Vain ei hoikalla on oikeus olla kehopositiivinen
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000007735038.html
Tulipa tuon luettua mieleen, että vaikka kehopositiivisuus on tarkoitettu kaikille, siitä puhuvat vain ylipainoiset ja jutuissa korostetaan aina ylipainoisia ihmisiä.
Tässä kampanjassa jää aivan liian vähälle huomiolle se, että myös hoikka voi olla todella epävarma omasta kehostaan. Varsinkin nykyään, kun tuntuu, että on muotia olla hieman muodokkaampi.
Onko kukaan samaa mieltä?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alipainoinen ja pidän itseäni niin rumana, että oksettaa. Vihaan itseäni muutenkin. Olen kuullut olevani kukkakeppi, luuranko, luukasa, poika, kuivan kesän orava ja anorektikko. Näitä kaikkia on käytetty viikon aikana myös aihe vapaalla, ja kommentit keräävät runsaasti tykkäyksiä. Itsetuntoni on umpisurkea ja olen vakavasti masentunut. Häpeän käyttää lyhythihaisia paitoja ja näytän ällöttävän rumalta kaikissa vaatteissa.
Kukkakepeiksi jne. täällä haukkuvat ovat vain kateellisia. Älä nyt vauvapalstan takia ota itseesi, täällä haukutaan ihan kaikkia.
Juuri tämä ärsyttää!! Aina sanotaan, että ne jotka arvostelee ovat kateellisia! Ei näin sanota ylipainoiselle.
Hoikka ei ole sama asia kuin hyvännäköinen!
Minä näytän hoikkana mielestäni hirveältä ja luulen, että arvostelijani ovat samaa mieltä, eivät kateellisia
Siis tyyppi linkkaa lehdestä jutun postaukseensa, eikä selkeästi ole itsekään lukenut sitä. Jauhaa samaa skeidaa kuin Martinakin tajuamatta mitään.
Lienee koittanut aivokapasiteettipositiivisuuden aika. Saanhan minä sitten huomautella siitä miten tyhmien ihmisten pitäisi kyllä nyt tehdä asialle jotain ja jumpata aivojaan eikä vaan olla ja möllöttää tyytyväisenä tyhmyydessään? Tyhmyys ei ole OK. Sillä tyhmästä päästähän tunnetusti kärsii koko ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alipainoinen ja pidän itseäni niin rumana, että oksettaa. Vihaan itseäni muutenkin. Olen kuullut olevani kukkakeppi, luuranko, luukasa, poika, kuivan kesän orava ja anorektikko. Näitä kaikkia on käytetty viikon aikana myös aihe vapaalla, ja kommentit keräävät runsaasti tykkäyksiä. Itsetuntoni on umpisurkea ja olen vakavasti masentunut. Häpeän käyttää lyhythihaisia paitoja ja näytän ällöttävän rumalta kaikissa vaatteissa.
Kukkakepeiksi jne. täällä haukkuvat ovat vain kateellisia. Älä nyt vauvapalstan takia ota itseesi, täällä haukutaan ihan kaikkia.
Juuri tämä ärsyttää!! Aina sanotaan, että ne jotka arvostelee ovat kateellisia! Ei näin sanota ylipainoiselle.
Minä näytän hoikkana mielestäni hirveältä ja luulen, että arvostelijani ovat samaa mieltä, eivät kateellisia
Otat tämän perustelun varmaan myös loukkauksena, mutta tarkoitukseni on vain saada sinut ajattelemaan asiaa vähän eri näkökulmasta, jottet kärsisi noin paljon ainakaan jonkun vauvapalstan takia: Hoikka on aika monien mielissä sama asia kuin hyvännäköinen. Hyvin moni haluaisi olla hoikka ja kokee paineita olla hoikka. Kukkakepiksi haukkuminen voi olla puolustautumiskeino noita omia hoikkuuspaineita vastaan. En tarkoita tätä nyt syytökseksi, että sinun pitäisi olla vain tyytyväinen ja lakata valittamasta, vaan että joku voi oikeasti olla vaan kade ja epävarma itsestään kun haukkuu hoikkia. Ja jos harmittaa, että joku mies haukkuu sinua kukkakepiksi, niin samaan aikaan kyllä joku toinen mies haukkuu kaikkia ei-hoikkia naisia läskeiksi. Eli älä oikeasti välitä niin paljon rumista kommenteista.
Tää on kyllä ihan kaikki samaa "shaissea" kaikki, Mun mielestä normaaleihin käytössääntöihin kuuluu, ettei toisten ihmisten ulkonäköä kertakaikkiaan kuulu arvostella. Mutta toki olenkin 60- luvulla syntynyt. Minulla on aina ollut ystävinä niin itseäni lihavampia, kuin hoikempiakin. Voin kai sitten olla tälläinen ns. kehopositiivinen, koska olen ylipainoinen, mutta se ei tosiaan kuulu kenellekään muulle, kuten ei kenenkään muunkaan paino minulle.
Mutta miettikääs tilanne, jossa täysin kauneusihanteiden mukainen nainen hehkuttaisi somessa tyytyväisyyttä omaan kroppaan ja ulkonaköön. Kertois kuinka rakastaa omia silmiä tai ihanaa tukkaa tai kapeaa vyötäröä. Ai että mikä lynkkaus siitä seuraisikaan. Unohtus kehopositiivisuudet. Toiset meistä on tasa-arvoisempia kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miettikääs tilanne, jossa täysin kauneusihanteiden mukainen nainen hehkuttaisi somessa tyytyväisyyttä omaan kroppaan ja ulkonaköön. Kertois kuinka rakastaa omia silmiä tai ihanaa tukkaa tai kapeaa vyötäröä. Ai että mikä lynkkaus siitä seuraisikaan. Unohtus kehopositiivisuudet. Toiset meistä on tasa-arvoisempia kuin toiset.
Miksi tämä on konditionaalissa? Joka päivähän kauniit ihmiset hehkuttavat itseään somessa.
Mulle kehopositiivisuus on sitä että jätetään ihmisten ulkonäkö rauhaan, oli ne sitten laihoja tai pulleita, rumia tai kauniita. Se ei edes kuulu muille, kun eivät elä sen toisen ihmisen kehossa. Toisten ihmisten ulkomuodon ilkeä kommentointi on vain todella törkeää käytöstä. Omassa päässään voi ajatella mitä haluaa, mutta kaiken mitä ajattelee ei tarvitse tulla saman tien suusta tai näppikseltä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sano niin ylipainoiselle, koska kukaan ei kadehdi ylipainoisia. Laihuutta taas ihannoidaan. Laihuus on toivottua, lihavuus taas ei.
Se ei kuitenkaan tarkoita, ettei kukaan laiha voisi olla onneton kehossaan tai muutenkin voida huonosti.
Itse olen varakas, mutta silti vaikeasti masentunut eli vaikka olen taloudellisesti etuoikeutettu niin ei se minua onnelliseksi tee. Kuitenkin elämä köyhänä olisi todennäköisesti vielä vaikeampaa, koska köyhyys on epätoivottua ja köyhiä syrjitään ja haukutaan. Kuten lihaviakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehdet, some, telkkari ja joka paikka on täynnä normaalipainoisia ja hoikkia vartaloita ja ylipainoisten vartalot häivytetään ja somessakin heille vaan nauretaan/pilkataan.
Onko se nyt kauheaa, jos joskus nostetaan esiin myös isompia kehoja.
Kukaan ei ole väittänyt ettei normaalipainoisella voisi olla epävarmuuksia kehonsa kanssa. Kehorauha ja kehopositiivisuus kuuluu kuitenkin ihan kaikille.
Ai kuuluu? No miksi ette anna sitä muille?
Kyllä minä annan kehorauhan ihan kaikille, vaikka en ole sitä vielä ikinä itse saanut.
Muiden puolesta en voi puhua. Valitettavasti ilkeitä ja inhottavia ihmisiä löytyy jokaisesta painoluokasta, mutta siksihän tätä sanomaa jaetaan eteenpäin, jotta jokainen saisi olla rauhassa oma itsensä.
Toivoisin, että kehopositiivisuus viittaisi muuhunkin kuin painoon ja lihavuuteen tai laihuuteen. Entäs kaikki muut piirteet ja ominaisuudet, jotka saavat ihmisen tuntemaan itsensä rumaksi ja arvottomaksi, ja joille ei ehkä voi mitään, toisin kuin painolle? Siis esim. suonikohjut, se ettei rusketu, pienet rinnat, selluliitti, vartalon epäsymmetrisyys, rumat kasvot, luomet, akne jne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä instassa julkaisevat paljastavia kuvia ja saavat kehuja yllin kyllin. Ei siellä ole ylipainoiset heitä lynkkaamassa ollenkaan.
Kun ylipainoinen julkaisee paljastavan kuvan niin monesti insta poistaa sen jo alkuvaiheessa, siis ihmiset ilmiantavat kuvan jossa näkyy ylipainoisen vartaloa. Sitten tulee läskihuutelut, tappouhkaukset ja hyi mikä lehmä, lähde lenkille jne jne.
Ansaitseeko ylipainoiset tuollaista kohtelua?
Olen ap samaa mieltä että myös hoikka voi olla epävarma kehostaan mutta en nyt ymmärrä sinunkaan ajatuksen juoksua siitä, että kehopositiivisuus pitää sisällään jotenkin tuon epävarmuuden. Eikö se kehopositiivisuus kuulu ihan jokaiselle, myös niille jotka eivät ole epävarmoja itsestään ja kehostaan?
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että kehopositiivisuus viittaisi muuhunkin kuin painoon ja lihavuuteen tai laihuuteen. Entäs kaikki muut piirteet ja ominaisuudet, jotka saavat ihmisen tuntemaan itsensä rumaksi ja arvottomaksi, ja joille ei ehkä voi mitään, toisin kuin painolle? Siis esim. suonikohjut, se ettei rusketu, pienet rinnat, selluliitti, vartalon epäsymmetrisyys, rumat kasvot, luomet, akne jne.
Kyllähän se koskee kaikkia, mutta on niin vähän ihmisiä, jotka uskaltavat tulla esiin näitä ”virheitänsä” esittelemään. Itsekin häpeän kauheita suonikohjujani, mutta en todellakaan halua tai uskalla asettaa itseäni alttiiksi arvostelulle. Itsetunto kun on heikko muutenkin.
Ei se ole tarkoitettu vain ylipainoisille. Itse paranin kehopositiivisuusajattelun avulla vaikeasta anoreksiasta.
Tässä taas aloitus, jonka tekijä ei ymmärrä kehopositiivisuutta.
Ylipaino on terveyden kannalta ongelmallista. Siksi ylipainosta kannattaisi pyrkiä pois. Mielestäni on kuitenkin eri asioita vihata kroppaansa ja häpeillä itseään kuin olla asian suhteen neutraali tai esimerkiksi tyytyväinen ulkonäköönsä, mutta haluta silti pyrkiä kohti terveellisempää elämää.
En esimerkiksi usko, että jokaisen tupakoitsijan tulisi vihata itseään tai soimata itseään tupakoinnin takia. Kuitenkin uskoisin, että jokaisen tupakoitsijan kannattaisi pyrkiä lopettamaan oman terveytensä ja hyvinvointinsa takia. Jos eivät voi, niin en silti haluaisi, että tupakoinnista aletaan tekemään hyvää ja tavoiteltavaa asiaa mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Alunperin perustettu vammautuneits yms varten mitta läskit kaappas sen jotta voivat hyvillä mielin jatkaa mättämistä.
Saako tälle väitteelle lähteen, kiitos.
Olin nuorempana todella hoikka, niin, että luut paistoivat selkeästi läpi ja sain kuulla olevani pakkasen r*iskaama pulkannaru, kukkakeppi ja mitä muita näitä nimityksiä nyt olikaan, mutta nuo yleisemmin sain kuulla. Noh sitten sairastuin masennukseen monen syyn seurauksena ja lihosin ylipainoiseksi. Sitten sain kuulla ihmisiltä kehuja ja kannustusta ja muistan mummoni sanoneen, että näytän vihdoinkin "oikealta" naiselta ja, että vain koirat ovat kiinnostuneet luista. No, mutta ylipainon takia seurasi perässä muut siihen liittyvät terveysvaivat ja huolet. Pääsin ylitse masennuksestani ja laihduin normaalipainoon ja innostuin kuntoilemisesta ja treenaamisesta, jonka takia olen nykyään kuulemma "ylimielinen" :D
Mua niin vatutti Alexi Laihon puolesta kerrankin kun hän hyvää hyvyyttään järjesti faneille sellaisen live streamin netissä, mutta musiikin sijasta suunnilleen kaikki katsojat kärtti syitä ja kommentoi vain kauhistellen hänen hoikkuuttaan! Niinku missä ihmisten perus käytöstavat on nykyään!? Kommenttiosiossa mentiin vielä pidemmälle arvuuttelemalla onko kyse metamfetamiinistä vai syövästä?!? No silloin ei ollut kyse mistään muusta kuin siitä että hän oli lopettanut dokaamisen muttei edelleenkään syönyt kunnolla, joten pöhön haihtumisen jälkeen ei paljoa jäänyt jäljelle. Ville Valolle kävi aikoinaan ihan samoin kun kävi vieroituksessa mutta söi edelleen kuin pikkulintunen, syöpä tai huumeet oltava, arveltiin hänestäkin. Toivon että jokainen noitakin jätkiä arvostellut saa kokea saman itsekin. Keskivertoa parempaan ulkonäköön tottuneina voi vaan kuvitella miten pahalta tollanen arvostelu heistäkin tuntui. Kehorauha tosiaan kuuluu kaikille!