Sosiaalityön pääsykoe 2021
Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?
Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.
Kommentit (992)
oon lukenu kaikki huolellisesti kerran läpi. musta nää on kaikki mielenkiintoisia eikä vielä puuduta. ehkä myöhemmin kyllästyy näihin kun on kuukauden lukenut. on näissä hommaa ja vähän jännittää miten ehtii opetella tarpeeksi hyvin kun töissä käymisen ohella luen. tsemppiä kaikille lukemiseen
Kuinka paljon suurinpiirtein luette päivässä? Tai onko teillä joku runko mitä toteutatte per päivä?
Vierailija kirjoitti:
Siis nuo artikkelit vaan kys. julkaisuista, eli sivunumerot, kyllä. Lukekaa ja lukekaa ja lukekaa, niin että muistatte jokaisen yksityiskohdan. T. Viime vuonna ekalla kerralla sisään päässyt
Lisään vielä, että tein ulkomuistista mind mappeja, joita sitten täydensin sitä mukaa kun luin artikkelit uudestaan. Yritin hakea niiden artikkelien välisiä yhteyksiä.
Jos täällä on jodelin omistavia niin tulkaa sostyöhön2021 kanavalle :)
Ootteko jo paljon lukenu? Ja onko mitään vinkkejä millä tekniikalla kannattais lähtee purkamaan tekstejä? Vähän meinaa ahistus iskee XD
Vierailija kirjoitti:
Ootteko jo paljon lukenu? Ja onko mitään vinkkejä millä tekniikalla kannattais lähtee purkamaan tekstejä? Vähän meinaa ahistus iskee XD
Itse käyn ensin ajatuksen kanssa tekstit yksi kerrallaan läpi, ja teen mennessäni alustavat muistiinpanot. En vielä yritä kovasti yksityiskohtia painaa mieleen. vaan lähinnä ymmärtää sen, mitä artikkeli yrittää kertoa ja miten sen voi yhdistää muihin aineistoihin. Sit kun kustakin tekstistä on hyvä ymmärrys syntynyt, lähden vasta käymään uudestaan ja uudestaan tekstejä läpi ja yritän painaa yksityiskohtia yms mieleen.
Mäkään en löydä Jodelista tuota kanavaa :(
hei aasi täällä kyselee mut mitä nää vuosiluvut näiden tyyppien perässä on aineistoissa? esim Karen Knorr-Cetina (2001) ?
Jsss kirjoitti:
Mäkään en löydä Jodelista tuota kanavaa :(
Hmm onpas outoa ettei sitä löydy kun siellä on kuitenkin keskustelua..
Oon lukenu 3 artikkelia. En sen syvemmin, mutta jäi mietityttämään tuo tietokäytäntö. En aivan täysin käsitä mitä se tarkoittaa. Osaisiko joku vääntää minulle rautalangasta?
stressaaja kirjoitti:
hei aasi täällä kyselee mut mitä nää vuosiluvut näiden tyyppien perässä on aineistoissa? esim Karen Knorr-Cetina (2001) ?
aineistojen julkaisuvuodet :)
ite yritin tehdä siitä tietokäytännön käsitteestä sellasen kaavan, missä oli toimijat ja niiden orientoituminen niihin keskeisiin tiedon kohteisiin.
Muttasiis tietokäytännöt on erilaisia tapoja, joilla ihmiset ja esim. tutkijat etsii tietoa niin systemaattisesti (järjestelmällisesti) että kohtaavat sitä sattumanvaraisesti.
nämä tavat etsiä tietoa (eli tietokäytännöt) ohjaavat toimijoita, eli tietoa muodostavia tekijöitä orientoitumaan (eli suuntautumaan) keskeisiin tiedon kohteisiin. Toimijoita on ollu aikojen saatossa esim. juristit, teologit, vapaaehtoistyöntekijät.
eli tyhmästi ja yksinkertasesti selitettynä: ESIM. teologeilla on omat tietokäytäntönsä eli tapansa etsiä informaatiota, ja tämä tietty tapa auttaa teologia orientoitumaan oikeaan tiedon piiriin, missä tietoa voidaan hyödyntää.
KAI? oonko iha hakoteilä? :D korjatkaa
urpå kirjoitti:
ite yritin tehdä siitä tietokäytännön käsitteestä sellasen kaavan, missä oli toimijat ja niiden orientoituminen niihin keskeisiin tiedon kohteisiin.
Muttasiis tietokäytännöt on erilaisia tapoja, joilla ihmiset ja esim. tutkijat etsii tietoa niin systemaattisesti (järjestelmällisesti) että kohtaavat sitä sattumanvaraisesti.
nämä tavat etsiä tietoa (eli tietokäytännöt) ohjaavat toimijoita, eli tietoa muodostavia tekijöitä orientoitumaan (eli suuntautumaan) keskeisiin tiedon kohteisiin. Toimijoita on ollu aikojen saatossa esim. juristit, teologit, vapaaehtoistyöntekijät.
eli tyhmästi ja yksinkertasesti selitettynä: ESIM. teologeilla on omat tietokäytäntönsä eli tapansa etsiä informaatiota, ja tämä tietty tapa auttaa teologia orientoitumaan oikeaan tiedon piiriin, missä tietoa voidaan hyödyntää.
KAI? oonko iha hakoteilä? :D korjatkaa
Hieman pääsin jyvälle. Kun puhutaan ensimmäisistä tietokäytännöistä, niin tarkoittaako se just että vaikka köyhäinhoito ja lastensuojelu, että noissa alkoi olemaan tietokäytäntöjä. Jotenkin on sekava itselle tuo teksti.
Hitsi olisi kiva keskustella vaikka sähköpostitse tai whatsapissa jonkun muun lukijan kanssa. Olisiko innokkaita? Pitäisi vaan tehdä anonyymi sposti.
-112
whatsapp- ryhmä olis erittäin hyvä idea
Vierailija kirjoitti:
whatsapp- ryhmä olis erittäin hyvä idea
Onko sinulla spostiosoitetta, niin voidaan vaihtaa numeroita?
-112
Tein spostin. sosiaalityo2021 (ät) gmail.com
Jos joku haluaa vaihtaa numeroita whatsappia varten tai jutella spostitse artikkeleista!!
-112
Paljon teillä pisteitä todistuksesta? Oletteko ensikertalaisia?
Oon ihan samaa mieltä, että tänä vuonna ei ole niin mielenkiintoiset artikkelit. Teksti on jopa vähän puuduttavaa..Olen nyt käynyt silmäillen läpi kaikki artikkelit ja vähän pelottaa kuinka tarkasti pitää osata kun tekstiä on tänä vuonna selkeästi enemmän kuin viime vuonna.
Tsemppiä kaikille!