihan yhtäkkiä inho somea ja kulutusta kohtaan?

Vierailija
12.01.2021 |

Mietin onko tämä nyt sitä aikuiseksi kasvamista vai mistä tuulee, kun oikeastaan ihan yhtäkkiä tuli jotenkin mitta täyteen kaikkia somealustoja sekä myös ylimääräistä kuluttamista? Pelkästään hyvänä asiana siis koen tämän muutoksen, olen varmaan jo tämän tammikuun alun aikana säästänyt useamman kympin rahaa kun kaikki heräteostokset ja muut turhanpäiväisyydet on jääneet kauppaan. Lisäksi tyhjensin oman facebook profiilini ja instatilini enkä edes halua avata noita sovelluksia enää. Sanotaan näin että tämä on hyvin radikaali muutos jos verrataan vaikka kahden kuukauden takaiseen.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla että muilla samoja ajatuksia. Tosiaan itsekin olin vielä hetki sitten mm. intohimoinen sisustaja ja hurahdin milloin mihinkin, viimeisimpänä varmaan Marimekkoon. Ja nyt ihan vituttaa suoraan sanottuna tuo kaikki roina mitä olen haalinut. Esimerkkinä marraskuun tienoilla ostamani Marimekon "jouluiset" sisustustyynynpäälliset 2kpl, hintaa muistaakseni about 35e/kpl. Ihan sulaa hulluutta ottaen vielä huomioon että tuskin juhannuksena haluan noita joulukuusen kuvia katsella sohvalla.

Lisäksi olen vuosia ostellut melkeinpä pakonomaisesti vaatteita itselleni, kuinkahan monta asua tuolta kaapista löytyykään ns "samaan käyttötarkoitukseen" eli esimerkiksi mustia kotelomekkoja, jota en edes käytä kuin ehkä kerran vuodessa. Huoh. Ap

Vierailija
22/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein saman pari vuotta sitten. Ostin muutaman kuukauden sisällä alennusmyynneistä ja tyhjennysmyynneistä vaatetta ja kenkiä varastoon sen verran, ettei tarvitse juuri shoppailla muutamaan vuoteen. Tyhjensin ja poistin sometilit. Kaikki Zalando, Nelly yms tilaukset loppui kuin seinään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tämä puoli nousee esiin tulevaisuudessa entistä enemmän. Itse näen somen nykyajan muotina, jossa nyt mukana elävat ihmiset vielä joskus katuvat sitä, että ovat jakaneet koko elämänsä koko maailman kanssa. Ja lastensa elämän. Ihmiset haluavat olla jotain julkisuuden henkilöitä, niin kuin se olisi tavoiteltavaa. Pitäisi pysähtyä miettimään, mitä on oikea elämä ja mistä onni syntyy.

Vierailija
24/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että te naisetkin alatte tähän heräämään!

Vierailija
25/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee varmaan niille joilla elämä pyörinyt somen ja kuluttamisen ympärillä.

Vierailija
26/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä kun mun pari kaveria shoppailevat viikottain zalandosta ja nellystä.... mihin ihmiset oikein käyttävät näitä vaatteita??

Vierailija
27/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen ap:n puolesta, kuulostaa kypsältä Itse tykkään somesta edelleen, mutta käytän sitä ehkä hieman eri tavalla. Instagramin kautta olen löytänyt paljon upeita taiteilijoita ja tiedettä. Seuraan kuvataiteilijoita, luontovalokuvaajia, biologeja, tiedepainotteista sisältöä sekä omaan alaani liittyviä tilejä, joista löytyy paljon mielenkiintoisia infopaketteja ja tietoa. Lifestyle-tilit, somejulkkikset ja maksetut yhteistyöt eivät kiinnosta enkä seuraa. Some on ihan kiva jos osaa käyttää sitä, mutta on totta että monen olisi paljon parempi ilman.

Vierailija
28/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olleenkaan. Instaa käytän keskimäärin kaksi minuuttia päivässä  ja facebookissa käyn max kaksi kertaa viikossa lukemassa tuttujen kuulumiset. Itsekin päivitän aina silloin tällöin. 

Vierailija
29/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä kun mun pari kaveria shoppailevat viikottain zalandosta ja nellystä.... mihin ihmiset oikein käyttävät näitä vaatteita??

Se onkin ihan hyvä kysymys. Silloin vielä kun tuli harrastettua juhlimista ja muuta sellaista, tuli tilailtua mekkoja ja kaikenlaisia asusteita, joista osa jäi lähes käyttämättä. Uffiin päätyi ja kavereille sekä siskoille iso osa niistä. Jälkikäteen ajateltuna ihan älytöntä rahan tuhlausta. Nykyään ärsyttää, jos jotain on pakko tilata jostain.

Vierailija
30/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 44-vuotias ja olen tullut siihen lopputulokseen, että some on kohtuullisen turha väline. Ei sieltä oikein tahdo löytää järkevää sisältöä. Olen luopunut facesta, instasta ja twitteristä. Olen paremmalla tuulella, kun ei tarvitse tietää kaiken maailman höpöasioista ja lukea ihmisten riitelevän täysin järjettömästi toisiaan haukkuen.

