Uskovaiset miksi jumala sallii lapsen/nuoren kärsimyksen?
Omat vanhempani aiheuttivat minulle tuskaa.
Äiti pahoinpiteli ja piti nälässä.
Antaako jeesus äidille anteeksi, jos hän kääntyy nyt vanhoilla päivillä?
Miksi jeesus antoi äidin tehdä minulle pahaa?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumala ei sallisi kenenkään ihmisen tehdä pahaa niin ihmiset olisivat robotteja vailla omaa vapaata tahtoa. Luomiskertomuksessa ihminen halusi, ja sai tiedon kaikesta hyvästä ja pahasta. Samalla tuli itselle vastuu päättää kumpaa tekee.
Missä minun vapaa tahtoni oli kun äitini p.ahoinpiteli minua?
Mielestäni lapsen hakkaa.minen ei saisi olla KOSKAAN sallittua.
Mutta sinusta on ok..koska Jumalan mielestä tarkoituis pyhittää keinot?
Niinkuin tuo joku raamattua siteeraava psyko tässä ketjussa väittää??? ap
Eihän se tietenkään ole ok, niin kuin ei mikään muukaan synti ole Jumalan silmissä ok. Siitäkin huolimatta ihmiset tekevät syntiä ja usein hyvin epäoikeudenmukaisia tekoja. Jumala kuitenkin rankaisee jokaista syntistä hänen tekojensa mukaan. Ja kyllä, Raamatun mukaan ihminen saa kaikki (lukuunottamatta pyhän hengen pilkkaa) syntinsä (pahat tekonsa) anteeksi, tehdessään parannuksen synneistään ja ottaessaan Jeesuksen pelastustyön vastaan. Tämä tarkoittaa että sen jälkeen pyrkii elämään synnittä. Jumala haluaa tietenkin ihmisten elävän hyvin ja synnitöntä elämää, mutta koska ihminen on langennut syntiin ja ihmisellä on vapaa tahto, pahuutta on maailmassa.
Julkisuudessa on Amerikkalainen Joyce Meyer,Hän puhuu tv7.
Hän on kertonut isästään joka hyväksikäytti häntä seksuaalisesti koko lapsuuden ja eteenpäin.
Miten on eheytynyt ja selvinnyt siitä helvetistä.Nykyisestä maailmanlaajasta työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se olikaan kirjoitti:
Jos jumala on kaikkitietävä ja luonut meidät, tietäen miten tulemme elämämme elämään, niin miksi hän tahallaan tekee huonoja ihmisiä, murhaajia, raiskaajia jne.
Jos minä valmistan tuotteen jonka tiedän menevän rikki, niin onko se tuotteen vika kun se menee rikki.
Eihän noissa uskovien puheissa ole mitään järkeä.
Kokeilkaapa joskus lueka se iso kirja. Se on ihan seko, ristiriitainen joka käänteessä ja kertoo päähenkilöstä joka on sadisti, narsisti jne. Lukeminen on tehokkain lääke uskoa vastaan.
Jos sinä valmistat tuotteen hyväksi, mutta joku käyttää sitä väärin ja vastoin ohjeita, niin eihän se ole silloin sinun vikasi, että tuote menee rikki. Se iso kirja, varsinkin Uusi Testamentti, on se meidän käyttöohjeemme, jota on tarkoitettu noudatettavaksi.
Mutta siis tilannehan on se, että Jumala päätti luoda virheellisen tuotteen (ihmiset) täysin tietoisena siitä, miten, mistä ja milloin se tulee hajoamaan. Kaikkivoipaisena olentona hän olisi voinut luoda kestävän ja vahvan tuotteen joka ei tule koskaan hajoamaan, mutta ilmeisesti kärsimystä on vain tosi hauska katsella.
Ajattele nyt vähän.
Joskus tuntuu, että Raamatusta elämänohjeensa noukkivilla on usein jotenkin kyseenalainen moraalikäsitys.
