Koskahan päästään maskeista eroon?
Keväällä, kesällä, syksyllä? Itse en enää jaksaisi tätä maski-arkea yhtään. Olen kuulovammainen ja luen huulilta, mutta maski peittää suun, joten ihmisten puheesta menee iso osa ohi. Olen ihan loppu tähän ja jaksaminen alkaa olla loppu tämän takia.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat ap, että on turvallista tartuttaa toisiin ihmisiin muita tauteja kuin koronaa? Vai miksi maskeista pitäisi luopua?
Mitä ihmettä terve ihminen voisi tartuttaa muihin?
Ei tiedetä kuka on terve (merkityksessä ei ole tartunnan kantaja) testaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa enää odottaa useita kuukausia. Onkohan tämä pätevä syy keskeyttää opinnot AMK:ssa? Tänään meni niin iso osa ohi opettajan puheesta (hiljainen ääni ja maski) ettei mitään järkeä. Olen vaan itkenyt koko iltapäivän kun jaksaminen ihan finaalissa tämän vuoksi.
-apVoi olla pätevä, mutta ei ole järkevä. Sinulla on oikeus saada opetusta tavalla, josta saa selvän. Eikös AMK:ssä muuten pitäisi olla etänä ne tunnit? Silloin ei tarvita maskia.
Meillä on nyt osin etänä (suurin osa) ja osa lähipäiviä. Opettajat käyttävät juuri niitä perus maskeja. En ole missään nähnyt käytettävän niitä läpinäkyviä missä näkyisi suu.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn töissä ja opiskelen (molemmissa maskipakko). En näe luonnollisesti maskin takaa henkilön ilmeitä tai suun liikkeitä, enkä pysty lukemaan huulilta mitä normaalisti teen jatkuvasti. Lisäksi minulta puuttuu suuntakuulo, enkä aina edes tunnista kuka ihminen puhuu (jos vieraampi, enkä tunne ääntä) . Alkaa olla niin kuluttavaa tämä etten tiedä mitä teen jos tämä jatkuu vielä pitkään.
-ap
Olisiko henkilökohtainen avustaja mitään? Voisi tulkata sinulle puheet ja opastaa muutenkin.
Ei täyty kriteerit. ”Vain” toinen korva kuuro
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa enää odottaa useita kuukausia. Onkohan tämä pätevä syy keskeyttää opinnot AMK:ssa? Tänään meni niin iso osa ohi opettajan puheesta (hiljainen ääni ja maski) ettei mitään järkeä. Olen vaan itkenyt koko iltapäivän kun jaksaminen ihan finaalissa tämän vuoksi.
-apVoi olla pätevä, mutta ei ole järkevä. Sinulla on oikeus saada opetusta tavalla, josta saa selvän. Eikös AMK:ssä muuten pitäisi olla etänä ne tunnit? Silloin ei tarvita maskia.
Meillä on nyt osin etänä (suurin osa) ja osa lähipäiviä. Opettajat käyttävät juuri niitä perus maskeja. En ole missään nähnyt käytettävän niitä läpinäkyviä missä näkyisi suu.
-ap
Eikä ole käynyt mielessäsi vaati koululta sinulle sopivaa opetusta? Ei ole nyt maski se ongelma, vaan se, että sinä et vaadi sitä, mitä sinulle kuuluu.
Kävin ostoskeskuksessa juuri. Oli ruokakauppaan ja yhteen erikoisliikkeeseen asiaa. Noin puolella ihmisistä ei näyttänyt olevan minkäänlaista maskipakkoa. Ja jopa ostarin kaupoissa oli myyjiä ilman maskeja! Että jotkut on näköjään päässeet jo.
Maskeista ei päästä eroon ainakaan muutamaan vuoteen. Koronavirus on osoittautunut muuntautumiskykyiseksi. Uusi muunnos tarttuu entistä herkemmin, ja vielä ei tiedetä, onko muuntumisella vaikutusta rokotteiden tehoon. Tottukaa siis maskin käyttöön, sillä niistä ei olla luopumassa ihan heti.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kun en ole vieläkään käyttänyt sitä. Se saattaa olla täysin vapaaehtoista, joten oma valinta.
Aika monessa työssä on maskipakko.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ostoskeskuksessa juuri. Oli ruokakauppaan ja yhteen erikoisliikkeeseen asiaa. Noin puolella ihmisistä ei näyttänyt olevan minkäänlaista maskipakkoa. Ja jopa ostarin kaupoissa oli myyjiä ilman maskeja! Että jotkut on näköjään päässeet jo.
Kenelläkään Suomessa ei ole maskipakkoa vapaa-ajallaan. Hoitohenkilökuntaa lukuun ottamatta aika harvalla on työajallakaan. Etkö oikeasti sitä tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä! Silleen pääset eroon ;D
Monet tuttuni on sanoneet, etteivät voi käyttää maskia terveydellisistä syistä.
Eivätkä käytä, eikä ole edes flunssaa heille tullut.
Tuskin ketään kiinnostaisi rokote jollei olisi maskiahdistusta ja suosituksia joka paikassa sitä käyttää, ainakin näön vuoksi. Maskeilusuositus näyttää olevan kiristyskeino jolla tämä sikatikku kakkonen alkaakin vaikuttaa yhtäkkiä houkuttavalta. Menköön vaikka terveys kunhan vapaus tulee takaisin, eikä tarvi enää leikkiä koronantorjuntatalkoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Eikä ole käynyt mielessäsi vaati koululta sinulle sopivaa opetusta? Ei ole nyt maski se ongelma, vaan se, että sinä et vaadi sitä, mitä sinulle kuuluu.
Ei ole käynyt mielessä.. Olen käynyt kaikki koulut lapsesta saakka ns. normaaleissa luokissa, vaikka pienryhmä olisi jo kuulon kannalta paljon parempi. En ole saanut juuri tukea missään, vaan yrittänyt pärjätä. Meilläkin AMK:ssa ~35 oppilasta luokassa ja huono akustiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään Suomessa ei ole maskipakkoa vapaa-ajallaan. Hoitohenkilökuntaa lukuun ottamatta aika harvalla on työajallakaan. Etkö oikeasti sitä tiennyt?
Ainakin meidän kunnassamme maskipakko koskee monia muitakin kuin terveydenhuollon työntekijöitä. Ilmeisesti myös ap:n opettajilla on maskipakko.
Vierailija kirjoitti:
Maskeista ei päästä eroon ainakaan muutamaan vuoteen. Koronavirus on osoittautunut muuntautumiskykyiseksi. Uusi muunnos tarttuu entistä herkemmin, ja vielä ei tiedetä, onko muuntumisella vaikutusta rokotteiden tehoon. Tottukaa siis maskin käyttöön, sillä niistä ei olla luopumassa ihan heti.
Bää-äää bäää-äää lammas - Ja sinä uskot??🤣🤣
Salaliittoteorioiden levittäminen on typerää ja vastuutonta. Älkää uskoko populisteja, vaan tiedettä. Mitään huuhaata ei tule ottaa todesta.
Tämä maskipelleily on kyllä aivan sairasta! Keväällä poliitikot uskalsivat nojata tutkimustuloksiin, eivätkä suositelleet maskeja. Nyt on antauduttu kansalaisten äänekkäisiin vaatimuksiin - liekö äänten kalastelua.
Maskit voisivat teoriassa olla jossain tilanteessa hyödyllisiä (joku kasvotusten palaveri, täpötäysi bussi/metro), mutta eivät todellakaan missään normi kauppareissulla tai kauppakeskuksissa! Mitä ihmiset kuvittelevat, että se maski tekee? Poistaa hengitysilmasta lähes molekyylikokoluokkaa olevia viruksia :D Onko kukaan pysähtynyt miettimään, että kuinka monta miljoonaa virusta mahtuu pelkästään niistä rypyistä ja maskin sauman ja ihon välistä karkaamaan ulos? Ja toisaalta paperi sekä kangas ovat kuidultaan niin harvaa, että ei niillä ole toivoakaan saada viruksia kiinni - ei vaikka viruksen kokoa kasvatettaisiin tuhatkertaiseksi. Ja tämä kaikki on ihan tieteellisin tutkimuksin todeksi todettu.
Minä, ja oletettavasti valtaosa ihmisistä laittaa kyllä sen kymmenen kertaan käytetyn maskin auton ovilokerosta naamalle, eikä hetkeäkään usko sen auttavan mitään. Mutta laitetaan nyt, niin eipähän tule paheksuvia katseita.
En usko hetkeäkään, että koronatilanne Suomessa muuttuisi yhtään huonommaksi, vaikka yhdellä sormen napsauksella kiellettäisiin koko maskien käyttö. Jätettä tulisi vaan paljon vähemmän. Keväällä se nähtiin. Suomessa maskien käyttö oli jopa kielletty monella työpaikalla ja miten kävi? Kävi parhaiten euroopassa.
Minun ehodtus olisi siis luopua maskien käytöstä. Jätemäärä vähenisi, ihmiset olisivat onnellisempia ja terveempiä eikä oikeastaan mitään negatiivisia puolia tule mieleen. No, hysteerikoilla verenpaine nousisi.
Tsemppiä ap, tilanne on varmasti turhauttava.
Itse en lievän keuhkosairauden takia voi käyttää maskia, ja olen totaalisen kyllästynyt ihmisten tuomitseviin katseisiin joka paikassa.
Ei ennen ensi vuotta. Hyvä jos sittenkään.
Olisiko henkilökohtainen avustaja mitään? Voisi tulkata sinulle puheet ja opastaa muutenkin.