Omistus vai leasing auto?
Kumpi on nyt parempi vaihtoehto?
Ostaa uusi auto omaksi vai ottaa auto käyttöön leasing sopimuksella.
Kommentit (63)
Ylipäätään aina kun vuokraa jotain käyttöönsä niin maksaa enemmän kuin jos ostaisi heti omaksi. Koska ei se vuokraaja tekisi sitä bisnestä tappiolla.
Uudessa autossa ero noiden välillä ei ole kovin suuri. Auton arvo laskee keskimäärin 15% vuodessa.Liisariksi uskaltaisi otta jopa VAG-autoja jos sisältää korjauksetkin,omaksi ei.
Omistus jos sinulla ei ole rahaa, joka tekee töitä puolestasi.
Leasing, jos olet riitävän varakas tai rikas, jonka luo raha tulee omaa hikeä vuodattamatta.
799
Vierailija kirjoitti:
Autoa ei enää nykyään kannata ostaa omaksi.
No todellakin kannattaa. Pitää ostaa omaan budjettiin sopiva. Minulla on ollut kaksi autoa, kumpikaan niistä ei ole ollut halpa. Vaikka olen "menettänyt" ne rahat, se on ollut kaiken arvoista. Joten todellisuudessa en ole menettänyt rahaa. Kolmas auto tulee olemaan samaa hintaluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoa ei enää nykyään kannata ostaa omaksi.
No todellakin kannattaa. Pitää ostaa omaan budjettiin sopiva. Minulla on ollut kaksi autoa, kumpikaan niistä ei ole ollut halpa. Vaikka olen "menettänyt" ne rahat, se on ollut kaiken arvoista. Joten todellisuudessa en ole menettänyt rahaa. Kolmas auto tulee olemaan samaa hintaluokkaa.
Pitää päättää mikä hintaluokka on auton arvoinen. Minulle raja on aikalailla tasan 15 000 €. En osaa kuvitella, että laittaisin esimerkiksi 20 000 € autoon ikinä. Se ei olisi enää wörtti. Ehkä joku 12 000 olisi aika hyvä.
Ykstityis leasingissä käytännössä maksat vain rahoituksesta paketoituna palveluihin, josta joku saanee mielenrauhaa mutta maksaa enemmän. Kilpailuttamalla erikseen saa saman paljon halvemmalla ja autonkin voi myydä eniten tarjoavalle.
Leasing on vaivaton ratkaisu, ei tarvitse kantaa huolta autosta. Omistettu auto tulee halvemmaksi ja jopa paljon halvemmaksi jos sen omistaa loppuun asti. Tällöin on kannettava vanhaan autoon liittyvät riskit ja mielellään osattava hieman auton perushuoltoa.
Miksi liisata auto kun sen maksaa liisarissa kokonaan, eikä siitä jää sinulle jäännösarvoa kun vaihdat seuraavaan autoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi liisata auto kun sen maksaa liisarissa kokonaan, eikä siitä jää sinulle jäännösarvoa kun vaihdat seuraavaan autoon.
Itseasiassa 3-4 vuodessa maksan liisaria suunnilleen arvonaleman + huoltojen yms verran. Enkä tarvitse jäännösarvoa kun seuraavassa sama.
Onkohan mulla nyt 5. priva menossa? En halua sitä huolto yms riesaa ja riskiä omalle kustannukselle!!
Joo. Autoetua kutsuttiin autohaitaksi. Liising firma vetää katteen välistä. Osta oma ja kilpailuta huollot. Selvä peli
Leasing auto = maksat autoasi muutaman vuoden jonka jälkeen luovut autosta. Tämän jälkeen (jos haluat vielä ajaa), alat maksaa seuraavaa autoa. Tätä jatkuu ikuisuuteen asti.
Oma auto = maksat auton yhden kerran.
Joku kun ajaa nyt leasing autolla ehkä voisi kertoa esim. millainen auto ja millä kilometri määrällä ja kuinka monta vuotta on sopimus ja sopimuksen hinta kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa 3-4 vuodessa maksan liisaria suunnilleen arvonaleman + huoltojen yms verran. Enkä tarvitse jäännösarvoa kun seuraavassa sama.
Jep, leasingissa maksetaan käytännössä juurikin tuota arvonalenemaa, plus mahdolliset lisäpalvelut, mitä sitten haluaakin listalta itselleen ruksia.
Toisaalta sekin on totta, että tietenkin leasing-yhtiöt ottamat ovat siivunsa välistä, koska ovathan ne voittoa tavoittelevia yrityksiä. Mutta tämän vastapainona taas leasing-yhtiöt tyypillisesti saavat autoliikkeiltä ihan erilaiset alennukset per auto, kuin mitä yksikään tavallinen kaduntallaaja saisi lasipalatsista, jolloin ero leasing-vuokratun ja oman, uuden, auton välinen kustannusero ei ole välttämättä kovinkaan kummoinen.
Itse valitsen leasingin sen helppouden vuoksi, sekä siksi että sopimusaikana olen suojannut itseni erilaisten, tempovien poliittisten päätösten, suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Leasing auto = maksat autoasi muutaman vuoden jonka jälkeen luovut autosta. Tämän jälkeen (jos haluat vielä ajaa), alat maksaa seuraavaa autoa. Tätä jatkuu ikuisuuteen asti.
Oma auto = maksat auton yhden kerran.
30 000e auto lienee aika keskiverto.
Tuota summaa korkoineen 300e kuukaudessa maksat ainakin 10 vuotta.
10v kuluttua auton arvo on 7000e (esimerkkinä katsoin Audi A3 vm23/13).
Huollot, renkaat yms - muutama tonni tuosta vielä pois??
Olet voitolla ehkä 3000e minkä joudut käyttämään seuraavaan autoon eli taskusi on yhtä tyhjä kuin minunkin
Minulla on 4. upouusi auto alla, tällä hetkellä maksan 318e/kk. Ei Audi koska inhoan niitä.
Sehän riippuu ihan täysin millaisella autolla haluaa ajaa ja paljonko kilometrejä tulee vuodessa.
Uudella autolla mutta vähän kilometrejä liisari todennäköisesti paras ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton ostaminen on kyllä paskin mahdollinen sijoitus. Sen arvo tippuu aivan älyttömän nopeasti
Kyllä ruuan, matkakortin tai konserttilipun arvo tippuu paljon nopeammin.
Useimmiten ruoka tippuu jo seuraavana aamuna WC-pönttöön. Ja eiku kauppaan.
Ei leasing yhtiö tee hyväntekeväisyyttä. Kyllä ne jotain pientä itselleen haluaa siitä hyvästä. Omistaminen itse on aina teoriassa edullisempi vaihtoehto.