Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko asioinut sosiaalitoimistossa? Miksi ja saitko apua?

Vierailija
11.01.2021 |

Kiinnostaa, millaisia odotuksia ihmisillä on sosiaalitoimistoilta ja millaisiin asioihin sieltä on saanut apua.

Kommentit (221)

Vierailija
21/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos juoppoäiti on potkinut pois kotoolta, on varmasti järjestetty hätämajoitus, joka ei valitettavasti ole kovin juhlava. Perustoimeentulotukea jokaisen täysi-ikäisen kyllä pitäisi saada ja jos luottotiedot kunnossa, niin varmasti menee kaupungin/kunnan asuntojonon kärkeen. Jotain outoa tuossa on. Olitko menettänyt luottotiedot tai jättänyt aiemmin vuokrat maksamatta?

Sun mutut ei paljoa paina, kaikkea sitä kuulee, vai että vielä hätämajoitus :D

Itsekin vähän epäilen ettei hätämajoitusta kovin helposti saa, mutta itse kyllä olet pedannut tilannettasi kun et soittanut uudestaan vaikka pyydettiin, vaan päätit ryypätä ja narkata.

Vierailija
22/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juoppoäiti on potkinut pois kotoolta, on varmasti järjestetty hätämajoitus, joka ei valitettavasti ole kovin juhlava. Perustoimeentulotukea jokaisen täysi-ikäisen kyllä pitäisi saada ja jos luottotiedot kunnossa, niin varmasti menee kaupungin/kunnan asuntojonon kärkeen. Jotain outoa tuossa on. Olitko menettänyt luottotiedot tai jättänyt aiemmin vuokrat maksamatta?

Olin siellä kaupungin asuntojonon kärjessä, jo ennen ulosheittoa, yli 5 vuotta pidin sen aktiivisena, sen jälkeen heitin hanskat naulaan. Kiireellinen tapaus, ei oikeasti olekaan ilmeisesti kovin kiireellinen tapaus, sanoi järjestelmä mitä tahansa. Ulosotossa oli n. 500e velkaa. Vuokrat ei maksamatta, kun en ikinä semmoista vuokrattavaa asuntoa vuokrattua saanut, pärstäkerroin taitaa olla jotenkin epäluotettava tai tuo mitätön velka oli liikaa, tiedä häntä. Tt-tukea kyllä myönnettiin, en sitä tuohon laittanut, kun sehän on itsestäänselvyys, jos ei mitään tuloja ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus opiskelijana yritin saada apua,, laskivat opintolainan tuloiksi vaikka en edes ollut hakenut tai nostanut opintolainaa, siinä sitten lässyttivät aikuiselle ihmiselle kuin 5 vuotiaalle miksi reagoin voimakkaasti kun tiuskin että en halua hakea opintolainaa,, rikkaille kyllä maksoivat laskut,, oikein hyvä veli järjestelmä

En ole myöhemminkään saanut apua, kun jäin työttömäksi ja kela laski että liian isot tulot, vaikka jäi alle 400 käteen...

Vierailija
24/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ja saanut apua. Mulla oli elämänhallinnan kanssa isoja ongelmia, ja lopulta laskuja ja kirjeitä oli kertynyt 15 cm pino. Kävimme kirjeet yhdessä läpi sosiaalitoimiston työntekijän kanssa, jotta saimme enemmän kokonaiskuvaa tilanteessa ja hän auttoi mut sitten velkaneuvojalle. Sekä sossu, että velkaneuvoja olivat todella mukavia ja lohduttivat, etten ole ensimmäinen tilanteessani, enkä myöskään viimeinen.

Nyt jo vuosia "omilla jaloilla", 8000 euron velat maksettu :)

Vierailija
25/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen hakenut ns. täydentävä vai ehkäisevä toimeentulotuki ja se myös saatiin.

Tosiaan koronatilanteen takia viime vuonna lapsi joutui olemaan jatkuvasti poissa päiväkodista ja minä sitten pois töistäni, joista ei palkkaa saa, jos ei töihin mene. Tuota kun jatkui useampi kuukausi, niin säästöt meni ja yhtäkkiä meille tarjottiinkin (5 vuoden hakemisen jälkeen) kaupungin asuntoa. Oltiin vain juuri muutettu uuteen asuntoon muutenkin ja siinä sitten tuli sopimussakko kyseeseen, kun ei asuttu vuotta eikä minulla enää tuohon ylimääräiseen kuluun ollut rahaa, jolloin saatiin se sossusta. 