Silti viihdyt tällä palstalla, jossa tehdään koko ajan tuota mainitsemaasi riitelyä ja toisten haukkumista, ihan jatkuvalla syötöllä. En ole nähnyt vastaavaa käytöstä omilla sometileilläni. Eri asia sitten jotkut Facebookissa uutisten kommentointi, niitä ei voi lukea pahoinvoimatta enkä nykyään enää luekaan.

Vierailija
31/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 44-vuotias ja olen tullut siihen lopputulokseen, että some on kohtuullisen turha väline. Ei sieltä oikein tahdo löytää järkevää sisältöä. Olen luopunut facesta, instasta ja twitteristä. Olen paremmalla tuulella, kun ei tarvitse tietää kaiken maailman höpöasioista ja lukea ihmisten riitelevän täysin järjettömästi toisiaan haukkuen.

Silti viihdyt tällä palstalla, jossa tehdään koko ajan tuota mainitsemaasi riitelyä ja toisten haukkumista, ihan jatkuvalla syötöllä. En ole nähnyt vastaavaa käytöstä omilla sometileilläni. Eri asia sitten jotkut Facebookissa uutisten kommentointi, niitä ei voi lukea pahoinvoimatta enkä nykyään enää luekaan.

Tässä hyvä esimerkki tästä turhuudesta, tuokin kommentoija koki tarpeelliseksi näpäyttää minua. No, tätähän tämä on, ei se oikeastaan haittaa.

Vierailija
32/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tämä puoli nousee esiin tulevaisuudessa entistä enemmän. Itse näen somen nykyajan muotina, jossa nyt mukana elävat ihmiset vielä joskus katuvat sitä, että ovat jakaneet koko elämänsä koko maailman kanssa. Ja lastensa elämän. Ihmiset haluavat olla jotain julkisuuden henkilöitä, niin kuin se olisi tavoiteltavaa. Pitäisi pysähtyä miettimään, mitä on oikea elämä ja mistä onni syntyy.

Tämä. Yksityisyydestä on jo pitkään puhuttu tulevaisuuden luksuksena. Usein se menee niin, että siitä mikä on harvinaista tulee tavoiteltua ja trendit kulkee sykleissä. Nyt on ollut trendikästä jakaa ihan kaikki someen, jossain vaiheessa aletaan taas arvostaa yksityisyyttä.

Vierailija
33/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Te naiset"? Ihan kuin influenssereissa, tubettajissa, somepersoonissa yms. ei olisi yhtään miestä eikä miehet käyttäisi somea lainkaan, tai ostelisi kelloja, autoja, kenkiä, lenkkareita, vaatteita, pelejä jne jne jne. Just.

Vierailija
34/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä te sitten olettekin eläneet turhanaikaista elämää! En pysty samaistumaan ollenkaan.

Vierailija
35/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Te naiset"? Ihan kuin influenssereissa, tubettajissa, somepersoonissa yms. ei olisi yhtään miestä eikä miehet käyttäisi somea lainkaan, tai ostelisi kelloja, autoja, kenkiä, lenkkareita, vaatteita, pelejä jne jne jne. Just.

Vertaa y lauta vs tämä palsta tai jodel. Aika erilainen suhtautuminen someen

Vierailija
36/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se onkin ihan hyvä kysymys. Silloin vielä kun tuli harrastettua juhlimista ja muuta sellaista, tuli tilailtua mekkoja ja kaikenlaisia asusteita, joista osa jäi lähes käyttämättä. Uffiin päätyi ja kavereille sekä siskoille iso osa niistä. Jälkikäteen ajateltuna ihan älytöntä rahan tuhlausta. Nykyään ärsyttää, jos jotain on pakko tilata jostain.

Vielä vuonna 2009 kun biletys ja keikat oli muodissa ja ihmiset sosiaalisia, niin oli kiva ostaa meikkejä ja vaatteita. Niille oli käyttöä. Sen jälkeen kun digitalisaatio tuli niin ei tartte enää mitään.

Miten opiskelut teillä muilla sujuu näin digitaalisesti? Mä en enää innostu elämästä kun kaikki pyörii ruudun ympärille.

Vierailija
37/44 |
12.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on somea.

Vierailija
38/44 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muiden mielestä elämä tylsempi kun esim 10v sitten?

Vierailija
39/44 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään enää kiinnosta jutella?

Vierailija
40/44 |
13.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama vaihe menossa kuin ap:llä. En ole poistanut some-tilejä, mutta seuraan instan kautta vain jotain yleishyödyllisiä juttuja ja luontokuvia. Kaikki ystävät olen ” mykistänyt”. Ei siksi että en pitäisi heistä. En vaan jaksa käydä läpi feediä. Lisäksi olen lopettanut ostelun. Teineille joutuu toki ostamaan vaatteita ym. , mutta itse ajattelin on mahdollisimman pitkään ostelematta mitään. Mikä rauha ja ajansäästö! Joka päivä ehdin liikkua ulkona ja lukea ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä