Arjen perustaidot hukassa
Täytän ensi vuonna 40, enkä vieläkään osaa mitään perusjuttuja, joita aikuisilta yleensä odotetaan. Näitä ovat mm. remontointi, taulujen/hyllyjen kiinnitys, autolla ajo...
Missä ja miten voisin oppia ja opetella näitä taitoja? Nolottaa, kun pitää naapuria pyytää avuksi isojen taulujen ripustamiseen, nämä kun eivät pysy tauluteipeillä kiinni.
Pomoni tiedusteli töissä matkustusvalmiuttani. Sain ajokortin 8 vuotta sitten enkä ole autolla ajanut sen jälkeen. Minun piti hankkia auto heti kortin saamisen jälkeen, mutta talouteni on ollut koko ajan sen verran huteralla pohjalla, että en ole autoa hankkinut (pätkätöitä ja työttömyyttä). Toisaalta en ole sitä aiemmin tarvinnutkaan, paitsi nyt siitä olisi hyötyä töiden kannalta. Minulla ei ole ketään läheistä, joka voisi tukea autolla ajamista enkä kylmiltään suostu autolla huristelemaan. Se ei ole järkevää kenenkään kannalta.
Ahdistaa ja tunnen itseni luuseriksi. Mitä voin tehdä? Tuntuu, että en osaa mitään.
Kommentit (31)
Kiitos kaikille! Saitte mut paremmalle tuulelle.
-AP
Mihin maailmassa tarvittaisi miehiä, jos me naiset osaisimme ja haluaisimme tehdä nuo kaikki työt itse? Et sinä varmaan omista akkuporakonetta, joka helpottaa kovasti taulujen ripustamista seinälle. Etkä taida omistaa seinää, joille laittaa taulukoukut. Vuokra-asuntoihin niitä harvemmin saa laittaa.
Autolla ajaminen on helpoin rasti. Menet vaan autokouluun ja otat ajotunteja. Kerrot, että siitä on jo 8 vuotta, kun olet ajanut. Sitten ostat muutamalla satasella kotteron, jolla harjoittelet ajamista. Aika moni aikuinen ottaa ajotunteja syystä tai toisesta. Ajokorttia ei todellakaan ajotuntien vuoksi oteta pois, mutta esimerkiksi sairauden vuoksi ajokieltoa saaneen kohdalla autokoulun opettaja voi hyvinkin antaa arvion siitä, kannaako ajaa.
Minua ei haittaa yhtään etten osaa kaiken maailman asioita. Aina löytyy joku miespuolinen tuttava joka tulee kasaamaan hyllyn tms, (ja Ikean hyllyjä nyt ei osaa kasata ammattilainenkaan). Autoa osaan ajaa, vaikkei omaa autoa olekkaan. Jokainen on hyvä jossain, minä ruuan laitossa ja leipomisessa, se riittää minulle.
Joo ota tosiaan muutama ajotunti ihan kertausmielessä! Jos olet kerran jo kortin saanut niin varmaan pari kolme riittää. Ja älä mieti mitään että ajo-opettaja pitäisi tyhmänä, ei pidä. Varmasti tullut monia samassa tilanteessa olevia vastaan ennenkin. Ja ainahan maksavaa asiaksasta palvellaan! Päinvastoin uskon että enemminkin pitää sinua fiksuna ja vastuullisena, kun haluat varmistaa että pärjäät turvallisesti liikenteessä!
Tsemppiä!
Hommaa mies. Pilua sille pitää antaa ja välillä se hakkkaa mutta se hoitaa muo hommat.
Ei minullakaan ollut autoa vuosikausiin, vaikka ajokortti oli.
Kun sitten lopulta saimme auton ostettua, harjoittelin ajamista hiljaisilla teillä ja lähimpään kaupunkiin ajoin alkuun aina samaa reittiä ja samalle helposti lähestyttävälle parkkipaikalle, josta käsin kävellen hoidin kaupunkiasiani. Siitä se rohkeus pikkuhiljaa kasvoi ja aloin ajelemaan vähitellen myös ihan niihin varsinaisiin kohteisiini.
Harjoittelemalla oppii.
Ei ajotunneistakaan haittaa ole, mutta harjoitella joutuu silti itsekin.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Mihin maailmassa tarvittaisi miehiä, jos me naiset osaisimme ja haluaisimme tehdä nuo kaikki työt itse? Et sinä varmaan omista akkuporakonetta, joka helpottaa kovasti taulujen ripustamista seinälle. Etkä taida omistaa seinää, joille laittaa taulukoukut. Vuokra-asuntoihin niitä harvemmin saa laittaa.
Onhan niistä joistain iloa makuuhuoneen puolella. Enkä tarkoita rukoustaulun ripustamista sängyn taakse.
:D autokoulu ei ole mikään ajokortteja jakeleva taikka pois ottava instanssi eli eivät ole mihinkään inssiin ketään pakottamassa. Ja mikäli on 8v sitten päässyt autokoulusta kuitenkin läpi, niin ne taidot kyllä palaa mieleen kun alkaa harjoittelemaan. Esim youtubessa on muutamalla autokoulullakin hyviä videoita liikennesäännöistä ja kinkkisistä paikoista ajotunneilla, näitä voi jo näin alkuun muistin virkistämiseksi katsoa.[/quote]
Kyllä se Salkkareissa oli muutama kuukausi sitten ;-D
Katson sarjaa unilääkkeeksi ja siihen se toimii oikein hyvin.
Toisinaan kyllä havahdun noihin uskomattomiin "arkielämän totuuksiin",
joista minulla on ollut aivan erilaiset käsitykset.
Monet naiset on samanlasia.
Ei voi ymmärtää mitä vaikeutta auton tankkaamisessa on.
Tai patterin säädössä, jos ei tideä miten päin se menee kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olet internetissä, täällä on rajattomasti tietoa. Pari viikkoa kun katsoo asiaan sopivia YouTube videoita niin sitähän osaa jo kylppäriremontikin tehdä itse
En minäkään ole mitään remontteja tehnyt tai isoja tauluja seinälle ripustanut. Olen ostanut vain palveluita ja näin aion tehdä tulevaisuudessakin. Autoa kyllä osaan ajaan, mutta auton myin viime vuonna tarpeettomana.