Nyt on tilanne taas normaalisoitunut ja tullaan taas toimeen palkallani ja saadaan taas uudet säästön kasvatettua.

Vierailija
26/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten, kun tuli äkillinen iso menoerä ja olin opiskelija. En saanut mitään ja jälkikäteen olin varsin hölmö kun odotin, olisin voinut itsekin laskea ettei mitään ole tulossa. Mietin oikein pukeutumisenkin, että en "näytä liian varakkaalta" kun pidin kovasti muodista. Jouduin lainaamaan läheiseltä rahaa ja maksoin sitten hänelle takaisin. Korostan, että kyse ei ollut mistään "pikavipistä" tai holtittomasta elämästä.

Se mikä järkytti ehkä eniten oli et sossun ovella oli jonkinlainen portsari, joka kyseli millä asialla on ja päästi tietyn määrän ihmisiä sisälle ja seisoi ovensuussa koko ajan. Tuli todella nöyryytetty olo. Yritin ajatella, että ehkä siellä on niin väkivaltaista mutta samalla tuntui kamalan loukkaavalta.

Loukkaa tai ei, mutta sosiaalityöntekijät saavat niin paljon tappouhkauksia ja päälle yritetään käydä, että kyllä me vartijat täällä pidetään jatkossakin. Loukkaa se meitäkin kuunnella tätä uhkailua ja huorittelua päivästä toiseen.

Vierailija
27/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on käsitys, että jos on paljon laskuja ja kun ne maksaa eikä jää rahaa, niin sossu maksaa. Ihmisellä on kuitenkin vastuu miten rahansa käyttää. Jos ostaa kännykän ja läppärin osamaksulla, niin silloin on myös vastuussa niiden maksamisesta. Tai jos maksaa osamaksulaskuja sillä rahalla kuin pitäisi syödä, niin silloin on valinnut olevansa syömättä. Tai jos asuu liian kalliissa asunnossa, ei sossu ota huomioon kuin kelan asettamat minimivuokrarajat henkeä kohden. Ja se että sanotaan, ettei tiennyt jotain asiaa ja siksi nyt taskut tyhjät niin se ei yleensä auta mitään :( Mutta kannattaa sinne silti soittaa, ne tietää mitä kannattaa tehdä ja ohjata oikeisiin paikkoihin vaikka ei rahaa saisikaan.

Vierailija
28/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin vähän epäilen ettei hätämajoitusta kovin helposti saa, mutta itse kyllä olet pedannut tilannettasi kun et soittanut uudestaan vaikka pyydettiin, vaan päätit ryypätä ja narkata.

Tiedän kyllä, että olen luuseri, olen jo hyväksynyt asian :D Mutta, miksi luodaan tilanne, jossa ihmistä kokeillaan roikottamalla häntä rotkon reunalla pari kuukautta, että nouseeko tuo itsekseen, jaksaako pitää kiinni vai tippuuko rotkoon, kun olisi voitu heti auttaa?

Vierailija
29/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela pitää huolen, että perusosa, tuo 500e yksinasuvalta jää käteen kuussa. Se mihin sen käyttää on sitten ihmisen oma valinta, mutta sillä pitää maksaa puhelinlaskut, ruuat, vaatteet jne. Jos on lainaa tai osamaksuja, nekin pitää maksaa tuosta summasta. Jos ei pysty, niin sossusta ohjataan että antaa mennä ulosottoon, kunhan asuminen ja terveys tulee turvattua. Kova paikka monelle. Jos lapsia, niin tuon perusosan määrä kasvaa, olikohan jotain 300e/lapsi?

Sössimällä paranee vaan rahan tulo.  Käytännössä se, joka sossun antamat rahat lopuksi saa on se todellinen voittaja. Esim. kauppias tai alko. Huoltoavustus siis päätyy valtiolle, kauppiaalle  tai asunnon omistajalle.  Se raha vain piipahtaa sillä avustuksen saajalla, kun käytäntö on elää kädestä suuhun.

