Sosiaalityön pääsykoe 2021
Kuinkas moni on tavoittelemassa sosiaalityön paikkaa syksyksi 2021? Miten/mitä olette ajatelleet lukea ennen ennakkomateriaalin julkaisua?
Itse ensimmäistä kertaa sosiaalityöhön hakevana kaipaisin neuvoja miten kyseiseen pääsykokeeseen kannattaa lukea ennen aineistoa. Olisi myös ihana kuulla miten vaikka jo sisälle päässeet lukivat kokeeseen.
Kommentit (992)
Vierailija kirjoitti:
https://www.facebook.com/groups/750014535688410/
Tässä linkki Facebook ryhmään. :)
Kiitos! :)
Vierailija kirjoitti:
Huomassiteko, et ekan artikkelin ”Karen” on oikeesti ”Karin”
HUOMASIN! Ja häiritsee älyttömästi. Mut matskujen mukaan mennään, jos ne puhuu karenista nii silloin minäkin :D
Vierailija kirjoitti:
Tein spostin. sosiaalityo2021 (ät) gmail.com
Jos joku haluaa vaihtaa numeroita whatsappia varten tai jutella spostitse artikkeleista!!-112
olikstää jo ihan haudattu homma? Laitoin meinaan ite ainakin s-postia äsken et jos ryhmä toteutuu!
Haluan lohduttaa teitä hakijoita sillä, että opinnoissa asioita ei tarvitse tietää niin yksityiskohtaisesti kuin pääsykokeessa, vaan tentit käsittelevät isoja kokonaisuuksia, eivätkä nippelitietoja. Ainakin näin korona-aikaan ja perusopintovaiheessa suurimmassa osassa opintojaksoja ei edes ole ollut tenttiä, vaan esseesuoritus. Toki tämä vaihtelee yliopistoittain, nämä kokemukset UEF:stä. Pääsin sisään todistuksella ja muakin jännitti, miten selviän opinnoista, vaan 4-5 akselilla arvosanoja on tullut. Opintojen edetessä hahmottaa tietysti enemmän ja enemmän periaatteita, jolle sosiaalityö rakentuu, joten vaikka aluksi kaikki tuntuisi heprealta, niin kyllä se ajan kanssa selkiytyy. Panostaisin myös hyvään esseenkirjoittamistaitoon, sillä tätä tarvitsee myös kokoaikaisesti opinnoissa.
Tsemppiä tuleville opiskelijakollegoille, ei kannata kuunnella liikaa muiden pelotteluja tästä alasta, niitä riittää :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on niin paljon, ettei lakisääteisiä tehtäviä saa hoidettua. Virkavastuu painaa. Palkka on todella mitätön vastuuseen ja työmäärään sekä asiakkaiden haastaviin elämäntilanteisiin ja työntekijöiden kohtaamaan vuorovaikutukseen nähden. Itse teen sosionomina käytännössä sossun töitä, mutta pienemmällä palkalla. Tähän työhön todella vaaditaan kutsumusta!
Eli olet sosionomi, sosiaaliohjaaja. Ehkä tämä ei ole oikea ketju kommentoida? "Käytännössä teen sossun töitä, mutta pienemmällä palkalla". Tätä samaa sanoo sairaanhoitajat, jotka tekevät käytännössä lääkärin hommia pienemmällä palkalla varsinkin perusterveydenhuollossa. Esim.terveyskeskukset.
Oletko ollut käytännön töissä? Et selkeästi, koska alat aukoa päätäsi kun joku kertoo aidosta kokemuksesta. Olen myös sosionomi eli sosiaaliohjaaja ja kyllä, SOSIONOMIT TEKEE SOSSUJEN TYÖTÄ, paljon halvemmalla. Sosionomit tekevät ja kirjoittavat päätöksiä jotka sitten sosiaalityöntekijät vain allekirjoittavat kumileimasimina. Myös sosiaalityöntekijöiden palkat ovat ala-arvoisia.
Mutta onnea toki ja nauti urastasi. Kannattaa kulkea nokka pystyssä siellä sossussa sitten, huudellen kuinka asiansa osaavat sosionomit ei tiedä mistään mitään. Terppa.
Ehkä sinun kannattaa sitten vain hakea sosiaalityötä opiskelemaan kun noin katkera olet siitä, että saat huonoa palkkaa vaikka kuinka teet sosiaalityöntekijän töitä pienemmällä palkalla. En ymmärrä miksi olet täällä huutelemassa, ettei kannata hakea sosiaalityöntekijäksi vaikka itse juuri tuot esille kuinka joudut niitä hommia tekemään pienellä palkalla. En siis oikein ymmärrä tätä sun uhoamista. Tuntuu, että sosionomit haluavat vain ohituskaistan sos.tt hommiin, kun eivät vain jaksa lukea pääsykokeisiin ja nähdä vaivaa. Pitäisi kaikki tulla ilmaiseksi. Huh, että miten raivostuttavaa.
Sosionomia nyt pakko kommentoida, että todella ikävä kommentti.
Ei se sosionomin tutkintokaan taivaasta tipu, viitaten nyt tuohon etteivät mielestäsi sosionomit jaksa nähdä vaivaa.
Varmaan sairaanhoitajakin näkee vaivaa opinnoissaan ja työssään, mutta ei silti voi lääkäriksi alkaa opiskelematta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sairaanhoitajakin näkee vaivaa opinnoissaan ja työssään, mutta ei silti voi lääkäriksi alkaa opiskelematta.
Sanooko joku niin? Tuossa yhdessä kommentissa kirjoittaja niputti yhden ihmisen kommentin takia koko ammattiryhmän.
Että sosionomit eivät jaksa nähdä vaivaa.
Myös mä laitoin spostia täällä mainittuun osoitteeseen (koskien WA-ryhmää), mutta ei kukaan oo vastannut saatika lisännyt mua mihinkään WA-ryhmään.
Tein sähköpostiosoitteen, johon voi lähettää puhelinnumeron niin pääsee meidän WA-ryhmään. Jos tämä aikaisemman sähköpostiosoitteen ilmoittaja aktivoituu niin yhdistetään tietysti porukat. Laittakaa siis tänne viestiä: sostyoryhma@outlook.com
Opetteletteko myös artikkelien kirjoittajien nimet ulkoa? Pitääkö noissa esseissä tuoda lähteet esille niin että muistaa ne kirjoittajat.
En opettele kirjoittajien nimiä.
Mites luvut sujuu? Itse lueskelen töiden ohessa, ja mielenkiintoisia artikkeleja kyllä. Keljuttaa vaan opetella nippelitietoa.
Vierailija kirjoitti:
En opettele kirjoittajien nimiä.
Mites luvut sujuu? Itse lueskelen töiden ohessa, ja mielenkiintoisia artikkeleja kyllä. Keljuttaa vaan opetella nippelitietoa.
Mä koitan muistella osittain tärkeimpiä ihan vaan sitte esseen kirjoitusta varten. Uskon että plussaa on jos muistan esimerkiksi "Artikkelissa x Kuusi havannoi..." tai tuskinpa ainakaan siitä haittaa on. Mutta ei noita kaikkia lähteitä kannata ruveta väkisin muistelemaan. 😊
Lukeminen sujuu kohtuu hyvin, mäki teen 100% työaikaa joten ei oo ihan täyttä päivää todellakaa aikaa lukea, mutta hyvällä mallilla on. Mitä enemmän luen niin sitä enemmän artikkelit avautuu ja se on ihan helpottavaa.
Onko täällä muita, ketkä uskaltaa tunnustaa hakeneensa jo viime vuonna? Minä hain (toki luin vain 3 päivää, kun sosiaalityö oli ns. kakkosvaihtoehto ja panostin toisen alan kokeeseen). Viime vuonna sain ekasta vaiheesta 29 pistettä, ja 30 pistettä oli rajana, että olisi päässyt ainekokeeseen mukaan. Tänä vuonna onneksi saa tehdä molemmat osiot ja toisaalta nyt sosiaalityö on ainoa ala, minkä pääsykokeeseen osallistun.
Pakko sanoa, että sosiaalityön opiskelu eikä työskentely sossuna kiinnosta kyllä hevon helvettiä.
Mutta varma työpaikka ja on siinä nyt sentään se kuppainen kolmen tonnin palkka, joten pakko se on vaan yrittää lukea.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että sosiaalityön opiskelu eikä työskentely sossuna kiinnosta kyllä hevon helvettiä.
Mutta varma työpaikka ja on siinä nyt sentään se kuppainen kolmen tonnin palkka, joten pakko se on vaan yrittää lukea.
Tällasia ihmisiä ei kyllä kaivattaisi yhtään tuonne sosiaalityöhön, eikä oikeestaan millekään sote-alalle, myrkyttävät vaan työilmapiirin. Noh, tämä on varma trolli.
Sitä ihmettelen, miksi ihmeessä jollakin voi motiivina olla pelkkä varma työpaikka, kun hakeutuu sote-alalle. Voi olla aika raskasta, jos asiakkaat vetuttaa jo alkuunsa ja onhan se ikävä niille asiakkaille.
Tuntuu että osaan ja opin asiat kyllä hyvin, mutta ongelmaksi minulla sitten muodostuu kirjoittaminen. En osaa kirjoittaa hyvin, tehdä oikeanlaisia aloituksia, lopetuksia, varmaan oikein viitata artikkeleihinkaan.. onko kellään vinkkejä tällaiseen? Olen nyt yrittänyt keksiä itselleni kysymyksiä ja kirjoitella niistä, mutta jos jollain olisi vinkkejä niin helpottaisi kyllä paljon! Olen kyllä aikaisemmin osannut ihan hyvin kirjoittaa ainakin yo-kirjoituksiin peilaten, mutta tuntuu että hävinnyt nuo taidot johonkin tässä vuosien varrella..
Kirjoitustaidot hukassa kirjoitti:
Tuntuu että osaan ja opin asiat kyllä hyvin, mutta ongelmaksi minulla sitten muodostuu kirjoittaminen. En osaa kirjoittaa hyvin, tehdä oikeanlaisia aloituksia, lopetuksia, varmaan oikein viitata artikkeleihinkaan.. onko kellään vinkkejä tällaiseen? Olen nyt yrittänyt keksiä itselleni kysymyksiä ja kirjoitella niistä, mutta jos jollain olisi vinkkejä niin helpottaisi kyllä paljon! Olen kyllä aikaisemmin osannut ihan hyvin kirjoittaa ainakin yo-kirjoituksiin peilaten, mutta tuntuu että hävinnyt nuo taidot johonkin tässä vuosien varrella..
Onhan tuohon vinkkejä netissä vaikka kuinka.
Esseessä on aloitus, jossa kerrotaan mistä aiot kirjoittaa, ja taustoitetaan asiaa. Valitse muutama näkökanta, mielellään joku vastakkainenkin (jos aineisto siihen taipuu) ja käsittelee asiaa niistä käsin. Lopuksi tulee lopetus, missä tiivistät vielä asian ja pohdit mahdollisia avoimeksi jääneitä kysymyksiä. Muista määritellä kaikki käyttämäsi käsitteet, ettet puhu viittä sivua töttörööstä kertomatta mitä se tarkoittaa.
Tätä ketjua lukiessa tämä kysymys tulee aika usein mieleen. ”:Ds”