Se kestävä ja vahva tuote olisi ollut robotti. Ei Jumala sellaista halunnut luoda, vaan itsenäisesti ajattelevan ja tuntevan ihmisen. Sinä olet itse vastuussa valinnoistasi ja teoistasi, niin kuin me kaikki ollaan. Et voi ulkoistaa sitä Jumalalle vaikka sitä kuinka haluaisit ja yrittäisit.
Loppupeleissä en mielestäni todellakaan ole j.lan edessä vastuussa valinnoistani ja teoistani koska olen täydellisen syytön siihen, että ylipäänsä olen olemassa "tekemässä syntiä".
Ja samoin "vapaa tahto" on aivan puppua. Aivan sama kuin joutuisi pakotetuksi pokeripeliin, jossa panoksena on oma elämä ja jaettaisiin pskat kortit ja sanoittaisiin vaan vttuillessaan että "sinulla on vapaa tahto ja voit aivan vapaasti valita miten pelaat noilla pskoilla korteillasi buahaha!"
Niin hullu en ole että uskoisin näitä löpinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se olikaan kirjoitti:
Jos jumala on kaikkitietävä ja luonut meidät, tietäen miten tulemme elämämme elämään, niin miksi hän tahallaan tekee huonoja ihmisiä, murhaajia, raiskaajia jne.
Jos minä valmistan tuotteen jonka tiedän menevän rikki, niin onko se tuotteen vika kun se menee rikki.
Eihän noissa uskovien puheissa ole mitään järkeä.
Kokeilkaapa joskus lueka se iso kirja. Se on ihan seko, ristiriitainen joka käänteessä ja kertoo päähenkilöstä joka on sadisti, narsisti jne. Lukeminen on tehokkain lääke uskoa vastaan.
Jos sinä valmistat tuotteen hyväksi, mutta joku käyttää sitä väärin ja vastoin ohjeita, niin eihän se ole silloin sinun vikasi, että tuote menee rikki. Se iso kirja, varsinkin Uusi Testamentti, on se meidän käyttöohjeemme, jota on tarkoitettu noudatettavaksi.
Mutta siis tilannehan on se, että Jumala päätti luoda virheellisen tuotteen (ihmiset) täysin tietoisena siitä, miten, mistä ja milloin se tulee hajoamaan. Kaikkivoipaisena olentona hän olisi voinut luoda kestävän ja vahvan tuotteen joka ei tule koskaan hajoamaan, mutta ilmeisesti kärsimystä on vain tosi hauska katsella.
Ajattele nyt vähän.
Joskus tuntuu, että Raamatusta elämänohjeensa noukkivilla on usein jotenkin kyseenalainen moraalikäsitys.
Se kestävä ja vahva tuote olisi ollut robotti. Ei Jumala sellaista halunnut luoda, vaan itsenäisesti ajattelevan ja tuntevan ihmisen. Sinä olet itse vastuussa valinnoistasi ja teoistasi, niin kuin me kaikki ollaan. Et voi ulkoistaa sitä Jumalalle vaikka sitä kuinka haluaisit ja yrittäisit.
Loppupeleissä en mielestäni todellakaan ole j.lan edessä vastuussa valinnoistani ja teoistani koska olen täydellisen syytön siihen, että ylipäänsä olen olemassa "tekemässä syntiä".
Ja samoin "vapaa tahto" on aivan puppua. Aivan sama kuin joutuisi pakotetuksi pokeripeliin, jossa panoksena on oma elämä ja jaettaisiin pskat kortit ja sanoittaisiin vaan vttuillessaan että "sinulla on vapaa tahto ja voit aivan vapaasti valita miten pelaat noilla pskoilla korteillasi buahaha!"
Niin hullu en ole että uskoisin näitä löpinöitä.
Valinnoista ei kuitenkaan olla vapaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Olen pahoillani kaikesta, mitä olet joutunut kestämään. Minulla on hyvin samanlainen tarina kuin sinulla. Lapsena koettua hylkäämistä, pahoinpitelyä ja seksuaalista hyväksikäyttöä. Olen kokenut sen, kun ihmisen pahuus saa vallan.
Jumala ei ole vastuussa ihmisten valinnoista, mutta Hänen ansiostaan olen tänään tässä, kestin kaiken, koska joku oli vierelläni silloinkin, kun kärsin.
Taidan olla sukuni ainut uskova.En tiedä, miksi näin kävi, enkä osaa vastata Jumalan puolesta, mutta Hän kestää kyllä kaiken kyseenalaistamisen ja sen, että vaadit vastauksia ja näytät vihastumisesi. Hän haluaa auttaa sinua, eikä silloin tarvitse peitellä tai vähätellä mitään.
Täyttä paskaahan se on ja ihmiselle mahdotonta ymmärtää, että osa meistä saa niin raskaan tien, mutta lohdutuksen ja armon Jumala on aina meidän kanssamme.Voimia ja siunausta tiellesi. Toivottavasti saisit lohtua ja ymmärrystä ja rakastavia ihmisiä ympärillesi.
Millaiusta elämäsi on nykyään?
Onko sinulla perhe ja työ, vai koitteleeko herra edelleen uskoasi?
Siunausta/ap
Perhe ja opiskelupaikka löytyy. Tie tähän oli kyllä pitkä ja kivinen. Elämä on enemmän uomillaan kuin ennen, mutta kyllä menneisyyden haavat tekevät edelleen kaikesta raskaampaa ja masennuksen ja ahdistuksen kanssa painin varmaan lopun maallisen elämäni.
Olen kuitenkin oppinut myös ammentamaan kaikesta paskasta hyvää esimerkiksi sillä, että opiskelen alaa, jossa kokemukseni ovat arvokkaita ja ymmärrän ehkä paremmin ihmisiä, joiden kanssa tulen toimimaan työssäni.
Koen usein myös olevani hyvin kiitollinen sellaisista asioista, joita moni helpomman elämän saanut pitää itsestään selvänä.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on tosi kamala paikka. En voi ymmärtää miksi Jumala antaa kaiken kauheuden tapahtua.
Koska ei ole mitään Jumalaa.
Koska tämä menee ihmisille kaaliin? Raamattuun ei kannata vedota, koska se on satukirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Olen pahoillani kaikesta, mitä olet joutunut kestämään. Minulla on hyvin samanlainen tarina kuin sinulla. Lapsena koettua hylkäämistä, pahoinpitelyä ja seksuaalista hyväksikäyttöä. Olen kokenut sen, kun ihmisen pahuus saa vallan.
Jumala ei ole vastuussa ihmisten valinnoista, mutta Hänen ansiostaan olen tänään tässä, kestin kaiken, koska joku oli vierelläni silloinkin, kun kärsin.
Taidan olla sukuni ainut uskova.En tiedä, miksi näin kävi, enkä osaa vastata Jumalan puolesta, mutta Hän kestää kyllä kaiken kyseenalaistamisen ja sen, että vaadit vastauksia ja näytät vihastumisesi. Hän haluaa auttaa sinua, eikä silloin tarvitse peitellä tai vähätellä mitään.
Täyttä paskaahan se on ja ihmiselle mahdotonta ymmärtää, että osa meistä saa niin raskaan tien, mutta lohdutuksen ja armon Jumala on aina meidän kanssamme.Voimia ja siunausta tiellesi. Toivottavasti saisit lohtua ja ymmärrystä ja rakastavia ihmisiä ympärillesi.
Jumala katseli vierestä kun sinut r.aiskattiin.
Huusit apua, olit pieni lapsi..perä..aukkoosi tungettiin sormi.
Isäsi poistui ja sanoi, ei kerrota kellekkään.
Jumala antaa isällesi anteeksi..hän on hyvyys.
Oletko sinä jo antanut anteeksi..isäsi tarvitsee synninpäästön
Isäni ei tehnyt minulle mitään. Hän oli hyvin etäinen. Ei edes vuosiin tiennyt asioista.
Henkilö, joka minuun kajosi kamppailee elämässään monien asioiden, kuten alkoholismin ja sairauksien kanssa. Hänellä ei mene hyvin. Tiedän, että jos hän ei koskaan aidosti kadu, Jumala on se, joka tuomitsee hänet täysin oikeudenmukaisesti. Välillä koen edelleen kostonhimoa, mutta se on normaalia. Haluan antaa tekijälle osaltani anteeksi siksi, että sillä pääsen itse enemmän irti menneestä. Koen, että tämä on auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma on tosi kamala paikka. En voi ymmärtää miksi Jumala antaa kaiken kauheuden tapahtua.
Koska tämä menee ihmisille kaaliin? Raamattuun ei kannata vedota, koska se on satukirja.
Ei ole Jumalaa mutta kauheutta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on näin niin ei kannattaisi siitä sadusta vaahdota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antaa meidän kärsiä koska emme noudata hänen tahtoaan eli emme tee kuten on oikein. Vastasyntynyt on synnitön, mutta hänen (veri)vanhempansa syntisiä joten lapsen on määrä langeta syntiin heti syntymästään alkaen. Jumala pelastaa vain ne jotka häneen uskovat vaikka jumala on uskonut meihin kaikkiin ja potentiaaliimme niin paljon että antoi meille elämän. Jumala ei voi pelastaa lapsia koska heisä on määrä kasvaa syntisiä aikuisia, vain usko pelastaa.
Lapset eivät ole syntisiä, toivon että et KOSKAAN saa omia lapsia.
Voisitko lakata siteeramasta raamattua ..psyko? ap
Kaikkien isojen kirkkojen opin mukaan lapset ovat perisynnin alaisia. Eli syntisyys periytyy geeneissä vanhemmilta lapsille. Se on ihmisyyden perusasia. Sitä paitsi tämä maailma on se rangaistuspaikka, johon Jumala ihmiset paratiisista ajoi. Kaikki ihmiset ovat syntyjään pahoja ja ansaitsevat kaikkea pahaa. Ainoastaan Jeesus voi pelastaa tästä helvetistä, joka alkaa jo nyt ja jatkuu ikuisuuksia kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jumala sallii kärsimyksen, koska me ihmiset olemme hylänneet hänet. Aatami ja Eeva eivät totelleet, Hänen poikansa me naulitsimme ristille. Pilkkaamme Jumalaa edelleen. Siksi Hän jätti ihmiskunnan oman onnensa nojaan. Ei hän meitä kiusaa.
Juuri ihmisten syntien takia Jumala sallii kaiken pahan, kuten nyttenkin koronan ja Ukrainan sodan. Jopa ihan tämän pienen Suomen mittakaavassa on uskomattoman paljon kaikkea syntiä, kuten kateutta, pahansuopaa, valehtelua, varastelua, huijausta, ahneutta, vallanhimoa, ylpeyttä, laiskuutta, väkivaltaa jne. jne. jne. Loputtomat määrät kaikenlaista pahaa. Me emme ole ansainneet mitään hyvää. Siksi elämä on ihme laahustamista vastoinkäymisestä toiseen, leuka rintaa vasten ja kohti uusia pettymyksiä.
Sitten kun se on sitä, että yhden apinan takia kaikki lusii. Tästä hyvä esimerkki on Ukrainan sota. Kun Putleri päätti, että nyt sinne Ukrainaan hyökätään, niin sen seurauksia moni menetti ja menettää henkensä. Ja vaikka henkiriepu säästyisi, niin kaiken menettää. Ja Suomessa polttoaineen hinta on noussut kolisten ja rymisten. Uskomatonta kyytiä muutamassa päivässä. Tämä tietenkin vaikuttaa kaikkiin kuluttajahintoihin armotta. Pelkkää hallaa jokaisen kansalaisen elämään vauvasta vanhukseen. Todellakin, yhden apinan takia kaikki lusii.
Isien synnit kostetaan kolmanteen ja neljänteen polveen. Mitähän kaikkea pahaa ne isät ovat oikein tehneet, kun niitä täytyy näin helvetisti kostaa? No, mä en halua välttämättä edes tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuräjähdysteoria ja muu siihen liittyvä spekulaatio se vasta satukirja onkin. Kun mitään ei pystytä todistamaan ja silti sitä kovasti totuudeksi paukutetaan. "Kun 150 miljoonaa vuotta sitten tapahtui niin..." Ja kun kukaan ei ollut paikalla näkemässä, kuvaamassa ja dokumentoimassa yhtään mitään, niin mistä perkeleestä kukaan voi niitä asioita totuuksiksi sanoa? On vain teoriat mututuntumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antaa meidän kärsiä koska emme noudata hänen tahtoaan eli emme tee kuten on oikein. Vastasyntynyt on synnitön, mutta hänen (veri)vanhempansa syntisiä joten lapsen on määrä langeta syntiin heti syntymästään alkaen. Jumala pelastaa vain ne jotka häneen uskovat vaikka jumala on uskonut meihin kaikkiin ja potentiaaliimme niin paljon että antoi meille elämän. Jumala ei voi pelastaa lapsia koska heisä on määrä kasvaa syntisiä aikuisia, vain usko pelastaa.
Teologinen vastaus on aivan toisenlainen. Sen mukaan pahuus on ihmisen ongelma, sillä ihminen on käyttänyt vapauttaan väärin ja langennut itsekkyyteen. Teologia käyttää tästä lankeemuksesta nimitystä synti. Filosofia puolestaan ei hyväksy synnin käsitettä. Synti on teologian mukaan ihmisen oma ongelma. Se ei ole Jumalan ongelma, koska Jumala ei ole luonut lankeemusta.
Tämä on se ainoa selitys jossa on jotain järkeä. Ihminen on se joka lyö, ei jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pakko myöntää, että joskus Jumala sallii "syyttömien" kärsiä voidakseen pelastaa "syylliset". Itse asiassa voisi sanoa, että Jumala näyttää jopa tehneen tästä jonkinlaisen standardin, luonnonlain. Mietipä mitä tahansa Raamatun päähenkilöä Mooseksesta Jeesukseen tai vaikka todellisia Jeesuksen seuraajia maailmanhistorian aikana Lutherista Boenhoefferiin. Kaikissa tapauksissa yksi joutui kärsimään kunnes erikoisten vaiheiden jälkeen Jumala osoitti voimansa ja sen kuinka tämä yksi oli oikeassa ja tämän tarinan kautta Jumala pelasti monia. Joosefin tarina on tästä tyyppiesimerkki. Jumalalla oli Joosefille erityistehtävä mutta ennen sen täyttymistä Joosef sai kärsiä valtavia vääryyksiä vuosien ajan, kunnes Jumalan säätämä aika tuli ja Joosefin kautta Jumala pelasti koko hänen perheensä ja jopa koko Lähi-Idän nälkäkuolemalta. Tai Job. Vanhurskas mies, joka oli luottanut koko elämänsä Jumalan hyvyyden varaan. Ja yhtäkkiä, taivaallisen "vedonlyönnin" seurauksena, Job menettää kaiken. Perheensä, omaisuutensa, jopa terveytensä.
Eli Jumala antoi äitini h.akata minua, jotta voisi pelastaa äitini?ap
Kyllä' lapseni. Jumala osoittaa olevansa kaikkivaltias ja sallivansa joskus myös Pahan toiminnan mutta vain saavuttaakseen siten tavoitteensa: pelastaa ympärillä olevat ihmiset. Näin myös Jobin tapauksessa. Jobin kärsimysten kautta Jumala puhutteli hänen ystäviään ja pelasti heidät, aivan samoin kuin on puhutellut miljoonia ja miljoonia ihmisiä kärsimysten keskellä – ja pelastanut Jobin tarinan kautta heidät.
Job osoitti uskollisuutensa Jumalalle, ja eli lopulta hyvän elämän loppuunsa saakka.
Mulle ne kärsimykset, joita olen aiheuttanut lähimmäisilleni, ovat olleet tienä ristin juurelle, ja armon äärelle. Muistot pahuudestani ovat niin katkeria, etten pystyisi ilman tietoa jatkuvasta anteeksiannosta aloittamaan uutta päivää, enkä illalla asettumaan levolle. Jumala on kantanut satuttamiani ihmisiä, ei ole jättänyt heitä avutta, mutta itse maksan pahoista teoistani katuen ja nöyränä kovaa hintaa. Siksi tarvitsemme, satutetut ja satuttajat, Jumalan ja Hänen armonsa. Jokainen meistä on osa yhtä kertomusta, ja yhdessä enemmän kuin yksi kertomus. Kaikki liittyy kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teologinen vastaus on aivan toisenlainen. Sen mukaan pahuus on ihmisen ongelma, sillä ihminen on käyttänyt vapauttaan väärin ja langennut itsekkyyteen. Teologia käyttää tästä lankeemuksesta nimitystä synti. Filosofia puolestaan ei hyväksy synnin käsitettä. Synti on teologian mukaan ihmisen oma ongelma. Se ei ole Jumalan ongelma, koska Jumala ei ole luonut lankeemusta.
Synti/pahuus kuuluu ihmisyyteen, eikä siitä siis voi päästä kokonaan, mutta voi valita ns. jumalan tien joka on täynnä johdatusta ja Jeesus on näyttänyt että ottamalla vastuun omista teoistaan ja kantamalla ristinsä voi saada armahduksen.
Jos synti ja pahuus kuuluu ihmisyyteen, niin miksi siitä sitten pitäisi pyrkiä pois? Miksi meidät sitten on luotu syntisiksi ihmisiksi?
Ei meitä ole luotu syntisiksi, vaan Jumalan kuvaksi. Jo ensimmäiset ihmiset toimivat Jumalaa vastaan, tekivät syntiä ja joutuivat lähtemään Jumalan luomasta paratiisista. Sieltä saakka ihminen on ollut syntinen, polvesta polveen.
Uskovien pitää selittää Jumalan teot.
Tulee mieleen joku peräkammarin Pertsa, joka hoidattaa kaikki asiansa perheenjäsenillään, joiden nurkissa asuu yläkerrassa.
"Hei voisiko Pertsa tulla selvittämään, että kuka vei kaljat meidän pihasta viime yönä?"
"Pertsan tiet ovat tuntemattomat ja hän ei voi nyt tulla, mutta keksimme kyllä selityksen sille, mikä ei liity Petsaan".
Samalla Pertsa röyhtäisee ja pieraisee yläkerran valtakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole syntisiä, toivon että et KOSKAAN saa omia lapsia.
Voisitko lakata siteeramasta raamattua ..psyko? ap
Kaikkien isojen kirkkojen opin mukaan lapset ovat perisynnin alaisia. Eli syntisyys periytyy geeneissä vanhemmilta lapsille. Se on ihmisyyden perusasia. Sitä paitsi tämä maailma on se rangaistuspaikka, johon
Uskonnottoman näkökulmasta ihan mielenvikainen konsepti. Ja tätä opetetaan lasten herkkiin mieliin.
Vaihtoehdot: a) 'jumala' on hullu mulkku jota ei tulisi palvoa lainkaan b) jumalaa ei ole
Valitse noista ja ainoa ratkaisu on ettei jumalan palvaamisessa ole mitään järkeä.
Eli omalla kohdallani sain kärsiä vuosia (kärsin yhä), että kristinuskon Jumala ehkä saa pelastaa väärintekijän? Siinä rytäkässä tosin kuoli minun uskoni, joten plus miinus nolla. Tod näk miinus kaksi, koska pahantekijä ei käänny uskoon. Loogista?
Osaatko tehdä mitään omia valintoja elämässäsi ilman, että aiheutat haittaa muille? Vai tarkoittaako vapaa tahto ainoastaan synnintekoa ja sen jälkeen katumista? Itse ainakaan en nauti siitä, että teen pahaa muille, ja pyrin toimimaan sen mukaan. Mitään Jumalaa ei tähän tarvita, kun on terve empatiakyky.