On oikeastaan sama, olisiko sitä avun saajaa edes olemassa.

Vierailija
30/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten, kun tuli äkillinen iso menoerä ja olin opiskelija. En saanut mitään ja jälkikäteen olin varsin hölmö kun odotin, olisin voinut itsekin laskea ettei mitään ole tulossa. Mietin oikein pukeutumisenkin, että en "näytä liian varakkaalta" kun pidin kovasti muodista. Jouduin lainaamaan läheiseltä rahaa ja maksoin sitten hänelle takaisin. Korostan, että kyse ei ollut mistään "pikavipistä" tai holtittomasta elämästä.

Se mikä järkytti ehkä eniten oli et sossun ovella oli jonkinlainen portsari, joka kyseli millä asialla on ja päästi tietyn määrän ihmisiä sisälle ja seisoi ovensuussa koko ajan. Tuli todella nöyryytetty olo. Yritin ajatella, että ehkä siellä on niin väkivaltaista mutta samalla tuntui kamalan loukkaavalta.

Loukkaa tai ei, mutta sosiaalityöntekijät saavat niin paljon tappouhkauksia ja päälle yritetään käydä, että kyllä me vartijat täällä pidetään jatkossakin. Loukkaa se meitäkin kuunnella tätä uhkailua ja huorittelua päivästä toiseen.

Kyllä minä sen ymmärrän! Silloin tuntui vain itsestä kamalan häpeälliseltä ja sehän oli mun oma ongelma ja oma tunteeni. Olin kai aika "pussissa kasvanut", siis onnellinen koti eikä mitään kamalia vastoinkäymisiä niin otin kaiken tuollaisen "erilaisen" jotenkin henkilökohtaisesti. Minusta siis tuntui, että minua epäiltiin hulluksi ja siksi hävetti. Mutta mistäpä sitä tietää, kenellä pimahtaa, ei se varmaan naamasta näy.

Toisella sivulla joku kertoi miten oli laskut maksamatta ja "elämä sekaisin" ja oli saanut apua ja tukea. Ei se oli sitten ihmekään, että tulee tunne "apua saa kun ryyppää ja sekoilee mutta ns kunnon ihminen ei saa kun on joku ongelma". Eli jos meikäläinen olisi siinä antanut opintojen jäädä, jättänyt kaiken maksamatta, ottanut lainaa ja vippejä, alkanut ryypätä ja mennyt uudestaan laskujen kanssa selittämään, että en saa itseäni hallintaan niin olisin saanut apua.

Onneksi sain rahat lainaan lähimmäiseltäni. Onneksi. En tiedä mitä ne ihmiset tekevät, joilla ei ole ketään?

Vierailija
31/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä, että olen luuseri, olen jo hyväksynyt asian :D Mutta, miksi luodaan tilanne, jossa ihmistä kokeillaan roikottamalla häntä rotkon reunalla pari kuukautta, että nouseeko tuo itsekseen, jaksaako pitää kiinni vai tippuuko rotkoon, kun olisi voitu heti auttaa?

Enkä vieläkään jaksa uskoa, että mitään apuja olisi sen enempää annettu, korkeintaan johonkin asuntolaan olisivat ohjanneet. Sanoivat ihan suoraan, ettei heillä oke mitään asuntoja, että he vain neuvovat. Asuntoneuvojahan tuo on.

Vierailija
32/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä vieläkään jaksa uskoa, että mitään apuja olisi sen enempää annettu, korkeintaan johonkin asuntolaan olisivat ohjanneet. Sanoivat ihan suoraan, ettei heillä oke mitään asuntoja, että he vain neuvovat. Asuntoneuvojahan tuo on.

Nimenomaan. Aikuisille on tarjolla asuntolapaikkoja, ei muuta kriisimajoitusta. Hätäasuntoloihin pitää itse mennä, monesti niihin pääsee n. neljältä iltapäivällä ja ulos joutuu aamulla. Paikkaa ei voi varata. 

Vierailija
33/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä enkä kannata tuota toimintamallia ollenkaan, kun avuntarve on kriittinen. Mutta olisit soittanut ja pyytänyt apua, kun kerta mahdollisuus oli.

