Kannattaa tosiaan muistaa, että et sinä marssi asuntoesittelyyn ehtoinesi
Jotkut vuokraehdokkaat luulevat olevansa ainoita oljenkorsiani ja että he latelevat ehdot MINULLE. Ei, kyllä se olen minä joka jakelee ehdot, jos on kyse asuntoni käyttämisestä ja siitä, että luovutan omat avaimeni ventovieraiden kouraan.
Vaikka yleensä katsellaan & mietiskellään-mutina tarkoittaa eitä, niin ihan turha kuvitella, että jos se jälkeenpäin tarkoittaakin kyllää, niin minä olen innoissani solmimassa sopimuksen. Siis vaikka hädin tuskin sanot mitään kotiini tullessasi vaan marssit suoraan kiertelemään, etkä edes henkilötunnustasi viitsi antaa.
Kyllä silloin on automaattisesti pois pelistä. En minä rupea mihinkään että juu katsellaan, ehkä joskus annetaan henkilötunnukset ja todistetaan henkilöllisyys, jää odottelemaan niin me tuumailemme.
Hohhoijaa. Tuumailkaa vaikka loppuelämänne, olette jo antaneet huonon ensivaikutelman.
Kommentit (68)
Se on niin että vuokraaja on asiakas joka maksaa koko paskan . Samoin asunnon ostaja maksaa. Omistaja ei maksa jos vuokralainen maksaa sen kulut verot . Vuokralainen on se joka maksaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoesittely on tilanteena rinnasteinen työhaastatteluun. Asunnon saa se, jolla on hienoin CV ja paras supliikki.
Ja hän kenellä on suhteita saa asunnon ilman, että se koskaan tulee "julkiseen hakuun" ja vielä halvemmalla (vrt. työ paremmalla palkalla).
Hetuani en anna, ennen kuin vuokrasopimuksen tekemisestä on sovittu. Todistuksen luottotiedoista voi muuten vuokralainen hankkia itsekin ja näyttää vuokranantajalle sitten kun on sen aika.
Kotiosoite ja hetu eivät ole vertailukelpoisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan jakele hetuaan sinne ja tänne? Minä en ainakaan sijoitusasuntojani vuokraavana tahona ottaisi vuokralaista, joka on niin pihalla että antaa hetunsa kaikkille kysyjille. Siinähän on se riski, että vuokralainen joutuu taloudellisiin hankaluuksiin identiteettivarkauden vuoksi.
Ja tiesithän, ettet vuokranantajana saa kerätä ja säilyttää pelkästään asuntoa katsomassa käyneiden henkilötietoja? Kyllä henkilöllisyys varmennetaan vasta siinä vaiheessa kun ruetaan käymään yksityiskohtaisia neuvotteluja vuokrasopimuksesta, ei siinä vaiheessa kun joku käy vasta asuntoa katsomassa.Ei varmaan saisi säilyttää henkilötietoja mutta säilyttävät silti. Yhdestä vuokra-asunnosta löytyi muutettuamme pino muiden vuokrahakemuksia hetuineen kaikkineen. Ja vuokranantaja oli kuitenkin ihan normaali, korkeakoulutettu ja fiksun tuntuinen ihminen, jonka kanssa ei ollut onneksi mitään muita ongelmia koko vuokra-aikana. Ei siis mikään av-hörhö, jolle oman asunnon vuokraaminen on suurin haaste ja saavutus elämässä. Että kannattaa olla todella varovainen sen suhteen mihin ja kenelle sitä henkilötunnusta antaa.
Ihmisten hetuja sisältäviä papereita valitettavasti pyörii mm. ihan fiksun oloisten yrittäjien ja muiden kodeissa, esihenkilöiden työpöydillä ja vaikka missä.
Ei houkuttelisi vuokrata mitään ap:lta. Olen asunut neljässä eri vuokra-asunnossa, kaikki yksityisiltä. Ihan ilman temppuja ja säätöjä olen saanut asunnot, aina. Vaikka olen ollut pienen lapsen opiskeleva yh-äiti ja kahteen asuntoon muuttaessa jopa ilman palkkatuloja.
Hyvä vuokranantaja on täyspäinen ihminen, joka hoitaa velvollisuutensa esim. jonkin kodinkoneen rikkoutuessa. Minäkin hoidan osuuteni maksamalla vuokran ajoissa, olemalla pitkäaikainen vuokralainen ja pitämällä asunnon siistinä. Ap:lta pitäisi varmaan anella lupaa saada armolliselta rouvalta yhtään mitään. Jaiks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä edelleen toistan: kun on kyse asunnosta, joka on KOTINI, olen supertarkka siitä millainen ensivaikutelma syntyy. Ihan eri asia, jos kyseessä olisi jokin kämäinen yksiö, johon minulla ei ole mitään aikomusta muuttaa ikinä. Silloin riittää, että luottotiedot on ok, asunto pidetään ok ja maksetaan ajallaan.
Silloin kun kyse on KODISTANI, en jakele avaimia kovin heppoisin perustein. Minä en ole luopumassa tästä kokonaan. Joko vuokralainen hyväksyy, että tulen takaisin asumaan tai sitten ei.
Ymmärrät varmaan, että ihmiset on myös aika tarkkoja hetustaan, huomioonottaen kaikki väärinkäyttömahdollisuudet.
Sinulla ilmeisesti aivan poikkeustilanne siinä mitä olet vuokraamassa ja millä ehdoin (miten niin vuokralainen saa vain hyväksyä että olen tulossa takaisin?) - vuokratalo siis sisustettua kotiasi siksi aikaa kun itse olet ulkomailla tmv?
Ei kai sillä muuten mitään erityistä väliä ole kuka niitä sun seiniä siellä katseellaan kuluttaa, että siihen nyt joku monikerroksinen anelu-vuokranhakumatriisi pitää jumpata?? Ja tokihan jos vuokrasopimus on määräaikainen niin vuokralainen lähtee kun määräaika tulee täyteen ? Tai muuten 6kk kuluessa siitä kun sinä irtisanot sen vuokrasopimuksen?Ei, ihan omat huonekalut tuodaan ja minun kanssani voi sopia vaikka että sopimus on 2 vuotta. Mutta kun se ei kelpaa kenellekään. Pitäisi saada asua ikuisesti. Vähintään sellainen 10 vuotta mutta miksei vaikka 30 vuotta. :DDDDDDD Hohhoijaa.
Ja olen minäkin varovainen hetuni kanssa, mutta tajuat varmaan että tyypit olivat minun kotonani? Heillä on kotiosoitteeni ja taloni numero tiedossa. Jos ei siitä huolimatta viitsi tietojaan antaa niin ei ole enää jatkossa.
Miksei sulle kelpaa pitkäaikainen vuokralainen? Haluatko nostaa vuokraa törkeän paljon joka vuosi? Muuta syytä en keksi. Luulisi, että ei tuosta paljon jää voittoa käteen, jos asunto on kuukaudenkin tyhjillään.
Ei varmaan saisi säilyttää henkilötietoja mutta säilyttävät silti. Yhdestä vuokra-asunnosta löytyi muutettuamme pino muiden vuokrahakemuksia hetuineen kaikkineen. Ja vuokranantaja oli kuitenkin ihan normaali, korkeakoulutettu ja fiksun tuntuinen ihminen, jonka kanssa ei ollut onneksi mitään muita ongelmia koko vuokra-aikana. Ei siis mikään av-hörhö, jolle oman asunnon vuokraaminen on suurin haaste ja saavutus elämässä. Että kannattaa olla todella varovainen sen suhteen mihin ja kenelle sitä henkilötunnusta antaa.