Vierailija
34/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin sossussa joskus nuorena. Maksoin kaikki laskut mihin rahat riitti ja ajattelin, että kun näytän tiliotetta että tili on tyhjä niin eihän ne minua voi ruuatta jättää koko kuukaudeksi. No, selvisi että kyllä voivat. Sain sentään leipäjonon yhteystiedot, mutta sekin oli auki vain kerran viikossa ja mulla kaapit tyhjinä. Onneksi oli läheisiä jotka auttoi. Mutta kyllä mä nyt tajuun, että mulla oli kuitenkin palkkatyö, pieni palkka, mutta kyllä sillä olisi pitänyt selvitä ellen olisi ottanut kaikenlaisia osamaksuja jotka kaatuivat sitten rytinällä päälle. Tein silloin itekseni tarkan budjetin ja maksusuunnitelman muutamaksi vuodeksi ja kuin ihmeen kaupalla sain säilytettyä luottotietoni.

Tarina jatkuu niin, että opiskelin sitten sosionomiksi ja nyt työskentelen nyt itse sossussa. Oman kokemukseni pohjalta osaan mielestäni ottaa asiakkaat huomioon ja puhua heille kauniisti vaikka tilanne on mikä on, eikä usein löydy perusteita rahalliseen apuun, mutta toivon että osaan ohjata ja neuvoa asiakasta niin että pääsee kuitenkin eteenpäin. Mä en muista neuvottiinko mua silloin nuorena eteenpäin sossussa vai olinko vain niin järkyttynyt tilanteesta ja etten saanutkaan rahaa, etten siinä hetkessä osannut sisäistää neuvoja.

Vierailija
35/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydyitkö jostakin sossun suunnitelmasta, esimerkiksi välitystilistä tms. jolla turvattaisiin vuokranmaksu. Yleensä jos tuetaan, tehdään myös suunnitelma mihin pitää sitoutua. 

Vierailija
36/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ihmiset lulevat, että sosiaalitoimistossa on esim. asuntoja?

Vierailija
37/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset luulevat, että sossu maksaisi laskut, kun omat rahat ovat menneet ylikalliiseen elämäntyyliin? 

Jos tuen myöntäminen edistää hakijan omatoimista selviytymistä, se myönnetään. Jos tilanne on sama seuraavassa kuukaudessa, ei se edistä tilannetta mitenkään. 

Vierailija
38/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltäydyitkö jostakin sossun suunnitelmasta, esimerkiksi välitystilistä tms. jolla turvattaisiin vuokranmaksu. Yleensä jos tuetaan, tehdään myös suunnitelma mihin pitää sitoutua. 

Asia on tasan niin yksinkertainen kuin selitin, ei tarvitse omassa mielessä keitellä mitään teoriota, mitään tuon enempää sieltä ei avuksi tarjottu, toimeentulotuen lisäksi tietysti, vuokrat tiettyyn summaan asti, takuut, vakuutukset, kalusteet yms. luvattiin kyllä hoitaa, jos asunnon olisin jostain saanut vuokrattua.

Vierailija
39/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kaikki omaisuus pitää olla käytetty. No, jos on joku autonrämä niin sitä ei ehkä tarvitse myydä, mutta jos on rahastoissa niin ne pitää myydä ensin. Surullista, että myös lasten rahastot ja tilit pitää ensin tyhjentää, ei auta vaikka ei itse olisi niitä rahoja laittanut vaan kummien ja mummien antamat rahat pitää ensin laittaa sileäksi.

Vierailija
40/221 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös kaikki omaisuus pitää olla käytetty. No, jos on joku autonrämä niin sitä ei ehkä tarvitse myydä, mutta jos on rahastoissa niin ne pitää myydä ensin. Surullista, että myös lasten rahastot ja tilit pitää ensin tyhjentää, ei auta vaikka ei itse olisi niitä rahoja laittanut vaan kummien ja mummien antamat rahat pitää ensin laittaa sileäksi.

pitäisikö siis yhteiskunnan ja veronmaksajien elättää teitä, kun teillä on tilillä rahastossa rahaa...? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan